Är det fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Är det fenröta?

    Hej!

    Jag skulle ta ut lite fiskar för en vecka sen och orutinerad som jag är tog det ganska lång tid, typ 2 timmar. Jag var tvungen att ta ur all sten och jag har mycket sten. Detta stressade nog fiskarna ganska mycket och efteråt så har en av mina papegojor fått något på fenorna. Jag märkte det bara någon dag efter och jag tycker det sakta men säkert blir sämre. Jag har inte sett att de bråkar med varandra. Lite gruff finns ju, men det är inte något som är koncentrerat till fisken i fråga.

    Jag har bifogat bilder.
    Bifogade filer
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ser ut som fenröta men vänta och se vad de andra säger oxå för säkerhets skull
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Kan det hjälpa om man häller i lite salt?

      Kommentar

      • Johan Ågren
        • March 2009
        • 113

        #4
        De har blivit stressade och förlorat sitt skyddande skikt i kombination med att de antagligen simmade omkring häftigt och nötte på fenorna när du jagade dem. Fenröta är ingen sjukdom i egentlig mening, då det bara är ett bakteriellt övertag på utsatta fiskar. Dessa bakterier finns alltid i vattnet. Stärker man fiskarna igen så de kan skydda sig så återgår det till det normala. En vit kant på fenorna tyder på att det är en läkeprocess på gång.

        Angående vanligt salt i vattnet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108470

        Så det krävs stora mängder för att det ska ha någon relevans. Men gör i så fall som Kjell skriver i den tråden. Problemet blir väl att du ska fånga dem igen , vilket kanske inte är aktuellt.

        Det borde gå tillbaka av sig självt om fisken bara får hämta sig. I nödfall kan man använda en lite mildare medicinering i form av Ektozon, som innehåller ett par olika bakteriehämmande ämnen utöver det vanliga saltet. Det hämmar också svampar så de inte sätter in. Annars kan det vara bra att släcka ljuset ett tag så att stressnivån minskar så fisken får ett bättre övertag. Eftersom det blev ett bakteriellt övertag i en extrem situation så behöver du nog inte oroa dig eftersom akvariet nu normaliseras.
        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

        Kommentar

        Arbetssätt...