Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Akvariet är inte i sådant katastrofskick att det krävs några radikala förändringar, och de små inställningar Vickson redan gjort verkar ge resultat om vattenspikbladen har börjat hoppa igång.

    Nitrit är alltid övergående i de flesta burkar, speciellt om man har hungriga växter så att stirra sig blind på lite förhöjda nitritnivåer pga ett utbytt filter är ingen bra idé. Det är många som använder EC utan att få några problem med nitrifikationen - och även om nitrifikationen tar stryk bör växternas 5-6 ggr förhöjda tillväxttakt ganska lätt ta hand om eventuellt ammonium.

    Vad är nu detta? Nytt blad, mycket ljusare än det blev på bilden (vitaktigt) och med väldigt röda strimlor (kring nervtrådarna?). Varför blir blad att se ut så här?
    Alla mina Echinodorus-arter jag haft har fått nya blad som er ut antingen som det du visar eller svagt genomskinliga när dom växt som bäst.

    Kolla först och främst på om tillväxten är bra - isåfall är eventuella färgformationer "bra".

    Är tillväxten noll och blad börjar se konstiga ut, då kan man försöka börja tolka eventuell brist.

    Med dubbeldos PMDD och EC kommer dina växter inte kunna ha någon vanligt förekommande näringsbrist.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      Oj mycket att svara på här märker. Tack för alla svar.

      Ursprungligen postat av bossep
      Du har ju en blog här på zoopet varför inte skriva din akvariedagbok där?
      Jag tänkte göra det i början men det blev så mycket merjobb, skriver akvariedagbok i tabellform i word i stället. Sen om det har varit något speciellt har jag skrivit det i bloggen.

      Ursprungligen postat av bossep
      Jag håller med dig om att massor med motsägande uppgifter finns på många av dina frågor. Jag kan ha fel i vissa frågor och någon annan kan ha rätt där. Framför allt har vi en massa kunniga akvarister som varit med och svarat, ingen nämnd och ingen glömd.
      En av anledningarna är att man ofta får gissa och anta eftersom man inte har akvariet framför sig.

      Jag tycker faktiskt du gör att bra jobb, bättre en de flesta! Men ibland har du lite problem med orsak och verkan. Inte bara du föresten, alla som jobbar med biologiska krätslopp vilket ett akvarium är har problem med detta. Exempelvis, hur påverkas ditt filter när du byter lysrör? Vad händer i sanden när du byter filter? Vad händer med växterna om du byter mat till fiskarna? Vad händer i filtret när du gallrar växter?

      Lägger vi sedan till diverse vattenpreparat (som vi inte vet vad dom innehåller), gödning, medicin, etc. Så är kaosen total.
      Jo jag förstår att allt påverkar, självklart. Men jag känner också att förut när jag inte ens ägde ett förbannat test, inte hade nån aning om w/l, aldrig hört talas om co2 etc etc etc utan bara skötte karen som de skulle skötas dvs 1/3edels vattenbyten 1 ggn/månad och då pytsa i vattenberedning coh växtnäring så hade jag inga problem. Det kanske bara var slump då?

      De preparat jag använder är det ju trots allt många som använder med bra resultat.


      Ursprungligen postat av bossep
      Kan vi försöka enas om en sak? Kväve i dess olika former är nog det som spökat mest för dig? Om du bara försöker förstå något av de grundläggande principerna angående detta så har du kommit längre en de flesta. Do kommer då också att se vad som händer i dit akvarium.

      Låt os därför repetera:
      Protein bildar Ammonium när det bryts ned, fiskmat, växter och alger omvandlas till Ammonium i levande varelsers matsmältning. Här ingår allt levande såsom vissa bakterier, sniglar och fiskar.
      Du kan också få Ammonium från kemiska tillsatser alltifrån ren Ammoniak till viss gödning och ”bakterie mat”. Ammonium finns i 2 former Ammonium och Ammoniak. Det första börjar omvandlas till det senare i vatten med ett Ph högre en 7. Ammoniak tycks vara mer skadligt en Ammonium.
      Vissa bakterier omvandlar sedan Ammonium till Nitrit. Växter, alger och cyanobakterier kan också tillgodogöra sig Ammonium och Ammoniak. Just detta är var många av oss har delade meningar.

      Nitrit omvandlas sedan till Nitrat av vissa bakterier. Nitrit KAN tas upp av växter och alger om inget annat finns i Kväve väg men bakterier gör det stora jobbet.

      Bakterier: Om du inte har några bakterier eller endast ett fåtal måste en stam byggas up. Först måste det bli en massa Protein ätare som producerar Ammonium.


      När du har nog med Ammonium kan Nitrit producenterna börja äta det och den kolonin börjar växa.

      När dessa har producerat nog med Nitrit kan Nitrit ätarna börja göra om Nitriten till Nitrat.
      Som du förstår tar detta lite tid! Olika för de olika bakterietyperna. Längst tid tar det för Nitrit ätarna. Dessa är också de känsligaste för yttre påverkan.

      Som du förstår blir det inte rätt proportioner direkt utan de olika bakteriekulturerna blir ”svajiga”.
      Nu stannar vi här! Är du med?
      Jo alltså, jag har förstått det här.


      Ursprungligen postat av bossep
      Ok Jag fick till det fel med datumen! Jag hoppade från flera trådar och det blev lite rörigt för en gammal man. Så din Nitrat test gav dig fel värden att fatta beslut på! Detta är ett stort problem. Vi fattar många beslut med hjälp av dessa tester och om dom visar fel blir våra beslut felaktiga.
      Jag har litat på tester men det var defdac i den här tråden som gjorde mig uppmärksam just på hur nitrattesterna fungerar och han har haft helt rätt.


      Ursprungligen postat av bossep
      När skedde medicineringen? Jag misstänker att den tog dig tillbaks till ruta 1. Dvs. innan du stoppade i pilotfiskarna. Sedan kan effekterna ha släpat med fram till nu. Du läste på medicinburken att det bara dödade alla bakterier, svampar och mögel förutom de bra. Troligtvis total lögn och falsk marknadsföring, antagligen dödade det alla bakterier eller inga alls.
      Första medicineringsomgången 0725-0727, andra 0806-0808.

      Det jag inte förstår är varför jag aldrig fick nitrit då om det nu var så? Huruvida det är total lögn och falsk marknadsföring vet jag inte, men jag vet många som medicinerat med detta preparat utan att uppleva konsekvenser av massdöd bland filterbakterierna även om jag tror själv att de så klart inte är opåverkade. Många är skeptiska till eSHa 2000 just på grund av detta, menar att det inte hjälper mot bakteriella infektioner för att det är för "milt". Jag känner också att jag varken kan eller orkar ha inställningen att allt är lögn och falsk marknadsföring - jag måste ju ändå utgå lite ifrån att det som skrivs om preparat är sant - annars blir det väldigt jobbigt.


      Ursprungligen postat av bossep
      Att byta ytterfilter är en MYCKET stor förändring! Du kanske rentav tog bort en stor del av bakteriestammen i ett svep! Byte av lysrör är också ett relativt stort ingrepp samma gäller EC och ändrad PMDD.
      Jo jag vet att det är en stor förändring - men det jag ville ha sagt är att det kan inte påverka fullt så mycket som att nystarta ett akvarium från scratch i o m inkört vatten och inkörd botten.

      Ursprungligen postat av bossep
      Ja, som många andra svrtvattens fiskar är dom troligtvis känsliga för Ammoniak.

      Du har Ammonium först och sedan Nitrit. Så visst kan du ha det och du kan förvänta dig att Nitriten kan gå upp. Nitrit är ett täcken på att Ammonium har existerat, postmortem i vissa fall.
      Men om jag nu haft ammonium hela tiden - varför har jag då inte sett nitrit förrän nu?

      Ursprungligen postat av bossep
      Har inte dina otosar en del fina alger att smaska på?
      De käkade kiselalger som besatta - de som kommit sen har de gett blanka fan i. De väntar på gurka med algvåffla i.

      Ursprungligen postat av bossep
      Har du 0 Nitrit nu?
      Nej, det ligger fortfarande på samma nivå (0,025-0,05)

      Ursprungligen postat av bossep
      Får jag komma med ett riktigt radikalt förslag?
      Sluta att ha i någon ting förutom rent H2O + mat i akvariet. Mat ger du enligt regeln inte mer en vad som äts upp på 5 – 10 minuter. Vatten byter du 20 % ungefär var annan vecka eller så. Jag skulle låta vattnet stå ett dygn innan jag hällde i det, eventuellt med en luftsten i. Naturligtvis skall du sköta dina filter och suga slam och annat som hör akvarieskötsel till.
      Alltså inga livgivande eller förbättrande tillsatser alls. Det kommer att ta ett tag men du kommer att ha ett hyfsat snyggt akvarium och spara massor med möda och pengar!
      Du säger hela tiden att jag ska sluta göra stora förändringar men ändå ska jag göra en radikal förändring? Vad menar du med H2O? Maten de får äter de upp på långt mindre än 5 minuter, skulle tippa 1 minut max. Och nu ska jag byta mindre vatten (har du kollat i tråden jag startade om mindre vattenbyten?). Visst skulle jag kunna köra på det du säger men då blir det ju att helt vända på hela regimen IGEN.

      Ursprungligen postat av defdac
      Akvariet är inte i sådant katastrofskick att det krävs några radikala förändringar, och de små inställningar Vickson redan gjort verkar ge resultat om vattenspikbladen har börjat hoppa igång.

      Nitrit är alltid övergående i de flesta burkar, speciellt om man har hungriga växter så att stirra sig blind på lite förhöjda nitritnivåer pga ett utbytt filter är ingen bra idé. Det är många som använder EC utan att få några problem med nitrifikationen - och även om nitrifikationen tar stryk bör växternas 5-6 ggr förhöjda tillväxttakt ganska lätt ta hand om eventuellt ammonium.
      Och den gröna håriga mattan har också hoppat igång, både på botten och på bakgrunden. Den på bakgrunden har fortfarande luftbubblor fast vattenbytet var i torsdags - är det att den bubblar? Så att algdjä***na bubblar och mår bra medan växterna tydligen inte gör det eller kan bubblorna vara kvar från i torsdags? Förutom vattenspikbladen ser det ut som att svärdplantorna fått mer fart också.

      Så du tycker att jag ska hålla regimen som det är nu och avvakta? Jag vet varken ut eller in just nu, det känns hopplöst som att hur jag än gör är det fel.

      Ursprungligen postat av defdac
      Alla mina Echinodorus-arter jag haft har fått nya blad som er ut antingen som det du visar eller svagt genomskinliga när dom växt som bäst.

      Kolla först och främst på om tillväxten är bra - isåfall är eventuella färgformationer "bra".

      Är tillväxten noll och blad börjar se konstiga ut, då kan man försöka börja tolka eventuell brist.

      Med dubbeldos PMDD och EC kommer dina växter inte kunna ha någon vanligt förekommande näringsbrist.
      Det är de nyaste bladen, det här såg jag först igår som har de röda strecken - och det har kommit upp sen jag bytte lysrör senaste dagarna. Så då borde det vara ett bra tecken m a o?

      Återigen - om jag haft problem med ammonium hela tiden så pass att fiskarna blivit sjuka av det - hur kommer det sig då att jag inte sett nitrit förrän nu och inte under resans gång (har kollat nitrit minst en gång i veckan hela tiden).
      Senast redigerad av vickson; 16 November 2010, 10:32.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Det är de nyaste bladen, det här såg jag först igår som har de röda strecken - och det har kommit upp sen jag bytte lysrör senaste dagarna. Så då borde det vara ett bra tecken m a o?
        Ja. Nya blad på mina Echinodorus såg bara ut så när dom växten som sjutton. Dom blir normalgröna sen.

        Återigen - om jag haft problem med ammonium hela tiden så pass att fiskarna blivit sjuka av det - hur kommer det sig då att jag inte sett nitrit förrän nu och inte under resans gång (har kollat nitrit minst en gång i veckan hela tiden).
        Jag tror det beror på att dina växter hela tiden tagit upp allt ammonium så att nitrifikationen inte behövts.
        Sedan häller du i filtermedia som konkurrerar med växterna. Bakterierna börjar omvandla ammonium till nitrit - testet ger utslag.

        Växterna står nu utan någon snabb kvävekälla och måste bygga upp enzymsystem för att klara av att ta upp nitrat vilket tar några veckor med stillastående växter som blir algbeklädda.

        Växter äter inte nitrit.

        Nitriten kommer försvinna allteftersom ditt nya filter osv kommer igång.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          Ursprungligen postat av defdac
          Ja. Nya blad på mina Echinodorus såg bara ut så när dom växten som sjutton. Dom blir normalgröna sen.
          Men kalas - då är det något positivt och inte negativt i alla fall (vilket känns fantastiskt skönt med tanke på att det i övrigt är rätt tungrott).


          Ursprungligen postat av defdac
          Jag tror det beror på att dina växter hela tiden tagit upp allt ammonium så att nitrifikationen inte behövts.
          Sedan häller du i filtermedia som konkurrerar med växterna. Bakterierna börjar omvandla ammonium till nitrit - testet ger utslag.


          Växterna står nu utan någon snabb kvävekälla och måste bygga upp enzymsystem för att klara av att ta upp nitrat vilket tar några veckor med stillastående växter som blir algbeklädda.

          Växter äter inte nitrit.

          Nitriten kommer försvinna allteftersom ditt nya filter osv kommer igång.
          Jag har använt filtermedia hela tiden utan nitrit men det har alltså inte visat sig förrän nu när det är svajigt- har jag förstått rätt då? Och har jag förstått dig rätt att ammoniumet från början är kvävekällan som jag alltså lurat växterna på genom att använda filtermedia (tänker då på kretsloppet NH3/NH4 >> NO2 >> NO3 >> kväve) ?

          Ditt tips är alltså att inte köra filtermedia trots att andra säger att det är extra viktigt att köra det när man har nitrit?

          (Ursäkta att jag är trög men det har varit för mycket info just nu känner jag, både här och på annat håll.)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Och har jag förstått dig rätt att ammoniumet från början är kvävekällan som jag alltså lurat växterna på genom att använda filtermedia (tänker då på kretsloppet NH3/NH4 >> NO2 >> NO3 >> kväve) ?
            Ja, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Nitrat finns ofta i överflöd jämfört med ammonium, så om växterna tvingas använda nitrat istället så växer dom ofta paradoxalt nog mycket snabbare än om dom hade växt med enbart ammonium.

            Ditt tips är alltså att inte köra filtermedia trots att andra säger att det är extra viktigt att köra det när man har nitrit?
            Jag brukar inte se någon skillnad mellan att köra med eller utan filtermedia. Bottnen kommer förr eller senare också funka som filtret, dvs få en fungerande nitrifikation.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              Ursprungligen postat av defdac
              Ja, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Nitrat finns ofta i överflöd jämfört med ammonium, så om växterna tvingas använda nitrat istället så växer dom ofta paradoxalt nog mycket snabbare än om dom hade växt med enbart ammonium.


              Jag brukar inte se någon skillnad mellan att köra med eller utan filtermedia. Bottnen kommer förr eller senare också funka som filtret, dvs få en fungerande nitrifikation.
              Oki! Tack för svar (igen)!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                H2O = vatten. Ursäkta mig för den förvirringen.
                Vad jag tror defac och jag försöker säga är att ta det lugnt det kommer att fixa sig! Bara du inte korrigerar hela tiden och försöker fixa problem. De flesta problem löser sig själva med tiden.


                Jag tycker du skall lyssna på defdac! Kanske rent av checka av med honom INNAN du gör något.
                Han har också betydligt mer erfarenhet av PMDD och hur det fungerar. Det finns vissa saker defdac och jag har delade meningar om men det skall vi inte tjata om här i din tråd, (jag lovar) det bara förvirrar dig.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Jag brukar inte se någon skillnad mellan att köra med eller utan filtermedia. Bottnen kommer förr eller senare också funka som filtret, dvs få en fungerande nitrifikation.
                  Kan någon av er förklara vad filtermedia är?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Keramiken i ytterfiltret t ex. Jag kör aldrig med tät filtermedia typ vadd/skumplast. På det sättet får jag heller aldrig någon jätteuppbyggnad av mulm som måste rensas ofta.

                    Det finns vissa saker defdac och jag har delade meningar om men det skall vi inte tjata om här i din tråd, (jag lovar) det bara förvirrar dig.
                    Jag tycker vi verkar säga samma saker om grundläggande orsakssamband, men kanske lite olika idéer om hur vi uppnår ett visst resultat utifrån dessa samband.

                    Tex så tycker jag egentligen att det är en bra idé med ett överdimensionerat förfilter som samlar mulm som är lätt att exportera ur akvariet - men jag har aldrig behövt det. Detta är jag ganska säker på beror på att syrenivåerna i mina akvarier alltid gränsat till champange och så höga syrehalter pulvriserar/äter upp mulm och bös så det helt enkelt bara försvinner.

                    (Här är jag inte så tokig så jag tror att det försvinner på något magiskt sätt - POC:en reduceras sannolikt till vattenlöslig DOC. Dvs makrostora partiklar som syns (böset inne i växtbuskage) blir till vattenlösliga ämnen som exporteras med vattenbytena..)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      Ursprungligen postat av bossep
                      H2O = vatten. Ursäkta mig för den förvirringen.
                      Vad jag tror defac och jag försöker säga är att ta det lugnt det kommer att fixa sig! Bara du inte korrigerar hela tiden och försöker fixa problem. De flesta problem löser sig själva med tiden.


                      Jag tycker du skall lyssna på defdac! Kanske rent av checka av med honom INNAN du gör något.
                      Han har också betydligt mer erfarenhet av PMDD och hur det fungerar. Det finns vissa saker defdac och jag har delade meningar om men det skall vi inte tjata om här i din tråd, (jag lovar) det bara förvirrar dig.
                      Alltså - jag tar det lugnt och jag tror också att det kommer att fixa sig. De korrigeringar jag gjort har varit såna som jag blivit rekommenderad (dubbel dos pmdd, easy carbo etc) eller saker som ska gynna karet (dvs nya lysrör, större och bättre ytterfilter eftersom det gamla krånglade) - annars har jag kört karet som jag gjort sedan ursprunget. Du verkar ha fått uppfattningen att jag hysteriskt förändrar hela tiden men så är det inte. Däremot verkar du tycka att jag ska göra stora förändringar nu vilket kändes lite förvirrande.

                      Jag vet inte riktigt vad det är du tycker att jag skulle ha frågat defdac om innan jag gjorde - du får gärna förtydliga detta. Tänker du på de gula svärdsplantabladen som började dö så känner jag att liiiiite sunt förnuft och tänka själv måste jag ju få göra också?

                      Ni får gärna diskutera om vad det nu är ni har delade meningar om - det är bara intressant - men gör gärna det utan termer som "jag tycker att du ska" för då blir det rätt stressande. Det är jätteintressant när människor med mycket kunskap ventilerar dessa, det är så man lär sig.


                      Ursprungligen postat av defdac
                      Keramiken i ytterfiltret t ex. Jag kör aldrig med tät filtermedia typ vadd/skumplast. På det sättet får jag heller aldrig någon jätteuppbyggnad av mulm som måste rensas ofta.


                      Jag tycker vi verkar säga samma saker om grundläggande orsakssamband, men kanske lite olika idéer om hur vi uppnår ett visst resultat utifrån dessa samband.

                      Tex så tycker jag egentligen att det är en bra idé med ett överdimensionerat förfilter som samlar mulm som är lätt att exportera ur akvariet - men jag har aldrig behövt det. Detta är jag ganska säker på beror på att syrenivåerna i mina akvarier alltid gränsat till champange och så höga syrehalter pulvriserar/äter upp mulm och bös så det helt enkelt bara försvinner.

                      (Här är jag inte så tokig så jag tror att det försvinner på något magiskt sätt - POC:en reduceras sannolikt till vattenlöslig DOC. Dvs makrostora partiklar som syns (böset inne i växtbuskage) blir till vattenlösliga ämnen som exporteras med vattenbytena..)
                      Och där missförstod jag dig defdac för jag trodde du menade flytande filtermedia - där ser man så fel man kan ta. Då förstår jag ovanstående än mer. Hur lång tid tar det att bygga upp en botten? Mitt kar har ändå varit igång sen början av juni men det kräver ytterligare tid? Tänkte med tanke på att mina bakterier tydligen räknas med noll vid byte av ytterfilter.

                      Det jag har gjort vid något tillfälle är att jag släpper upp ventilen nedtill på filtret - då rinner det ut mulm där (vad är det för skillnad på mulm och bös? Det kanske är bös som rinner ut?) utan att jag behöver härja med hela filtret. Fyller sedan upp filtret med vatten och kör igång. Men det kanske är fel det med, kan tempererat kranvatten ställa till det med bakterierna?

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av vickson
                        Alltså - jag tar det lugnt och jag tror också att det kommer att fixa sig. De korrigeringar jag gjort har varit såna som jag blivit rekommenderad (dubbel dos pmdd, easy carbo etc) eller saker som ska gynna karet (dvs nya lysrör, större och bättre ytterfilter eftersom det gamla krånglade) - annars har jag kört karet som jag gjort sedan ursprunget. Du verkar ha fått uppfattningen att jag hysteriskt förändrar hela tiden men så är det inte. Däremot verkar du tycka att jag ska göra stora förändringar nu vilket kändes lite förvirrande.
                        Det finns ett ordspråk på engelska som är bra ”There is many ways to skin a cat” finns säkert något liknande på Svenska. Vad jag menar med det är att du kan uppnå liknande resultat på många sätt. Därför tycker jag du skall hålla dig till en linje.
                        Du HAR gjort stora förändringar, filterbyte, PMDD, EC, bättre ljus mm. Därmed inte sagt att dessa förändringar är dåliga, ”All actions has a reaction”!
                        Tidsperspektiv har vi lite olika. När jag tänker lång tid kanske jag tänker månader och år och du dagar eller veckor. (Bara som exempel)

                        Jag vet inte riktigt vad det är du tycker att jag skulle ha frågat defdac om innan jag gjorde - du får gärna förtydliga detta. Tänker du på de gula svärdsplantabladen som började dö så känner jag att liiiiite sunt förnuft och tänka själv måste jag ju få göra också?
                        Jag tänker mer enligt linjen, tycker du att jag kan testa Easy Carbon nu? Tror du jag skall byta till en annan typ av lysrör nu eller skall jag vänta. Betydligt bättre en att smälla i nya rör och sedan fråga, ”varfer blir mina nya svärdplantsblad gulare”? OBS ovanstående är bara exempel!!!!!!


                        Ni får gärna diskutera om vad det nu är ni har delade meningar om - det är bara intressant - men gör gärna det utan termer som "jag tycker att du ska" för då blir det rätt stressande. Det är jätteintressant när människor med mycket kunskap ventilerar dessa, det är så man lär sig.
                        OK jag förstår!

                        Och där missförstod jag dig defdac för jag trodde du menade flytande filtermedia - där ser man så fel man kan ta. Då förstår jag ovanstående än mer. Hur lång tid tar det att bygga upp en botten? Mitt kar har ändå varit igång sen början av juni men det kräver ytterligare tid? Tänkte med tanke på att mina bakterier tydligen räknas med noll vid byte av ytterfilter.
                        Det var därför jag ställde en till synes dum fråga! Både jag och defdac tänkte nog filtermedia som makaroner och du Easy-Life! Det blir lätt fel när man använder samma ord för olika saker. Det bara är så.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Ja, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Nitrat finns ofta i överflöd jämfört med ammonium, så om växterna tvingas använda nitrat istället så växer dom ofta paradoxalt nog mycket snabbare än om dom hade växt med enbart ammonium.
                          Detta är ingen paradox! Kanske jag skall göra som han som gick på vattnet, använda en liknelse!
                          Jag gillar gräddtårta men inte gröt något vidare. Så om jag får välja så proppar jag mig full med tårta.
                          Men om jag inte har någon tårta så får jag äta gröt när jag blir hungrig och samtidigt mår jag nog bättre och blir starkare. Om jag sedan har både en bit tårta och en talrik gröt men i mindre portioner så trycker jag först i mig tårtan och sedan gröten, om jag får bestämma. Om jag har tillräckligt stora portioner av tårta och gröt så blir det tårta och så skiter jag i gröten. Tårta är Ammonium, Gröt är Nitrat.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Flytande filtermedium
                            Jag tittade lite på Easy-Life’s hemsida och min högst personliga uppfattning är denna.
                            ”Om man inte vet vad saker och ting innehåller skall man försöka undvika det.” Det finns ingen deklaration om innehåll vad jag kan se.
                            Angående Skadliga bakterier versus oskadliga: E.coli (eller Escherichia coli), eftersom Easy-Life använder sig av detta som exempel.
                            Här är en bra länk angående E.coli (engelska) http://www.textbookofbacteriology.net/e.coli.html Där kan man se att denna mycket vanliga bakterie faktiskt är nyttig i LAGOM proportioner. Om ni tittar en bit ned så är det en av de bakterier som proppar i sig både Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3)!
                            Generellt så har man den bakterien som referens när man undersöker naturligt vatten och effektiviteten på vidtagna åtgärder vid exempelvis vatten reningsverk. Eftersom
                            E.coli är en enkel bakterie att se och räkna används den som referens. Man kan säga som så att om det finns E.coli finns det andra bakterier samt troligtvis virus och protozoer (parasiter?). Med andra ord inga eller få E.coli inga andra bakterier häller. Jag överlåter till er att tolka det och att fundera på om det är så bra att ta kål på dessa!
                            Tungmetaller och cyanid som också anges som referens.
                            Vist kanske det kan flocka (kapsla in) det men det tar inte bort det! Däremot kan man få en fördröjd effekt om dessa anrikas och därefter frigörs. Många växter och alger gör ett mycket bra jobb med dessa och man får bort det när man ansar växterna.
                            Eftersom jag jobbar med vattenrening så vill jag nämna att vi nu mer använder växter för att ta bort både tungmetaller och cyanid ur förorenade vatten. Vi ser också en markant skillnad på just E.coli efter biologiska (växt och alg) filter. Det mest effektiva tycks dock vara att höja Ph till över 8. Det är en av orsakerna till att man buffrar upp vattenlednings vatten till just det.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Det finns ett ordspråk på engelska som är bra ”There is many ways to skin a cat” finns säkert något liknande på Svenska. Vad jag menar med det är att du kan uppnå liknande resultat på många sätt. Därför tycker jag du skall hålla dig till en linje.
                              Du HAR gjort stora förändringar, filterbyte, PMDD, EC, bättre ljus mm. Därmed inte sagt att dessa förändringar är dåliga, ”All actions has a reaction”!
                              Tidsperspektiv har vi lite olika. När jag tänker lång tid kanske jag tänker månader och år och du dagar eller veckor. (Bara som exempel)
                              Jo alltså - jag förstår också att det påverkar. Förstår inte riktigt. Vad gäller tidsperspektiv tror jag aldrig att något ska ordna sig på några veckor, jag förstår att det tar månader - men om jag inte ser ens en tendens till förbättring (eller rent av försämring) på 3-4 veckor så funderar jag.

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Jag tänker mer enligt linjen, tycker du att jag kan testa Easy Carbon nu? Tror du jag skall byta till en annan typ av lysrör nu eller skall jag vänta. Betydligt bättre en att smälla i nya rör och sedan fråga, ”varfer blir mina nya svärdplantsblad gulare”? OBS ovanstående är bara exempel!!!!!!
                              Ja alltså - jag började med easy carbo på rekommendation av bl a defdac. Lysrör har vi också diskuterat här i tråden. Jag har inte gjort något som inte diskuterats tidigare vad jag kan komma på nu.


                              Ursprungligen postat av bossep
                              Det var därför jag ställde en till synes dum fråga! Både jag och defdac tänkte nog filtermedia som makaroner och du Easy-Life! Det blir lätt fel när man använder samma ord för olika saker. Det bara är så.
                              Yes box! Men vem har sagt att du ställde en dum fråga?

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Keramiken i ytterfiltret t ex. Jag kör aldrig med tät filtermedia typ vadd/skumplast. På det sättet får jag heller aldrig någon jätteuppbyggnad av mulm som måste rensas ofta.
                                Du förklarar varför din metod fungerar nedan!


                                Jag tycker vi verkar säga samma saker om grundläggande orsakssamband, men kanske lite olika idéer om hur vi uppnår ett visst resultat utifrån dessa samband.
                                Håller med men vi kanske gör folk lite konfunderade med vissa ”hårklyverier”?

                                Tex så tycker jag egentligen att det är en bra idé med ett överdimensionerat förfilter som samlar mulm som är lätt att exportera ur akvariet - men jag har aldrig behövt det. Detta är jag ganska säker på beror på att syrenivåerna i mina akvarier alltid gränsat till champange och så höga syrehalter pulvriserar/äter upp mulm och bös så det helt enkelt bara försvinner.
                                Visst är det så! Syremättat vatten in i filtret (och i akvariet) är lika med lyckliga anaeroba bakterier som bryter ned saker och ting snabbare.

                                (Här är jag inte så tokig så jag tror att det försvinner på något magiskt sätt - POC:en reduceras sannolikt till vattenlöslig DOC. Dvs makrostora partiklar som syns (böset inne i växtbuskage) blir till vattenlösliga ämnen som exporteras med vattenbytena..)
                                Håller med om POC/DOC! I böset (mulm, kärt barn har många namn!) finns detockså Nx/Px som går samma väg.
                                Lite mer om filtersubstrat. De nyare rönen inom biologisk filtrering säger att man skall ta bort så mycket TSS ”Total Suspended Solids” som möjligt innan vattnet kommer i kontakt med exempelvis biofilmen på din keramik rör. Dessa små partiklar fastnar tydligen i biofilmen och gör den mindre effektiv. Därför backspolar man just den typen av substrat relativt ofta.
                                Detta är som mycket annat cykliskt om 5 år skall du se att man skall ha filtret fullproppat med Perlon vadd igen!
                                Vad jag just nu testar i ett par större filtersystem är att under uppstart köra EI men duktigt starkt med full återcirkulering dvs. full rundgång. Sedan backspolar vi och tömmer. Sedan kör vi i vattnet som skall renas. Det blir naturligtvis en rejäl obalans vid omställningen men processen går mycket snabbare.


                                Växter, Alger och Nitrit. Skratt på med boxhandskarna! Jag säger att de KAN ta upp det! Men enligt min tårt och gröt analogi så struntar de i det om det finns nog med Ammonium och Nitrat.


                                En anan sak där vi ser lite olika på saker och ting är förekomsten av Ammonium i ett akvarie. Du säger att det sällan finns och jag säger att det nästan alltid finns. Jag TROR att de tester man normalt använder kan vara missvisande. Jag har hållite ett öga på detta och ser vid våra mätningar att vi alltid har en viss mängd NH3/4 som del av Ntot. Vi kan ha fel på vår labb utrustning men jag tvivlar på det.
                                Senast redigerad av bossep; 16 November 2010, 17:55. Anledning: I bland blir jag trött på mig själv!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...