CYANO---döda---hur ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #16
    Jag lyckades få bort cyano genom enbart kraftig genomluftning av burken.

    Jag löste det så att burken bara var fyllt till 60-70% och mina två ytterfilter blev till två vattenfall (förstående nära och kära då det låter lite...).
    Kommer inte ihåg exakt men hade så i en vecka + ungefär och sedan efter några veckor ett par dagar igen. Slamsög bort det mesta av cyanon vid starten.
    Efter detta (6 mån sedan) har jag inte haft nån cyano och ingen av mina övriga rutiner har ändrats nämnvärt.

    Vet inte varför det fungerar men känns skönt att slippa bomba burken/fiskarna med preparat mot bakterier eller svamp.

    Kan kanske vara värt att testa, är själv intresserad av om det fungerar för fler.
    Senast redigerad av Broddan; 01 September 2010, 12:25.
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Bra cirkulation brukar vara effektivt på att hålla ammoniumspikar borta och de flesta alger har sin livscykel och dör så småningom bort, speciellt om dom har konkurrenter.

      Även jag som kör trycksatt CO2 slösar jag faktiskt en del CO2 bara för att jag vill ha riktigt bra ytcirkulation - dock inte så att det plaskar/låter. Bara så man har riktigt fina vågor på ytan. Tycker hela burken ofta håller sig mycket friskare på det sättet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Man sköter det perfekt och har växter som hjälper till att hålla nitratnivåerna på konstant 0.

        Dvs de med riktigt "rent" och prydligt akvarium är de som drabbas värst. Så frågan är, hur lyckas du att *inte* få Cyano?
        Kan väl säga att jag har massor av bottenlevande malar som konstant bökar i sanden och om det kanske bidrar ?
        Har lite vanliga brun och toffsalger på växter och bakgrund bara.

        Aldrig sett sån mörkgrön sörja på botten i nåt av mina kar.

        Gott om cirkulation oxå i alla burkar om det spelar roll ?
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #19
          Om det är den blågröna typen så funkar HAPPY-LIFE Algin-Extra, funkade bra för mig, jag tog den anpassade dosen i en spruta som jag hade hemma och så sprutade jag där det var värst, men annars är det bara att följa instructionerna, Jag vet att General Tonic funkar också, men den är inte så snäll på filterbakterierna.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #20
            defdac: är inte cyano bakterier? Det är väl inga sporer från bakterier eller? om det är bakterier dör dom då inte om man t.ex kokar dom(som trådskaparen vill göra)

            Jag har för övrigt en liten teori om att sandsnäckor och malar är det bästa mot cyano. Vänder sanden så man slipper skiten.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              defdac: är inte cyano bakterier? Det är väl inga sporer från bakterier eller?


              om det är bakterier dör dom då inte om man t.ex kokar dom(som trådskaparen vill göra)
              Jo sannolikt de flesta, men kanske inte sporerna och du kommer få nya sporer vid första bästa vattenbyte eller om någon nyköptfisk bajsar osv.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #22
                För mig funkade också tre dagars mörkläggning, och jag har aldrig sett skymten av någon cyano efter det..

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #23
                  Jag har haft massor av cyano i mitt 900 liters kar men noll i sanden allt har varit på rötter och växter. Jag har jordätare som vänder och daskar runt sanden, men på rötterna kunde cyanon växa i lugn och ro.

                  Det växte så snabbt att när jordätarna hade putsat en rot/sten och sedan lagt rom så var all rom helt täckt av cyano dagen efter och de blev smått förvirrade.

                  Jag dumpade även en molly i detta kar och den äter friskt av cyano. Den åt upp ganska stora ytor på kort tid, men uthålligheten var begränsad, efter ett par dagar gav mollyn upp.

                  GT botade allt. Jag tog lite före efter foton men hittar de inte just nu.
                  Senast redigerad av DaRe; 01 September 2010, 21:05.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #24
                    Cyano är blågröna bakterier och som de flesta andra bakterier så bildar de sporer......
                    det är inte många livsformer som överlever kokning så visst, det är ett sätt att få bort cyano.

                    Nackdelen med GT är att det effektivt dödar alla bakterier i karet, även de filterbakterier du vill ha. Dessutom är GT egentligen en medicin och det är alltid bättra att ta reda på orsaken till angreppet än att medicinera i onödan.
                    Senast redigerad av Mumin; 01 September 2010, 20:18.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #25
                      GT dödar inte alla bakterier men de flesta och som jag nämde så hade jag inga problem efter detta med att få balans i karet. Därmed tolkar jag det som att tillräkligt många nyttiga bakterier klarade sig för att nedbrytningen kunde fortsätta oförhindrat. det kan mycket väl bero på vilken filtervolym man har + en hel del andra parametrar.

                      Jag håller dock med om att det bästa är att hitta roten till det onda, men i de efterforskningar jag gjort så verkar ändå cyano dyka upp utan förvarning i stabila kar utan att någon förändring skett och de som "medicinerat" har inte fått tillbaka problemet utan annan åtgärd. Därmed kan det i många fall vara oklara situationer som de uppkommer och meningslöst att leta denna orsak.

                      Man måste ju vara pragmatiker i bland också...
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • kribban
                        • December 2009
                        • 32

                        #26
                        hej här
                        en liten länk hur man kan bli av med cyano ...finns säkert andra sätt som är billigare
                        intressant läsning iallafall

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Man sköter det perfekt och har växter som hjälper till att hålla nitratnivåerna på konstant 0.

                          Dvs de med riktigt "rent" och prydligt akvarium är de som drabbas värst. Så frågan är, hur lyckas du att *inte* få Cyano?
                          ÅHÅHÅHÅ! Jag har inte bytt vatten på väldigt länge under sommaren, har inga växter men cyanon täckte HELA inredningen. Inte en enda fläck utan cyano. Riktigt vidrigt. Blev less och drog ur sladden till belysningen. Nu är 99,99% av cyanon borta men den kommer garanterat tillbaka direkt jag kör på med lyset. Tänkte plantera växter och köra pmdd så får vi se hur det går. Förut hade jag massa växter och doserade pmdd och bytte vatten 1 gång i veckan. Ändå massa cyano.
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • joelvuo
                            • September 2009
                            • 771

                            #28
                            Hade cyano i samband med algblomningen/infusionerna jag fick nu, gödde lite extra med Kno3 så var det väck, fast sen ser jag bara in 10 cm också så vet inte hur det ser ut längre in, men borde vara borta.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ursprungligen postat av kribban
                              hej här
                              en liten länk hur man kan bli av med cyano ...finns säkert andra sätt som är billigare
                              intressant läsning iallafall
                              http://www.akvarietorget.se/phpbb2/v...ic.php?p=16127
                              Easy Carbo har aldrig funkat för mig med punktdosering etc. Däremot så lär nog växterna bli såpass pigga och alstra mer syre att Cyanon får ganska svårt att kvävefixera.

                              ÅHÅHÅHÅ! Jag har inte bytt vatten på väldigt länge under sommaren, har inga växter men cyanon täckte HELA inredningen. Inte en enda fläck utan cyano. Riktigt vidrigt.
                              Det motsäger iofs inte att man har ett alldeles för rent akvarium. En del kör ju sina akvarier så rent att det aldrig kan bildas någon vettig bakteriekultur och lämnar du en sådan burk utan tillsyn några veckor så blir det nog rejäl algodling ja..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • plizken
                                • April 2004
                                • 1293

                                #30
                                General Tonic är väl om jag inte missminner mig baserat på silverkolloid. En antibiotiskt silversalt som jag labbade mycket med för sju år sedan. Lätt att framställa och hyggligt effektivt mot cyanobakterier. Man blir inte av med obalansen som gjort att man råkat ut för dom från början men det köper en lite tid att återställa vattnets hälsa.

                                När cyanobakterierna dog vill jag minnas att jag mätte upp en ökad fosforhalt i vattnet så det kanske är läge att kompensera det med kväve och varför inte CO2. Farbror Redfield visste vad han snackade om när han skrev: C:N:P = 106:16:1 .

                                När det gäller nedsläckning som utrotningsmetod så förespråkar jag tre dagar totalt mörker, inget ljus får leta sig in i karet. inget alls. Täcken , filtar eller presenning över hela rasket är melodin.
                                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...