Växterna får bruna blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #16
    Jag åkte också på att bli lurad av zooaffären och köpte en dracena, exakt likadan som din.
    Höll sig i ungefär en månad utan så mycket som en liten brun fläck, sen gck det utför på typ 2 dar.
    Men vill tillägga att jag kollade runt rätt mycket då och hittade inf om att det har gjorts försök i (tror det var tyskland) med att korsa den växten med en annan sorts dracena som klarar vattnet bättre,tydligen med bra resultat. Och dom säljs även till sverige , så finns ju en minimal chans att det kan vara en sånn. Men troligen har du bara haft otur som jag, och den ruttnar=)
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      en annan sorts dracena som klarar vattnet bättre
      Det spelar ju inge roll eftersom dracena inte klarar vatten alls. 0 gånger 10 är fortfarande 0. Men det låter precis som sånt skitsnack som någon i en zooaffär skulle hitta på för att bli av med en besvärlig kund..

      (Ser inga brister på de övriga växterna för övrigt, bara några mekaniska skador antingen från akvarist eller fiskar)
      Senast redigerad av defdac; 29 July 2010, 11:18.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Det spelar ju inge roll eftersom dracena inte klarar vatten alls. 0 gånger 10 är fortfarande 0. Men det låter precis som sånt skitsnack som någon i en zooaffär skulle hitta på för att bli av med en besvärlig kund..

        (Ser inga brister på de övriga växterna för övrigt, bara några mekaniska skador antingen från akvarist eller fiskar)
        Jo vart lite snurrigt där, var inte en annan sorts dracena utan en annan liknande art som dom grejat med.
        Fråga mig inte hur dom gör/gjort kan inget om såntdär. Var ingen affär som sa det till mig utan hittade det på nått tyskt växtforum. Ska se om jag hittar artikeln igen, men inte säkert då det var rätt länge sen jag läste det.

        Men detta är som du sa bara något jag läst så kan ju lika gärna vara skitsnack, men artikeln verkade rtt seriös, fanns bilder med, och om jag kommer ihåg rätt så såg den likadan ut fast med lite kortare och tjockare blad.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Var ingen affär som sa det till mig utan hittade det på nått tyskt växtforum. Ska se om jag hittar artikeln igen, men inte säkert då det var rätt länge sen jag läste det.

          Men detta är som du sa bara något jag läst så kan ju lika gärna vara skitsnack, men artikeln verkade rtt seriös, fanns bilder med, och om jag kommer ihåg rätt så såg den likadan ut fast med lite kortare och tjockare blad.
          Ok, de flesta kommer läsa det där som "Åh jag hoppas att jag fick dracenan som faktiskt klarar sig under vatten!" eller typ "Någon tysk har gjort en vattentålig dracena, det är den vi säljer!".

          Jag har hört talas om självlysnade växter också, men ännu inte sett dom med egna ögon. Så jag tror vi ganska lugnt kan avspisa eventuella super-undervattens-dracenor till sagans land tills vidare...
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #20
            Nu vart allt bättre !
            Tack hörrni.
            Ang lysröret så har jag köpt hem ett rör från en vanlig grossistbutik hehe, med märket Philips.
            Antar att det inte verkar bra, inlägget ovan säger mig nästan den hehe

            Har ni tips på något bra lysrör som man kan handla online över en svensk butik ?

            Jag hade tänkt mig att införskaffa mig ett lysrör som lyser lite mer utav en lila färg, antar att många känner igen dom.
            Är dom bra för växter? Och vad kallas dom för ?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag hade tänkt mig att införskaffa mig ett lysrör som lyser lite mer utav en lila färg, antar att många känner igen dom.
              Är dom bra för växter?
              Nej, dom är sämre än vanliga akvarietrifosforrör typ Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar, Hagen PowerGlo etc.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #22
                Tror att PWSS levererar lysrör. Vet att Guldfisken inte skickar lysrör och akvarier.

                Edit: Här är en länk där du kan se vad lite olika rör har för färger.
                Senast redigerad av Klotte; 29 July 2010, 13:37.
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ok, de flesta kommer läsa det där som "Åh jag hoppas att jag fick dracenan som faktiskt klarar sig under vatten!" eller typ "Någon tysk har gjort en vattentålig dracena, det är den vi säljer!".

                  Jag har hört talas om självlysnade växter också, men ännu inte sett dom med egna ögon. Så jag tror vi ganska lugnt kan avspisa eventuella super-undervattens-dracenor till sagans land tills vidare...
                  Håller med dig till 100%, försöker inte få folk att chansa med dracena i karen utan bara talade om vad jag läst i en artikel.
                  Fast att man skulle få fram en dracena som klarar att vara under vatten är ju inte helt otroligt, då konstigare saker har hänt.
                  (Påstår dock inte att man har lyckats med det än.)
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Varför inte göra ett besök i ett par av Sveriges främsta zoobutiker Södermalms akvarieaffär och Akvarielagret, och kolla deras utbud på både lysrör och växter. Om jag inte är helt felunderrättad säljer någon av dessa, eller tom båda, PMDD.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Varför inte göra ett besök i ett par av Sveriges främsta zoobutiker Södermalms akvarieaffär och Akvarielagret, och kolla deras utbud på både lysrör och växter. Om jag inte är helt felunderrättad säljer någon av dessa, eller tom båda, PMDD.
                      Grymt! Ska kika förbi akvarielagret imorgon då !
                      Tack för hjälpen återigen, riktigt snällt av er att hjälpa en i nöden såhär .
                      Ska fixa ihop ett gäng fina dioder så att växterna trivs , och fixa mer gömställen åt fiskarna så att dom kan gömma sig under dagen ;D . Man kan ju säga att mina fiskar föredrar natten framför dagen hehe.

                      Kommentar

                      • Sumthing
                        • July 2010
                        • 16

                        #26
                        Jag stjäl din tråd lite, för att ställa en fråga om det Klotte sa. Vad gör man om man får kiselalger? Använda något medel, ta upp och skrapa växerna, köpa en fisk som äter dem (isf vilka) eller?
                        If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #27
                          De försvinner av sig själva när man får balans i sitt akvarium, tar ca en till två månader. Man kan skrapa växterna lite med fingrarna eller skaffa siamesiska algätare t.ex. Sök på kiselager här så hittar du massa tips.
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • J.Milton
                            • January 2010
                            • 674

                            #28
                            Denna fisk är väldigt lik siameserna , men helt klart bättre på algrensning. Hade massor i mitt 400 kar, och 2st sånna rensade det på en dag.
                            Dom tar inte så mycket på glaset, men annars är det helt klart dom bästa "rensarna" jag haft/sett
                            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                            Blogg+Galleri

                            Kommentar

                            • Sumthing
                              • July 2010
                              • 16

                              #29
                              Siamesiska algätare har jag så det var ju bra Antar att växterna blivit lite hajpade av att flytta till ett nystartsakvarium. Tack för svaret
                              If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av J.Milton
                                Denna fisk är väldigt lik siameserna , men helt klart bättre på algrensning.
                                Och jag vill nog påstå att den sorten är sämre....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...