Har börjat få problem med diverse alger, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ok fattar tjejer och dekorationer.
    Filtret överst i filterburken ligger det oftast en vadd kudde. Gör rent den eller byt om den är redigt skitig. Jag skulle nog krama ur de andra i lite akvarievatten också.


    Om jag tittar på dina bilder ser det ut som om inte Vallisnerian har blivit klippt därför trodde jag du ansat! Kanske du skulle testa lite botten näring? Kanske Tropicas kapslar, jag har dock ingen erfarenhet av dessa.


    Växer några av dina växter? Om inte så är det ditt problem. Du får helt enkelt vänta tills det händer då kommer algerna att minska av sig självt.


    Försök med det här:
    Byt inte vatten om Nitriten är under kontroll. Nitrat kan du nog låta gå upp mot 30-50 med din test.
    Skippa Ph bufferten.
    Skippa ectozon.
    Tillsätt bara vattenberedningsmedel när du byter vatten.
    Ha tålamod, det fixar sig!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #32
      Ursprungligen postat av bossep
      Ok fattar tjejer och dekorationer.
      Filtret överst i filterburken ligger det oftast en vadd kudde. Gör rent den eller byt om den är redigt skitig. Jag skulle nog krama ur de andra i lite akvarievatten också.


      Om jag tittar på dina bilder ser det ut som om inte Vallisnerian har blivit klippt därför trodde jag du ansat! Kanske du skulle testa lite botten näring? Kanske Tropicas kapslar, jag har dock ingen erfarenhet av dessa.


      Växer några av dina växter? Om inte så är det ditt problem. Du får helt enkelt vänta tills det händer då kommer algerna att minska av sig självt.


      Försök med det här:
      Byt inte vatten om Nitriten är under kontroll. Nitrat kan du nog låta gå upp mot 30-50 med din test.
      Skippa Ph bufferten.
      Skippa ectozon.
      Tillsätt bara vattenberedningsmedel när du byter vatten.
      Ha tålamod, det fixar sig!
      Tack så mycket för tipsen!

      Den översta filterkudden har jag kastat och bytt mot en grov filterkudde istället (på inrådan av folk här).
      Jag har även bytt ut lådan med stenar mot ett sådant så nu har jag väl 5 grova och 2-3 fina eller så i där.

      Det blir dock ordenkligt med skit där, speciellt på sidorna.

      Tog och sköljde av dom i karet för ett tag sen men det blev extremgrumligt vatten ett braa tag efter det.
      Sen har jag även förstått att man inte bör skölja ur kuddarna heller så jag har väl eg bara skrapat av det värsta några gånger, förutom bytet av de två kuddarna.

      Har jag köpt växter för kanske två tusen de senaste två månaderna. En del var sumpväxter som ja fick slänga, vissa dog och vissa åt malen upp men har väl några som växer iaf. Svärdsplantorna börjar sprida sig riktigt bra och Hornsärven också (även om malen strimlar den). Sen har jag någon annan planta med blad också som har "delat sig" i flera andra så den verkar trivas med. Sen e de lite tidigt att säga hur de går för de senaste växterna jag köpte men hoppas på lite bättre växt där på en del iaf.

      Jag skall prova dina tips där omedelbart. Men hur länge ska jag vänta med att byta vatten tycker du (om de inte blir nitrit dvs)?
      Samt hur noga tror du det är med belysningstiden?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av icehacker
        Tack så mycket för tipsen!

        Den översta filterkudden har jag kastat och bytt mot en grov filterkudde istället (på inrådan av folk här).
        Jag har även bytt ut lådan med stenar mot ett sådant så nu har jag väl 5 grova och 2-3 fina eller så i där.

        Det blir dock ordenkligt med skit där, speciellt på sidorna.

        Tog och sköljde av dom i karet för ett tag sen men det blev extremgrumligt vatten ett braa tag efter det.
        Sen har jag även förstått att man inte bör skölja ur kuddarna heller så jag har väl eg bara skrapat av det värsta några gånger, förutom bytet av de två kuddarna.

        Har jag köpt växter för kanske två tusen de senaste två månaderna. En del var sumpväxter som ja fick slänga, vissa dog och vissa åt malen upp men har väl några som växer iaf. Svärdsplantorna börjar sprida sig riktigt bra och Hornsärven också (även om malen strimlar den). Sen har jag någon annan planta med blad också som har "delat sig" i flera andra så den verkar trivas med. Sen e de lite tidigt att säga hur de går för de senaste växterna jag köpte men hoppas på lite bättre växt där på en del iaf.

        Jag skall prova dina tips där omedelbart. Men hur länge ska jag vänta med att byta vatten tycker du (om de inte blir nitrit dvs)?
        Samt hur noga tror du det är med belysningstiden?
        Belysning: Jag kör min runt 12 dygn och sedan har jag bra med solljus. Algerna jag vill ha dör i alla fall!


        Det var nog jag som rekommenderade filterkudden. Men flytta om så du får en fin överst. Gör INTE rent dom i akvariet!!! Ta upp lite akvarievatten i en hink eller burk och gör rent dom där! Vattna sedan dina krukväxter med det som blir kvar i burken.


        Jag tycker du skall hålla dina vattenbyten till ett minimum tills du ser en vändning med algerna och växterna.
        Om du inte överdoserar PMDD så bör det funka ganska länge men som sagt håll lite koll på Nitrit och Nitrat.
        Det är i så fall bättre med ett par små vattenbyten och ofta en några stora.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #34
          Nu ser jag faktiskt att de flesta væxterna fått nya blad!
          Vattenpesten har 2-3 dubblat sin storlek på ett par veckor och fortfarande inget nitrit!

          Har inte bytt vatten heller men skall jag dosera med PMDD regelbundet iaf? På beskrivningen stod det dosering vid VB?
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av icehacker
            Nu ser jag faktiskt att de flesta væxterna fått nya blad!
            Vattenpesten har 2-3 dubblat sin storlek på ett par veckor och fortfarande inget nitrit!

            Har inte bytt vatten heller men skall jag dosera med PMDD regelbundet iaf? På beskrivningen stod det dosering vid VB?
            Mja om det växer så det knakar är det nog ingen fara utan VB!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #36
              Jag har fortfarande inte gjort något VB nu och kan faktiskt konstatera att alla alger (nästan) är borta!
              Skall jag börja göra VB nu igen eller vad tycker du?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av icehacker
                Jag har fortfarande inte gjort något VB nu och kan faktiskt konstatera att alla alger (nästan) är borta!
                Skall jag börja göra VB nu igen eller vad tycker du?
                Där ser du! Grattis!
                Ja du kan nog byta lite vatten men ta det lugnt. Om jag vore du skulle jag byta ungefär 10% sedan kanske öka lite. Om du kör normal dos PMDD så tar nog växterna upp det mesta. Har du någon hyffsad Nitrat test NO3. Detta brukar vara ett bra sätt att hålla koll på PMDD om man inte vill köra enligt EI.
                Hur ser ditt vatten ut? Klart och fint eller? Hur luktar akvariet?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #38
                  Jag kör en dos per vecka nu trots att jag inte gjort VB samtidigt och växterna tar sig bra, iaf dom som jag förväntat mig. Vattenpesten gör ett växtryck varje gång jag doserar, det är så man kan se skillnad från dag till dag :P
                  Så jag brukar knipsa av spjälkar som växter upp mot ytan och plantera ner dom så det istället ska bli tätare.

                  Har ett nitrattest också, vilken nivå bör det ligga på?

                  För övrigt ser vattnet klart och fint ut och luktar som vanligt, lite som blöt jord kanske.
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av icehacker
                    Jag kör en dos per vecka nu trots att jag inte gjort VB samtidigt och växterna tar sig bra, iaf dom som jag förväntat mig. Vattenpesten gör ett växtryck varje gång jag doserar, det är så man kan se skillnad från dag till dag :P
                    Så jag brukar knipsa av spjälkar som växter upp mot ytan och plantera ner dom så det istället ska bli tätare.

                    Har ett nitrattest också, vilken nivå bör det ligga på?

                    För övrigt ser vattnet klart och fint ut och luktar som vanligt, lite som blöt jord kanske.
                    Låt vattenpesten växa upp till ytan och klipp strax över (använd sax). Då klara de sig oftast best. NO3 skall ligga mellan 5-30 ppm. Så visar din test runt 20 är det nog bra. Ofta har dessa tester en rejäl felmarginal. Men jag skulle inte byta vatten om det är under 20-30.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #40
                      Visar under 1 nu, trots PMDD igår
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Visar under 1 nu, trots PMDD igår
                        är du säker på att du mäter Nitrat NO3? Vilket märke har du på din test? En del mäter NO# andra NO3-N då blir resultatet olika och man måste räkna om. Om det är under 1 kan du blaska i rejält med PMDD! Men låt os utröna om du mäter rätt först!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #42
                          Det ska det vara, kör tropic marin dropptest NO3. Men har även tredals PMDD så skall ja kanske ha extra mycket utan NO3 flaskan då tills det ökar lite? Eller kanske matar jag för snålt, har vart lite rödd för nitrit men ger dom ju ngn nypa torrfoder och några maltabletter per dag iaf. Har även rätt så mycket fisk i karet.
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Ursprungligen postat av icehacker
                            Det ska det vara, kör tropic marin dropptest NO3. Men har även tredals PMDD så skall ja kanske ha extra mycket utan NO3 flaskan då tills det ökar lite? Eller kanske matar jag för snålt, har vart lite rödd för nitrit men ger dom ju ngn nypa torrfoder och några maltabletter per dag iaf. Har även rätt så mycket fisk i karet.
                            Jag har aldrig använt tropic marin dropptest. Men det serut som om det är kombinerat NO2 och NO3. är det så? I så fall gör man om NO3 till NO2 med zinkoxidpulver. Funkar det så? Skall se om jag hittar instruktioner för det testet.
                            Om du är säker slå i normaldos av KNO3 och mät sedan när det rummlat runt en stund då bör det visa minst 5.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #44
                              Stämmer precis, det är lika olika substanser och för NO3 så ska man även ha i pulver och sen är det en egen färgskala som man mäter på för NO3. Ska hälla på en dos och sen kolla igen så får vi se =)

                              Tack för hjälpen btw!!
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #45
                                Nu är det mellan 2 & 5 och då tag jag en stadig dos!
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...