Växtnäring för en rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #31
    Ursprungligen postat av hawkse
    Visst är det fascinerande? Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att algerna skulle trivas bättre vid missförhållanden i vattnet än vid goda förhållanden då de ju faktiskt växer från samma näringsämnen som växterna. Dvs, finns där gott om näringsämnen, ljus och kol så borde ju även algerna tycka livet är toppen? Verkar nästan som om växterna utsöndrar anti-alg-medel
    Eller så är det så att växterna är snabbare på att ta upp näringsämnen än algerna när man väl har fått igång tillväxten på växterna.
    Discus for life

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #32
      Ursprungligen postat av lofstrog
      Eller så är det så att växterna är snabbare på att ta upp näringsämnen än algerna när man väl har fått igång tillväxten på växterna.
      Javisst, men då borde ju algerna ändå frodas eftersom de trivs i näringsfattiga miljöer...

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #33
        Ursprungligen postat av hawkse
        Javisst, men då borde ju algerna ändå frodas eftersom de trivs i näringsfattiga miljöer...
        Får bara lägga till att det finns ett ämne i easycarbo som är väldigt giftigt för algerna och det är därför det är ett sådant bra medel emot alger bla. Hur mycket av ämnet vet man inte exakt men det är nog mycket små doser

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #34
          Ursprungligen postat av hawkse
          Javisst, men då borde ju algerna ändå frodas eftersom de trivs i näringsfattiga miljöer...
          Ja, nå't lurt är det men i det här fallet så är det ju skönt att det kan vara till fördel för det som man vill hända. Inga alger och massor av växter.

          Har för mig att jag har hört att alger triggas av fluktationer i amoniumnivåer. Men jag vet inte om det är så eller inte...
          Discus for life

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #35
            Ursprungligen postat av Andrém
            Får bara lägga till att det finns ett ämne i easycarbo som är väldigt giftigt för algerna och det är därför det är ett sådant bra medel emot alger bla. Hur mycket av ämnet vet man inte exakt men det är nog mycket små doser
            Där har vi förklaringen till effektiviteten mot alger. Vet du viket ämne det är?
            Discus for life

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #36
              Ursprungligen postat av lofstrog
              Där har vi förklaringen till effektiviteten mot alger. Vet du viket ämne det är?
              Hm, ska kolla up det, finns en lång tråd som är startad av Azur här på zoopet som handlar just om det ämnet och sådant.

              Tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629

              Ämnet heter: Glutaraldehyd

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #37
                Ursprungligen postat av Andrém
                Hm, ska kolla up det, finns en lång tråd som är startad av Azur här på zoopet som handlar just om det ämnet och sådant.

                Tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629

                Ämnet heter: Glutaraldehyd
                En länk med lite fakta om ämnet:



                Och en till:

                Discus for life

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #38
                  Vansinnigt giftigt dvs. Det står inte att det är ok att köra dubbeldos bara sådär, det står att det går bra med dubbeldos i akvarium med mycket växter. Börja med enkel, utöka sedan om du känner att det finns behov, inte bara för att.

                  Även växter tar skada av glutaraldehyd, så spruta inte EC direkt på växterna.

                  Jag gillar EC, har kört det i många månader i mitt gamla 540L, och där lös algerna med sin frånvaro, trots högt ljus och hög biolast. Det enda trista är att mina ormbunkar (Vanlig javaormbunke och Windelöv) slutade i princip växa när jag började med EC.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #39
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Vansinnigt giftigt dvs. Det står inte att det är ok att köra dubbeldos bara sådär, det står att det går bra med dubbeldos i akvarium med mycket växter. Börja med enkel, utöka sedan om du känner att det finns behov, inte bara för att.

                    Även växter tar skada av glutaraldehyd, så spruta inte EC direkt på växterna.

                    Jag gillar EC, har kört det i många månader i mitt gamla 540L, och där lös algerna med sin frånvaro, trots högt ljus och hög biolast. Det enda trista är att mina ormbunkar (Vanlig javaormbunke och Windelöv) slutade i princip växa när jag började med EC.
                    När jag kollade runt i går kväll så läste jag att det har konstaterats att just javaormbunkar och vissa mossor inte trivdes så bra om man körde med EC.

                    Jag började också med enkeldos av EC för att sedan öka till dubbeldos. Kanske bäst att göra så så att man inte drabbas av några oönskade bieffekter.
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #40
                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      När jag kollade runt i går kväll så läste jag att det har konstaterats att just javaormbunkar och vissa mossor inte trivdes så bra om man körde med EC.

                      Jag började också med enkeldos av EC för att sedan öka till dubbeldos. Kanske bäst att göra så så att man inte drabbas av några oönskade bieffekter.
                      Frågan är ju då vad man annars ska köra för snygga växter på rötter etc, javaormbunken verkar ju vara den som bäst fäster på just rötter liksom
                      Några tips någon?

                      Jag har för övrigt beställt EC och PMDD nu Hoppas de hinner komma till på fredag

                      En annan sak som är lite OT. Jag har ju ett helt nystartat kar, Allting i karet är splitternytt, från akvariet själv till rötter, sten, sand, filter, doppvärmare etc etc.
                      Jag har inte tryckt i varken fisk eller växter och har inget ljus tänt och det står i konstant skugga, bör jag oroa mig för algtillväxt nu den närmsta veckan innan näring och sånt kommer eller kan jag vara lugn?
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #41
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Frågan är ju då vad man annars ska köra för snygga växter på rötter etc, javaormbunken verkar ju vara den som bäst fäster på just rötter liksom
                        Några tips någon?
                        Anubias kan vara ett alternativ. De gillar ju inte att ha rotstocken i sand utan vill hels sitta på en rot eller så.


                        Ursprungligen postat av Marnat
                        En annan sak som är lite OT. Jag har ju ett helt nystartat kar, Allting i karet är splitternytt, från akvariet själv till rötter, sten, sand, filter, doppvärmare etc etc.
                        Jag har inte tryckt i varken fisk eller växter och har inget ljus tänt och det står i konstant skugga, bör jag oroa mig för algtillväxt nu den närmsta veckan innan näring och sånt kommer eller kan jag vara lugn?
                        Jag tror att det är svårt att vara helt befriad från algsporer i ett akvarium. Det följer alltid med någon enstaka i sand, stenar eller rötter.
                        En del alger behöver väldigt lite ljus för att växa.
                        Jag tror dock inte att du kommer att drabbas av någon invasion innan du sätter i gång akvariet ordentligt.
                        Den tillväxt som kommer får du nog bukt med när du får i gång akvariet coh det kommer i balans.

                        Slutsatsen blir att du kan vara lugn.
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #42
                          Hm, har ringt runt lite här i stockholm....

                          EasyCarbo (Easy Life) kostar 395kr för 1L på akvarieleasing.
                          HappyCarbo (Happy Life) kostar 195kr för 500ml och 995kr för 5L på bromma zoo.

                          Enligt henne jag pratade med via telefon (bromma zoo) så skulle Happy Life's lösning vara mycket drygare än Easy Life's och på så sätt vara mer värd att köpa. Jag köper inte direkt det konceptet så jag tänkte höra vad ni tror om det?

                          Kommentar

                          • Rickard p
                            • November 2009
                            • 115

                            #43
                            Har just läst tråden om EasyCarbo jag tror man ska köra co2 i stället det verkar inte så farligt och man undrar hur dom goda bakterierna i pumpen mår av det .
                            Om man kör med co2 tror jag det blir samma pengar på ca 2 år skillnaden är bara en störe kostnad i början .

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #44
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Hm, har ringt runt lite här i stockholm....

                              EasyCarbo (Easy Life) kostar 395kr för 1L på akvarieleasing.
                              HappyCarbo (Happy Life) kostar 195kr för 500ml och 995kr för 5L på bromma zoo.

                              Enligt henne jag pratade med via telefon (bromma zoo) så skulle Happy Life's lösning vara mycket drygare än Easy Life's och på så sätt vara mer värd att köpa. Jag köper inte direkt det konceptet så jag tänkte höra vad ni tror om det?
                              Jag har funderat på detsamma faktiskt, HappyLifes carbo är ju faktiskt billigare i inköp också, iaf om man beställer från PWSS.

                              Happycarbo 500ml 125kr
                              Easylife Easycarbo 500ml 139kr

                              Sen att det skulle vara dyrt jämfört med CO2 kan jag väl inte hålla med om.
                              man ska tillsätta 1ml/50l vatten dagligen av easycarbo. I mitt kar på 234l så blir det i runda slängar 4ml om dagen. Det innebär att en 500ml flaska håller i 125 dagar för mig åtminste. översatt blir det kort och gott ungefär 1kr om dagen ungefär.. Helt överkomligt enligt mig åtminstone.


                              EDIT: Kan väl tillägga att det vore intressant att höra vad folk haft för erfarenheter av HappyCarbo jämfört med det mer frekvent använda EasyCarbo.. Är det lika bra/bättre/sämre? Hur drygt är det jämfört med EasyCarbo etc..

                              Nu vet jag ju att CO2 ska vara bättre, men har man inte startekonomin eller platsen för det i dagsläget så känns EasyCarbo/HappyCarbo som ett fullgott alternativ.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #45
                                Jag har sökt runt lite på nätet och jag har inte hittat något som talar för att HappyCarbo ska vara bra respektive dåligt jämfört med EasyCarbo. Jag bestämde mig i alla fall för att köpa EasyCarbo just för att det finns mycket som talar för det just här på zoopet och runt på internet.

                                Hällde i min första dos på 8ml idag, får se hur det utvecklar sig under tiden.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...