Takashi Amano-artikel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av petnym
    Du kan nog förutsätta att få besökare har samma kunskaper om akvariebranchen som du...
    Ja men Amano är ju en guru
    Har nu dessutom också i artikeln lagt in en länk på hans namn (länkas till Wikipedia) så nu vet verkligen ALLA vem han är
    Tack för övrigt för att du nämnde det - lätt att glömma
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av flygrc
      Det jag inte fick kläm på var om han blandade den krossade lavan med vanlig "svart" jord eller om det var typ blomsterjord, någon som vet?
      Om inte någon kan svara här - skulle vi kanske kunna maila honom och fråga. Jag har inte frågat men jag tror han tycker det är kul med lite respons på hans artikel.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #18
        Den krossade lavan är ett speciellt substrat som han lägger under aquasoilen och kallar powersand. Det är alltså bara lavasten. Det som innehåller jord är aquasoilen.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #19
          vart får man tag i alla dessa produkter? aquasoil, powersand.

          vad vad var det för skumma tillsatser han hade mer än ECA.
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Triggerhappy
            vart får man tag i alla dessa produkter? aquasoil, powersand.

            vad vad var det för skumma tillsatser han hade mer än ECA.
            Var man får tag i dom vet jag inte - de har i alla fall en distributör i Italien.
            Det finns säkert liknande produkter av andra fabrikat i handeln, men överhuvudtaget kan man väl säga att utbudet av högkvalitativa växttillbehör är dåligt i Sverige.

            De olika produkterna hittar du säkert på ADA-hemsidan http://www.adana.co.jp/_e_products/
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #21
              Om ni råkar befinna er i Japan någon gång, så rekommenderar jag ett besök på ADA gallery i Maki city.
              Maki City är platsen där Takeshi Amano startade sin verksamhet. I en liten stad/by ute på Niigata slätten.
              Några bilder från mitt besök där för några år sedan. Mycket intressant ställe!




              Här är en länk till en liten filmsnutt som någon har lagt upp på Youtube:

              VISIT http://ikuzojapan.blogspot.comTakashi Amano's ADA gallery @ Maki, Niigata尚天野のADAギャラリー新潟県で See also http://www.youtube.com/watch?v=9jO_fUOQPqQ&feature=c...


              Titta på botten sanden i akvariet vid 3.18. Den är enligt en av de anställda vid ADA speciellt importerad från Rio Negro! :o
              Tyvärr var inte Amano själv på plats. (Övervåningen innehöll ett kontor där Amano jobbade ibland)
              Enligt tidigare nämnd anställd så var han för tillfället på en resa i Amazonas.
              Senast redigerad av pelle; 12 September 2009, 16:47.
              Per

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Kul att få kolla på dina foton pelle
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Wow. Första svensken som rapporterat bilder därifrån *impad*.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Wow. Första svensken som rapporterat bilder därifrån *impad*.
                    Ojdå, hade jag inte en aning om

                    Det var den här artikeln på petfrd.com som inspirerade mig till att besöka galleriet!



                    Det finns en lite knepig vägbeskivning i artikeln, men den ger i alla fall en hyfsad vägleding.
                    Per

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Triggerhappy
                      vart får man tag i alla dessa produkter? aquasoil, powersand.
                      Jag mailade och frågade och fick tips om dessa 3 "internetaffärer" där man kan få tag i deras prylar

                      http://www.aquaessentials.co.uk/
                      http://www.naturaquarien.de/shop/docs/start.htm
                      http://www.garnelenhaus.de/

                      Garnelenhaus har ju vi i Zoopetklubbväst besökt några gånger.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #26
                        Jag vet att Södermalms akvariebutik hade något supersubstrat för växterna...kanske det var sådant?
                        Iallafall, jag undrar om det inte kan vara så, att även "vanligt" substrat med tiden samlar på sig tillräckligt mycket gojs och näring så att till slut även växter som tar upp näring med rötterna växer bra? Iallafall bör det gälla de lite grövre storlekarna, som sjösand och liknande. Men det bör ta sin tid, och under den tiden får man låta bli att slamsuga kring växterna.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Södermalms har Aquaclay, ett liknande substrat i rödbrun färg. Jag har själv detta i ett par burkar och är helnöjd!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • diväteoxid
                            • December 2006
                            • 356

                            #28
                            Funkar även med akadama = bonsai substrat, vilket jag har i mitt växtkar.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #29
                              Ni som använder näringsberikat-bottensubstrat, vilka fördelar ser ni med användandet?
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Iallafall, jag undrar om det inte kan vara så, att även "vanligt" substrat med tiden samlar på sig tillräckligt mycket gojs och näring så att till slut även växter som tar upp näring med rötterna växer bra?
                                Jo det stämmer bra. Det gäller alla subtrat, inte bara grövre sorter. Den mesta magin sker på mikronivå (DOC), inte makronivå (POC). Snäckor smular sönder POC till mindre beståndsdelar (DOC) som bakterierna kan sätta tänderna i. Dvs även om man inte ser en massa gojs (POC) mellan gruskornen så byggs säkert mineraliseringsbakteriekolonier upp ändå. POC = Particulate Organic Carbon, DOC = Dissolved Organic Carbon.

                                Amanos feta substrat ger en rivstart där det mesta finns tillgängligt från dag ett. Man kan fixa det själv genom att gosa ner en massa filterslam i gruset tillsammans med lite torv/jord. Även då får mineraliseringen en rivstart och börjar producera näring från dag ett.

                                Aquaclay är väl bränd lera som inte har någon näring i sig, men bra CEC (Cation Exchange Capacity) som gör att mineraliseringen kan funka väldigt bra. Kräver alltså en viss uppbyggnad av DOC för att fungera perfekt från dag ett.

                                Ett mellanting är Akadama eller halvbrända leror som Bonsaiodlare använder. Där har man både CEC och en massa mineraler som bakterier kan mineralisera. Även där behövs det byggas upp en bra mineraliseringskultur, men det finns sannolikt näringsämnen som växterna kan ta upp direkt. Egentligen hör väl Amanos substrat till denna kategori men han säljer ju även en massa annat gojs som ger en mer direkt effekt utan att man behöver vänta.

                                Sist har vi vanlig lera som innehåller lättillgängliga mineraler som också kräver bakterier men även innehåller färdigmineraliserade näringsämnen som växterna kan ta upp direkt.

                                Jag gillar direktheten med vanlig lera och använder ett litet lager Katty Kattströ under gruset. Det ger lättåtkomliga mineraler direkt och när denna depå väl börjar ta slut så har förmodligen mineraliseringen av döda växtdelar och fiskskit tagit så bra fart att substratet vid den tiden är självgående.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...