Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Hmmm... ja det karet såg ju ganska likartat ut. Färre stenar, mer växtmassa. Tror inte på fiskteorin då jag har sett det även i kar med en stor Ancistrus samt ett annat med Malawiciklider.

    Jag ska attan ta och leta likheter/skillnader lite noggrannare i veckan för att se om jag kan hitta något i setupen som kan påverka. Annars är det väl skötsel/vatten.

    Vad heter de vackra Cryptsen?

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      Hejsan!
      Tänkte avge en liten rapport och ställa några frågor om defdac är kvar.

      Jag har sedan dryga tre månader börjat köra low tech-regim (om man kan kalla det det i egentligen mening). Har bytt 10 l vatten 1 ggn/månad i samband med slamsugning. Har inte haft i så mycket pmdd och när jag haft det har jag skippat no3 då det ligger på 20 ppm (är rädd om räkorna). Tycker dock att nya blad och toppar är vita så jag hade i 20 ppm av övriga två idag, fe visade på 0. Vet inte hur jag ska tänka med PMDD framöver - hur mycket hur ofta?

      De alger som nu hägrar är trådalger till förbannelse (jag tar ut flera dl i veckan) vilket iofs var även innan jag började med low tech. Jag tror att de lila tofsalgerna gett med sig lite, på vissa ställen har de gått tillbaka och jag tror inte att det direkt ökar någonstans, de gröna tofsarna tror jag växer lite bättre. Jag gör rent rutorna nån gång i månaden fast det är så ytterst lite på glasen att det inte gör så stor skillnad. Men en sort som formligen exploderar är några gröna alger på botten.



      Fiskar och räkor verkar må finfint och det luktar gott i akvariet, proverna ser bra ut. Läste nånstans att Tom Barr menar att grus + mulm i ett inkört kar är fungerande low tech-botten, men jag hittade ingen mer beskrivande information om det. Vore ju skönt att slippa byta så länge vi bor kvar här om detta går lika bra. Var kan jag läsa mer om det (har googlat men är tydligen inget vidare bra på det för jag hittar inget mer än just att han har sagt så).

      Tack defdac för all hjälp och information! Det var ju inte så farligt som jag trodde.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Jag har sedan dryga tre månader börjat köra low tech-regim (om man kan kalla det det i egentligen mening). Har bytt 10 l vatten 1 ggn/månad i samband med slamsugning. Har inte haft i så mycket pmdd och när jag haft det har jag skippat no3 då det ligger på 20 ppm (är rädd om räkorna). Tycker dock att nya blad och toppar är vita så jag hade i 20 ppm av övriga två idag, fe visade på 0. Vet inte hur jag ska tänka med PMDD framöver - hur mycket hur ofta?
        Låter helt rätt, förutom slamsugningen. Om du måste göra slamsugning så gör den *ytligt* så att du inte gräver ner dig i substratet och sabbar mineraliseringen. Egentligen tror jag inte du vill göra slamsugning alls. Mulmen ska vara mat till bottnen.

        Gröna trådalger brukar reagera snabbast när miljön för växterna blir bra, och dessverre lite extra mycket när man har i mikrogödning vilket du måste ha pga vita nya skott. Lite is i magen och rulla upp dom på grillpinne tills växterna tagit fart. Räkorna gissar jag gillar läget.

        Fiskar och räkor verkar må finfint och det luktar gott i akvariet, proverna ser bra ut. Läste nånstans att Tom Barr menar att grus + mulm i ett inkört kar är fungerande low tech-botten, men jag hittade ingen mer beskrivande information om det. Vore ju skönt att slippa byta så länge vi bor kvar här om detta går lika bra. Var kan jag läsa mer om det (har googlat men är tydligen inget vidare bra på det för jag hittar inget mer än just att han har sagt så).
        Det är lite därför jag inte tycker du ska göra någon slamsugning. Låt räkorna pulvrisera mulmen och låt den sedimentera så bottnen får rejält med "krut". Jag gisssar att det är övergående för när bottnen och växterna tar fart så brukar mulmen försvinna lite magiskt sådär.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          Hejd defdac och tack för svar!

          Slamsugning låter lite nitiskt så här i efterhand. Det är inte mycket synlig mulm alls i karet förutom på ett "problemområde" framför ett stenparti där det av någon anledning bildas mycket och den fastnar i trådalger så det ser inte så tjusigt ut. Där tar jag det som ligger ovan gruset någon gång i månaden eftersom det ligger i mitten av karet mot rutan = i blickfånget. Det rör sig om ett område mindre än 1x1 dm.

          Kan jag börja köra med bara microgödningen? Tänkte att nitrat och fosfat kommer väl från fiskarna eller är jag alldeles ute och cyklar då? Och i så fall - hur mycket/ofta ska jag köra?

          Sen undrar jag vad det här är för alger:
          http://i113.photobucket.com/albums/n...rium/alger.jpg De växer som en tjock matta på botten och väver ihop stenarna till en tjock matta. Kan det påverka botten/balansen på något vis?

          En fråga till, hur tänka med matning, hur viktigt är det att inte mata i överkant? Märker att på semestern när de fått mindre mat har snäckorna käkat mer hål på plantorna igen.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Kan jag börja köra med bara microgödningen? Tänkte att nitrat och fosfat kommer väl från fiskarna eller är jag alldeles ute och cyklar då? Och i så fall - hur mycket/ofta ska jag köra?
            Helst vill du ha med magnesium och kalium samtidigt som mikrogödningen isåfall. T ex via K2SO4 och MgSO4.

            Sen undrar jag vad det här är för alger:
            http://i113.photobucket.com/albums/n...rium/alger.jpg De växer som en tjock matta på botten och väver ihop stenarna till en tjock matta. Kan det påverka botten/balansen på något vis?
            Kan det vara cladophora? Isåfall sitter den löst om du t ex jämför med toffsalger som sitter stenhårt. Luktar även lite järn om man tar upp den och gnuggar mellan fingrarna.

            Den påverkar säkert bottnen på något sätt, men jag kan inte gissa om det är till det bättre eller sämre. Dom borde ju kunna ge en del syre samtidigt som mattan säkert påverkar konvektion/diffusion av nytt vatten genom substratkolumnen. Detta skulle isåfall göra att redoxen blir lägre vid grundare djup, vilket inte heller behöver vara dåligt eftersom det kan göra att du t ex får järnreduktion närmare ytskiktet av subtratet vilket cladophoran säkerligen gillar. Det ser ganska fränt ut, så störs du inte av det och allt verkar räta upp sig i akvariet skulle jag låta dom vara kvar.

            En fråga till, hur tänka med matning, hur viktigt är det att inte mata i överkant? Märker att på semestern när de fått mindre mat har snäckorna käkat mer hål på plantorna igen.
            När man kör lowtech gäller det att mata på rejält eftersom växterna måste överleva på det som blir över efter att fiskarna fått sitt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              Ursprungligen postat av defdac
              Helst vill du ha med magnesium och kalium samtidigt som mikrogödningen isåfall. T ex via K2SO4 och MgSO4.
              K2SO4 tillsätter jag i micron, kan jag göra samma med MgSO4? Är jag dum om jag inte vill tillsätta nitrat och fosfat (har inte mätt fosfaten men antar att den också är rätt hög)? Det här skulle kännas tryggare (av någon anledning som jag inte kan förklara). Hur ofta skulle du tippa att man bör ha i micro sådär mellan tummen och pekfingret? Tecken på/risk för övergödning?


              Ursprungligen postat av defdac
              Kan det vara cladophora? Isåfall sitter den löst om du t ex jämför med toffsalger som sitter stenhårt. Luktar även lite järn om man tar upp den och gnuggar mellan fingrarna.

              Den påverkar säkert bottnen på något sätt, men jag kan inte gissa om det är till det bättre eller sämre. Dom borde ju kunna ge en del syre samtidigt som mattan säkert påverkar konvektion/diffusion av nytt vatten genom substratkolumnen. Detta skulle isåfall göra att redoxen blir lägre vid grundare djup, vilket inte heller behöver vara dåligt eftersom det kan göra att du t ex får järnreduktion närmare ytskiktet av subtratet vilket cladophoran säkerligen gillar. Det ser ganska fränt ut, så störs du inte av det och allt verkar räta upp sig i akvariet skulle jag låta dom vara kvar.
              Jag tycker nog att det här gröna sitter hårdare än tofsarna. Tar jag upp ett gruskorn från botten följer ett gäng till med sammanvävda av algen. Kände inte riktigt av om det luktar järn. Har googlat och tycker vissa bilder stämmer in och vissa inte. De ser dessutom lite olika ut. De på stenar, grenar och bakgrund är mer som päls, det på botten mer som stålull i formen. Om jag skulle föreställa mig att troll faktiskt existerar skulle det på stenar/bakgrund vara håret och det på botten skägget. Men det kanske kan vara samma alg som tar sig olika uttryck beroende på var det växer? (Härligt med noviser som ska försöka förklara va. ) Har lagt in fler bilder: http://s113.photobucket.com/albums/n...2006/Akvarium/

              Nu när jag tänker efter, vi pratade förut om att växterna borde "bubbla" vid vattenbyten vilket mina aldrig gjort. Däremot var det alltid små luftbubblor runt mattan på botten - även långt efter vattenbytena. Detta har försvunnit när jag minskat på vattenbyten.

              Stycket nedan såg jag ut som ett frågetecken men jag tror jag förstår själva kärnan i det. Finns det möjligtvis någon enkel bild som visar förloppet någonstans (jag googlade men kunde inte hitta)?

              Om det är lite på stenar och bakgrund så stör det mig inte (framför allt om det konkurrerar ut tofsalgerna som jag HATAR) men jag vill ju inte ha hela karet fullt. Och jag vill ju gärna att minSagittaria subulata ska ha chans att växa och må bra, är rädd att cladophoran (om det är det) tar all näring eller kväver den på något sätt eftersom den växer runt om.




              Ursprungligen postat av defdac
              När man kör lowtech gäller det att mata på rejält eftersom växterna måste överleva på det som blir över efter att fiskarna fått sitt.
              Oki. Jag har förutom fiskarna (som är lätt att mata "lagom) även ett gäng otocinclusar som tidigare fick algtabletter varje dag (eftersom fiskar och räkor snor med sig en del så de hinner inte med) och så några räkpellets till räkorna (som även fiskar och snäckor äter). När jag var på semester två veckor pytsades dock bara ut lite granulat till fiskarna varje dag och den mulmhög jag tidigare beskrev minskades. Dock har hålen i växterna ökat krisartat och jag har knappt några svärdplantor kvar. Matar nu med algtabletter/räkpellets tre dagar i veckan som kompromiss och hoppas det ska ge en balans.

              Fan (på rent svenska) vad svårt det är med akvarium och framför allt low tech. Dena säger si, den andre säger så. Man måste byta vatten, annars blir det sumpvatten - nä det behöver man inte. Man ska mata mycket - nä man ska mata lite. Man måste ha jord i botten - nä det måste man inte. GAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH! Jag är så glad att du hjälpt mig och jag är så impad av din kunskap. Jag vill inte bara "göra", jag vill förstå varför jag gör som jag gör - dina förklaringar är guld värt! Minst!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                K2SO4 tillsätter jag i micron, kan jag göra samma med MgSO4?
                Japp

                Är jag dum om jag inte vill tillsätta nitrat och fosfat (har inte mätt fosfaten men antar att den också är rätt hög)? Det här skulle kännas tryggare (av någon anledning som jag inte kan förklara). Hur ofta skulle du tippa att man bör ha i micro sådär mellan tummen och pekfingret? Tecken på/risk för övergödning?
                Jag skulle nog dra i en normaldos mikro en gång i veckan faktiskt. Tecken på övergödning av mikro skulle vara en massa trådalger, men växterna har prioritet över det. Trådalger kommer gärna när man rätat upp förhållandena så att dom är bra för växterna. Gäller bara att växterna får tid att växa sig starka och går att trimma hårt - då brukar trådalgerna ge med sig snabbt iom varje gallring.

                De på stenar, grenar och bakgrund är mer som päls, det på botten mer som stålull i formen.
                Pälsen är förmodligen Oogonium och stålullen är Cladophora. Oogonium brukar ge med sig när växterna tar fart och egentligen Cladophora också - men Cladophora är mycket mer likt mossa och måste ofta bekämpas på samma sätt, dvs mekanisk borttagning. Jag använder en ruggad grillpinne. I ditt fall hade jag kört ner den någon cm i gruset där den klänger sig fast vid gruskorn och börjat rulla upp alger+en del grus tills alla alger var borta. Sedan hade jag gjort rent alggruset i vasken med kokande vatten (eller tja, jag hade nog använt Klorin men det ska man nog undvika av miljöskäl.. )

                Dock har hålen i växterna ökat krisartat och jag har knappt några svärdplantor kvar.
                Det är säkert kaliumbrist. Kalium går åt i rykande fart och den brist man ser snabbast i akvarier där växterna börjat ta fart.

                Fan (på rent svenska) vad svårt det är med akvarium och framför allt low tech. Dena säger si, den andre säger så. Man måste byta vatten, annars blir det sumpvatten - nä det behöver man inte. Man ska mata mycket - nä man ska mata lite. Man måste ha jord i botten - nä det måste man inte.
                Ja low-techs vänder uppochner helt på begreppen. Ska du fråga någon om tips med ett lowtech måste du vara helt säker på att personen vet vad det är och hur det är tänkt att fungera, annars kommer personen tro att du är helt dum i huvudet..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Japp


                  Jag skulle nog dra i en normaldos mikro en gång i veckan faktiskt. Tecken på övergödning av mikro skulle vara en massa trådalger, men växterna har prioritet över det. Trådalger kommer gärna när man rätat upp förhållandena så att dom är bra för växterna. Gäller bara att växterna får tid att växa sig starka och går att trimma hårt - då brukar trådalgerna ge med sig snabbt iom varje gallring.
                  Ooops en gång i veckan. Utan vattenbyten. Känns läskigt... Om nu trådalger gillar övergödning, hur kommer det sig att de växt så förbannat nu när de knappt fått nån gödning? (Kanske en dum fråga men jag vill försöka förstå.) Har för mig att räkor är känsliga för koppar, finns inte koppar i micro?


                  Ursprungligen postat av defdac
                  Pälsen är förmodligen Oogonium och stålullen är Cladophora. Oogonium brukar ge med sig när växterna tar fart och egentligen Cladophora också - men Cladophora är mycket mer likt mossa och måste ofta bekämpas på samma sätt, dvs mekanisk borttagning. Jag använder en ruggad grillpinne. I ditt fall hade jag kört ner den någon cm i gruset där den klänger sig fast vid gruskorn och börjat rulla upp alger+en del grus tills alla alger var borta. Sedan hade jag gjort rent alggruset i vasken med kokande vatten (eller tja, jag hade nog använt Klorin men det ska man nog undvika av miljöskäl.. )
                  Ingen av dem fastnar på de ruggade grillpinnarna tyvärr. Det är för "korta strån" på båda. Ska göra rent gruset som du säger när andan faller på. Hur länge måste det koka alternativt ligga i klorin? Och hur stark lösning? Tack för tips.


                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är säkert kaliumbrist. Kalium går åt i rykande fart och den brist man ser snabbast i akvarier där växterna börjat ta fart.
                  Ah oki! Tack!

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ja low-techs vänder uppochner helt på begreppen. Ska du fråga någon om tips med ett lowtech måste du vara helt säker på att personen vet vad det är och hur det är tänkt att fungera, annars kommer personen tro att du är helt dum i huvudet..
                  Jag frågar ingen annan än dig när det kommer till det här men jag har kollat runt i trådar och ser att buden är lika många som budgivarna i stort sett. Och jodå, de gånger jag nämnt funderingar att sluta med vattenbyten blir jag nog lite dumhuvudförklarad. Men det kan jag ta.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Ooops en gång i veckan. Utan vattenbyten. Känns läskigt... Om nu trådalger gillar övergödning, hur kommer det sig att de växt så förbannat nu när de knappt fått nån gödning? (Kanske en dum fråga men jag vill försöka förstå.) Har för mig att räkor är känsliga för koppar, finns inte koppar i micro?
                    Alger växer oavsett gödningsmängd sålänge du har fisk i akvariet. Det jag menade med mikro och trådalger är att dom två ofta går hand i hand av någon skum anledning. Även om triggern är fisk/mat (ammonium) så verkar det gå att styra lite vilken typ av alg man får beroende på övrig gödning och där verkar trådalger och mikro hänga ihop.

                    Ang. gödselmängd så om det känns för mycket med normaldos mikro en gång i veckan så kör halva dosen. Men bleka nya skott tyder starkt på att du kör lite för snålt med mikro.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      En ganska bra regel ang gödsling och alger är att du i princip aldrig kan få en minskning av alger genom att gödsla mindre. Algerna poppar upp pga ammonium som inte finns i växtnäringen.

                      Ammonium finns tyvärr alltid akvariet pga fiskarna och ruttnande växtdelar/mat och tricket är att hålla dessa nivåer så stabit låga man kan mha glada växter och en glad botten+filter.

                      Varje förändring du gör med näring, botten och filter kommer därför nästan alltid följas av lite mer alger.

                      Sänker du näringsnivåerna så tar växterna upp mindre ammonium och det blir en ammoniumförändring.
                      Bökar du i bottnen kan det läcka upp ammonium och gör du rent filtret för bra så minskar nitrifikationen med ammoniumförändring som följd.

                      Att öka näringsdoseringen brukar därför vara relativt riskfritt eftersom det inte kommer påverka ammoniumnivåerna. Likaså höga nivåer av nitrat och fosfat brukar inte vara något stort problem sålänge ammoniumnivåerna hålls stabilt låga. Har du däremot en massa näring i vattnet så ökar du naturligtvis algblomningens storlek om du får en störning. Jag brukar kalla det att köra på fisens mosse när man har mycket ljus och mycket näring. Minsta lilla förändring som påverkar växternas tillväxt negativt kan då ge väldigt stora algodlingar, och det som påverkar växternas tillväxt absolut mest i ett växtakvarium är tillgången till CO2 - och det är därför du ser oss hightech-växtakvarister nojja så oerhört mycket om just CO2 eftersom vi ofta kör fruktansvärt mycket ljus och näring.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        Ursprungligen postat av defdac
                        En ganska bra regel ang gödsling och alger är att du i princip aldrig kan få en minskning av alger genom att gödsla mindre. Algerna poppar upp pga ammonium som inte finns i växtnäringen.

                        Ammonium finns tyvärr alltid akvariet pga fiskarna och ruttnande växtdelar/mat och tricket är att hålla dessa nivåer så stabit låga man kan mha glada växter och en glad botten+filter.

                        Varje förändring du gör med näring, botten och filter kommer därför nästan alltid följas av lite mer alger.

                        Sänker du näringsnivåerna så tar växterna upp mindre ammonium och det blir en ammoniumförändring.
                        Bökar du i bottnen kan det läcka upp ammonium och gör du rent filtret för bra så minskar nitrifikationen med ammoniumförändring som följd.

                        Att öka näringsdoseringen brukar därför vara relativt riskfritt eftersom det inte kommer påverka ammoniumnivåerna. Likaså höga nivåer av nitrat och fosfat brukar inte vara något stort problem sålänge ammoniumnivåerna hålls stabilt låga. Har du däremot en massa näring i vattnet så ökar du naturligtvis algblomningens storlek om du får en störning. Jag brukar kalla det att köra på fisens mosse när man har mycket ljus och mycket näring. Minsta lilla förändring som påverkar växternas tillväxt negativt kan då ge väldigt stora algodlingar, och det som påverkar växternas tillväxt absolut mest i ett växtakvarium är tillgången till CO2 - och det är därför du ser oss hightech-växtakvarister nojja så oerhört mycket om just CO2 eftersom vi ofta kör fruktansvärt mycket ljus och näring.
                        Ytterligare en jättebra förklaring till en novis! Tack!

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          Haloj defdac!

                          Hur mycket MgSO4.7H2O ska jag blanda ut med 25 ml Micro och 5 g K2SO4 i en 500 ml flaska? (Påsarna kommer i 250 gram.)

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            En till fråga: i jakten på tofsalgerna kom jag på att det kanske skulle vara bra om det inte kommer i syre med bytesvattnet - finns det nåt sätt att minska ner det? Tänkte om det kan vara så enkelt som att låta en hink med vatten stå ett dygn eller om det finns något man kan ha i? Det vattnet kommer iofs vara kallare än det i karet men eftersom det rör sig om max tio liter är det kanske inte någon katastrof?

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              Ursprungligen postat av vickson
                              Ska göra rent gruset som du säger när andan faller på. Hur länge måste det koka alternativt ligga i klorin? Och hur stark lösning?
                              Det brukar inte behövas mycket. 1:20 funkar för mig. Dvs, 1 dl Klorin och 19 dl vatten. Jag använder det dock av nämnda miljöskäl endast till rengöring av glasrör som är svåra att tvätta pga att de är så ömtåliga.

                              Glöm inte att skölja otroligt noga! Massor av vatten krävs.

                              Kommentar

                              • vickson
                                • May 2010
                                • 760

                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Det brukar inte behövas mycket. 1:20 funkar för mig. Dvs, 1 dl Klorin och 19 dl vatten. Jag använder det dock av nämnda miljöskäl endast till rengöring av glasrör som är svåra att tvätta pga att de är så ömtåliga.

                                Glöm inte att skölja otroligt noga! Massor av vatten krävs.
                                Tack för svar! Tycker det känns skitläskigt att ha klorin på något som ska ner i karet sen. Funderar på att köra vattenmetoden i stället. (Och av miljöskäl, försöker hjälpa till med det så gott jag kan.)

                                Om jag vill göra rent grus med kokande vatten - kan jag hälla det kokade vattnet över gruset i en hink eller måste jag koka det i en kastrull en längre tid? Känns ofräsch att koka akvariegrejs i en matlagningskastrull.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...