Scalarerna klarar sig inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farfarello
    • February 2009
    • 17

    Scalarerna klarar sig inte

    Mina scalarer bara dör, och de andra fiskarna i akvariet mår hur fint som helst. Vad kan detta bero på? 305 l akvarium, vattenbyte varannan vecka och matning varannan dag. Tempen ligger på 25 C

    det börjar med att dom blir "emo", ställer sig i ett hörn eller där de kan vara för sig själva, sen börjar de få svårt att simma och sjunker till botten och jag blir tvungen att ta bort dem..
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    vilka är de andra fiskarna ?
    vad är PH och andra vattenvärden ?
    Övrig inredning ?



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Farfarello
      • February 2009
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      vilka är de andra fiskarna ?
      vad är PH och andra vattenvärden ?
      Övrig inredning ?



      .
      de andra fiskarna är en väderål, 2 guramis och ett litet stim silverhajar + några ancistrus.
      ph, ingen aning
      inredning - rötter och växter- flytväxter och nån annan tålig växt med ganska tjocka blad
      samt en sten

      Kommentar

      • Johan Ågren
        • March 2009
        • 113

        #4
        De trivs i surt vatten (under pH7), så det kan vara boven.

        Sedan: Långvarig stress; utsatt av de andra fisksorternas hävdelsebehov. Ha dem tillsammans med fiskar som inte hotar dem och i stället får dem att känna sig så majestätiska som de vill vara.
        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Vågar de äta? Silverhajar är ganska vilda när det vankas mat...

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av Lilla Damen
            Vågar de äta? Silverhajar är ganska vilda när det vankas mat...
            Har ingen erfarenhet själv av silverhajar, men spontant skulle jag inte plocka i dem i samma akvarie som skalarer, de är väl som skrivet minst sagt vilda/tuffa?

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              #7
              Inte jag heller...
              De är väl egenligen inte "farliga", men väldigt snabba... nästan hispiga när de TROR att det är matdags, och det gör de ofta. Dessutom blir de 15+ fort, och då skulle jag påstå att 300liter är för litet (har dock själv tre i ett 310liters)...

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                #8
                Ursprungligen postat av Farfarello
                Mina scalarer bara dör, och de andra fiskarna i akvariet mår hur fint som helst. Vad kan detta bero på? 305 l akvarium, vattenbyte varannan vecka och matning varannan dag. Tempen ligger på 25 C

                det börjar med att dom blir "emo", ställer sig i ett hörn eller där de kan vara för sig själva, sen börjar de få svårt att simma och sjunker till botten och jag blir tvungen att ta bort dem..
                Hur stora vattenbyten gör du och vilken typ av filter använder du och hur mycket matar du varannan dag? (personligen tycker jag man ska mata minst en gång om dagen men i mindre mängder om akvariet är inkört)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...