Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

Ursprungligen postat av bossep
    Och som du ser är tålamod kombinerat med viss förståelse en bra kombination!
    Jo, men det är inte tålamodet och förståelsen som det varit fel på.

Ursprungligen postat av defdac
    Läckert. Du hade ju väldigt bra utgångspunkt också även om jag känner igen småpaniken när algerna börjar braka loss. Jag brukar säga att man ska ha is i magen och lita på att växterna kommer ikapp när dom tar sig, men det ska väl sägas att jag gärna är nere och rullar/plockar alger ändå i tid och otid. Det kan dock vara lite terapeutiskt när man kommit över krönet och man ser att växterna börjar ta sig på allvar. Lite roligare att jobba i medvind.
    Ja algerna blev ju liksom bara en droppe på allt annat. Nu hoppas jag att det äntligen blir lite lugn och ro. Har till och med vågat beställa fler växter och se lite ljust på framtiden.

Tack jättemycket för alla råd och experthjälp! Och god jul!

Kommentar

• toggaj
      • November 2009
      • 220

Tack vickson, defdac och bossep för en mycket intressant och lärorik tråd.

Kommentar

• Mr J.E
        • June 2009
        • 276

Ursäkta om jag kapar tråden lite...

har precis själv startat igång med mitt första hightech växtkar. Där är lite som att tämja en "best", matar man den med gödning, Co2 och ljus så är allt frid och fröjd oftast. Men börjar man slarva så går det otroligt snabbt åt det sämre hållet..

Till min fråga! När semester tider börja komma igång och man planerar vara borta i 2 veckor, finns det något smart sätt att dra ner karet i "dvala" utan att algerna exploderar pga för lite gödning och växter dör?

Kan man strypa ner ljuset i tid? Färre lysrör igång? Dra ner eller fimpa CO2 matningen? osv..
        Eller gäller det att hitta någon som kan sköta "besten" under semestern?
        Juwel Lido 120, "räkvasen"
        Juwel Vision 450, projektet!
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Vägen att gå är att dra ner ljusmängden rejält. Inte CO2/gödning. Iofs fixas det lite av sig själv om man har bra fart på växterna eftersom dom kommer lägga sig som en väldigt tjock matta på vattenytan.

Det svåraste tycker jag är vattenavdunstningen, som iofs är dräglig med täckglas.
          http://www.defblog.se

Kommentar

• vickson
            • May 2010
            • 760

Hejsan! Har i stort sett ledsnat ur då tofsalgerna fortsätter ta över, fiskar fortsätter dö.

Så sedan tre veckor tillbaka har jag helt slutat med vattenbyten och tänker nu följa dina råd defdac. Det som lever får leva, det som dör får dö. Typ så. Jag gör lite service varje vecka men utan vattenbyten. Har några frågor om du ser det här:

- Hur mycket vatten ska jag byta och hur ofta? Antar att även om man kör nån form av low-tech så ska något bytas ut eller?
            - Hur mycket PMDD ska jag ha i? Hade idag i 20 ml av varje då testerna visade 0 på järn och 10 på No3. Sist var det två veckor sen.
            - När vi väl hittar hus ska jag ta byta bottensubstratet (har nu rätt stort grus) - tips på vad jag ska byta till?
            - KH hade sjunkit från 6 till 4 i karet - är det fara å färde?
            - Nåt annat jag bör tänka på?

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

Hur mycket vatten ska jag byta och hur ofta? Antar att även om man kör nån form av low-tech så ska något bytas ut eller?
              Lite svårt att säga. Helst så lite som möjligt. Max en gång i månaden skulle jag vilja säga.

- Hur mycket PMDD ska jag ha i? Hade idag i 20 ml av varje då testerna visade 0 på järn och 10 på No3. Sist var det två veckor sen.
              Egentligen bara när växterna blir bleka på nya skott. Det är också lite svårt att säga och kräver lite fingerspitzgefühl.

När vi väl hittar hus ska jag ta byta bottensubstratet (har nu rätt stort grus) - tips på vad jag ska byta till?
              Ska du köra lowtech rakt av så är det nog en Walstadbotten som gäller. 3 cm genomluftad jord toppat med lika mycket grus brukar vara det stående recepet. Du kan genomlufta jorden antingen genom att sprida ut den på tidningspapper ett par veckor eller lägga jorden i en hink med vatten och stark genomluftning med syresysten. Gärna med lite urkramad filtermassa för att kicka igång bakteriekulturen rejält.

Har du mycket snabbväxare kan du eventuellt våga dig på att vara lite otålig och strunta i genomluftningen. Jag har bara gjort det någon enstaka gång och har man ganska fullt med växter från början är det lugnt.

KH hade sjunkit från 6 till 4 i karet - är det fara å färde?
              Nej. Buffertsystemet kommer sannolikt gå från KH-baserat till organiska syror från jorden allteftersom. Dvs det är andra saker som stabiliserar vattnet än KH:t. Överlag kommer vattentesten förmodligen balla ur.

Nåt annat jag bör tänka på?
              Bra cirkulation. Jag har för mig att Walstad bara kör powerheads utan filtermassa. Det är bottnen som ska bryta ner allt gott till näring till växterna.

Kommentar

• vickson
                • May 2010
                • 760

Lite svårt att säga. Helst så lite som möjligt. Max en gång i månaden skulle jag vilja säga.
                Tack för alla svar snälla du! Måste bara fråga - max en gång i månaden? Nu när jag kör med gammal grusbotten har du nån fingervisning om hur många liter och hur ofta det bör röra sig om? Kan det här ha nån bra effekt på de förbannade tofsalgerna som bara växer och växer?

Innan jag byter botten sen ska jag läsa på men jag vet inte hur lång tid det tar innan vi hittar vårt hus. Jag kommer dock fortsätta köra filter eftersom jag nu köpt nytt filter bland annat, hoppas att det inte har en negativ effekt.

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Nu när jag kör med gammal grusbotten har du nån fingervisning om hur många liter och hur ofta det bör röra sig om?
                  Alltså. Egentligen ska man inte byta alls. Bara topp upp med avdunstat vatten. Men det blir ju ändå en viss uppbyggnad av ämnen som inte tas upp av växterna, t ex natrium, så en liten skvätt vatten då och då tror jag är bra. 10% en gång i månaden kanske? När jag själv körde lowtech så var det typ 50% en gång om året för att vattnet var för gult.

Förstår om det känns knäppt för någon som kört vanliga sällskapsakvarier väldigt länge..

Kan det här ha nån bra effekt på de förbannade tofsalgerna som bara växer och växer?
                  Ja. Just toffsalger hatar den här regimen av någon anledning.

ag kommer dock fortsätta köra filter eftersom jag nu köpt nytt filter bland annat, hoppas att det inte har en negativ effekt.
                  Nej det har säkert ingen negativ effekt. Men ha koll på så att det inte sätts igen.

Kommentar

• hawkse
                    • December 2009
                    • 781

Alltså. Egentligen ska man inte byta alls. Bara topp upp med avdunstat vatten. ... Just toffsalger hatar den här regimen av någon anledning.
                    Här har jag rakt motsatta erfarenheter. I de kar jag vet körs som lowtech/sällskapskar med minimala vattenbyten - utan växtgödning - är det just tofsalgerna som frodas. I dessa kar brukar det sitta tofsalger i tjocka mattor på stenar, pumpar och t o m en del växter.

Vad är det som skulle göra att de inte gillar regimen? Ackumulation av något ämne de inte gillar? Frånvaron av svängiga CO2/syre-nivåer vid vattenbyten?

Kommentar

• defdac
                      • January 2002
                      • 12751

Tror det främst är pga större stabilitet, eller frånvaron av störningar.

Har aldrig sett toffsar i lowtechs förr, så det var ju intressant att du lyckats få dom. Hur sköter du dom?

Kommentar

• vickson
                        • May 2010
                        • 760

Alltså. Egentligen ska man inte byta alls. Bara topp upp med avdunstat vatten. Men det blir ju ändå en viss uppbyggnad av ämnen som inte tas upp av växterna, t ex natrium, så en liten skvätt vatten då och då tror jag är bra. 10% en gång i månaden kanske? När jag själv körde lowtech så var det typ 50% en gång om året för att vattnet var för gult.

Förstår om det känns knäppt för någon som kört vanliga sällskapsakvarier väldigt länge..

Ja. Just toffsalger hatar den här regimen av någon anledning.

Nej det har säkert ingen negativ effekt. Men ha koll på så att det inte sätts igen.
                        Oki, jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Jag har inte bytt vatten på tre eller fyra veckor nu och jag har aldrig haft så klart vatten. Algerna börjar mattas av lite tror jag (de gröna på rutan och trådalgerna) - då hoppas jag att det drabbar de förbannade tofsarna också. Jag avvaktar vattenbyte lite till. Tror dock att jag kanske har lite väl mycket fiskbelastning i relation till växterna för att ro hem detta riktigt men vi får se. Det här känns kul att prova och det stod mellan att prova dem här varianten eller ge upp helt.

Tack igen för expertishjälpen!

Kommentar

• hawkse
                          • December 2009
                          • 781

Har aldrig sett toffsar i lowtechs förr, så det var ju intressant att du lyckats få dom. Hur sköter du dom?
                          Tofsarna? Tja, man får vårda dem ömt med omväxlande kallt, syrerikt vatten och ömsom avslaget, ljummet karvatten

Karen jag talar om har ett antal gemensamma parametrar:
                          - Riktigt dåligt ljus. Dvs, en standardramp med ett rör, ingen reflektor. I bästa fall ett akvarierör men oftast varmvitt standardrör.
                          - Ingen växtgödning. Någonsin.
                          - Bara långsamt växande växter. Allihop innehåller bara javaormbunkar och Anubias. Något kar har Vallisneria också.
                          - Mycket låg fisklast.
                          - Engelskt sjögrus.
                          - Vattenbyte om max 25-50 liter någon enstaka gång var 2-6 månad. (Karens storlek allt från 100 - 700 liter).
                          - Filtrering varierar från filterhörna med bra blås till igensatta Fluvalinnerfilter som får sig en körning vid vattenbytet.

Ytterligare en gemensam parameter - nu när jag tänker på det - är att alla karen har en del skifferliknande sten i sig. Funderar på om det kan ha något med det hela att göra...

(Utvikning: Upplevde nämligen att mitt nano-kar (12 L) med en gigantisk kalksten fullkomligt växte igen med tofsar. Det karet sköttes iofs som EI och kalken skickade upp kH till 11 mot veckans slut och sedan byttes 50% av vattnet med kranvatten på 2 kH. Kändes som ett säkert recept för tofsar.)

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Skötseln ser identisk ut med den lowtechare jag körde längst i garderoben. Förutom att vattenbytet blev max blev någon gång per år. 15 oreflekterade watt över 60 liter. Hm.. Skiffer, är inte det inert och borde inte påverka alls?

Det enda jag kan tänka mig är om man får varierande/halvdålig cirkulation så att CO2-halten boppar lite för mycket upp och ner under dygnet. Borde vara lätt fixat genom att rikta upp utblåsen mot ytan och se till att gasutbytet hela tiden är fenomenalt i burken.

Kommentar

• hawkse
                              • December 2009
                              • 781

Hm.. Skiffer, är inte det inert och borde inte påverka alls?
                              ...
                              Det enda jag kan tänka mig är om man får varierande/halvdålig cirkulation så att CO2-halten boppar lite för mycket upp och ner under dygnet. Borde vara lätt fixat genom att rikta upp utblåsen mot ytan och se till att gasutbytet hela tiden är fenomenalt i burken.
                              Ingen aning om skiffern. Var mest en fundering men det borde ju oavsett det inte förorsaka svängningar med så få vattenbyten. Ytcirkulationen varierar också mellan karen. Något av karen har filterhörna med blåset riktat mot ytan och där lyckas ändå tofsarna bita sig fast. Det är permanent tofsodling vi talar om, alltså. I lowtech. Flera, lowtech.

Vad hade du för växtmassa i ditt/dina referenser? Här talar vi mestadels om låg till mellan växtmassa. Absolut ingen stor massa. Dessutom bara långsamma växter så de fotosyntesar väl inte så vilt att CO2-halten åker berg-och-dalbana.

Kommentar

• defdac
                                • January 2002
                                • 12751

Såhär såg det ut vid något tillfälle: http://www.defblog.se/picture/1539.html
                                Det är väl kanske medel till halvstor växtmassa skulle jag tro.

Det borde ju faktiskt kunna bero en del på fisksammansättningen och hur hungriga man håller fiskarna kanske. Bara palettciklider i mitt fall. Känns inte omöjligt att dom skulle kunna naffsa sig en toffs om dom blev tillräckligt hungriga..

Kommentar

Arbetssätt...