men alltså vad ska jag göra då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    men alltså vad ska jag göra då?

    Jag
    * byter 20 % i veckan
    * håller koll på pH, kH, nitrit och temp
    * har rejäl genomströmning med ordentlig ytrörelse genom en rejäl filtermatta
    * göder lagom m PMDD
    * matar lagom och varierat
    * rör i övrigt så lite som möjligt i karet

    ... och ändå envisas fiskarna med att inte må bra! Har nu förlorat mina tre sista gurami på mindre än en vecka, och det går till som det alltid har gjort:
    glad och pigg, jagar runt efter maten - och dagen efter är firren död, alternativt står apatiskt på botten med nedfällda fenor och vägrar äta.

    Vad kan jag göra mer????? Finns det någon första hjälpen att ta till för en fisk som plötsligt och oförklarligt bara... tappar lusten att leva, liksom?

    Detta är minst tredje varvet jag går här på Zoopet med liknande frågor, så jag har full förståelse om ingen har några förslag Här är de senaste två varven för den som orkar...

  • Johan Ågren
    • March 2009
    • 113

    #2
    Har du täckglas/lock på akvariet?

    Även om du har bra cirkulation på vattnet så kommer du att få syrebrist någon gång under natten när dina växter också kräver syre - om det nu är så att du inte ventilerar akvariet. Om du kör på med CO2 så blir det extra viktigt att ytcirkulationen har kontakt med nytt syre.

    Filtret behöver också syresättas. Syrebrist gynnar också Cyanon, och om du städar mycket så gynnar det också Cyanon. Syrebristen blir en ond cirkel som skapar en ännu mer syreslukande miljö.

    Om detta stämmer; att du saknar luftcirkulation ovanför ytan i akvariet, så kommer all CO2 som inte löst sig i vattnet att stiga upp till ytan och tränga undan allt syre (CO2 är tyngre än syre) och lägga sig som ett lock. Så om du inte öppnar akvariumet och fläktar det manuellt på flera timmar så uppstår problem. Vad du då ser på mogonen är utmattade fiskar som inte fått syre. Att de inte har stått vid ytan under natten och snappat efter luft (om du kollat) beror på att där inte har existerat någon högre syrenivå därför att syret varit undanträngt. Vi får alltså ett fenomen där fiskar dör av syrebrist - utan att först ha stått vid ytan och snappat efter luft.

    Och om du dessutom burpar upp CO2 under natten i akvariet, vad har du då för syresättning under natten om ytan helt består av CO2?
    Senast redigerad av Johan Ågren; 04 May 2009, 01:15.
    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Ursprungligen postat av Johan Ågren

      Även om du har bra cirkulation på vattnet så kommer du att få syrebrist någon gång under natten när dina växter också kräver syre - om det nu är så att du inte ventilerar akvariet.
      Ursprungligen postat av Johan Ågren
      Vad du då ser på mogonen är utmattade fiskar som inte fått syre. Att de inte har stått vid ytan under natten och snappat efter luft (om du kollat) beror på att där inte har existerat någon högre syrenivå därför att syret varit undanträngt. Vi får alltså ett fenomen där fiskar dör av syrebrist - utan att först ha stått vid ytan och snappat efter luft.
      Tack för svaret och oj - det där har jag aldrig hört förut!

      Jo, visst har jag täckglas, men inte 100 %-igt täckande. Dels lite glipor, dels matningshörn, dels höjde jag under förra sommarens värmebölja glaset lite mer än 0,5 cm över akvariekanten med några rejäla silikonkluttar i hörnen.

      MEN:
      1) om det här är ett så allvarligt problem som kommer som ett brev på posten, varför har jag inte under snart två år på Zoopet hört om det en enda gång i samband med CO2-diskussioner?
      2) jag har inte kört CO2 på.... länge (vilket syns på växterna )
      3) det är bara en fisk i taget som dör för mig, ALLTID bara en fisk i taget. Om det var syrebrist kunde man väl tycka att det skulle påverka alla firrar alternativt åtminstone alla av en art åt gången?

      Kommentar

      • Johan Ågren
        • March 2009
        • 113

        #4
        Har du ventilation och har haft uppehåll med CO2 när dödfallen inträffat så är det knappast detta som är felet.

        Men kanske: Om du har mycket dåliga växter så slukar de syre, mycket bös, överbelastat filter, plus att du har ett täckglas som hindrar luftgenomströmmning, så kan det vara boven ändå. Du kan ha en väldigt syreslukande miljö och belastningen blir för stor på natten. Innan fiskarna ställer sig på botten, har du sett dem stå vid ytan under natten?

        Sök på "syrebrist" + "täckglas" så är det i alla fall någon till som är inne på min linje. Och sedan så har jag egna erfarenheter av syrebrist och täckande lock, även om det inte har varit hermetiskt. Räcker med något som påverkar syrehalten i karet (t.ex en värmehöjning, eller syreslukande miljö) och att det inte finns rikligt med syre på ytan att hämta, så krisar det sig.

        Sedan blir det dessutom ett övertryck i akvarium pga uppvärming och avdunstning av vattenånga, vilket också motverkar luft från att komma in i springor. Ångan driver också bort befintligt syre. Stoppa in en hygrometer under täckglaset och se hur hög luftfuktighet där är. Har man belysning under en täckande kåpa så har man gjort det ännu värre för sig.

        Att där alltid är en fisk som dör åt gången är nog ett vanligt fenomen i naturen i huvudtaget. Den svagaste individen i ett bestånd tenderar att blir utsatt på olika sätt i gruppen och det skapas snabbt en större differans än vad som förelåg från början, och således ser vi vid medelmåttiga brister enstaka individer droppa av snarare än hela bestånd samtidigt. Men man kan ändå se beståndet knoppas av i jämn takt då det alltid står en ny på tur.

        Kolla in dina andra trådar och ser att det har strulat länge. Försöker att hitta en intuitiv lösning:

        Du gör allt rätt och har bra nivåer (kanske meckar lite för mycket och stör balansen). Men du har problem med alger och bös.

        1. Ha inte i några onödiga medel i karet.
        2. Kolla så du inte har för mycket EC.
        3. Fortsätt med PMDD, och om du har mycket växter och stark belysning så ha inte i för lite.
        4. Glänta på täckglaset för att cirkulera luften så att du inte har någon kudde/barriär där, och ha så hela tiden.
        5. Gör rent filtret och slangar ordentligt så att det blir bra genomströmmning och så att du får bort grums och algrester som förgiftar och tar syre. Blev inte på det klara med vad du hade för filter, men förfiltrera gärna till det att du blir väck med böset i akvariet, så det inte sätter sig i filtret.
        6. Se till att du får bort skadade växter och löst grums i akvariet, men bottensug inte för hårt, utan bara ytligt.
        7. Efter du gjort rent allt så tillsätt Nitrivec varje dag i 10 dagar.
        8. Vänta med att köra CO2 tills problemen löst sig.
        9. Gör små vattenbyten varje dag; 10-20%, inte mer (om inte något skulle dra iväg). Använd Aquasafe för säkerhets skull.
        10. Skaka av växterna varje dag, och skölj ur förfiltret varje dag. Virvla upp botten lite med en håv och hova in löst grums, men bottensug inget.
        11. Sänk temperaturen en grad eller två.

        Om det där inte fungerar så har du något giftigt i akvariet som måste bort. Kör hårt!

        Edit: Du har en filtermatta i ett av hörnen? Såg någon läskig bild på den. Är inte så hemma på sådana. Har du ett ytterfilter också eller bara en cirkulationspump i akvariet? Har en känsla av att du inte har något fungerande biologiskt filter i akvariet. Gör rent det där filtret en gång för alla, och se till att inte belasta det för mycket igen innan bakterierna har kommit igång. Har du mycket fisk? Växter som släpper? Och alger? Försök att bygga upp ett kvalitativt biologiskt filter någonstans i akvariet, och försök fånga upp det "grova" skräpet med ett annat filter som du kan rengöra. Använd håven mycket! Och försök finfiltrera också så att inte fint löst grums stannar länge i vattnet.
        Senast redigerad av Johan Ågren; 27 April 2009, 00:09.
        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

        Kommentar

        • Johan Ågren
          • March 2009
          • 113

          #5
          Mer tankar: 600l/h är inte jättemycket med tanke på att du har så stor yta på filtret, särskilt om pumpen inte är i topptrim. Själv har jag 400l/h i ett 50l och tycker att det är snålt ibland. Det kan också vara ojämn genomströmmning i filtret. Så kanske blir filtret grogrund för andra saker än nyttiga bakterier.

          Läs här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1280695 tror det kan vara liknande problem.

          Om vi utesluter att det inte är att du inte får in nytt syre mellan täckglaset, så skulle jag ändå tro att det är syresättningen, nedbrytningen och sekundärt fiskdöd. Kan vara kombinationen av syresättningen av ytan, och cirkulationen i förhållande till ett felaktigt dimensionerat filter. Algerna, mängden av ansamlande bös, och snuskiga uppbyggnader i filtret tyder på det. I med mer snabbväxande växter så att de konkurerar med algerna. Har du någon bild på akvariet som det ser ut nu?
          Senast redigerad av Johan Ågren; 27 April 2009, 12:56.
          Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Oj vad tiden går... har jobbat för mycket och sånt, så jag har inte hunnit med annat än att byta vatten... och absolut inte Zoopeta på fler veckor... Sedan sist har min sista cory gått hädan, annars verkar alla må bra...

            Ursprungligen postat av Johan Ågren

            1. Ha inte i några onödiga medel i karet.
            ANvänder bara PMDD och EC.

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            2. Kolla så du inte har för mycket EC.
            Ingen fara!

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            3. Fortsätt med PMDD, och om du har mycket växter och stark belysning så ha inte i för lite.
            Ligger nog rätt bra där.

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            4. Glänta på täckglaset för att cirkulera luften så att du inte har någon kudde/barriär där, och ha så hela tiden.
            Mmm, det står på tur, ska lägga silokonkluttar under den ena glasskivan (har redan under en skiva, det lyfter ca 5 mm)

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            5. Gör rent filtret och slangar ordentligt så att det blir bra genomströmmning och så att du får bort grums och algrester som förgiftar och tar syre. Blev inte på det klara med vad du hade för filter, men förfiltrera gärna till det att du blir väck med böset i akvariet, så det inte sätter sig i filtret.
            Done! Glömde säga förut att jag ökat till en 1150-literpump, som kompletteras med en 350. Filtret är alltså en "hamburgerfilter", http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Mattenfilter, och det ska räcka till i volym och genomströmning...

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            6. Se till att du får bort skadade växter och löst grums i akvariet, men bottensug inte för hårt, utan bara ytligt.
            Done!

            [quote=Johan Ågren;1285678]7. Efter du gjort rent allt så tillsätt Nitrivec varje dag i 10 dagar.
            Inte done! Men jag hade i JBL FIlterstart för någon månad sedan, efter att jag haft problem ett tag.

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            8. Vänta med att köra CO2 tills problemen löst sig.
            Har inte satt i gång... vilket syns på vissa växter!

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            9. Gör små vattenbyten varje dag; 10-20%, inte mer (om inte något skulle dra iväg). Använd Aquasafe för säkerhets skull.
            Har jag provat förut, i vintras, men eftersom det inte hjälpte återgick jag till 20-25% i veckan.

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            10. Skaka av växterna varje dag, och skölj ur förfiltret varje dag. Virvla upp botten lite med en håv och hova in löst grums, men bottensug inget.
            Har inte behövt bottensuga alls sedan jag bytte till 1150-pumpen!

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            11. Sänk temperaturen en grad eller två.
            Hm, svårt... men den brukar ligga stadigt på 26-27.


            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Om det där inte fungerar så har du något giftigt i akvariet som måste bort. Kör hårt!
            Jo, jag har ju tänkt det... men vad? Jag har inte haft i nya grejer sedan i somras, och så började problemen i vintras...

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Edit: Du har en filtermatta i ett av hörnen? Såg någon läskig bild på den. Är inte så hemma på sådana. Har du ett ytterfilter också eller bara en cirkulationspump i akvariet? Har en känsla av att du inte har något fungerande biologiskt filter i akvariet.
            Jag har också haft den tanken emellanåt... men har i olika omgångar haft i både Nitrivec och JBL Filterstart, så det borde vara i gång tycker man.

            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Om vi utesluter att det inte är att du inte får in nytt syre mellan täckglaset, så skulle jag ändå tro att det är syresättningen, nedbrytningen och sekundärt fiskdöd. Kan vara kombinationen av syresättningen av ytan, och cirkulationen i förhållande till ett felaktigt dimensionerat filter. Algerna, mängden av ansamlande bös, och snuskiga uppbyggnader i filtret tyder på det. I med mer snabbväxande växter så att de konkurerar med algerna. Har du någon bild på akvariet som det ser ut nu?
            Bild här: http://i42.tinypic.com/2u586tk.jpg men obs att den är tagen INNAN jag bytte ut 650 mot 1150-pumpen, numera har jag (i princip) ingen skit på botten.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Testa utan rot ett tag - det händer att även gamla rötter kan börja släppa oönskade ämnen. Har du någon aning om dödsfallen sker efter vattenbyte, systematiskt eller helt spontan?

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Ursprungligen postat av Lasse
                Testa utan rot ett tag - det händer att även gamla rötter kan börja släppa oönskade ämnen. Har du någon aning om dödsfallen sker efter vattenbyte, systematiskt eller helt spontan?

                MVH Lasse
                Hm, ja, det kan jag ju göra... men det blir så fult! Jag kan inte se några mönster alls för när det händer att fiskar dör, och det verkar ske lite i perioder också, eller åtminstone verkar det ibland i ett par veckor som om problemen är över men så dör någon igen. Det gör ju också att det är svårt att veta hur länge jag ska prova med olika försök till lösningar...

                Kommentar

                • Johan Ågren
                  • March 2009
                  • 113

                  #9
                  I teorin:

                  Har man en temperatur på 26-27 grader i ett akvarium så sker en ganska stor avdunstning. Denna avdunstning skapar ett mikroklimat mellan vattenytan och täckglaset. Ingen ny luft kan således nå vattenytan så länge denna buffert inte virvlas runt. Har man en jämn fördelning av luftinsläpp runt akvariet - som du verkar ha - så kommer det att vara en konstant ström av avdunstande akvarievatten som trycker utåt i alla springor och effektivt hindrar ny luft från att komma in i akvariet. Det hjälper nog inte att öka denna springa några millimeter till. Vad som måste till är en ventilation som skapar turbulens mellan täckglas och vattenyta. Luften innuti akvariet innhåller säkerligen till största delen avdunstande akvarievatten (kväve, vattenånga och väldigt lite syre). Visst har du gjort en egen, lite oortodox, lösning på täckglaset?

                  Vidare är min teori att fiskar inte går upp till ytan när det blir syrebrist, utan de söker sig till det syrerikaste området (vilket vanligtvis kan vara ytan). I ett akvarium där ytan nästan uteslutande innehåller avdunstande akvarievatten så är det inte den mest syrerika platsen, särskilt inte om man har växter i akvariet och dessutom har en ström på ytan som innehåller vatten från pumpen (vilket är det syrefattigaste vattnet).

                  Min gissning är att du har hittat fiskarna döda på morgonen, eller att de har mått dåligt på morgonen? Det finns två toppar gällande syrebrist: 1. Antingen under natten när växterna och nedbrytningsprocesserna krävt syre länge utan att något nytt syre producerat genom fotosyntesen; framåt morgonen innan ljuset kommer på. 2. Under senare delen av dagen när temperaturen är som högst i akvariet; då varm vatten också leder till syrebrist hos fiskarna. Fast detta kompenseras då av att växterna producerar lite syre. Så den egentliga toppen på syrebristen inträffar där kurvan för den högre temperaturen sammanfaller med den nedåtgående syrekurvan och den vidare sammanfaller med med nattens syrekrävande period.

                  Jag känner att jag behöver lite stöd här för mina tankar, någon som har mer erfarenheter av detta?

                  Edit: Även om CO2 är en tung gas så kommer ångövertrycket även att hindra CO2 från att komma i kontakt med vattenytan, och växterna borde må sämre än i ett ventilerat kar. Så att du ökar ytrörelsen får i detta fall enbart negativ effekt - ytterligare tunga gaser som strävar ut ur karet.

                  Har du kondensdroppar på täckglaset? Det behöver i och för sig inte vara så om du har en stark lampa ovanför täckglaset som värmer upp glaset. Det leder då till ytterligare ångtryck.

                  Jag kan i alla fall säga: Skulle jag ha 26-27 grader och inte ha ventilationsluckan öppen på mitt kar, så skulle fiskarna också dö en efter en (vilket de gjorde). Men nu när jag alltid har ventilationsluckan öppen och håller en temp på 24-25 grader så är fiskarna pigga. Det var när jag noterade den varma, fuktiga (och unkna) luften som slog emot mig när jag öppnade ventilationsluckan som fick mig att börja fundera i den här riktningen.
                  Senast redigerad av Johan Ågren; 14 May 2009, 20:10.
                  Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Hm, ja, jo, det låter ju vettigt, kanske... Men jag blir ändå lite fundersam eftersom jag aldrig hört något liknande tidigare någonstans... så visst, gärna fler åsikter i frågan

                    Jag kan inte riktigt säga vilken tid på dygnet jag hittat döda/döende fiskar. Sällan sent på kvällen iaf, att det har hänt på morgonen vet jag, men även senare under dagen/på förkvällen... Det beror ju också lite på vilka tider man är hemma.

                    Kommentar

                    • Johan Ågren
                      • March 2009
                      • 113

                      #11
                      Ursprungligen postat av nils_sverker
                      Hm, ja, jo, det låter ju vettigt, kanske... Men jag blir ändå lite fundersam eftersom jag aldrig hört något liknande tidigare någonstans...
                      Det är ju nästan det jag menar; alla dessa akvarium med "mystiska" problem som inte kan spåras. Jag tänker att alla dessa problem kan härledas till detta, och att denna insikt blir revolutionerande för akvaristiken

                      Här är mitt kar sedan jag såg till att få in luft till ytan (15W belysning och ingen CO2) Innan jag gjorde det så dog fiskarna och växterna på "ett mystiskt sätt":

                      Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                      Kommentar

                      • Johan Ågren
                        • March 2009
                        • 113

                        #12
                        Ser ju på bilden http://i42.tinypic.com/2u586tk.jpg att du har tillverkat en perfekt "ångmaskin" .

                        Allvarligt talat: Byt ut täckglaset mot ett nät, i alla fall över halva akvariet. Sedan planterar du vattenpest efter hela bakkanten, och så blåser du på med CO2 igen. Kommer att gå fint fint!
                        Senast redigerad av Johan Ågren; 14 May 2009, 21:24.
                        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                        Kommentar

                        • nils_sverker
                          • June 2007
                          • 395

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johan Ågren
                          Ser ju på bilden http://i42.tinypic.com/2u586tk.jpg att du har tillverkat en perfekt "ångmaskin" .

                          Allvarligt talat: Byt ut täckglaset mot ett nät, i alla fall över halva akvariet. Sedan planterar du vattenpest efter hela bakkanten, och så blåser du på med CO2 igen. Kommer att gå fint fint!
                          Har funcerat på nät också, men då kommer problemet med klåfingriga ungar som gärna stoppar saker i karet Och de enda nät/myggnätjag hittat är gröna, det går ju inte! Men visst ,det är en tanke iaf.

                          Snyggt! Du har 15 watt - till hur stor vattenvolym?

                          (Ska tillägga att mitt kar var snyggare med CO2...)

                          Kommentar

                          • Johan Ågren
                            • March 2009
                            • 113

                            #14
                            Ursprungligen postat av nils_sverker
                            Har funcerat på nät också, men då kommer problemet med klåfingriga ungar som gärna stoppar saker i karet Och de enda nät/myggnätjag hittat är gröna, det går ju inte! Men visst ,det är en tanke iaf.

                            Snyggt! Du har 15 watt - till hur stor vattenvolym?

                            (Ska tillägga att mitt kar var snyggare med CO2...)
                            Men ha glas framtill och nät (armeringsnät; med 20mm maskor som du fäster på en ram) på baksidan av rampen. Tror du ungarna kommer på att stoppa saker där? Eller: gör ett hål i glaset (hos glasmästare) på baksidan och sätt dit en tystgående datorfläkt (under 10db). Du får mer avdunstning, men avdunstningen är i ditt fall något bra då du kan kontrollera värmen och får bort ångan. Att man har lite avdunstning i ett kar samtidigt som man har hög värme visar på att förhållandena inte är optimala. Då har man ett syrefattigt mikroklimat. Så att beklaga sig över avdunstning är att beklaga sig över att inte ha optimala förhållanden. Att ha lite avdunstning i ett uppvärmt kar visar på att man har ett mellanting mellan ett öppet kar och ett kar med tätslutande lock. I ett kar med tätslutande lock så dör det biologiska livet om man inte har ett perfekt ekosystem - det har vi inte i akvarium.

                            Jag har visserligen bara 50l, men ska snart gå över till riktiga grejer Tilläggas bör att jag inte har jättelång erfarenhet av akvarium heller. Så antingen kan du se mina råd som nybörjarens övermod, eller så kan du se det som frisk ny input i en inkörd verksamhet. Jag är dock van med montrar och utställningsverksamhet inom museibranschen, där kraven också är höga angående olika materials välmående. Kul är det i alla fall!
                            Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                            Kommentar

                            • nils_sverker
                              • June 2007
                              • 395

                              #15
                              Hmmmm..... jag törs ännu inte säga att du har helt rätt... men sedan jag plockade bort glaset från halva karet (och förmanade barnen!) så har ingen fisk gått hädan. I övrigt har jag inte ändrat något i skötsel eller inredning eller så.

                              (Nu kommer jag nog hem till en massa döingar bara för att jag sagt det här...)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...