Har börjat få problem med diverse alger, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av icehacker
    Usch då, det lät inte kul!
    I den andra sjön har någon hält något färgämne och vattnet är rött. Kanske bra så folk ser hur dom skitar ned!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      I den andra sjön har någon hält något färgämne och vattnet är rött. Kanske bra så folk ser hur dom skitar ned!
      Vad är det för sjöar då?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av icehacker
        Vad är det för sjöar då?
        Amatitlan och Atitlan i Guatemala
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          I den andra sjön har någon hält något färgämne och vattnet är rött. Kanske bra så folk ser hur dom skitar ned!
          det är inte röda alger då? För de finns ju rikligt i fjällen - ibland är stora områden snö täckta av dessa röda alger - har för mig att det finns en sjömodel av dem också
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #20
            Ang. _topic_ det är ingen som vet vad det är för plågsamma alger på bilden? :P
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #21
              Lästa denna:


              Det ser ut som det kanske kan vara skäggalger?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #22
                Eller kanske Compsopogon
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av 022helpek
                  det är inte röda alger då? För de finns ju rikligt i fjällen - ibland är stora områden snö täckta av dessa röda alger - har för mig att det finns en sjömodel av dem också
                  Det var naturligtvis vad alla trodde och då är det ju de förbannade algernas fel, inte de som dumpar rått avfallsvaten rätt i sjön!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mollusken
                    • November 2010
                    • 57

                    #24
                    Hur länge har du tänt belysningen?

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mollusken
                      Hur länge har du tänt belysningen?
                      Det är lite olika då jag jobbar skift, men det är nog garanterat mer än tio timmar per dag i snitt iaf.
                      Ser även att dessa bara växer på de längsta bladen och bitar av en rot som ligger nära lysrören.
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • Mollusken
                        • November 2010
                        • 57

                        #26
                        Ursprungligen postat av icehacker
                        Det är lite olika då jag jobbar skift, men det är nog garanterat mer än tio timmar per dag i snitt iaf.
                        Ser även att dessa bara växer på de längsta bladen och bitar av en rot som ligger nära lysrören.
                        Köp en timer!

                        Sen ställer du in den så att akvariet är tänt ca 8 h per dygn.

                        Du kan läsa ganska mycket om alger i denna tråden: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=584

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av icehacker
                          Lästa denna:


                          Det ser ut som det kanske kan vara skäggalger?
                          Först och främst så är alger ofta svåra att identifiera. Det blir ofta en gissning även under mikroskop.


                          De kan också ”morpha” så en alg liknar en annan. Men låt os först dela upp algerna i två huvudgrupper nämligen svävalger (grönt vatten) och bentiska alger, de som växer på något. Svävalger är ofta encelliga men kan klumpa ihop sig och bilda kedjor eller klumpar (cluster) och då kan de likna bentiska. Bentiska alger kan också sväva i en fas av sitt liv och sedan fastna och börja växa. Färgen kan också skifta från färglöst till rött, grönt, brunt, grått med samma alg. Exempelvis kan Cladophora vara mörkgrön (oftast), grågrön eller grå. I det senare exemplet kan de förväxlas med kiselalger.



                          Jag ser ofta i prover av trådalger att dessa naturligt innehåller exempelvis en blandning av Spirogyra, Cladophora och Oedogonium vilka ofta är förvillande lika för blota ögat men i mikroskop ser man skillnad, också i separata kulturer.


                          Vad jag ser på dina bilder tror jag är bla kiselalger på en del plantor. Dessa år normallt ”renvattensalger” och kommer ofta i nystartade akvarier. Sedan är det nog en rejäl blandning.


                          Det ser som sagt ut som ett relativt nystartat akvarium där det inte finns balans mellan bakterier, alger och växter. Denna obalans kan också bero på medicinering eller något annat som håller bakterierna och/eller växterna på dålig tillväxt. Det kan också vara kraftigt överskott på ammonium pga matrester eller dylikt.


                          I zoopets artikel säger man att alger ofta beror på höga värden av Nitrat och Fosfor. Jag håller inte med om det! Även Tom Barr som är mycket kunnig inom både alger och växter har sätt något samband mellan alger och Nitrat. Däremot har både han och jag sätt ett direkt samband med alger och ammonium ofta i samband med brist på andra näringsämnen.


                          Jag är av den bestämda åsikten att vi har nytta av både alger och cyanobakterier i ett akvarium och att dessa hjälper mer en stjälper. Det är ofta de som sätts in av Moder Natur när någon obalans uppstår. Men det är klart att för mycket och för lite skämmer allt. Men det är då bättre att leta efter orsak än verkan. Gör vi det senare blir vi oftast överraskade av något värre en det vi botade!


                          Mer kommer om ni vill.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #28
                            Intressant.. Det ger mig dock inte så mycket mer på fötterna om vad jag bör göra :P

                            Nu har det även börjat växa på flytväxterna:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: alger 012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,2 KB
ID: 2131154

                            Karet är väl inte riktigt inkört heller nej, gått kanske 2 mnd med ganska hög fiskbelastning med samt ljuset på ganska mycket.

                            Är det något som kommer försvinna av sig självt när det blir bättre balans tro eller bör jag aktivt göra något?

                            De är ju inte så fint direkt och växter väldigt fort med :/
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av icehacker
                              Intressant.. Det ger mig dock inte så mycket mer på fötterna om vad jag bör göra :P

                              Nu har det även börjat växa på flytväxterna:

                              [ATTACH=CONFIG]41731[/ATTACH]

                              Karet är väl inte riktigt inkört heller nej, gått kanske 2 mnd med ganska hög fiskbelastning med samt ljuset på ganska mycket.

                              Är det något som kommer försvinna av sig självt när det blir bättre balans tro eller bör jag aktivt göra något?

                              De är ju inte så fint direkt och växter väldigt fort med :/
                              Lite råd men först vill jag säga att jag inte vill uttala mig om vad det är, då jag med säkerhet inte vet. Nu fick jag till det som en riktig politiker!
                              1. Ta bort så mycket du kan mekaniskt. Det minskar utbredningshastigheten.
                              2. Om sjöstjärnan är en riktig, ta bort den och annat liknande organiskt material. Det ökar kvävebelastningen.
                              3. Sluta ansa växterna. Du behöver så mycket clorofyll du kan få förutom algerna.
                              4. Slamsug botten men inte för hårt. Ta bara bort löst mulm ovanpå sanden.
                              5. Gör rent förfiltret ofta, kanske dagligen.
                              Häller du i något bra preparat i vattnet?
                              Mäter du exempelvis Ph, Nitrit eller Ammonium och i så fall med vad?
                              Använder du någon växt gödning?
                              Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
                              Generellt tror jag du har lite hög fisk och matbelastning just nu i förhållande till växter och bakterier. Därför blir det algerna som får klara belastningen.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #30
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Lite råd men först vill jag säga att jag inte vill uttala mig om vad det är, då jag med säkerhet inte vet. Nu fick jag till det som en riktig politiker!
                                1. Ta bort så mycket du kan mekaniskt. Det minskar utbredningshastigheten.
                                2. Om sjöstjärnan är en riktig, ta bort den och annat liknande organiskt material. Det ökar kvävebelastningen.
                                3. Sluta ansa växterna. Du behöver så mycket clorofyll du kan få förutom algerna.
                                4. Slamsug botten men inte för hårt. Ta bara bort löst mulm ovanpå sanden.
                                5. Gör rent förfiltret ofta, kanske dagligen.
                                1. Sitter som attan!
                                2. Den e fake, tjejen ville prompt ha den ^^
                                3. Har inte ansat dom alls sen start.
                                4. Ligger inget synligt på bottnen
                                5. Har Juwels sstandard innerfileter 240l vision. Vilket är då förfiltret? Det finns ett insug på botten av filtret och ett uppe och så ligfger det två sektioner med kuddar inne i :S

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Häller du i något bra preparat i vattnet?
                                Jag brukar köra i Haqppy-Life vattenberedningsmedel vid VB samt lite Extozor salt. Har även haft i lite ph-stabiliserande medel men inte så mycket.

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Mäter du exempelvis Ph, Nitrit eller Ammonium och i så fall med vad?
                                Brukar mäta med tropic marin dropptest för nitrit, nitrat och ph.

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Använder du någon växt gödning?
                                Jag använder happy plant tills nu när jag fått PMDD (3 sorters). Det har jag i vid varje VB enl. instruktionerna.

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
                                Brukar byta 20-30% varje vecka men pga en liten nitritspik för ngn vecka sedan så har jag bytt en del mer så nu verkar det stabilt igen.

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Generellt tror jag du har lite hög fisk och matbelastning just nu i förhållande till växter och bakterier. Därför blir det algerna som får klara belastningen.
                                Jo, det tror jag med. Var dels lite för snabb med att ha i fiskar och så har jag en stor gibbismal som är väldigt duktig på att bajsa ner och simma runt och röra upp allt som ligger i bottnen. Har väldigt grov engelsk sjösten som material. Köpte massa mer växter nu för ett tag sen så jag hade hoppats att dom skulle få fart och växa nu med PMDDn och allt. Men kanske gör allt det även så att algerna frodas.

                                Har en väldig massa algätare i karet (kinesisk & siamesiska algätare + ancitus), sen en massa pansarmalat som bökar på bottnen med. Men just dom algerna på bilderna verkar dom inte intresserade av alls. Dom som var på de första bilderna är lixom lite hårda, man får problem att rycka av dom från bladen. Medans de på den senaste bilden är mer grönblåaktiva i färgen samt växter snabbt (de andra är gråa och växer ganska långsamt).
                                Senast redigerad av icehacker; 27 January 2011, 21:50.
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...