alla yngel får fenor som klibbar ihop sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kikkan
    • March 2009
    • 28

    alla yngel får fenor som klibbar ihop sig?

    har fått ett par kullar på mina guppys, allt verkar bra först men efter några veckor ser alla ut att få ihopklibbade fenor. har testat med att flytta dom till ett eget akvarie på 16liter, haft dem i glas utan växter, låtit de gå kvar i födkassen i det stora akvariet men samma problem uppstår hela tiden. de vuxna har inga sjukdomar.

    vad gör jag för fel och vad bör jag göra för att få friska fina små yngel?!

    hoppas någon kan lösa mysteriet!

    (va en som sa att det är torpedsjuka och att de vuxna som kan bära på sjukdomen men själva inte utveckla den...?)

    tack på förhand
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    låter som torpedsjukan, då klibbar fiskarnas fenor ihop sig. Har hört (tror det var från ansjo) att hans guppy yngel också fick det och de dog till sist.

    vet inte om han kanske kan hjälpa dig med problemet. testa pm:a han .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Johan Ågren
      • March 2009
      • 113

      #3
      Hade detta problem med guppyyngel en period. Blev snabbt bra efter jag hade Ektozon i vattnet när jag gjorde vattenbyte. Gjorde det under ett par veckor. Även de vuxna hade lite dåliga fenor under samma period. Vet inte om det var saltet eller de andra verksamma substanserna i Ektozonet som fungerade. Har aldrig behövt det efter den gången. Fast jag är tveksam till att de var "ihopklibbade" snarare var de avsmalnade för att de var avfrätta. De värst drabbade blev nästan helt av med sina stjärtfenor (och ryggfenor), men de kom tillbaka. Dessutom kunde man skönja lite gråaktiga beläggningar på dem. Fenorna på ynglen är ju så extremt tunna och känsliga.
      Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

      Kommentar

      • Kikkan
        • March 2009
        • 28

        #4
        jag bytte allt vatten i akvariet igår, men fiskarna är redan där i... kan jag hälla i Ektozon trots att fiskarna är i vattnet?

        hur ofta bytte du vattnet? bytte du allt eller bara 50%?

        Kommentar

        • Kikkan
          • March 2009
          • 28

          #5
          å ja, det kan nog stämma att fenorna fräts bort

          Kommentar

          • Kikkan
            • March 2009
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Hade detta problem med guppyyngel en period. Blev snabbt bra efter jag hade Ektozon i vattnet när jag gjorde vattenbyte. Gjorde det under ett par veckor. Även de vuxna hade lite dåliga fenor under samma period. Vet inte om det var saltet eller de andra verksamma substanserna i Ektozonet som fungerade. Har aldrig behövt det efter den gången. Fast jag är tveksam till att de var "ihopklibbade" snarare var de avsmalnade för att de var avfrätta. De värst drabbade blev nästan helt av med sina stjärtfenor (och ryggfenor), men de kom tillbaka. Dessutom kunde man skönja lite gråaktiga beläggningar på dem. Fenorna på ynglen är ju så extremt tunna och känsliga.

            jag har något som heter aquasafe "gör kranvatten bra vatten för fiskar, neutraliserar aggresivt klor och tungmetaller"

            är det samma som Ektozon? eller kan jag använda det istället?

            Kommentar

            • Johan Ågren
              • March 2009
              • 113

              #7
              Ursprungligen postat av Kikkan
              jag har något som heter aquasafe "gör kranvatten bra vatten för fiskar, neutraliserar aggresivt klor och tungmetaller"

              är det samma som Ektozon? eller kan jag använda det istället?
              Nej, det är olika saker. Läs föresten om Ektozon här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130477 och bilda dig en egen uppfattning. Själv är jag fortfarande ambivalent, men ska gå till botten med det hela.

              Men Aquasafe använder jag också, även om det sägs att det inte behövs i Sverige.
              Senast redigerad av Johan Ågren; 20 April 2009, 12:24.
              Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

              Kommentar

              • Kikkan
                • March 2009
                • 28

                #8
                för att göra det lite snabbt tänkte jag ta salt, hur ska man dosera. mitt akvarie är ca 83liter.

                och fråga 2, kan fiskarna va i när man häller i aquasafe?

                Kommentar

                • Myzan___
                  • January 2009
                  • 156

                  #9
                  aqasafe står hur mycket på baksidan flaskan.. ja fiskarna kan vara i när du häller i det! salt brukar oxo stå på paketet hur mycket.. Lycka till!!!!
                  // Myzan___

                  frågar man inget får man heller inget veta

                  Kommentar

                  • Johan Ågren
                    • March 2009
                    • 113

                    #10
                    Aquasafe ska du dosera 5ml/10 liter akvarievatten. Ha i detta när du gör vattenbyte. Har du mindre akvarie så använd en 10litershink och tillred ditt akvarievatten. Jag brukar koka en 1-2 liter vatten och blanda ut med kallvattnet så det blir ca 24-25 grader (ha den tempen i akvariet också). Tycker du ska prova med salt också om du har problem med fenorna. Ektozon fungerade jättebra för mig. Natriumperborat och Magnesiumperoxid som är de "verksamma" substanserna i Ektozon är båda bakteriehämmande. Även vanligt salt hjälper fiskarna att bygga upp ett försvar mot bakterier och annat otyg. Jag tycker bara man ska använda sådana preparat så länge de behövs då de påverkar de goda bakterierna i akvariet också. Ektozon är således inte "bara salt" även om många är inne på den linjen. Ektzon rekommenderas att användas i förebyggande syfte så man ska slippa medicinera med tyngre preprat när något slår till. När problemen är över så kan det räcka med vanligt salt. Fast om detta kan man spekulera. Många tycker att vanligt salt ska tillföras i små mängder då det får även friska fiskar att må bättre.

                    Alternativet att ha i bakteriehämmande preparat i akvariet är att bada dem i en lösning i ett separat kar/hink. Då dödar du inga goda bakterier i processen, och så kan man ha en starkare saltlösning.

                    Jag tycker du ska ha i Aquasafe vid vattenbytena, en lätt tillsats av salt i akvariet, och ett separat bad med lite starkare Ektozonlösning där de synligt drabbade fiskarna får ta en simtur då och då. Då ska du se att fenorna växer ut igen, de gjorde det för mig. Byt 20% av akvarievattnet/dag till problemen är över. Väljer du att använda salt så blanda i rätt koncentration i hinken du använder till vattenbytet. På så sätt har du koll på att du doserar rätt.

                    Ett annat tips om du har hårt vatten och högt PH är att tillsätta ekbarkextrakt när du tillagar vattnet vid vattenbytet (små mängder vid varje byte för att inte få drastiska sänkningar). Jag har märkt en ökad friskhet i akvariet överlag på både växter och fiskar efter jag drog ner hårdheten. Men först var jag tvungen att byta ut bottengruset. Många av grussorterna som finns att köpa har kalk i sig; som t.ex engelsk sjösten. Då går det åt fanders när man försöker sänka PH. Rådasand är neutralt, vilket jag bytte till. Tänk också på att ta bort all ev. inredning som kan tänkas innehålla kalk.

                    Det viktiga är att försöka minimera all möjligheter för fiskar och växter att må dåligt, särskilt när man ser att de mår dåligt. Man får felsöka, men utan att för den sakens skull skapa ett turbulent liv i akvariet. Många säger att t.ex Aquasafe eller liknande vattenberedningsmedel inte behövs, och det är möjligt när man är en van akvarist med inkörda akvarium. Har man startat upp ett litet nytt akvarium och är osäker på de flesta variabler så gör man rätt i att försöka minimera varje orsak till att det kan bli fel. Dessutom så har vi alla olika förutsättningar vad gäller vattenkvalitet.

                    Jag trodde det skulle vara betydligt lättare att sköta ett akvarium när jag skaffade ett till grabben i julklapp: Bara fylla på med vatten, i med några växter, fiskar, plastkrokodiler och mata med flingor varje dag. Att det sedan gick åt helvete var nog anledningen till att jag blev så otroligt intresserad.
                    Senast redigerad av Johan Ågren; 21 April 2009, 09:42.
                    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                    Kommentar

                    • Kikkan
                      • March 2009
                      • 28

                      #11
                      tack!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...