Växtrfråga, vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Växtrfråga, vad är detta?




    Bilderna kanske är dåliga.
    Jag köpte denna som Hygophila polysperma men tvivlar starkt på att det är en sådan. Den växer iofs snabbt, bildar övervattensblad, det växer ut rottrådrar direkt på "stammen". Stammen eller stängeln är rätt kraftig, 3-5 mm tjock. Nu har den vuxit tiull sig och är 60 cm lång, där de översta 10 centimetrarna växer in i LED-rören ovanför vattenytan.
    H. polysperna har ju tunnare stängel, och mer lancettformiga blad, denna växtens blad är rundare.
    Så frågan är då vad detta är för växt?
    Senast redigerad av Björn J.; 23 March 2018, 08:52.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Klantade nog till det..
    Kolla denna bilden!







    Vad är då detta för växt?
    (Dom bruna "Malaco kola snörena" tillhör dock en näckros, dom liksom bara växer mitt i den efterfrågade växten.)
    Senast redigerad av Björn J.; 23 March 2018, 08:57.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ser mycket ut som Hygrophila Polysperma tycker jag, men så är ju bilderna inte tagna så att man ser bladens struktur...

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ser mycket ut som Hygrophila Polysperma tycker jag, men så är ju bilderna inte tagna så att man ser bladens struktur...
        Jag skall se om jag får igång systemkameran, jag har röjt litet så att man ser den växten bättre nu.
        vad jag reagerar på är att stjälken eller snarare "stammen" är så grov. Och bladen är bredare, har en rundare form än den polysperman jag ser på bild i mina växtböcker.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Intressant... Jag har för mig att den kan få rundare blad om den växer emersed, men din har väl bara vuxit submersed...

          Är stammen rund eller lite fyrkantig? Knäcker den lätt om man böjer den?

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            På bilden ser det ut som att bladen längre ner på stammen är smalare och spetsigare, eller?

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Min är både submersed och emersed, rund stam, bladens storlek varierar, de största nära vattenytan.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                De spetsiga bladen längst ned i bild, är det samma växt?

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  De spetsiga bladen längst ned i bild, är det samma växt?
                  Ja det är det, men hela växten ser annorlunda ut idag, större, kraftigare, har förlagt laddaren till kameran, men skall fixa bättre bilder.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10

                    Förhoppningsvis en bättre bild.
                    Här har jag böjt ned stjälken så att övervattensbladen hamnat under ytan.
                    H. polyserma? Jag tycker att denna ser kraftigare ut än vad polysperman var för många år sedan då jag hade en sådan senast.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Den tjocka stjälken är inte ovanlig på Hygrophila.

                      De kan få rundare blad längre upp där ljuset är starkare, speciellt emersed. Därför jag frågade om det är spetsigare mer typiska blad för Hygrophila längre ned.

                      Även H. Corymbosa kan se liknande ut ibland. Googla lite på den och jämför.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Den tjocka stjälken är inte ovanlig på Hygrophila.

                        De kan få rundare blad längre upp där ljuset är starkare, speciellt emersed. Därför jag frågade om det är spetsigare mer typiska blad för Hygrophila längre ned.

                        Även H. Corymbosa kan se liknande ut ibland. Googla lite på den och jämför.
                        Tack för snabbt svar.
                        Jo jag kollade litet olika sajter och bilder med H. Corumbosa. Njae ser inte riktigt ut som en sådan heller. Kollade även andra hygrphilor, hittar ingen som matchar.
                        Det kanske inte alls är en Hygrophila, vem vet...? Jag köpte den i en välskött zoobutik, men dom hade nog bättre kunskap om kattsand och hundkoppel än om akvarieväxter. Men det sedvanliga växtakvariet såg frächt och välskött samt snigelfritt ut så jag köpte två sådana här växter till extrapris, 39kr för båda.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ok, jag är osäker. Vet att Hygrophila Corymbosa är ett samlingsnamn för ett stort antal varianter som kan se olika ut, men om det ens är Hygrophila du har...? Min gissning är att det är det. Kanske någon har andra förslag

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ok, jag är osäker. Vet att Hygrophila Corymbosa är ett samlingsnamn för ett stort antal varianter som kan se olika ut, men om det ens är Hygrophila du har...? Min gissning är att det är det. Kanske någon har andra förslag
                            Egentligen spelar det inte så stor roll vad det är, en trevlig dekorativ växt som växer snabbt, men klart det hade ju varit trevligt att veta vad det är.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Ja, sant.

                              Vad är det för näckrosor du har?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...