En till fråga: när märker man att näringen börjat bli lagom nivå? Ser några nyare blad som är väldigt ljusa (nästan vita)? Kan äldre ljusa blad gröna till sig när de får högre nivå på näringen eller måste de tillverkas från början i högre näring? Har nu kört dubbel PMDD-dos i 4 v.
Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?
Kollaps
X
-
Om dom inte grönar till sig så har du mikrobrist, men jag vet att tex Svärdsplantors nya snabbväxande blad ofta är bleka och genomskinliga tills dom blivit lite äldre.Kommentar
-
Kommentar
-
Det var väldigt ljust länge (nästan vitt) men idag såg det lite grönare ut. Har inte sett den färgen på bladen tidigare dock.
En fråga som kanske egentligen inte riktigt hör hit men jag har inte fått nåt svar i tråden om det så jag provar här:
- har igår och idag uppmätt lite nitrit (mellan 0,025 och 0,05). Jag kör inga extra vattenbyten så länge det håller sig så lågt och det inte märks något alls på invånarna men jag undrar om jag ska fortsätta med PMDD och easy carbo som vanligt eller om det kan öka på nitriten ytterligare och det är bättre att låta allt "vila"? Jag har lagt ner matningen så länge jag har nitrit i karet. Hällde även i lite easy life igår (nitrivec funkar inte med räkorna säger vissa) - tar det helt bort alla näringsvärden av pmdd och/eller easy carbo?Kommentar
-
Vet inte det finns nån kvar i tråden men jag försöker. Algerna fortsätter att frodas. Allt har "grön ludd"(växter, stenar, glas, pump, grus etc), staghorn, gröna prickalger och tofsarna fortsätter att sprida sig som en pest. Sista veckan (sen jag började med ec?) har jag sett att många av dem blivit gröna längst in "vid roten" och att de verkar ha fått förnyade krafter - kan det ens vara möjligt?? Jag sliter mitt hår... Har även sett att många svärdplanteblad har blivit delvis gula och att vissa nya blad är helt gula (de som var helt gula var inte alls angripna av alger). Vad visar det på? Har idag rensat bort en halv hink med svärdplanteblad för jag stod inte ut längre och ville ta bort det som började bli gula. Har skaffat hem posthornssnäckor för att få hjälp med algerna, har även hittat physor (hoppas bara att inte de djävla kanelbullarna kommer tillbaka). Senaste veckan har jag även uppmätt nitrit (0,025-0,+5) - det har hållt sig stabilt på den nivån och jag har inte märkt något på invånarna. Gjorde vattenbyte á 25% idag eftersom det är torsdag.
Undrar:
- varför växter får gula blad?
- om jag fortfarande förhoppningsvis kan fortsätta som jag gör och att det finns en chans att algerna ge med sig (eller om jag ska ge upp, jag är väldigt nära nu)?
- nitriten - påverkar den algerna? Ska jag fortsätta pmdd och ec som vanligt?
- ska köpa tester - vad kan vara bra att köpa för tester med tanke på näringsämnen, vattenkvalitet etc?
Och förresten defdac - testade nitraten häromdagen när jag kört dubbla PMDD-doser ett tag - och det har inte höjts utan visar fortfarande samma resultat på lite över 12,5 men under 25. Hepp!Kommentar
-
Ursäkta om jag låter spydig eller dum men:
Jag tror du förväntar dig resultat alldeles för snabbt. Alla processer tar tid speciellt om dessa samverkar som till exempel bakterier, växter och alger. Med tiden (vi talar om månader) så kommer allt att stabiliseras om du inte tillför för mycket förändringar. At vara konsekvent och ha tålamod är en dygd! När du söker dig fram mot ett mål så försök att inte ändra alla parametrar på en gång. Dela upp dit problem i olika del problem. Att ta bort en ½ hink svärdsplanteblad på en gång skapar absolut en ny obalans. Varför knäpper du inte ett par kort och frågar oss här på forumet ” skall jag ta bort en del av bladen”?. Då kanske vi kan hjälpa dig innan du gör något fel. Nu kans det lite som om vi får hjälpa till när skadan redan är skedd.
Ett enligt mitt sätt at se på saker och ting är att titta efter förbättringar i stället för försämringar. Dessa förbättringar kommer ofta långsamt men är ofta bättre indikatorer.
Ett bra tänk är enligt min mening så här: Mitt akvarium är nog ganska OK men det vore kul om det var lite mindre alger, mina växter växte lite. Sedan tar man en sak i taget. Komihåg det gamla ordspråket ”Rom byggdes inte på en dag”.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Ursäkta om jag låter spydig eller dum men:
Jag tror du förväntar dig resultat alldeles för snabbt. Alla processer tar tid speciellt om dessa samverkar som till exempel bakterier, växter och alger. Med tiden (vi talar om månader) så kommer allt att stabiliseras om du inte tillför för mycket förändringar. At vara konsekvent och ha tålamod är en dygd! När du söker dig fram mot ett mål så försök att inte ändra alla parametrar på en gång. Dela upp dit problem i olika del problem. Att ta bort en ½ hink svärdsplanteblad på en gång skapar absolut en ny obalans. Varför knäpper du inte ett par kort och frågar oss här på forumet skall jag ta bort en del av bladen?. Då kanske vi kan hjälpa dig innan du gör något fel. Nu kans det lite som om vi får hjälpa till när skadan redan är skedd.
Ett enligt mitt sätt at se på saker och ting är att titta efter förbättringar i stället för försämringar. Dessa förbättringar kommer ofta långsamt men är ofta bättre indikatorer.
Ett bra tänk är enligt min mening så här: Mitt akvarium är nog ganska OK men det vore kul om det var lite mindre alger, mina växter växte lite. Sedan tar man en sak i taget. Komihåg det gamla ordspråket Rom byggdes inte på en dag.Kommentar
-
Tack för bilderna!
Jag kan ha fel och kanske någon växt expert kan hjälpa oss på traven.
Det nya bladet till vänster ser ut att ha dåligt med klorofyll (även de andra). Detta beror i första hand på järnbrist. Järn finns i PMDD och det bör bli bättre.
De andra bladen bilden till höger uppvisar generell näringsbrist enligt mig men framför allt tror jag det är Kväve och Kalium brist. Finns också i PMDD. När bladen ser ut på det sättet fixar dom det inte och man får ta bort dom några i taget. Det är möjligt att alla gamla Svärdplants blad kan bli på det viset, håll koll på de nya. Ofta ser det ut så om man flyttar Svärdsplantorna från ett akvarium till ett annat med helt andra förutsättningar. Hela den gamla plantan går ned men de nya bladen blir fina. Detta är inte ovanligt för andra växter.
Sist jag planterade S plantor i ett nytt akvarium använde jag gödsel kulor och det fungerade bra. Men många blad blev som de till höger. De nya bladen såg lite ut som det vänstra i början men efter ett par veckor (månader) med PMDD blir dom gröna. Får du utlöpare på Splantorna? Knipsa i så fall av dessa eftersom de drar en hel del näring från moderplantan. Sedan kan du låta dessa föröka sig om du vill.
Alger:
Dom är sega generellt! Det är nog INTE så att PMDD och Easy Carbon fungerar som alg gift! Vad som händer är att växterna tar fart och absorberar den näring som algerna annars skulle fått i sig. Dom svälter sakta ijhäl. Men dom är mästare på att klara låga näringsnivåer för att överleva men deras reproduktionsförmåga avtar och sedan gör den naturliga livscykeln resten. Att dom grönar till sig KAN bero på ökad mängd järn i vattnet och jag ser ingen anledning till oro.
Om jag tittar på bladen på bilderna så skulle jag inte oroa mig. Visst det kunde vara mindre med alger men ingen större fara. Om du tittar på bladen under Splantsbladen så ser dessa helt algfria ut.Senast redigerad av bossep; 04 November 2010, 20:19. Anledning: Skrev fel på Kalium och Kadmium i hastighetenYou cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Hittade en bra artikel (på engelska) om svärdsplantor.
Det finns säker mer at läsa men titta på järn kravet.
Plantor som drivits upp med bladen i luften går ofta ned men kommer tillbaks med nya fina blad efter ett tag.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Haloj!
Oki, har inte märkt att svärdsplantorna reagerar så tidigare men det kan stämma, låter logiskt.
PMDD är inte alggift, Easy Carbo har dock en väldigt negativ effekt på bl a tofsalger.
Jag kommer att göra fler förändringar nu när jag ändå är "på g". Det ena är att jag beställer Aquarell-rör. Det andra är att jag tänker skära ner ytterligare på vattenbytena. I början blir det varje vecka, tänkte då ca 20 l (13%), eftersom jag vill skrapa rutor så får jag se hur det utvecklar sig längre fram - har funderingar på allt mellan 10-25% varannan, var tredje eller rent av var fjärde vecka. Jag är envis med mina vattenbyten än så länge men känner att jag nog byter i överkant. Fortsätter med easy carbo så länge och kollar vattenvärde med tester. Målet med detta är att jag längre fram ska hitta en bra balans med så lite vattenbyten och så stabilt vatten som möjligt.
Det jag undrar då är hur jag gör med PMMD vid mindre vattenbyten. Har köpt tester för järn och koppar - räcker de som indikatorer på att näringsnivåerna ligger de bör? (Har sedan tidigare nitrit/nitrat/kh.)
Jo jag vet att svärdplantor kan reagera så men sina "luftblad" har jag redan tagit bort då de mådde dåligt rätt omgående i karet.Kommentar
-
När filter, grus osv har balanserats med bakterier är det inga problem med vattenbyten du kan byta 50% i veckan om du vill. Det är nu under inkörnings perioden det är känsligt.
Om du skall skaffa mer tester så vore det kanske läge med en Ph test? Jag vet inte hur bra järn och koppar tester fungerar.
PMDD om jag vore du skulle jag kolla upp EI, ”Estimative Index” och hur detta fungerar. Jag tror det var Tom Barr som kom upp med det och om du förstår det förstår du hela konceptet med PMDD.
Eftersom du tycks vara riktigt duktig med skötseln och kollen av ditt akvarium så tycker jag du skall ta en funderare på CO2. Detta är inget jag rekommenderar till folk som har en ”burk i ett hörn och byter vatten var 14 dag” samt tänder och släcker ljuset dagligen. Men med ditt intresse borde det fungera klockrent.
Jag är ingen vän av EC!!!!! Hämliga ”ormoljor” gillar jag inte då man inte vet vad man häller i akvariet. Orsaken jag tyckte du skulle använda det nu var att få någon form av kol källa under uppstarten.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Hej igen!
Jag vet inte varför du återkommer till uppstart och inkörningsperiod då karet varit igång sedan juni. Är det att jag bytt ytterfilter du syftar på? Ph kollar jag (glömde visst ta upp det) och det ligger konstant på 8 eller strax under. Järn köpte jag för att ha någon som helst fingervisning på näringsnivån i karet och koppar efter tips att räkor kan vara känsliga för det.
Jag vet hur EI, low-tech och hi-tech fungerar. Saken är den att jag inte vill plaska så mycket vatten varje vecka utan vill ha så lite skötsel som möjligt utan att för den delen gå low-tech som jag tror på i viss mån men inte blivit helt övertygad att köra i mitt kar under de förutsättningar jag har där.
Jag vill inte hålla på med CO2, har inte använt det förut och det har funkat fint - har heller aldrig haft de algproblem jag har nu. Därför kör jag nu med Easy Carbo som många menar är jättebra och sen längre fram när jag minimerar vattenbyten får jag se.
Det som är svårt då är detta med hur mycket PMDD jag ska använda och andra frågor jag haft men det kanske någon kan svara på?Kommentar
-
Nu är det risk att Gubben blir tjatig...
Om du förstår hur EI fungerar borde du tänka tvärs om. När allt är stabilt (filtret) så kan du öka givorna av PMDD och byta mer vatten. Detta kommer i sin tur att medföra at du tar bort mer ammoniumkväve och Nitrit (som algerna gillar) och ersätter det med Nitrat som växterna gillar.
Kanske du skall tänka så här:
Jag tillsätter så mycket PMDD så värdena inte uppgår till skadliga nivåer. Då är vattnet mättat med näringsämnen fram till nästa Vattenbyte. Eftersom Växter och bakterier har förbrukat en del då så tillsätter jag lika mycket PMDD igen efter vattenbytet för att ersätta det jag tog bort. Då blir det återigen mättat med den kvarvarande mängden + den nya utan att vara skadligt.
Jag tror att ”standard dos rekommendationen” för PMDD är baserat på 0 näringsupptag och 50 % vattenbyte.
Lite fakta om Kväve och dess former.
N2 Finns i luften med relationen 80 % Kväve och 19 % Syre och 1 % annat.
N2 bildas i vatten av bakterier som bryter ned Nitrat. Detta avgår sedan i gasform vid vattenytan.
Vissa alger och Cyanobakterier kan använda N2 men det är hårdsmält och de föredrar andra former. Vissa bakterier kan också omvandla N2 till andra former av kväve.
Ammonium och Ammoniak bildas vid nedbrytning av organiska material. Ammonium övergår till viss del som Ammoniak vid Ph högre en 7. Ju högre Ph ju mer Ammoniak. Ammoniak kan avgå i gasform vid ytan. Växter, alger och bakterier konkurrerar om Ammonium eftersom det är lättsmält.
Nitrit bildas av företrädesvis bakterier som konsumerar Ammonium. Denna form är hårdsmält för alger och framför allt växter och föredras av bakterier som gör om det till Nitrat.
Nitrat gillas av framförallt växter och bakterier. Alger tycks ha svårare att smälta denna form. Men viktigast att komma ihåg är att växter också föredrar Ammonium före Nitrat.
PMDD innehåller NITRAT alltså har man hoppat över Ammonium och Nitrit. Detta kan då tas upp av växter. Men det kan ta ett tag för växterna att börja använda detta om dom varit vana vid Ammonium. Man säger att man ”triggar dom på Nitrat” därför är det viktigt att göra ett relativt stort vattenbyte innan man börjar med PMDD. Man tar bort Ammonium och tillsätter Nitrat.
Hur funkar detta då i samband med alger?
Vi vet att alla gillar Ammonium. Men växterna växer och mår bra av Nitrat. Om det då tillsätts ammonium kommer växterna att suga i sig det extra närings tillskottet snabbt och det blir inget över till algerna.
Detta gäller även för bakterierna i filtret. Man får ett skifte från Ammonium/Nitrit ätare till Nitrat ätare.
Men eftersom Ammonium alltid tillförs i viss mängd via matning av fiskar, förmultnande växter och framförallt döda bakterier så kommer det alltid att finnas en blandning av bakterier i filtret. Filtret är i balans.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
Kommentar