guppy sjukdom? eller? HJÄLP!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guzzzen
    • May 2009
    • 87

guppy sjukdom? eller? HJÄLP!!

Hejsan!

Startade upp mitt akvarium ganska nyligen, kanske 2 mån sen!
    har ett ca 110-130 liter, med 8 guppys och 13 neontetror.
    Nu har 1 guppy precis dött, och en till är nu hängig, båda honor, den senare hög-gravid. (även den första var ganska tjock)

Den första hade jag bara haft i ca 10 dgr då den dog.
    Den var hängig i flera dagar, kanske 4-5 dagar innan den dog.
    Den ville vara själv och gömde sig bland växter, eller hängde stilla i något hörn. Men den åt då jag matade och var pigg ibland.
    Då den dött upptäckte jag typ inre blödningar eller nåt, prickar under huden 1mm stora, 3 st ovanför huvudet.
    Vet ej om dom alltid funnits där?
    (kan nämna att den var halvalbino eller nåt, ljust kopparfärgad)

Den andra har vart supertjock och defenitivt gravid inne på födsel vilken dag som helst!!!
    Den började se dålig ut efter ett 30% vattenbyte,
    Körde igenom sanden lite oxå så det var lite "grumligt" ett tag.
    Den Ligger på botten helt stilla.
    Tog ut den imorse då jag ej vet om det är någon smittsam sjukdom som härjar. De andra ser pigga ut!
    Honan är nu i en jätte-stor hink ensam!

Kan det vara någon sjukdom??

Jag byter 30% av vattnet var 7-10 dag så här i början.
    Jag testar vattnet i zoobutik varje vecka så att alla värden är bra!
    jag matar sparsamt 1 gång/dag.
    Har en del växter, bl a flytväxter.
    Har några förstenade koraller i vattnet vilket jag checkat sen tidigare skall vara ok.

Alla neontetror mår bra och dem har jag haft i kanske 1,5 månader.

HJÄLP!
    Vill inte att fler dör

hallå? nån där?

Kommentar

• Wictor_88
      • March 2007
      • 210

Jag är ingen expert men höggravida guppys kan ju bli hängiga precis innan de ska föda, och då vilja hålla sig i bakgrunden.
      Och att förvara fisken i en hink för länge är ingen bra ide med tanke på syretillförselen.

En annan grej är att jag tycker att du gör för frekventa vatten byten? Någon annan får gärna rätta mig men, 20% var 14e dag max, dock tror jag inte det är orsaken till detta.

Kommentar

• Hälsingen
        • June 2009
        • 21

Det är ju inte helt ovanligt att fiskar går bort i samband med födsel. Jag tycker inte att det låter som någon sjukdomsepidemi i karet, utan individer som blir sjuka av olika anledningar. Det är svårt att avgöra guppyhonors ålder också.

Det som kan hända vid vattenbyten när man börjar rensa botten är att fiskarna blir rädda och får panik. Kanske får de en sten över sig när de försöker gömma sig utefter botten, kanske simmar de in i filtret när det börjar gå långsamt under vattenbytet, för att sedan skadas där när det sätter fart igen etc. Det är en massa saker som kan hända, precis som för oss människor.

Det man kan göra är att höja temperaturen några grader, och eventuellt tillsätta en matsked salt i vattnet. Jag tror den dåliga guppyn mår bättre i akvariet än i en hink, eller så får man göra processen kort med den.

Kommentar

• Johan Ågren
          • March 2009
          • 113

Varför höja temperaturen? Det gör man väl bara om man medicinerar, och då för att öka på parasiters livscykel, eller? Högre temperatur leder väl annars bara till att syreupptagningen hämmas. Om man inte har en alltför låg temperatur som inte passar fiskarten så vet inte jag varför en höjning skulle vara motiverad. Snarare en sänkning 1-2 grader för att underlätta för fisken. Fast nu kanske jag kan lära mig något nytt igen
          Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

Kommentar

• guzzzen
            • May 2009
            • 87

Jag byter vatten ofta nu i början för att undvika nitrit...
            Tänkte dra ut på bytena till kanske en gång i månaden sedan i höst...
            Har ej några större stenar så jag tror ej den blivit skadad....

jag har den i den stora hinken, minst 20 liters,
            byter lilte vatten varje morgon, 2-4 liter typ!
            den e nästan helt stilla!
            Hällde i lite levande artemia men den var ointresserad.
            Tänkte att det ändå är lungt för den att slippa de andra å få vila...
            Vi får se om den föder eller dör...snyft....
            Jag har fler guppys som fött utan problem tidigare....
            Flera tips självklart välkomna!

Kommentar

• guzzzen
              • May 2009
              • 87

(i akvariet har jag +25 C och i hinken har jag nu rumstemp ca 20-22 skulle jag tro)

Kommentar

• Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

Tycker inte du ska medicinera i alla fall eller göra någon större förändring. Den första fisken dog säkerligen för att den inte klarade av flytten. Du kanske hade helt andra (sämre) vattenvärden än de hade i butiken. Den här andra fisken kan helt enkelt bara vara höggravid, och den blev stressad när du gjorde vattenbyte/slamsugning. Tycker ändå du skulle ha låtit den vara kvar om du har bra gömställen i ditt kar.

Sedan ska man inte byta vatten för ofta i ett nystartat kar. Bakterierna mår inte bra av så mycket vattenbyten, och de får svårare att etablera sig. I stället ska man ha få fiskar, mata sparsamt och kanske ha i Nitrivec för att hjälpa bakterierna på traven.

Syresätt vattnet så mycket du kan. Rikta utblås mot ytan, ta bort täcklock, sänk temperaturen 1 grad. Koppa tillbaka guppyhonan i akvariet försiktigt, och se till att hon kan gömma sig någonstans.

Tror inte det är någon bra idé att ha honan i en hink utan pump och hälla nytt kranvatten i huvudet på henne varje dag. Om hon var svag till att börja med så lär hon inte bli bättre. Ser heller ingen anledning att sätta henne i karantän för att skydda de andra fiskarna.

Ta gärna att titt på den här tråden jag skrev ihop: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131739
                Senast redigerad av Johan Ågren; 23 June 2009, 13:21.

Kommentar

• guzzzen
                  • May 2009
                  • 87

hon dog tyvärr precis...
                  jag hällde aldrig vatten i huvet på henne utan var ytterst försiktig,
                  å hon verkade piggare så sent som nu i eftermiddag!
                  Hon har ändå överlevt i ca 2 månader (en av mina första jag köpte) och systern har ynglat för nån vecka sen, och mår fortfarande bra, så det kanske hade med graviditeten eller stress att göra?

...men jag ska ej få panik nästa gång utan låta fiskarna vara kvar i akvariet trots att de verkar slöa...
                  Den kopparfärgade honan lämnade jag ju kvar, men eftersom hon såg ut att ha prickar trodde jag att det kanske var nån sjukdom!

Jag har läst här på zoopet och även fått råd i affären att man skall ha koll på vattnet i början och göra delvattenbyten ofta...(i nystartat)
                  Hittills har alla värden sett bra ut,
                  Har tagit sånna omfattande test i zooaffären ett antal gånger dessa månader...Har även använt nåt slags medel för att starta/främja bakteriefloran!

urk, trist men men
                  Får glädja mig åt mina yngel och alla fiskar som mår bra!!!
                  Men ledsen blir man när en fin fisk dör!!!!!!!

Kommentar

• Johan Ågren
                    • March 2009
                    • 113

Menade inte att du bokstavligen hällde vatten i huvudet på fisken, bara det att det måste ha blivit en mer utsatt miljö än om den stannat i akvariet.

Ja, man kan bli tvungen att byta en del vatten när man startar upp, men frekventa stora vattenbyten är inte bra för bakterierna. Därför är det bättre att starta upp akvariet med lite fisk och mata så lite som möjligt. OM det inte hade varit något problem att göra en massa delvattenbyten i början så skulle man lika väl kunna starta med full besättning och mata fullt ut - och sedan bara byta vatten. Rekommendationen till de som är osäkra blir att byta mycket vatten, för många startar upp med full besättning och vet inte vad "lite mat" är för något. Om man inte byter mycket vatten i början och gör dessa fel så svävar fiskarna i livsfara.

Det optimala är dock att verkligen starta med få fiskar och verkligen mata lite, samt att spara med vattenbyterna så långt som möjligt så att bakterierna kan få utveckla sig optimalt. Klart man ska göra vattenbyten i början också, men i mindre mängder så att man bara tar bort toppen på belastningen i kvävecyklet. Kvävecyklet och det "mognande" vattnet behövs intakt för att miljön ska utvecklas optimalt. Dessutom så uppskattar fiskarna stabiliteten av att man varsamt tar bort topparna av de uppbyggda ämnena, och inte skapar ett kemiskt inferno med stora vattenbyten.

Fiskar klarar av att gå i vatten med ganska dåliga förhållanden, om det sker gradvis. De kan då "leva i en kloak" som en respekterad användare här på forumet uttryckte sig. Vad de däremot inte klarar är snabba förändringar i sin miljö. En fisk kan således må dåligt av att plötsligt få en "bättre" miljö om det är så att den vant sig med en "sämre" miljö. Stabilitet är A och O.

Av den anledningen så kan det ibland verka omöjligt att rädda fiskar som mår dåligt; då varje förändring man gör för att göra det bättre för fiskarna i sig är dålig. När man gör förändringar som man vet ska gynna den fisk man har så ska det ske etappvis. Har man således lite för mycket nitrit i vattnet så ska man inte byta ut allt vatten och försöka nollställa värdet på en gång. Den drastiska förändringen kan i sig vara skadligare än den förhöjda nitrithalten. Det är inte bara nitrithalten som sjunker genom vattenbytet utan de kemiska reaktionerna blir många. Nyckelordet ska vara att sträva efter optimala förhållanden.

Fast själv kör jag EI med PMDD, 50% vattenbyte en gång i veckan, och det uppskattas inte av alla fiskarna (de dör dock inte). Frågan är huruvida denna växtprioritering ska ses som djurplågeri eller inte?!

Nu är det läggdags!
                    Senast redigerad av Johan Ågren; 24 June 2009, 00:16.

Kommentar

• guzzzen
                      • May 2009
                      • 87

tack för alla tips!
                      nej min åsikt är nog oxå att låta fisken "dö" eller vara hängig "hemma"
                      men jag trodde ju att det kanske rörde sig om en sjukdom och ville då
                      säkra de andra fiskarna!

I annat fall låter jag alla fiskar alltid vara kvar!
                      Detta var ett undantagsfall!

jag byter ca 30% av vattnet var 7-10 dag, skall utöka mellan bytena sakta...
                      Växterna växter ganska bra trots att jag inte använder nåt medel!
                      å som sagt,
                      alla tetror å de andra guppysarna mår bra,
                      Fick mer yngel av ytterligare en hona imorse....
                      Dom frodas annars!
                      å ynglena flyttas till ett separat yngelakvarium.

Matar endast 1 gång/dag och inte för mycket,
                      dom hinner äta upp allt!
                      matar med vanliga "flakes" och ibland levande artemia!
                      Har även 2 små räkor som äter på botten av restprodukterna...

Ja ja
                      Vi får se hur det går!
                      Skaffade en ny hona nu då balansen mellan honar och hanar blev lite ojämn efter
                      de 2 som dog.
                      Hon tycks må bra än så länge!

Min erfarnehet hittills är i alla fall
                      att om en guppy ser hängig ut å håller sig stilla
                      så går den ej att rädda.............förr eller senare dör den!
                      På dessa 2 månader har 4 st fiskar (guppys) dött totalt,
                      de två andra i samband med köpet från affär, och vid akvariebyte då jag fick ta ut alla fiskar i en timme till en hink...
                      Har förstått att guppyn är lite känslig så
                      jag antar ändå att jag gjort så gott jag kunnat!!

Kommentar

Arbetssätt...