Växterna får bruna blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Växterna får bruna blad

    Har fått ett skumt problem i ett utav mina kar.
    Har ett 150L kar som jag använder som yngelkar, i detta kar så har jag planterat in växter.
    Dessa växter lider av ett underligt problem, jo de får nämligen bruna blad och en utav mina plantor får hål på bladen. Alla blad blir inte bruna, men vissa blad ruttnar bara och blir alldeles bruna av någon jätteskum anledning som sagt.

    Det finns nog inte så mycket att säga , vissa växters blad blir bruna helt enkelt.
    Vet ni möjligtvis varför?
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Tjena, vad är det för växter och hur länge har du kört karet?

    Är det ett nystartat kar så brukar man få kiselalger på växterna. Det är som en brun beläggning som går att skrapa bort med fingrarna.

    Men när du skriver att de ruttnar är det förmodligen inte detta som är ditt problem. Är det helt nya växter kan det vara så att de behöver anpassa sig till ditt kar och en del växter gör detta genom att tappa massa blad och sen utveckla nya i ditt kar.

    Ett annat problem kan vara ljusbrist eller att växterna är så krävande att de behöver någon extra kolkälla och gödning för att klara sig. Men lättare att fastställa problemet om man vet vad du har för ljus/gödning m.m. samt vilka växter vi pratar om

    Att du får hål på bladen skulle jag gissa på Ancistrus om du har det i karet, annars är det nog någon form av näringsbrist. Hur stora är hålen?
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Tjena!
      Tack för svaret,
      jag ska försöka fixa någon bild, men jag har ingen ancistrus eller någon växtätande fisk i karet över huvudtaget.
      Jag har bara rovfiskar, ormhuvudsfiskar ^^och de skulle aldrig stoppa i sig någon växt hehe.
      Så då gissar jag på att det är näringsbrist? Men vad för typ utav näringsbrist kan det vara? Och vad bör jag köpa till ?

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        48 views och inget mer svar?
        Ingen mer som har koll ? ^^

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          det som klotte skrev är nog det du får gå på...eftersom ingen, för utom du, vet vilka växter det gäller så kan vi inte heller säga vad du ska göra.
          Ta bild på dina växter och dina lysrör (texten) hur gamla är lysrören?

          Göder du?
          hur nystartat är karet osv... allt det där spelar nämligen roll
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jepp, hur ska man ge ett hyffsat svar om man inte får rätt förutsättningar?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Välkommen till den DYRA delen av hobbyn Aircut, trodde aldrig att du skulle komma över till den rätta sidan, för er som inte följt Aircuts inlägg genom åren vill jag bara säga att detta är lite som om Hulk Hogan skulle ge sig in på att odla orkidér!

              De flesta av dina fiskar trivs i en mörkare miljö så att mangla på med ljus är en dålig idé även om det mesta går med långsam tillvänjning, och att köra på med co2 när man har så få växter som jag antar att du har kommer bara att gynna alger, bruna blad och hål låter som kaliumbrist så vad jag rekommenderar är att du fullgöder med pmdd och kör veckovisa delvattenbyten för att nollställa näringsinnehållet i tanken.

              Väntar med spänning på dom rafflande bilderna!
              Senast redigerad av Gaffel; 28 July 2010, 13:25.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                haha tackar tackar!
                Jag laddar upp bilder ikväll , har lite bråttom just nu så hinner inte ladda upp något nu.

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  det som klotte skrev är nog det du får gå på...eftersom ingen, för utom du, vet vilka växter det gäller så kan vi inte heller säga vad du ska göra.
                  Ta bild på dina växter och dina lysrör (texten) hur gamla är lysrören?

                  Göder du?
                  hur nystartat är karet osv... allt det där spelar nämligen roll
                  karet har varit igång i en månad eller så, lysrören är rätt nya, men de har en ganska mörk färg. Har haft lysrören i två veckor nu.
                  Jag göder inte ^^ har ingen koll på den fronten hehe.

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Sådär ja, lyckats fixa tre bilder nu.
                    Hålen och växterna syns, men den bruna färgen syns inte riktigt ordentligt då kameran inte var någe vidare :P .



                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Längst till vänster ser ut som en dracaenea vilket är en sumpväxt som inte hör hemma i ett akvarium då den relativt snabbt kommer att ruttna ner och sabba vattnet, upp med den och plantera i en kruka istället!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Längst till vänster ser ut som en dracaenea vilket är en sumpväxt som inte hör hemma i ett akvarium då den relativt snabbt kommer att ruttna ner och sabba vattnet, upp med den och plantera i en kruka istället!
                        Gaffel: Creepy, köpte den av Skärholmen Zoo. Lite surt om det visar sig vara en sumpväxt :o . Vad tänker butiken med xD ..Om det nu stämmer med artbeskrivningen.

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Googlade lite på "dracaenea" hittade lite resultat om att de inte lever länge och att de inte riktigt räknas som "riktiga" akvarie växter.
                          Men många akvariebutiker tar in dom endå.
                          Du hade rätt Gaffel, vilken idiotisk växt då .
                          Ska se om jag kan ha användning för växten på annat håll !

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Nu blev det helt plötsligt lite lättare att se vad som kan vara problemet.
                            Som Gaffel skrev är det en sumpväxt som klarar sig ett tag i undervattensläge, men riskerar att förpesta vattnet när den väl börjar josa till sig, så bort med den.
                            Sedan har du två grejer med din svärdsplanta. Dels är det en transportskada som flikat upp bladet, sedan är de bladen odlade ovan vattenytan och därför kommer de att gå ner sig, medans de nya bladen kommer att klara sig bättre samt se lite annorlunda ut.
                            Om jag vore i dina kläder skulle jag kolla över vad du har för belysning, den ser lite för gulaktig ut för att klassas som bra växtbelysning. Sedan är en sökning på PMDD inte fel, som är en bra och billig gödning som garanterat kommer att glädja dina växter!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Klotte
                              • February 2007
                              • 621

                              #15
                              Kan bara instämma med Ansjo och Gaffel. Svärdsplantan kommer få mer långsmala blad som ser mer ut som svärdsklingor när den aklamatiserat sig ordentligt

                              Vallisnerian (den med långa smala blad) har en förmåga att få lite luddiga alger i kanterna innan den anpassat sig till ett nytt kar, men det brukar ordna sig med tiden, blir det för mycket så kan man klippa av de blad man tycker ser värst ut, samma sak om man tycker den blir för lång och t.ex. lägger sig på ytan och skuggar andra växter

                              Lycka till med dina växter!
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...