Vad är detta för päls?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #16
    Behövs 2 snäckor, så köper du bara en borde det gå bra.
    Har en ensam i ett kar och 2 st i ett annat kar och har inte haft några ägg alls.

    Och ja peretto , var tofs alger jag hade.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #17
      En del har använt easycarbo mot tofsalger sedan är en kalsiker och släcka och täcka karet några dygn för att bli av med alger men jag är osäker om det fungerar på pensel- tofsalger.
      Sök här på forat på tofsalger, finns massor av trådar om kampen mot dessa alger.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Skulle TMG+KNO3+KH2PO4 hjälpa något mot en redan fullt etablerad tofsalgspäls, och i så fall - hur mår fiskarna av sådana tillsatser?

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #19
          Nu kommer ytterligare en fråga - innan förra besvarats : ) - kan man inte köpa de ingående beståndsdelarna i PMDD (som väl de tre ovanstående ämnena ingår i?) på Apoteket direkt och blanda själv?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Nope, det är Granngården som har dessa ingredienser isf, inte apoteket. Men varför inte köpa via nätet?
            Att bara göda bort problemet tror jag inte så mycket på, däremot se över växterna, belysningen, gödning samt pH är nog en bättre väg att gå...
            Fiskarna är oberörda vid normal dosering av gödning.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #21
              Som jag förstått det - efter att ha läst div. inlägg bl.a. från växtgurun Defdac - handlar det mycket om näringsbalansen i vattnet.
              Mer ljus = högre krav från växterna i form av näringsämnen, och om det inte tillgodoses så tar algerna över eftersom de inte kräver mycket vare sig i form av ljus eller annat som är nödvändigt för växternas välmående.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Och det beror även på vad det är för typ av alger, tex toffsalger kommer gärna om man har ett pH som varierar i karet...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #23
                  Jo ansjo - men jag har en ganska statisk miljö i mitt kar som fungerat ypperligt ända till just ljusförstärkningen. Innan jag ökade på belysningen hade jag ingen algpåväxt, och en stabil miljö.
                  pH:t förändras väl inte av sig självt?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Jo, det kan man nästan säga.
                    Mer ljus ger mer fotosyntes och växterna avger då mer syre varpå pH:t stiger av syret. Testa och mät vad du har för Ph på morognen innan ljuset tänts och sedan vad du har på kvällen innan det släcks.
                    Skulle tippa på att du har lite differens där, och det kan trigga algerna att komma igång...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #25
                      Men du...eftersom växterna inte är motståndskraftiga nog att konkurrera ut tofsalgerna, är det väl så att växterna snarare är undernärda än producerar mer syre än tidigare? Finns inte näringstillgången i vattnet svälter väl växterna?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Jag bara ger dig lite input vad som kan ligga bakom, inte en konkret orsak på vad just ditt algproblem beror på. Hur du sedan går vidare är upp till dig.

                        Sedan handlar det inte att växterna inte är motståndskraftiga nog, det beror dels på vad du har för växter samt hur dessa trivs.
                        Visst, har du dålig med näring i karet trivs algerna bättre och växterna sämre. Men att tro att din föreslagna gödning löser ditt problem tror jag personligen inte så mycket på, om du inte gör fler förändringar och gör något åt grundproblemet.

                        Har du tur så kan algerna redan vara på väg tillbaka med den mindre ljusmängden du numera har så det kan vara värt att hålla en tumme eller två.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #27
                          Tackar för input allright. Min tanke är en omstart av akvariet eftersom jag förstått att en sådan kraftig matta av tofsalger inte låter sig försvinna utan mekaniskt ingripande. Så när jag talar om växtnäring (PMDD?) så är det i förebyggande syfte i samband med nystart och fortsatt underhåll.

                          Jag har gett upp tanken på att kunna bli av med algerna på bakgrund, växter, och annan inredning i tanken.

                          Som det är nu, kör jag med två "normalstarka" akvarielysrör igång 7-8 timmar per dag, vad gäller ljusmängden, och det var denna dos som triggade igång algtillväxten tyvärr.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Vad är det för rör? Det kan vara en orsak ibland, att man köper fel rör och dessa inte funkar så bra ihop med växter medans alger inte är så knussliga.
                            Hoppas att det löser sig, PMDD är en bra start och förhoppningsvis slår inte algerna till lika mycket nästa gång!
                            Tänk även på att ha mycket snabbväxande växter i början, så inte algerna får övertaget i ett relativt tidigt skede...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              De flesta algproblem grundar sig i att man har svängiga ammoniumnivåer (övermatning, för stor fisklast, ledsna växter/filter etc). Övriga förhållanden kan styra vilka alger det blir, och toffsalger brukar hänga ihop med svajjiga CO2-nivåer - tex stora regelbundna vattenbyten där delar av inredningen står i kontakt med luften = bra tillgång till CO2.

                              Första länken från MaxB säger att man ska hålla nere nitratnivåer, vilket inte funkar alls. Växter behöver nitrat. Stor uppbyggnad av nitrat tyder däremot på att man har stort inflöde av ammonium som är den egentliga boven.

                              Typ av lysrör som ansjo nämner spelar ingen som helst roll sålänge man inte har för lite eller för mycket ljus. Det går utmärkt att ha ett sprudlande växtakvarium med glödlampor, men det blir dyr elräkning. Vissa ljuskällor är effektivare, men ingen ljuskälla triggar alger mer än någon annan ljuskälla. Denna myt kommer sannolikt ifrån att folk dragit felaktiga slutsatser när dom bytt till nya GroLux-rör och fått Cyanobakterier. Den felaktiga slutsatsen är att orsaksambandet inte är GroLux-ljus=>Cyanobakterier utan snarare GroLux-ljus=>Glada växter som käkar kväve=>Låga kvävenivåer=>Hungriga kvävebegränsade växter=>Instabila ammoniumnivåer=>Triggning av Cyanobakterier som kan ta kväve från luften.

                              Lite tips som funkar mot toffsalger:

                              *) Hungriga siamesiska algätare (tar oftast bara nya toffsalger, inte gamla utvuxna).
                              *) EasyCarbo (koltillsats som gynnar växter men som lägligt nog dödar toffsalger)
                              *) Slutar nästan helt med vattenbyten (går naturligtvis bara om man har rejält med växter)
                              *) Stabliserar eventuell CO2-tillsats (byter ut skakig mäsk mot brandtub)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #30
                                defdac - förutsättningarna är endast 20-25% vattenmängd/vecka. Två normalstarka rör över mitt 150 cm långa kar som är 50 cm högt. Snabbväxande växter som visserligen växer o skjuter skott, men får mer o mer tofsar på sig.
                                4 Jack Dempsey´s, tre vanliga malar, en liten Siames (som verkar strunta i fullvuxna alger, precis som du säger).
                                Jag övermatar verkligen inte och har belysningen tänd max 7-8 timmar per dygn.

                                Tänkte beställa PMDD och köra en nystart av karet efter filterbyte och mekanisk borttagning. Räcker det att skölja sanden i hett vatten eller måste allt sådant också bytas helt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...