Växtnäring för en rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    Ursprungligen postat av lofstrog
    Jag kör EasyCarbo och doserar dubbel dos av det tillsammans med PMDD. Funkar fin, fint. Växterna tar fart så att man får gallra varje vecka. Vallisineian växer ca 50 cm i veckan. En positiv bieffekt av EasyCarbo är att man får mindre alger också, framförallt tofsalger. Inte fel det heller.

    Mitt tips är att köra EasyCarbo tillsammans med PMDD. Dosera dubbel dos av EasyCarbo, läs på flaskan, och dosera enligt anvisningarna av PMDD.

    Jag brukar ge fulldos av PMDD i samband med vattenbyte. Jag byter ca 25% av vattenvolymen en gång i veckan.

    Blev det rörigt, fråga på då så försöker jag förtydliga.

    det blev faktiskt inte rörigt alls utan nästan precis tvärtom
    Precis så jag förstår det, inget svamlande om vad man kan och inte kan, raka rör det gillar jag.. Ska beställa pmdd och Easycarbo i slutet av veckan tror jag. Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #17
      Ska faktiskt också börja med EasyCarbo imorgon, ska ner till affären och skaffa en 1L flaska

      Hitills har jag kört med pmdd i snart en månad, tycker det funkar helt underbart då alla mina växter har både blivit större och fått en hel del nya blad. Får bara hoppas att EasyCarbo är så bra som vissa säger och ger ett fint tillskott åt växterna.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #18
        Ursprungligen postat av Marnat
        Ska beställa pmdd och Easycarbo i slutet av veckan tror jag. Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.
        Varför vänta med beställningen? Mitt PMDD beställdes en söndagskväll och dök upp med posten på tisdagen, därefter körde jag igång.

        Jag hade också dragit mig för att köpa för att det verkar rörigt med alla alternativ, doseringar och mixer hit och dit. Det var ursimpelt när jag köpte portionspaketet.

        Tre ½-liters PET-flaskor. Två av dem med vanligt kranvatten (en till fosfatet och en till kvävemixen) och den sista flaskan med destillerat vatten (kokt 20 minuter och kallnat) till NutriSi. Blanda väl och dosera 10 ml/100 L vatten från varje flaska en gång i veckan.

        Jag gjorde misstaget att inte börja direkt utan lätt akvariet gå en vecka med enbart några fiskar och växter i. Detta gjorde att blåalgerna började trivas eftersom vattnet helt saknade näring. När jag nu börjat dosera PMDD verkar det som om blåalgerna får kämpa hårdare för att sprida sig och växterna började omedelbart växa bättre (synbart!).

        Så, vänta inte med att ge näring - det gynnar bara algerna.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Jag skulle inte ge rådet att dosera dubbeldos easy carbo, det är vansinnigt giftigt. Har man en stor växmassa som mår bra så kan man gå upp i dubbeldos. Själv körde jag enkeldos i mitt 540 liters, och jag hade mycket växter.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #20
            Ursprungligen postat av Johanski
            Jag skulle inte ge rådet att dosera dubbeldos easy carbo, det är vansinnigt giftigt. Har man en stor växmassa som mår bra så kan man gå upp i dubbeldos. Själv körde jag enkeldos i mitt 540 liters, och jag hade mycket växter.
            Om man läser på flaskan så står det att man kan ta upp till dubbel normaldos. Har aldrig varit problem för mig men känner man sig osäker så kan man ju alltid köra på normaldos.
            Discus for life

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #21
              Ursprungligen postat av hawkse

              Så, vänta inte med att ge näring - det gynnar bara algerna.
              Håller med dig om detta. Om man får växterna att växa ordentligt så verkar det som om man konkurrerar ut algerna.
              Discus for life

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #22
                Ursprungligen postat av lofstrog
                Om man läser på flaskan så står det att man kan ta upp till dubbel normaldos. Har aldrig varit problem för mig men känner man sig osäker så kan man ju alltid köra på normaldos.
                Nu lånar jag tråden lite för att fråga dig lite lofstrog

                Hur länge har du använt dig av EasyCarbo? Gör det någon stor skillnad jämför med hur det var innan du började använda det? Vad använder du för gödning till det? (pmdd etc). Bara lite smått o gott, funderar på att skaffa en 1L flaska av det imorgon nämligen.

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #23
                  Ursprungligen postat av Marnat
                  Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.
                  Jag hade nog stoppat i några växter och någon inkörningsfisk för att få igång karet. Börja sedan med PMDD och EasyCarbo så snart som möjligt.

                  Du har säkert koll på detta men så länge du inte har någon fisk i akvariet så kommer inte nitrifikationsbakterier i sand och filter att komma i gång. De behöver lite skit för kunna leva.
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #24
                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Jag hade nog stoppat i några växter och någon inkörningsfisk för att få igång karet. Börja sedan med PMDD och EasyCarbo så snart som möjligt.

                    Du har säkert koll på detta men så länge du inte har någon fisk i akvariet så kommer inte nitrifikationsbakterier i sand och filter att komma i gång. De behöver lite skit för kunna leva.
                    jo det har jag lite koll på åtminstone, men om karet bara innehåller rötter och sten och jag inte har lysrören tända så bör det åtminstone inte börja bildas alger på en vecka tycker man ju. Kommer även köra väldigt mjuk inkörning med endast 3 stycken pansarmalar till att börja med

                    Anledningen till att inga fiskar kommit i än är för att det bara ligger på 21 grader still, tar tid att värma upp har jag märkt
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #25
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Nu lånar jag tråden lite för att fråga dig lite lofstrog

                      Hur länge har du använt dig av EasyCarbo? Gör det någon stor skillnad jämför med hur det var innan du började använda det? Vad använder du för gödning till det? (pmdd etc). Bara lite smått o gott, funderar på att skaffa en 1L flaska av det imorgon nämligen.
                      Jag startade upp mitt 270 liters hörnakvarium för ca 6 månader sedan och har kört med PMDD och EasyCarbo i ca 4 månader. Det som jag har märkt, förutom att växterna växer så det knakar, är att algerna nästan lyser med sin frånvaro.
                      När jag startade upp akvariumet fick jag ganska omgående en del tofsalger och lite brunalger. Dessa försvann nästan helt när jag ökade från normal dos av EasyCarbo till dubbel dos. Jag började med dubbel dos för två månader sedan.

                      Hoppas att deta hjälper dig. För mig har det funkat fint. Har aldrig haft så snygga växter.
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #26
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        jo det har jag lite koll på åtminstone, men om karet bara innehåller rötter och sten och jag inte har lysrören tända så bör det åtminstone inte börja bildas alger på en vecka tycker man ju. Kommer även köra väldigt mjuk inkörning med endast 3 stycken pansarmalar till att börja med

                        Anledningen till att inga fiskar kommit i än är för att det bara ligger på 21 grader still, tar tid att värma upp har jag märkt
                        Aha, du är den där riktigt tålmodiga sorten. Själv är jag nog lite mera otålig och har svårt att vänta.

                        Det kommer säkert att funka bra för dig men några växter kan du säkert sätta i så länge. Om inget annat så ser det lite revligare ut när du då och då tänder bekysningen och drömmer om dina framtida innvånare.
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Jag startade upp mitt 270 liters hörnakvarium för ca 6 månader sedan och har kört med PMDD och EasyCarbo i ca 4 månader. Det som jag har märkt, förutom att växterna växer så det knakar, är att algerna nästan lyser med sin frånvaro.
                          När jag startade upp akvariumet fick jag ganska omgående en del tofsalger och lite brunalger. Dessa försvann nästan helt när jag ökade från normal dos av EasyCarbo till dubbel dos. Jag började med dubbel dos för två månader sedan.

                          Hoppas att deta hjälper dig. För mig har det funkat fint. Har aldrig haft så snygga växter.
                          Ah, jo har hört mycket bra saker när det gäller algbekämpning men som tur är så existerar inte alger i mitt akvarium just nu så är det väl att växterna verkar ha för lite co2 eftersom dom verkar vara allmänt klena så jag hoppas att EasyCarbo kan ge lite extra sprutt och få dom riktigt gröna och fina.

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #28
                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Håller med dig om detta. Om man får växterna att växa ordentligt så verkar det som om man konkurrerar ut algerna.
                            Visst är det fascinerande? Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att algerna skulle trivas bättre vid missförhållanden i vattnet än vid goda förhållanden då de ju faktiskt växer från samma näringsämnen som växterna. Dvs, finns där gott om näringsämnen, ljus och kol så borde ju även algerna tycka livet är toppen? Verkar nästan som om växterna utsöndrar anti-alg-medel

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #29
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Ah, jo har hört mycket bra saker när det gäller algbekämpning men som tur är så existerar inte alger i mitt akvarium just nu så är det väl att växterna verkar ha för lite co2 eftersom dom verkar vara allmänt klena så jag hoppas att EasyCarbo kan ge lite extra sprutt och få dom riktigt gröna och fina.
                              Glömde att nämna att det ibland kan ta ett par veckor innan man märker av effekten av EasyCarbo. Det tar väl ett tag för växterna att fylla på kollagret.
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #30
                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Glömde att nämna att det ibland kan ta ett par veckor innan man märker av effekten av EasyCarbo. Det tar väl ett tag för växterna att fylla på kollagret.
                                Jodå det gör det ju alltid ^^ att förvänta sig saker direkt är väl lite att ta i

                                Kommentar

                                Arbetssätt...