Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Flytväxter till kamphane

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Flytväxter till kamphane

Jag håller en ensam siamesisk kamphane i ett 20l akvarium, och hade väl snart tänkt skaffa lite mer växter..
    Problemet är det att jag är värdelös på växter och har kasst utbut här uppe.. (jag vet inte ens vad jag har för växter i akvariet)

just nu ser det ut såhär i akvariet:

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/...17632787_n.jpg

han har gott om simutrymme, verkar trivas och har växt som jag vet inte vad sen han kom för en vecka sen..
    speciellt hans vackra fenor har utvecklats ordentligt.. Han såg nästan ut som en delta när han kom, nu ser man att han är en superdelta och han ser nästan ut att ha en mindre halfmoon tail ibland..
    http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/...33296223_n.jpg
    nyinflyttad

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/...40331566_n.jpg
    nyare foto, dock inte helt utspänd där

men som sagt..

flytväxter? förslag?
    inget som tar upp hela ytan, han måste juh kunna ta sig upp och andas, men ändå kanske nått snabbväxande, så får man hålla efter...
    vad gillar kamphanar för växter?
    frågar man inget, får man inget veta

denna har jag till mitt asienkar. kanonfin

http://www.tropica.com/plants/plantd...n.aspx?pid=011

men ndu. ta bort slangen på filtret. asså den där luftslangen. den gör mer skada än nytta för dina växter.

Kommentera

Jag kör på Salvinia natans till mina kamphanar, den försökar sig dick en del o kan täcka rätt stor del av ytan men jag säljer eller flyttar överskottet till mina andra kar.

Har även hornsärv o vattenspikblad som flytväxter.

andra växter jag har är cabomba o h.polysperma samt valle.
      Anubias petit o nålgräs som bottentäckare.

Kommentera

en bild från mitt kar
        Bifogade filer

Kommentera

hannesc: jag testade ta bort den när du sa det sist, men det blev ännu hårdare utblås då och firren hade ännu svårare att simma runt där i..

tack för tipsen till båda, ska skriva ned det och ta med när jag far till djuraffären nästa gång och fråga lite vad dom har där då

Kommentera

rikta utblåset mot bakrutan då. asså vrid över det till andra sidan

Kommentera

och borra upp fler hål i strilröret där

Kommentera

just nu har jag två hål som går rakt genom, så det blåser ut mot bakväggen och framåt i karet och har ett hål som går nedåt, så totalt är det 5 hål i det

Kommentera

okej. tja det går ju göra ett längre.

du kan också gör hålen större

Kommentera

ska höra med pappa sen om han kan hjälpa mig göra fler hål i det.. var juh han som byggde ihop strilröret åt mig.. haha jag är nybörjade och pappa har hållit på ett tag nu..

Kommentera

så hade inte djurmagazinet här i stan nå flytväxter över huvudtaget...

Kommentera

tradera, blocket, ebay, plantswap is your answer

Kommentera

får kolla på blocket el. liknande.. skaffa dock en liten liten mal

Kommentera

hmm.. vadå för mal? i ett sånt litet kar? du skulle kört på amanoräkor istället :P

Kommentera

någon Ancistrus.. den skulle tydligen bli max 13 cm..
                              fanns så dåligt med räkor.. fanns bara körsbärsräkor och dom var snordyra...
                              sen tänkte jag att skulle jag köpa sånna skulle det nog bara bli lyxmiddag åt kamphanen.. fast han verkar inte så jäkla glad åt malen heller..
                              men malen verkar rätt obrydd.. och blir han för stor, så han inte trivs eller liknande, får han flytta till pappas 180l

Kommentera

Sparar...
                              X