Problem med gula och trasiga blad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    #16
    Ursprungligen postat av hawkse
    Sorry. Jag läste opatagios inlägg längst upp där han skrev att han hade en 200L tank. Då hade 84W varit helt OK! Ja, på 500L låter det definitivt i underkant.

    Jag gissar att du då har en ramp med 3x 28W T5-rör (för att få 84W totalt). Tittar man på http://www.akvariewiki.se/index.php/T5 så verkar det som om du skulle kunna skaffa 54W högeffektsrör i samma längd. Om de passar i samma armatur eller behöver andra drivdon vet jag inte men i pdf:en från Fagerhult som länkas längst ned på sidan står inget om olika drivdon m m. Ljusflödet från högeffektsrören blir då för dig ungefär 70% högre per rör om jag fattar tabellen rätt. Det där vet jag att defdac har grottat mycket i (sök på plantswap.se) men om han följer oss här kanske han har några ytterligare rör-tips.
    Tanken är hemma byggs från scratch och har inte byggt armaturen ännu då jag haft dålig kontakt med snubben som kan fixa plexiglas att bygga av. Just nu är det 9korta på 14. Hade glömt räkna med en armaturen :s Det blir ju 126w Men tänkte bygga armatur så fort jag får chansen av trä som jag sedan får plasta in och tänkte då bygga för 18st 14w rör. Det borde väll vara ganska lagom på effekten?

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #17
      Ursprungligen postat av Audion
      Tanken är hemma byggs från scratch och har inte byggt armaturen ännu då jag haft dålig kontakt med snubben som kan fixa plexiglas att bygga av. Just nu är det 9korta på 14. Hade glömt räkna med en armaturen :s Det blir ju 126w Men tänkte bygga armatur så fort jag får chansen av trä som jag sedan får plasta in och tänkte då bygga för 18st 14w rör. Det borde väll vara ganska lagom på effekten?
      Effekten blir nog bra men det låter ganska dyrt driftsmässigt då 18 korta rör blir mycket dyrare än t ex 4-6 långa rör med samma totaleffekt.

      Säg t ex att du köper 18 st 15W Aquarelle från PWSS. Dessa kostar då 18 * 148 SEK = 2664 SEK för 270 W vilket ger 9.90 SEK/Watt.

      Kör du istället fem stycken 58 W rör kostar dessa 5 * 162 SEK = 810 SEK för 290 W vilket då ger 2.80 SEK/Watt.

      Den skillnaden gäller då bara lysrören. Tillkommer gör ju hållare, drivdon, kablar, reflektorer m m.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar.
        defdac regerar! Det är precis dessa svar som gör att jag söker mig till detta forum! Proffsigt!
        Checking out...

        Kommentar

        • Audion
          • December 2006
          • 205

          #19
          Ursprungligen postat av hawkse
          Effekten blir nog bra men det låter ganska dyrt driftsmässigt då 18 korta rör blir mycket dyrare än t ex 4-6 långa rör med samma totaleffekt.

          Säg t ex att du köper 18 st 15W Aquarelle från PWSS. Dessa kostar då 18 * 148 SEK = 2664 SEK för 270 W vilket ger 9.90 SEK/Watt.

          Kör du istället fem stycken 58 W rör kostar dessa 5 * 162 SEK = 810 SEK för 290 W vilket då ger 2.80 SEK/Watt.

          Den skillnaden gäller då bara lysrören. Tillkommer gör ju hållare, drivdon, kablar, reflektorer m m.
          Kanske ska bygga för 58w rör istället då Har ingen driftkostnad alls just nu annat än elräkningen allt kommer via kontakter kan vi säga. Så det är ju inte ljusrör som är avsedda just för akvarier utan det är vanliga varmvita lysrör.

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #20
            Ursprungligen postat av Audion
            Kanske ska bygga för 58w rör istället då Har ingen driftkostnad alls just nu annat än elräkningen allt kommer via kontakter kan vi säga. Så det är ju inte ljusrör som är avsedda just för akvarier utan det är vanliga varmvita lysrör.
            Kör du med vanliga varmvita lysrör med lågt wattal så är rekommendationen helt klart att byta upp dig både i antal watt och till riktiga rör om du vill få växterna att trivas. Inget annat du gör kommer ge lika stor effekt.

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #21
              Jag har ett 180L med 2*45watt. det ger ju 0,5w/L. Till min fråga, kan mina algproblem bero på för mycket ljus i förhållande till näring? Kör ju nu bara med mikronäring men växterna är fortarande hämmade och alger tar över i akvariet.

              /Mikael

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #22
                Ursprungligen postat av Grottbert
                Jag har ett 180L med 2*45watt. det ger ju 0,5w/L. Till min fråga, kan mina algproblem bero på för mycket ljus i förhållande till näring? Kör ju nu bara med mikronäring men växterna är fortarande hämmade och alger tar över i akvariet.

                /Mikael
                Ja, det kan det definitivt vara. Har du inte tillräckligt med näring i akvariet så är det bara de tåliga algerna som orkar överleva då dessa är mycket effektiva på att skaffa näring på allehanda finurliga sätt som inte växterna kan.

                Jag gjorde själv misstaget att köra med endast mikronäring vid uppstarten av mitt kar (läste inte etiketten tillräckligt noga) och det tog bara en knapp vecka innan cyano-bakterierna började uppträda på bottnen. En snabbstart med PMDD och ett par rensningar senare så var de borta. De alger jag nu har kvar är långsamväxande grönalger och de bekämpar jag med fiskar & snäckor.

                Så rekommendationen är att börja göda med både näring och kol (EasyCarbo) för att göra växterna glada och algerna ledsna.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Så rekommendationen är att börja göda med både näring och kol (EasyCarbo) för att göra växterna glada och algerna ledsna.
                  Där "näring" i det här fallet måste vara PMDD om man ska få mer än mikronäring.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Audion
                    • December 2006
                    • 205

                    #24
                    Ursprungligen postat av hawkse
                    Kör du med vanliga varmvita lysrör med lågt wattal så är rekommendationen helt klart att byta upp dig både i antal watt och till riktiga rör om du vill få växterna att trivas. Inget annat du gör kommer ge lika stor effekt.
                    Oki då kör vi på det Ska man bygga för t5 rör eller gamla lysrörsmodellen som brukar användas med glimmtändare? Vet inte hur mycke lysrör zoo snubbarna i stan har.

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #25
                      Ursprungligen postat av hawkse

                      Jag gjorde själv misstaget att köra med endast mikronäring vid uppstarten av mitt kar (läste inte etiketten tillräckligt noga) och det tog bara en knapp vecka innan cyano-bakterierna började uppträda på bottnen. En snabbstart med PMDD och ett par rensningar senare så var de borta. De alger jag nu har kvar är långsamväxande grönalger och de bekämpar jag med fiskar & snäckor.
                      Ja där ser man, jag har begynnande cyano sedan jag började med mikronäringen och långsamtväxande grönalger. Verkar vara precis samma problem som du hade. Beställde pmdd och easycarbo och håller på med en uppfödning av sniglar i ett annat kar. Hoppas det ska hjälpa.

                      Tack för svaret

                      /Mikael

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #26
                        Ursprungligen postat av Audion
                        Oki då kör vi på det Ska man bygga för t5 rör eller gamla lysrörsmodellen som brukar användas med glimmtändare? Vet inte hur mycke lysrör zoo snubbarna i stan har.
                        Den generella regeln om 0.5W ljus per liter vatten verkar (detta har jag läst mig till, ej egen erfarenhet) vara en nedre gräns för de flesta växtkar med gödning. Väljer du att dra på ordentligt med t ex 1W/liter har jag förstått att det krävs mer erfarenhet och fingertoppskänsla för att hålla balansen. Dvs, akvariet kommer lättare i obalans med algproblem som följd om man slarvar med vattenbyten, gödning etc.

                        Vill du satsa hårt på växter ska du nog köra T5 för att få ut så mycket watt/cm lysrör annars spelar det väl mindre roll om du inte tänkt leka med avancerad styrning av rören för där klarar visst T5-rören betydligt mer. Sedan har ju T5-rören mindre diameter och blir inte lika varma (läst på forumen) så det gagnar ju också helheten. Det blir ju t ex lättare att få plats med en reflektor i rampen. De reflektorer som brukar rekommenderas i forumen är måsvingeformade och om du söker på plantswap kan du hitta intressanta utredningar om detta.

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #27
                          Ursprungligen postat av Audion
                          Får nog bygga för det då Finns det 58w akvarie T5 rör eller vad ska jag bygga till för sorts rör så jag vet vad jag ska skaffa för HF don?
                          Ungefär där slutade mina efterforskningar när jag köpte min T8-ramp för fem veckor sedan. Vilka längder som finns kan du garanterat googla (hittade något som hette akvariewiki tror jag, där stod det). Sedan har jag för mig att det fanns lite olika don till dem beroende på vad man ville göra med rören.

                          Fråga någon i rätt forum här så får du säkert bättre svar.

                          Kommentar

                          • Audion
                            • December 2006
                            • 205

                            #28
                            Ursprungligen postat av hawkse
                            Ungefär där slutade mina efterforskningar när jag köpte min T8-ramp för fem veckor sedan. Vilka längder som finns kan du garanterat googla (hittade något som hette akvariewiki tror jag, där stod det). Sedan har jag för mig att det fanns lite olika don till dem beroende på vad man ville göra med rören.

                            Fråga någon i rätt forum här så får du säkert bättre svar.
                            OKI Får börja googla lite då Har iaf fått tag på 8st T5 35w armaturer som jag kan bygga av. Verkar dock vara svårare att hitta 58w till t5... Men ska kolla lite på google och se vad man kan få tag på för rör.

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #29
                              Finns ej 58 W t5-rör vad jag vet, däremot finns det 116cm 54w.

                              Kommentar

                              • Audion
                                • December 2006
                                • 205

                                #30
                                Ursprungligen postat av Johanski
                                Finns ej 58 W t5-rör vad jag vet, däremot finns det 116cm 54w.
                                Jag såg det jag med då jag googlade efter rören. Måste kolla på HF donen hur mycke effekt de klarar. Om de klarar 54w oxå eller om jag måste leta vidare Men det löser sig nog så småningom

                                Kommentar

                                Arbetssätt...