Takashi Amano-artikel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #31
    Jag håller på med ett kattsandsexperiment nu men måste säga att jag inte är speciellt impad än så länge. Det har väl gått 3 veckor och jag ser ingen större förändrng på växterna. Jag göder fortfarande med pmdd och extra järn men har i experimentiellt syfte lagt av med mäsk-co2:n men det ser nog ut som att jag måste börja med den igen...
    Tips någon?
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Nej har man kört bra med PMDD tidigare så märker man sannolikt ingen skillnad med kattsand. Kattsanden ser jag mer som backup så man kan kosta på sig att slacka lite, det funkar inte som någon turbo-boost. Man ser det mest som att man kan vara försiktigare med mikrodoseringen och det är alltså ganska subtilt, jämfört med CO2 och ljusmängd.

      Verklig tillväxthastighet får man av CO2 och ljus, och får du ingen bra fart på växterna trots hyffsat med ljus och PMDD så skulle jag se över CO2:n.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #33
        Jag kör med mineraliserad jord ovanpå kattsand under mitt grus och märker en ganska stor skillnad jämnt emot innan då jag hade torv under gruset (på starkt rotade växter som cryptocoryne, stänglarna märker jag ingen skillnad på). Jag kör dubbeldos PMDD, byter 50% vatten varje vecka och tillsätter INTE CO2.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Ja jag märker också skillnad mellan att köra jord jämfört med kattsand. Kattsanden är betydligt jämnare tillväxt med färre mikrobrister.

          Men du kan ju testa att köra *med* CO2. Då kommer substratskillnaderna bli betydligt subtilare jämfört med vad enbart CO2 gör i skillnad.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #35
            Jag har krypit till korset nu o slagit på mäsken igen...
            Rackarns vilken fart det blev bara på ett dygn. Tigerlotusen sträckte på sig och alla växter ryckte upp sig. Hade lite grummel innan men det blev kristall över en dag.

            Det finns inga järnvägar...
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Ny Amanoartikel inlagd

              Ni kan nu läsa Zoopets nya Amano-artikel där han beskriver lite om hur ett akvarium skall underhållas

              Håll tillgodo http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=288
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #37
                Det finns ett litet (stav)fel i den senaste artikeln.
                Amanoräkor dör snart om de sätts in i ett nystartat akvarium där mikroorganismernas antal i filtret är lågt och där vattenvärdena är instabila (ammonium och nitrat är mätbara). Man bör kolla vattenvärdena innan man sätter in dem så att ammonium och nitrit inte är mätbara.
                Nitrat torde vara en felskrivning och borde vara nitrit.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Det finns ett litet (stav)fel i den senaste artikeln.

                  Nitrat torde vara en felskrivning och borde vara nitrit.
                  Tack för påpekandet, jag ändrar i texten
                  Dock så är det inte ett översättningsfel - för det står faktiskt nitrat i den engelska texten som använts vid översättningen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Tack för påpekandet, jag ändrar i texten
                    Dock så är det inte ett översättningsfel - för det står faktiskt nitrat i den engelska texten som använts vid översättningen
                    Det finns väl inte nitrit i ett nystartat kar utan fiskar?

                    Men i ett växtakvarium med gödning finns det garanterat Nitrat innan växtligheten kommit igång och tagit hand om Nitratet.

                    Är ingen expert på räkor men har för mig att de ska vara känsliga för just Nitrat!

                    Jag tror inte det var en felskrivning.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #40
                      Mitt påstående att det var fel i texten grundar sig på att det i nästa mening står ammonium och nitrit, samt att om du har omätbara värden av Nitrat så lär man inte få ett sprudlande växtakvarium.
                      Amano använder, och säljer via ADA, produkter som innehåller nitrat just av denna anledning.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Fler åsikter - skall det stå nitrit eller nitrat
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #42
                          Nitrit, helt klart.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Mitt påstående att det var fel i texten grundar sig på att det i nästa mening står ammonium och nitrit, samt att om du har omätbara värden av Nitrat så lär man inte få ett sprudlande växtakvarium.
                            Amano använder, och säljer via ADA, produkter som innehåller nitrat just av denna anledning.
                            Läste ditt svar igen och först nu blev jag medveten om att det stod nitrit från början utanför parantesen

                            Jag uppfattade det som att det stod nitrat på bägge ställena. Hann inte läsa originalet förrän det var rättat.

                            Så jag får nog hålla med dig om att det är rätt nu.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Eventuellt vill Amano fånga in två fall:

                              Ammonium tyder på att den biologiska filtreringen inte hoppat igång (vilket även leder till nitrit som inte är bra).

                              Räkor är naturligtvis likt vanliga fiskar känsliga för nitrit, men även för ganska blygsamma nivåer av nitrat vilket normala fiskar inte är känsliga för. Kanske är det detta som vill poängteras i artikeln.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #45
                                Men ändå rekommenderas amano-räkor ofta till växtakvarium, där man vill ha en del nitrat. Lite konstigt ändå?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...