Vad är detta för päls?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Att skölja sanden kommer bara göra akvariet mer instabilt. Du kommer aldrig kunna få bort alla vilosporer från alger. Det enda man kan göra är att undvika förutsättningar för att dom ska börja blomma. T ex ammoniumstabilitet genom en glad inkörd botten och ett glatt filter och glada växter.

    Jag brukar också hjälpa eventuella algätare genom att plocka så mycket jag kan precis innan vattenbyte. När du plockar alger så brukar dom släppa sporer så ett vattenbyte direkt efteråt kan få ner antalet en del (man kan även köra ett UVC-filter ett par timmar efter vattenbytet för att sterilisera eventuella sexsugna alger).

    PMDD:n kommer sannolikt hjälpa växterna att hålla sig algfria. Börjar dom dundra iväg i tillväxt så får du även bra möjlighet att decimera toffsalgsodlingar snabbt genom att helt enkelt trimma bort angripna växtdelar.

    Jag tror du kommer märka att Siamesen kommer käka där du varit och rivit bort toffsalger och kan förhoppningsvis hålla eventuell nytillväxt i schack.

    Har du möjlighet så försök skugga toffsalgsangripna ställen med växter. Lyckas du kommer gamla toffsalger bli grå och mycket enkla att plocka bort.

    PMDD:n kan eventuellt skjuta över förhållandena i vattnet till att gynna lite trevligare alger, men toffsar är generellt ganska tråkiga att bli av med.

    Jag får ofta en del toffsalger på mitt insug/utblås och dom är grymt jobbiga att skrubba bort mekaniskt. Jag gör då en klorinblandning (1 del klorin, 20 delar vatten) som jag lägger prylarna i en liten stund. Algerna brukar vitna och dö inom några minuter. Sedan är det bara att enkelt gnida bort dom. Detta trick går tom att göra med vissa tåliga växter, t ex Anubias. Men då är det 10-30 sekunder långa bad vi snackar om och de döda algerna på växten får vittra bort i akvariet efter en rejäl genomsköljning.

    Det bästa är helt klart att föra över akvariet till ett läge där andra alger gynnas, och som jag skrev så kan PMDD:n kanske hjälpa till med det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #32
      Att tillföra en kolkälla oxå om det inte redan finns vore nog inte fel heller, glada växter brukar betyda lite tofsar, kör man mäsk blir det lätt mera tofsar i början tills man hittat en stabil nivå men det funkar i längden om man sköter den noga.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #33
        Ursprungligen postat av defdac

        Det går utmärkt att ha ett sprudlande växtakvarium med glödlampor
        Du menar alltså att detta med 6500k är lämpligt till växter och att glödlampor har ett alldeles för lågt kelvintal är bullshit?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          Du menar alltså att detta med 6500k är lämpligt till växter och att glödlampor har ett alldeles för lågt kelvintal är bullshit?
          Vi ska nog börja köra med 30:- pissgula rör från Cheapy hädanefter....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Vi ska nog börja köra med 30:- pissgula rör från Cheapy hädanefter....
            you bet
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Det finns ett oändligt antal spektralfördelningar som kan ge ett och samma kelvintal. Bara det gör att det är bullshit att gå efter kelvin för att bedöma hur bra en lampa är för växter.

              Anledningen att man vill ha lysrör på 6500K är för att just dessa lampor ofta har fin färgåtergivning, men dom behöver inte ha det. Eftersom 6500K av de flesta människor uppfattas som varken kallt eller varmt så innebär det att det är jämnvikt mellan blått och rött. Ofta, men inte alltid, uppnås dessa genom en trifosforkombination där den blå och röda spiken är ungefär lika hög som den gröna. Det betyder att växterna åtminstone får två tredjedelar användbart ljus som trycker hårt på fotosyntesen. Den sista tredjedelen slösas på grönt som inte är lika användbart.

              Trifosfor är generellt duktiga på att omvandla elektricitet till ljus vilket gör att de flesta av dessa är ganska bra, som i energieffektiva, för att gro växter.

              Du kan dock få precis samma tillväxt med glödlampor, men det kanske kostar dig 5 ggr mer elektricitet.


              , men det blir dyr elräkning
              Som sagt...
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...