Problem med gula och trasiga blad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • opatagio
    • January 2010
    • 6

    Problem med gula och trasiga blad.

    Hej

    Jag har ett ganska nystartat akvarium (2-3månader) och har ett problem jag inte får bukt med. Bladen på växterna "går sönder" och är/blir gula. Jag kör sedan 2 veckor tillbaka med EasyLife Profito i normaldos (20ml per vecka för 200L) utan någon direkt förbättring annat än att det kommer nya blad men de är gula i vissa fall bruna.

    Se bilderna nedan.




    Belysning är ett 30W AquaGlo samt ett vanligt 15W lysrör.
  • Racerman
    • January 2010
    • 80

    #2
    Pröva med Easy-Life´s Carbo i combo med Profito, eller löp hela linan ut med ett CO2 system...
    Kör själv med Profito och Carbo tillsamans funkar bra men behöver nog ett CO2 system så fort man får råd..
    Antingen har du inte tillräckligt med näring för växterna i vattnet ELLER ljus, som oxå spelar stor roll isammanhanget..eller både ok.
    240liter Tetror, Co2, PMDD
    110liter Äppelsnäckor... thats it

    Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

    Kommentar

    • Racerman
      • January 2010
      • 80

      #3
      Ett 30W Aqua-Glo antar att det är T8 ? , tror inte det räcker till 200l. Det andra standard 15W kan du nog inte räkna med ska göra nåt för växterna..
      240liter Tetror, Co2, PMDD
      110liter Äppelsnäckor... thats it

      Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

      Kommentar

      • opatagio
        • January 2010
        • 6

        #4
        ok, ska försöka med profito och carbo i några månader... blir växterna sämre får jag inhandla testutrustning och kolla alt. börja med pmdd.

        Kommentar

        • Virros
          • January 2010
          • 488

          #5
          har samma problem som Opatagio!
          Ska ner till affären idag och handla carbo.. hoppas det funkar !
          Jag kolla på easy life sidan och det stog att man skulle lägga i 10ml per dag ?

          Kommentar

          • Audion
            • December 2006
            • 205

            #6
            Järnhalten

            Hugger mig in på den här tråden jag med. Har typ samma problem som er andra med gulnande växter och de blir även genomskinligare allt eftersom. Inhandlade växtgödning idag och ett Fe-test. Åkte hem på lunchen och spillde i 50ml (500liters tank) men han inte med att göra vatten testet då. Nu har jag mätt upp vattnet och har nu strax under 0.5mg/l så jag tänkte spilla i lite extra gödning och fortsätta ta prover och se om växterna återställs. Annars säger de flesta att det beror på ljuset, typ gamla lysrör. Effekten på lysrören varierar ju beroende på hur mycke växter man har i tanken. Någon som har nå bra diagram eller tips på hur man vet hur hög effekt man ska ha på ljuset och hur många timmar om dygnet de ska vara tända?

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Audion
              Annars säger de flesta att det beror på ljuset, typ gamla lysrör. Effekten på lysrören varierar ju beroende på hur mycke växter man har i tanken. Någon som har nå bra diagram eller tips på hur man vet hur hög effekt man ska ha på ljuset och hur många timmar om dygnet de ska vara tända?
              Tumregeln brukar vara 0.5 Watt per liter och 9-11 timmar bra ljus - dvs lysrör avsedda för akvarium - om dygnet.

              Det går också köra med lägre ljustal men då är det inte säkert du kan ha ljuskrävande växter och risken är stor att växterna inte kan tillgodogöra sig den näring du ger dem med övergödning som följd.

              Kommentar

              • Virros
                • January 2010
                • 488

                #8
                Det blev inge easy life carbo däremot fråga jag han i akvarieaffären och jag köpte ist Nutrafin Plant Gro.
                Hoppas det hjälper

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar..

                  Audion, har du 0,5 mg/L järn bör du göra vattenbyte. Annars borde både fiskar och växter snart börja uppvisa toxicitetssymptom. Rekommenderad nivå är 0,1 mg/L. Jag vet dock att vissa testtillverkare nämner 0,5 mg/L järn som en "bra" nivå, men enda anledningen som jag ser det att dom lägger sig på så hög nivå är att 1) deras tester klarar inte högre upplösning och 2) dom vill sälja järngödning.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Audion
                    • December 2006
                    • 205

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det där är någon form av makrobrist (kalium och kväve gissar jag). Anledningen till att du får dessa är att EasyLifes gödningar inte innehåller annat än vissa spårämnen. Du behöver kväve, kalium och fosfor (NPK).. PMDD råkar innehåller perfekta nivåer av dessa, tillskillnad från EasyLifes gödnigar..

                    Audion, har du 0,5 mg/L järn bör du göra vattenbyte. Annars borde både fiskar och växter snart börja uppvisa toxicitetssymptom. Rekommenderad nivå är 0,1 mg/L. Jag vet dock att vissa testtillverkare nämner 0,5 mg/L järn som en "bra" nivå, men enda anledningen som jag ser det att dom lägger sig på så hög nivå är att 1) deras tester klarar inte högre upplösning och 2) dom vill sälja järngödning.
                    Ajj faan. Får se hur fiskarna klarar sig då. Verkar dock fortfarande vara pigga. Vad rekommenderar du för vattentest då? Jag köpte "SERA Fe" test och där står det att bra järnvärden ska ligga på 0.5-1mg/l och att man ska göra delvattenbyte om man ligger över det och att man ska öka järnhalten om man ligger under det?!? Hur vet man vilket märke som ljuger då?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      De flesta vattentest ljuger (reagerar med ämnen som man inte vill mäta). Har man mycket erfarenhet och kör 50% vb i veckan så kan man eventuellt använda dom för att se om man har för lite näringsämnen, dvs att testen visar 0. Med längre erfarenhet så inser man mycket snabbare om man får orealistiska värden och mellan vilka nivåer olika värden maximalt kan pendla mellan.

                      JBL och Salifert gör de bästa testen. Resten är mer eller mindre totalt värdelösa. Speciellt Seras och Tetra.

                      Att se precis vilken nivå man har går i princip inte. Det är därför Estimative Index uppfanns av Tom Barr.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Audion
                        • December 2006
                        • 205

                        #12
                        Ursprungligen postat av hawkse
                        Tumregeln brukar vara 0.5 Watt per liter och 9-11 timmar bra ljus - dvs lysrör avsedda för akvarium - om dygnet.

                        Det går också köra med lägre ljustal men då är det inte säkert du kan ha ljuskrävande växter och risken är stor att växterna inte kan tillgodogöra sig den näring du ger dem med övergödning som följd.
                        Då måste jag nog kräma på med mer lysrör. Har bara 84w via T5 lysrör. Kan man öka ljustiden eller något undertiden man fixar med en ny armatur? Tror den bara lyser dryga 10 timmar nu.

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Ursprungligen postat av Audion
                          Då måste jag nog kräma på med mer lysrör. Har bara 84w via T5 lysrör. Kan man öka ljustiden eller något undertiden man fixar med en ny armatur? Tror den bara lyser dryga 10 timmar nu.
                          Så lågt ligger du ju inte i ljus men du skulle ju kunna komplettera med reflektorer för att få upp ljusmängden med befintlig ramp.

                          Kommentar

                          • Audion
                            • December 2006
                            • 205

                            #14
                            Ursprungligen postat av hawkse
                            Så lågt ligger du ju inte i ljus men du skulle ju kunna komplettera med reflektorer för att få upp ljusmängden med befintlig ramp.
                            har ju en 500L burk och 84w. Om det ska vara 0.5w/l ska jag ju ha drygt 250w dvs typ 3 ggr så mycke som jag har nu. Det är inbyggda reflektorer i armaturerna redan så där kan jag inte öka ljusmängden något.?!?

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #15
                              Ursprungligen postat av Audion
                              har ju en 500L burk och 84w. Om det ska vara 0.5w/l ska jag ju ha drygt 250w dvs typ 3 ggr så mycke som jag har nu. Det är inbyggda reflektorer i armaturerna redan så där kan jag inte öka ljusmängden något.?!?
                              Sorry. Jag läste opatagios inlägg längst upp där han skrev att han hade en 200L tank. Då hade 84W varit helt OK! Ja, på 500L låter det definitivt i underkant.

                              Jag gissar att du då har en ramp med 3x 28W T5-rör (för att få 84W totalt). Tittar man på http://www.akvariewiki.se/index.php/T5 så verkar det som om du skulle kunna skaffa 54W högeffektsrör i samma längd. Om de passar i samma armatur eller behöver andra drivdon vet jag inte men i pdf:en från Fagerhult som länkas längst ned på sidan står inget om olika drivdon m m. Ljusflödet från högeffektsrören blir då för dig ungefär 70% högre per rör om jag fattar tabellen rätt. Det där vet jag att defdac har grottat mycket i (sök på plantswap.se) men om han följer oss här kanske han har några ytterligare rör-tips.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...