Co2 för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    #31
    Ursprungligen postat av jocke_999
    Med andra ord skulle jag behöva köpa den här:
    Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie


    Men 3445 SEK +frakt är i dyraste laget. Nån som vet vart man kan hitta likvärdiga prylar billigare?

    Rickard_p
    Jag antar att du köpte av privatperson eller?
    Allt jag köpte på Ebay var nya saker som var köpa nu priser allså inte budpriser . Koppla in allt nu gått sen i går kväll riktikt kul att se PH värdet konstant, känsligare för svägningar än vad jag trode man märker när ljuset tänds och växterna behöver mer kolsyra.
    om du vill kan jag ta reda på länkar var jag handlade .

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #32
      Ursprungligen postat av Rickard p
      Allt jag köpte på Ebay var nya saker som var köpa nu priser allså inte budpriser . Koppla in allt nu gått sen i går kväll riktikt kul att se PH värdet konstant, känsligare för svägningar än vad jag trode man märker när ljuset tänds och växterna behöver mer kolsyra.
      om du vill kan jag ta reda på länkar var jag handlade .
      Det vore jätte snällt om du vill ordna med länkar!
      Jag är nämligen inte så bekant med ebay.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #33
        Ursprungligen postat av jocke_999
        Det vore jätte snällt om du vill ordna med länkar!
        Jag är nämligen inte så bekant med ebay.


        köp nu pris 690kr inklusive frakt

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #34
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Risk för att den fastnar i tullen? I sådana fall blir det ju något dyrare?

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #35
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Risk för att den fastnar i tullen? I sådana fall blir det ju något dyrare?
            risken finns alltid men jag har än så länge bara råkat ut för tull när jag handlat från usa och det är iaf billigt

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #36
              Ursprungligen postat av Fuzzop

              Det där såg ju intressant ut! Har du länkar till ph-controller och reaktor också? Kan man va säker på att hitta co2 tuber här i sverige som passar till dom där grejorna?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #37


                typ 670kr med frakt.
                regulatorn som jag länkade till har standard gänga och alla tuber som finns i europa lär passa
                sök runt lite på ebay så hittar du snart en reaktor som du vill ha, bara sök på co2 reactor och gå igenom listan efter vad du vill ha för sort, personligen gillar jag att sortera upp efter lägsta pris inklusive frakt

                ps. att sortera upp på pris inklusive frakt kan vara väldigt nyttigt då inte alla vill sälja utanför sitt hemland och då har dom inte listat frakt för det.

                Kommentar

                • Rickard p
                  • November 2009
                  • 115

                  #38
                  Gas klockorna är den som vissas i länken ovan från azoo.
                  Men controllen är en med två calibrerings pungter väldigt lätt använlig.

                  Kommentar

                  • jocke_999
                    • February 2009
                    • 101

                    #39
                    Ursprungligen postat av Fuzzop
                    sök runt lite på ebay så hittar du snart en reaktor som du vill ha, bara sök på co2 reactor och gå igenom listan efter vad du vill ha för sort, personligen gillar jag att sortera upp efter lägsta pris inklusive frakt
                    Undrar om den här reaktorn skulle passa mej?


                    Hittar dock inte vad det är för slanganslutningar. Måste ju som sagt vara för 16mm slang.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #40
                      Ursprungligen postat av jocke_999
                      Undrar om den här reaktorn skulle passa mej?


                      Hittar dock inte vad det är för slanganslutningar. Måste ju som sagt vara för 16mm slang.
                      Får känslan att denna rektorn bör sitta i akvariet? Slanganslutningarna ser ju lite mariga ut, samt att till den mindre modellen medföljer vinklar att sätta på anslutningarna på reaktorn?

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #41
                        Ursprungligen postat av jocke_999
                        Undrar om den här reaktorn skulle passa mej?


                        Hittar dock inte vad det är för slanganslutningar. Måste ju som sagt vara för 16mm slang.
                        den modellen ska sitta i karet, annars får du tejpa runt skarvarna för att få den helt tät, sen beror det på vad du har för flöde i ytterfiltret, storlek på anslutningarna får du nog maila säljaren om men annars funkar den säkert helt ok och löser tillräckligt med co2 om du kör på största modellen, annars att bygga eget är inte så svårt, behövs 3 bra slanganslutningar en petflaska och en bunt små biobollar

                        Kommentar

                        • jocke_999
                          • February 2009
                          • 101

                          #42
                          Okej.. funderar på att göra enligt följande.

                          Har hittat Regulator och magnetventil samt slang begagnat. Vad kan vara lämpligt pris?

                          4 eller 6 kg Co2 flaska tänkte jag försöka köpa av en brandfirma. Det borde väl gå va?

                          Vidare funderar jag på att köpa en MidiJet Reaktor från Aquaristic http://www.us-aquaristikshop.com/pro...-reaktoren-c-6
                          Ska jag välja "mit Blasenzähler" eller "ohne Blasenzähler"?

                          Och är även sugen på en pH-controller. På Ebay fanns det en med mkt trevligt pris http://cgi.ebay.com/Weipro-Realtime-...item5639880f8e

                          Vad tror ni om detta?

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #43
                            Ursprungligen postat av jocke_999
                            Okej.. funderar på att göra enligt följande.

                            Har hittat Regulator och magnetventil samt slang begagnat. Vad kan vara lämpligt pris?

                            4 eller 6 kg Co2 flaska tänkte jag försöka köpa av en brandfirma. Det borde väl gå va?

                            Vidare funderar jag på att köpa en MidiJet Reaktor från Aquaristic http://www.us-aquaristikshop.com/pro...-reaktoren-c-6
                            Ska jag välja "mit Blasenzähler" eller "ohne Blasenzähler"?

                            Och är även sugen på en pH-controller. På Ebay fanns det en med mkt trevligt pris http://cgi.ebay.com/Weipro-Realtime-...item5639880f8e

                            Vad tror ni om detta?
                            "mit Blasenzähler" låter som "med bubbelräknare" och det är ju att föredra.

                            Kommentar

                            • jocke_999
                              • February 2009
                              • 101

                              #44
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              "mit Blasenzähler" låter som "med bubbelräknare" och det är ju att föredra.
                              Okej.. hur kopplas det där egentligen? Det ser ju ut som två Co2 anslutningar. Vad ska till vad?

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2893

                                #45
                                Ursprungligen postat av jocke_999
                                Okej.. hur kopplas det där egentligen? Det ser ju ut som två Co2 anslutningar. Vad ska till vad?
                                CO2-slangen från regulatorn ansluts till nersidan av bubbelräknaren via en backventil som syns på bilden. Den svarta slangen med en "liten kran" som kommer från toppen av reaktorn, är för att lufta reaktorn när man installerat den.
                                Har kört denna reaktor ett tag nu och den är grymt effektiv. Kan inte se att några CO2-bubblor kommer ut ur utblås/strilrör så eventuella förluster av CO2 måste vara minimala. Den måste fungera väldigt bra tillsammans med en controller.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...