Gödning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Om jag tex köper en säck KristaK plus från yara, så när jag kommer hem kan jag ta en halvliter vatten och hälla i 3 krm KristaK plus ?? Sen hälla i 30 ml "sån blandning" om jag hade ett 300liters kar ? Jag tror jag fattar lite mer nu.
    Teorin är exakt på pricken rätt. (Krista K plus är dock KNO3, så det är 7 tsk i en halvliter vatten)

Vilka är de viktigaste ämnena att ha i vattnet ?
    CO2 helt klart. Jag ser att du kör rätt hårt med mäsk på din Zoon. Bra förstasteg att hitta rätt pH och lära sig hur lurigt det är att lösa upp gasen precis lagom mycket.

Vad ska man köpa för att få de ämnena ?
    Problemet är att du bara kan köpa dessa pulver i säckar om 25 kg, vilket ger dig mer än vad du kan göra av med på en livstid. Isåfall är det smartare att annonsera här eller köpa från polare eller avvakta att Hjortgatan slår upp igen.

Eller jokern i leken som snart börjar sälja (gissar inom några dagar eftersom han bar ner säckarna i källaren idag).

Tack så mycket att du orkar svara på mina idiotfrågor ....
    Jag önskar att jag för 4 år sedan hade haft någon att fråga samma frågor.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Mazi
      • January 2004
      • 868

Jag menade:
      Vad (tex KristaK plus) ska man köpa för att få bla. KNO3 ?
      Och med vilka ämnen menade jag: Är TMG, Co2 och PMDD det enda man behöver ha i karet för att alla viktiga ämnen till växterna ska hamna i karet ? Vilka saker behöver man köpa för att få alla de grejor man behöver för att blanda PMDD ? När PMDD´n är klar, är det i flytande form då ? Hur mycket till hur mycket liter vatten ska man ha i ?

Är rotnäring totalt meningslöst att stoppa i, även vid uppstart ?

Är det viktigt med stark cirkulation i växtakvarier ?

Är det nåt speciellt man åste tänka på när man köper fiskar till växtakvarier ?

Är det svårt att få stabila värden i växtakvarier ?

Kommentar

• defdac
        • January 2002
        • 12751

Vad (tex KristaK plus) ska man köpa för att få bla. KNO3 ?
        Dessa är benämningarna på Yara's produkter (Norsk Hydro), som säljs av Granngården:

o) Krista-K Plus (Kaliumnitrat) Kristallin
        o) Krista-MKP (Monokaliumfosfat) Kristallin
        o) Mikromix (Vattenlösligt pulver)
        o) Krista-MgS (Magnesiumsulfat) Kristallin
        o) Kaliumsulfat

Och med vilka ämnen menade jag: Är TMG, Co2 och PMDD det enda man behöver ha i karet för att alla viktiga ämnen till växterna ska hamna i karet ?
        CO2, TMG, KNO3 och KH2PO4 så har växterna allt, ja.

Vilka saker behöver man köpa för att få alla de grejor man behöver för att blanda PMDD ?
        Två 0,5 liters PET-flaskor, 1 liter vatten, 7 teskedar KNO3, 3 krm KHPO4. Blanda enligt receptet ovan.

När PMDD´n är klar, är det i flytande form då ?
        Ja.

Hur mycket till hur mycket liter vatten ska man ha i ?
        7 tsk KNO3 till en halvliter vatten, dosera 10 ml per 100 liter
        3 krm KH2PO4 till en halvliter vatten, dosera 10 ml per 100 liter.

Är rotnäring totalt meningslöst att stoppa i, även vid uppstart ?
        Ja i princip. Man kan sprinkla några nävar ickegödslad torv längst ner under gruset.

Är det viktigt med stark cirkulation i växtakvarier ?
        Nej men lagom cirkulation så man ser att bladen svajar lite. För stark cirkulation vädrar ut CO2.

Ska du köra med perfekt CO2-halt betyder det ofta ett lägre pH runt 6.0-7.0.

Är det svårt att få stabila värden i växtakvarier ?
        Ja eftersom växterna konstant strippar vattnet från alla ämnen dom behöver.

Kommentar

• Mazi
          • January 2004
          • 868

Vad heter KH2PO4 på "krista-språk" ?
          citat:
          --------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Ska du köra med perfekt CO2-halt betyder det ofta ett lägre pH runt 6.0-7.0.
          Bra, jag vill ha black molly och fjärilsciklider .

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Vad heter KH2PO4 på "krista-språk" ?
            Krista-MKP

Kommentar

• Mazi
              • January 2004
              • 868

Tackar, tackar. Finns alla (nödvändiga) mikro och makroämnen i PMDD när det är färdigblandat ? Om inte, finns de resterande ämnena i Co2 och TMG ?

Kommentar

• Mazi
                • January 2004
                • 868

Vad, DefDac, använder du som algätare i ditt akvarium ? Har du några malar ?

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Finns alla (nödvändiga) mikro och makroämnen i PMDD när det är färdigblandat ? Om inte, finns de resterande ämnena i Co2 och TMG ?
                  Svar ja på sista frågan. Dvs KNO2+KH2PO4 tillsammans med CO2 och TMG ger växterna allt dom behöver. Ganska enkelt när man väl slutat rygga tillbaks för förkortningarna.

Vad, DefDac, använder du som algätare i ditt akvarium ? Har du några malar ?
                  Jag har någon Ottocinclus kvar, 2 ganska stora Siamesiska algätare och 4 Black Molly. Tror även det ska finnas några Amanoräkor kvar även om jag hittar en och annan på golvet utanför akvariet ibland.

Black Mollyn tillsammans med Siameserna verkar vara en ganska schysst kombination. Black Mollyn rycker och sliter i alla typer av större trådalger den ser och Siameserna lämnar traktorspår efter sig på framrutan, men då håller jag dom väldigt svältfödda också.

Kommentar

• Mazi
                    • January 2004
                    • 868

OK. Tack så jätte mycket, DefDac.

Är all växtnäring i flytande form TMG ?
                    Om man har Controller till sin Co2 tub, då behöver man inte sköta den alls va ? Finns det färdiga Co2 tuber för akvariebruk att köpa med Controller och allt ? Äter Black Molly alger ? Är siameser ungefär samma som Flying Fox ?

Kommentar

• defdac
                      • January 2002
                      • 12751

Är all växtnäring i flytande form TMG ?
                      TMG = Tropica Mastergrow. Ja den är flytande också.

Kommentar

• imported_n/a
                        • March 2004
                        • 13

Det är jag som är Jokern som Defdac nämde tidigare i denna tråd.
                        Jag fick hem det du behöver till PMDD idag. Se annons under övrigt.
                        Om du inte vill ta hem 25kg säckar själv.

Kommentar

• Mazi
                          • January 2004
                          • 868

Men finns det andra växtnäring som är i flytande form ? funkar de lika bra som TMG

Jocke: Jag vill inte köpa något än, jag ska först skaffa växtakvarium =) Större då asså

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Men finns det andra växtnäring som är i flytande form ? funkar de lika bra som TMG
                            Japp. Jocke har fått hem NutriSI Mikro (finns med i Astners microcalc!). Det är ingen (mig veterligen) som testat den ännu i växtakvarier, men jag ska göra det så fort som möjligt. Det ska inte vara några probbs. I USA är det vanligt att dom använder Mikrogödning i pulverform och enligt produktblad ska NutriSI vara lättlösligt i vatten.

Andra, dyrare, komersiella alternativ är Seachem Flourish t ex. Kent har även en serie med gödningar som jag tror är bra, men ingen av dessa är lätta att få tag på i Sverige - Heder åt Akvarielagret så verkar ha Seachemprylar. Men bor man inte i Stockholm blir det lurigare.

Sera Florena är inget jag rekommenderar. Katastrofalt mycket järn jämfört med alla andra mikro och makroämnen.

Kommentar

• Mazi
                              • January 2004
                              • 868

Ok, vad tror du en "färdig" Co2 tub kostar ? Med alla ventiler och kontroller och sladdar och allt...

Är KNO3 och KH2PO4 (och vatten) det enda man behöver blanda för att få PMDD ?

Håller sig Krista-MKP och Krista-K+ länge ?
                              Har Yara en hemsida som man kan beställa från ?
                              Hur mycket kostar Krista-MKP och Krista-K+ där ?

När man har blandat KNO3 med en halvliter, och KH2PO4 med en halvliter (vatten), ska man blanda ihop de, så att det blir en liter vatten. Ska man då tillsätta 20 ml istället för 10 ?

Jocke, var bor du ?

Kommentar

• Mazi
                                • January 2004
                                • 868

DefDac, jag var inne och kollade på din BLOG. Där stod att du tillsatte bra mycket mer än PMDD, Co2 och TMG. Du skrev ju att allt som växterna finns i det tillsammans !? Hur kan detta komma sig ?

Förresten, tack för att du står ut med mina nybörjarfrågor =)

Kommentar

Arbetssätt...