Jeg har tatt ut absolutt alt som var oppi tanken, og rengjort den. Jeg skal ha små lysebrun/beige runde stener som bunn. Pumpen jeg skal ha oppi der er allerede godt innkjørt i et annet akvarie. Plantene jeg skal ha, tar jeg fra et annet akvarie der det har begynt å bli litt vel mye planter. Disse er Egeria densa (vattenpest), som jeg har tenkt å plante i bakre del og på sidene av akvariet. Den andre planten jeg skal ha er Cabomba aquatica, disse skal plantes i midten og i fremre del av akvariet. Jeg har også tenkt å prøve å binde noen av cabomba'ene fast på en lavasten jeg har, for å se om de vil feste seg. Om jeg har skjønt det rett, kan man ha så mange planter man vil i et vekstakvarie?
Så til spørsmålene...
-luftuttaket på pumpen (som gjerne brukes til å få bevegelse i vannoverflaten) bør den være stengt, eller er det lurt å ha litt bevegelse i overflaten også i vekstakvarie?
-må man ha co2-tilsettning, og om man ikke har det, kan man kompensere for det ved å bruke punktgjødning? altså, trenger jeg egentlig co2-tilførsel? jeg har FerroTabs-tabletter, som jeg tenkte å bruke. noen som har vekstakvarie som har erfaring med disse?
-hvilken temperatur er passelig for et vekstakvarie? romstemperaturen der tanken skal stå holder ca 17-19 grader. jeg skal ikke ha fisker oppi denne tanken, bare hvis det ikke kan unngåes (noen må i karantene, for eksempel) Er det noe poeng i å bruke varmekolbe?
Håper noen kan komme med råd og tips!
Jeg er takknemlig for alle svar, og om noen har linker til internettsider hvor vekstakvarier beskrives mottas dem med takk!