Co2 för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #16
    Ursprungligen postat av jocke_999
    Hur länge räcker 1 kg koldioxid vid normaldosering till ett 500L kar?
    räkna med en 50 gram per dygn


    osså kika på
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #17
      Ursprungligen postat av jocke_999
      Tack Johanski och Sleaper!

      Är det svårt att få slangarna från ytterfiltret att passa på reaktorn?
      Är det biobollar i reaktorn? Följer dom med i paketet?
      Hur länge räcker 1 kg koldioxid vid normaldosering till ett 500L kar?
      Vad är det för skillnad på MiniJet och NanoJet?
      Slangarna trycker man bara på "stosarna", dom sitter bra. Nanojet och Minijet är för 12mm slang. Skillnade dom emellan är storleken på reaktorkammaren (höjd/diam) 240mm/32mm resp. 340mm/40mm och därmed kapaciteten. Reaktor och bubbelräknare levereras med fäste för montering på sidan av/i ett skåp eller liknande. Sen innehåller reaktorn nylontrassel vilket du kan se på bilderna. Förbrukningen av CO2 varierar lite beroende på KH osv. Min 2kg-tub har jag nog haft i ett halvår eller så, och den är inte slut än.

      Kommentar

      • jocke_999
        • February 2009
        • 101

        #18
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Nanojet och Minijet är för 12mm slang. Skillnade dom emellan är storleken på reaktorkammaren (höjd/diam) 240mm/32mm resp. 340mm/40mm och därmed kapaciteten.
        På mitt ytterfilter sitter det slangar som är 21mm ytterdiameter, hur gör man bäst då? Måste man köpa en reaktor som passar dom slangarna? På aquaristikshop hittar jag bara reaktorer med 12 mm och 16 mm anslutningar
        När du säger kapacitet menar du vilken genomströmning man har på ytterfiltret eller hur mycket Co2 man har tänkt tillsätta?

        Ursprungligen postat av flygrc
        räkna med en 50 gram per dygn
        Om det i mitt 500L går åt grovt uppskattat ca 50 mg per dag vilket alltså blir 1 kg på 20 dagar så det känns det som att man minst bör ha en 4 kg flaska eller två stycken 2 kg flaskor så att man inte behöver åka och fylla på så ofta.

        MVH
        Jocke
        Senast redigerad av jocke_999; 07 February 2010, 13:33.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ska du köra till båda karen så behövs ju en extra nålventil, och reaktor, mera slang och ett T-kors, kan va värt att komma ihåg om det ska beställas från utlandet.
          Till det lilla karet skulle annars funka att köra ett eget byggt mäsksystem vilket kostar under 200kr med alla delar och en påse socker

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #20
            Ursprungligen postat av jocke_999
            På mitt ytterfilter sitter det slangar som är 21mm ytterdiameter, hur gör man bäst då? Måste man köpa en reaktor som passar dom slangarna? På aquaristikshop hittar jag bara reaktorer med 12 mm och 16 mm anslutningar
            När du säger kapacitet menar du vilken genomströmning man har på ytterfiltret eller hur mycket Co2 man har tänkt tillsätta?



            Om det i mitt 500L går åt grovt uppskattat ca 50 mg per dag vilket alltså blir 1 kg på 20 dagar så det känns det som att man minst bör ha en 4 kg flaska eller två stycken 2 kg flaskor så att man inte behöver åka och fylla på så ofta.

            MVH
            Jocke
            Midijet finns med 16mm slanganslutning vilken säkert skulle passa, för din slang på 21mm har säkert en innerdiameter på 16mm. Den reaktorn är väldigt effektiv och fungerar garanterat bra till din 500litare.
            Den förbrukningen som nämnts ställer jag mig frågande till? Jag har ju som sagt haft min 2kg-tub i ca ett halvår och den är ju inte slut än. Har ett vatten med KH3-4 och kör ner pH till ca. 6,8.
            50mg/dag skulle bli på tok för mycket i mitt kar som det verkar.

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #21
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Midijet finns med 16mm slanganslutning vilken säkert skulle passa, för din slang på 21mm har säkert en innerdiameter på 16mm.
              Låter rimligt!

              Nu till nästa bekymmer. Jag har ett kH på enbart 2,5 i karet som ju är lite för lågt även för ett SA kar. pH ligger på ca 7,0. Hur måste jag ta hänsyn till detta när jag tillsätter Co2? Vad händer om jag tillsätter nåt medel för att höja kH, kan jag fortfarande använda de tabeller som finns? Funderar på att tillsätta nåt för att åtminstonde få upp kH till 3.

              Mitt kranvatten brukar ligga på ca kH 2 och pH 7,5

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                om du inte ska ha enorma mängder co2 i karet (vilket dom flesta akvarister inte behöver) så behöver du inte ta så stor hänsyn till ph eller kh så länge dina fiskar inte klagar, att ha extra tillsatser för att ändra vattenvärde ger lätt instabila värden vilket knappast är hjälpsamt annat än för alger

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #23
                  Jag har KH3-4 och även det kan ju tyckas lågt, trots detta är vattnet ändå väldigt stabilt. Det krävs alltså en hel del för att förändra pH. Men du får nog ta det försiktigt med CO2 i början för att se vad som händer och ev. tillsätta preparat för att höja KH.
                  Har du mycket växter och bra belysning? I sådana fall är det ju bra att kontrollera pH på morgonen och sedan på kvällen för att se skillnaden.

                  Kommentar

                  • jocke_999
                    • February 2009
                    • 101

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Har du mycket växter och bra belysning? I sådana fall är det ju bra att kontrollera pH på morgonen och sedan på kvällen för att se skillnaden.
                    Har 2x39Watt (T5) med rejäla reflektorer. Akvariet är på 471L. Det är ganska välplanterat med blandannat Javaormbunke, olika sorters Ludwigia, Svärdsplanta och Anubias.

                    Kan nån förklara hur en "pH-controller" till ett Co2 system fungerar. Kan en sådan vara nödvändig om man har lågt kH som jag har?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #25
                      Ursprungligen postat av jocke_999
                      Har 2x39Watt (T5) med rejäla reflektorer. Akvariet är på 471L. Det är ganska välplanterat med blandannat Javaormbunke, olika sorters Ludwigia, Svärdsplanta och Anubias.

                      Kan nån förklara hur en "pH-controller" till ett Co2 system fungerar. Kan en sådan vara nödvändig om man har lågt kH som jag har?
                      En pH-controller är ju perfekt för att styra CO2 och därmed pH. Den reglerar alltså CO2 till dom mängder som behövs för ett förutbestämt pH-värde via styrning av magnetventilen.

                      Kommentar

                      • Rickard p
                        • November 2009
                        • 115

                        #26
                        I morgon ska jag hämta mina saker på posten beställde föra måndagen från Ebay Controllen kosta totalt 950kr.
                        Gas klockor med nålventil och 230v magnet ventil 730kr.
                        3 st bubbelräknare i glas 170 kr.
                        10m silicon slang 80kr .
                        Tub på kide 6kg 1000kr.
                        Totalt 2930kr inte så dyrt .

                        Kommentar

                        • jocke_999
                          • February 2009
                          • 101

                          #27
                          Med andra ord skulle jag behöva köpa den här:
                          Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie


                          Men 3445 SEK +frakt är i dyraste laget. Nån som vet vart man kan hitta likvärdiga prylar billigare?

                          Rickard_p
                          Jag antar att du köpte av privatperson eller?

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #28
                            Ursprungligen postat av jocke_999
                            Med andra ord skulle jag behöva köpa den här:
                            Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie


                            Men 3445 SEK +frakt är i dyraste laget. Nån som vet vart man kan hitta likvärdiga prylar billigare?

                            Rickard_p
                            Jag antar att du köpte av privatperson eller?
                            Skippa pH-controller och kör via timer som stänger CO2:n på natten. Tror inte du behöver vara orolig trots lågt KH. Du kan ju alltid komplettera med controller senare, ifall du tycker att du vill ha en bättre styrning.
                            Jag kör i dagsläget med timer och har ett KH på 3-4 som sagt, och det har fungerat i ett år helt utan problem. Ser controller mer som en "lyxpryl" och inte som en nödvändighet. Men som ändå skulle vara go att ha .

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #29
                              Själv kör jag med 5 kg brandtuber med stigar rör och regulator från biltema som jag bytat muttern på till en moddad från slangen som sitter på brandsläckaren. Ventilen är en gammal 230v tryckluftsventil som jag kompletterat med en spetsig strypnål med fin gänga. Det enda som är dyrt i systemet är kontrollern, ca 1000 lappen.
                              En 5 kg tub varar till mitt 540 kar mellan 3-5 månader beroende på hur mycket jag skickar i.

                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Fuzzop
                                • July 2007
                                • 2380

                                #30
                                skippa controllern och köp en regulator med magnetventil på ebay istället, sen kollar du med din lokal brandfirma vad dom vill ha för en färdig tub på 6kg eller mer så slutar det på under 1500kr istället
                                även reaktor finns till vettiga pengar på ebay om du inte vill bygga en egen för 20kr

                                Kommentar

                                Arbetssätt...