Mina växter verkar inte trivas :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paracheirodon axelrodi
    • September 2009
    • 85

    Mina växter verkar inte trivas :(

    Har fått problem med att bladen blir ruggigt bruna plus att det ligger som små svarta partiklar på bladen, brunheten gäller dom två växterna längst till höger & vänster plus den som växer nära på vänstersidan http://i27.tinypic.com/25gxk7n.jpg
    Här två närbilder på hur det bruna artar sig


    Denna verkar dock helt oberörd av allt och har växt ca: 1 cm sedan den landa i mitt kar


    Status på karet då, Juwel Rio 125, 1 vecka sedan uppstart, 10 st Leoparddanio som verkar må hur bra som helst, ingen växtnäring & nitrit finns det inga spår efter, vet dock inte några andra värden på vattnet

    *EDIT*
    Senast redigerad av Paracheirodon axelrodi; 15 September 2009, 23:07.
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #2
    Jöpte samma växt till mitt 150 liters akvarium och fick liknande resultat medans andra växter trivdes bra. Är den väldigt känslig? eller är det bara smuts? Det borde ju iså fall synas på de andra växterna också.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      jag tycker att det ser ut som brunalger.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Paracheirodon axelrodi
        • September 2009
        • 85

        #4
        Hade ett snäckskal i karet som jag såg hade tagit färg av dom här svarta partiklarna, jag tog upp den och kände att det luktade lite unket, typ som när man glömt en blöt handuk i en påse eller liknande.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är lite tidigt att säga något efter en vecka och man dessutom knappt ens kan se algerna på de närbilder du tagit..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Brunalgerna brukar försvinna efter ett tag och det är vanligt att få sådanna i ett ny uppstartat akvarium
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • Paracheirodon axelrodi
              • September 2009
              • 85

              #7
              OK...så inga drastiska åtgärder i nu läget då?
              Jag tog av ett blad från växten närmast filtret och tog en bit papper å torkade av det bruna så nog är det troligen alger än vissna blad. Är det vanligt att brunalger eller alger över lag luktar lite unket eller mögel? För det luktade mycket starkt av gammal handduk i plastpåse om bladet.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                De alger jag reflekterat över luktar är staghorn (luktar jord), cladophora (luktar järn), cyano (luktar hav (om man beskriver lukten snällt)). Kiselalger har jag inte tänkt på hur de luktar. Det mesta i ett akvarium luktar väl egentligen..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Paracheirodon axelrodi
                  • September 2009
                  • 85

                  #9
                  Lägger upp en ny bild på ett av mina anubiasblad, kass kamera men nog syns det att det bildats "ludd" på bladen.


                  Kanske är det jag som är nervig men man vill ju att växterna ska må minst lika bra som fiskarna.

                  Kommentar

                  • Snap3
                    • May 2009
                    • 145

                    #10
                    köpa några siamensis

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Anubiasblad har även de bästa växtexperterna svårt att hålla algfria så du är i ganska gott sällskap där. Akvarier innehåller alltid alger. Det bara är så.

                      Om man måste ha en kamera med macroobjektiv för att kunna få en bra bild på algerna så kan man misstänka att man kanske är lite för anal...
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        köp dig en siames så ska du se att den sköter algproblemet åt dig trista är att när de kommer upp i en viss storlek, ca 10-14 cm så slutar de att äta alger
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Paracheirodon axelrodi
                          • September 2009
                          • 85

                          #13
                          Man får tacka för tippsen, köpte 3 siameser den 17:e och luddet på mina anubias har försvunnit + att brunalgerna (som det troligt vis va) har i allafall inte blivit mer, aningen dämpade tycker jag.

                          Kommentar

                          • Paracheirodon axelrodi
                            • September 2009
                            • 85

                            #14
                            Ser ju ut att trivas lite iaf, såg idag att det bildats nya fina blad
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              De nya Hygrophilabladen visar tydlig mikrobrist (Mangan eller Järn). Kanske skulle börja droppa ner några droppar Mikro+ mellan vattenbytena?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...