N o P gödning mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    Men idag provade jag att sätta lite mer fart på vattenytan..får se om det innebär en sämre koldioxidupplösning??.,,eller snarare större möjlighet för karet att utjämna skillnaden mellan co2 i karet kontra luften..dvs en del av den fina koldioxid min reaktor så duktigt har löst upp lämnar karet ..vad tror du alltså om signifikansen av ytvattnats rörelse?..
    De flesta som testat säger att det är bättre med bra ytrörelse än att spara på CO2. Kan inte annat än hålla med.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Därtill det faktum som ligger till grund för alltihop, att nitrat triggar fa växter..dessa växer då o konsumerar på köpet ammonium. Ammonium minskar som är lite av livlinan för alger o dessa trivs inte. Sen därtill växternas syreproduktion, skuggeffekt o säkert produktion av kemiska substanser dom kan hämma algväxt...förklarar varför växttillväxt hämmar algtillväxt.
      Ursprungligen postat av defdac
      Grymt bra sammanfattning =)
      Håller med MYCKET BRA!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #63
        Ursprungligen postat av bossep
        Håller med MYCKET BRA!
        Tackar

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #64
          Ursprungligen postat av defdac
          De flesta som testat säger att det är bättre med bra ytrörelse än att spara på CO2. Kan inte annat än hålla med.
          Aha!...du menar alltså att det sannolikt kommer krävaa högre bubbelhastighet för att upprätthålla önskat ph värde vid ökad ytcirkulation...men att det är det så att säga värt..

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #65
            Ursprungligen postat av defdac
            Faktum är att en dubbeldos ofta är för lite i de flesta fall, dvs växterna står begränsade några dagar och dom visar det relativt tydligt på att dom inte svettas lika mycket syre.
            ...
            defdac..hur kommer det sig tror du att fastän jag nu har bra värden på allt och det växter så det knakar, kör c02 osv så svettas mina inte, dvs inte champangebrus här inte..säkert ngn liten parameter kvar ??
            Se nedan ett dåligt kort, sedan är det ytterligare växter sedan dess, skall ansa lite imorn...mest vid ytan

            Senast redigerad av stefan.peterson; 05 March 2011, 18:59.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #66
              Om det växer bra men det ändå inte är champange kan det bero på att du inte riktigt nått upp till den kritiska massan med växter som orkar mätta vattnet med syre, att ytcirkulationen är lite dålig eller att du har nedbrytningsprocesser i akvariet/filtret som tar mycket syre.

              Växer det bra så har du CO2 och gödning rätt - inte värt att ändra det.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #67
                Defdac, ansjo, ingen glömd: vill återkomma till ngr saker som jag funderar över nu så här precis i början av min koldioxidkarriär

                Jag ligger nu på en bubbeltakt på 100 bubblor per minut...då mäter jag med tropicas ph test (som mäter plus minus 0.2 enh) ett ph på 7.0..möjligen 6.9(o ph ligger på 7.5-7.6 innan jag sätter på koldioxiden)...mitt dkH ligger på 7.5(ökar lite märkligt nog, men det är nog som sagt min sand som innehåller kalciumsalter...då kan ju en sänkning av ph:t fälla ut karbonater..det blir lite som en intern kalciumrektor)...
                När man läser "grunddosen" så är ju den 10 bubblor per 100 liter per minut...jag ligger ju isåfall väldigt högt för att få ner mitt ph till 7...tycker ni att min bubbeltakt är konstigt hög?..eller verkar det normalt.
                Jag låter munstycket sätta rätt mkt fart på ytan...o jag kan inte säga att jag märker nån direkt ph höjning bara för det...så den koldioxid reaktorn ger ifrån sig till akvariet verkar stanna i karet så att säga. Sen så märkte jag direkt en ph sänkning på 0.2 enheter när jag höjde bubbeltakten från 80 till 100 bubblor per minut..så reaktorn verkar ju också göra sitt jobb bra. Vilken bubbeltakt har ni?..

                Mkt sp'nnande att se hur tydligt det bubblar syre...små strimmor här o där med pärlband av syrebubblor..kommer fram på eftermiddagen. jag gissar att jag sålunda inte än har nåt som begränsar..?...men pmdd är beställt...för den dan kommer ju när ngt tar slut..det inser jag nu

                /Jonas

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #68
                  Som jag skrev tidigare körde jag ner pH:t till 6,5 i mitt 960 som jag hade som växtkar, och vi har ju samma vatten du och jag. Jag hade inte mer än 1-1,5 bubbla/sek som gick in i ett ytterfilter som jag hade som reaktor, och denna rapade aldrig någon restgas.
                  Nu hade jag iofs mer ljus än vad du har, men å andra sidan skulle jag pga detta behöva kört med ännu mer co2 för att få ner pH:t till mitt förinställda värde.
                  Att du nu har bubbel är trevligt, och troligtvis kommer det att bli ännu bättre när du börjar göda!
                  Du kör inte med controller ännu?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #69
                    OK...ja, då kanske jag har rätt hög dos då...kanske pgr av mitt höga KH värde?...det gör ju att det går åt mer CO2för att sänka Ph..men åa ndra sidan behöver jag inte sänka lika mkt för att få samma mäng CO2 i vattnet...jag försöker landa på 25-30 ppm CO2.

                    Kontrollern kommer nog imorgon eller på tisd

                    En fråga angående den: där antar jag att man med fördel lägger sig medvetet lite högre i bubbeltakt så kontrollerna så at säga kan jobba i båda riktningarna?...hellre lite för hög bubbeltakt väl så att kontrollern slår av ibland...annars blir det ju ingen vits med kontroller.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #70
                      Precis, den kommer att dra ner pH:t till vad du vill och sedan stänga av co2. Men du behöver knappast öka bubbeltakten mot vad du har idag, löser sig gasen bra i reaktorn nu så är det lugnt.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #71
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Precis, den kommer att dra ner pH:t till vad du vill och sedan stänga av co2. Men du behöver knappast öka bubbeltakten mot vad du har idag, löser sig gasen bra i reaktorn nu så är det lugnt.
                        Oki!...ska bli spännande inte minst att få se vad Ph mer exakt är. Med mitt KH så gör ju en tiondel ganska mkt i CO2 halt...jag skall väl ligga på 6.9...då har jag 29 ppm i CO2...men går jag bara ner en tiondel till till ph 6.8 är jg upp i 36 ppm CO2...så det känns rätt viktigt att ha en bra ph mätning..o kanske ligger mitt "problem" där med min höga bubbeltakt...att jag får lite felvärden på mina trubbiga ph tester o i själva verket ligger lägre i pH...skall bli spännande o se hur ofta kontrollern får stänga av med nuvarande inställningar.

                        E du hemma nåt nästa vecka, kvällstid?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #72
                          Jodå, jag är långledig nu men ska jobba ett par dagar extratid men det är bara några spridda dagar och endast två kvällar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • stefan.peterson
                            • February 2007
                            • 165

                            #73
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Om det växer bra men det ändå inte är champange kan det bero på att du inte riktigt nått upp till den kritiska massan med växter som orkar mätta vattnet med syre, att ytcirkulationen är lite dålig eller att du har nedbrytningsprocesser i akvariet/filtret som tar mycket syre.

                            Växer det bra så har du CO2 och gödning rätt - inte värt att ändra det.

                            OK, tack för det.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #74
                              Det är en luring med CO2 om du har kalkhaltigt material i karet. Kalken löser sig mycket snabbare med CO2, det är kanske det du råkat ut för med de konstiga värdena. Men jag tror du har koll på det, som gammal saltnisse. Skriver mest som påminnelse, om du mot allt förmodan glömt det... *s*
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • Jonasroman
                                • January 2011
                                • 635

                                #75
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Det är en luring med CO2 om du har kalkhaltigt material i karet. Kalken löser sig mycket snabbare med CO2, det är kanske det du råkat ut för med de konstiga värdena. Men jag tror du har koll på det, som gammal saltnisse. Skriver mest som påminnelse, om du mot allt förmodan glömt det... *s*
                                Precis patrik;-)...jag tror det är vad som sker...ph sänkningen som koldioxiden innebär gör att mitt kalciumkarbonatinnehållande inredningsmaterial(sanden...?)..löser ut calcium o HCO3...detta höjer både Kh o Gh...vilket stämmer bra med mina mätningar. Det viktiga är att jag kollar kh ganska ofta så jag inte håller för låg dos på koldioxiden, då jag ju vill hålla mina 30 ppm i koldioxid..där kommer ju inte ph kontrollern vara hela lösningen för jag måste ju på den ändra önsksde ph intervall på den då fort kh ändrats.
                                Antagligen kommer jag dock rätt snart landa på en rätt så stabil kh nivå...den kan inte fortsätts i oändlighet utan når ett steady state utifrån min co2 nivå på 30 ppm. Tror jag redan är där egentligen, vilket isåfall innbär ett stadigt kh på 7.5 i min burk ( o ett Gh på 9)

                                Allt gott
                                Jonas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...