Ektozon - utredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Ågren
    • March 2009
    • 113

    Ektozon - utredning

    Har sett hur många dissar Ektozon och menar att man kan byta ut det mot vanligt hederligt och billigt koksalt (Natriumclorid- NaCl).

    Argumentet främst är att Ektozon till 99% innehåller vanligt koksalt. Vi dissar ju inte t.ex medicinska brustabletter bara för att de till stor del består av bikarbonat. Vi slänger t.ex inte en alvedon och äter bakpulver i stället.

    Ektozon innehåller i mindre mängder: Natriumperborat-trihydrat och Magnesiumperoxid. Och det är dessa ämnen som är "verksamma ämnen", vilket också nämns. Salterna räknas som "övriga substanser". Vad vi måste fråga oss är huruvida dessa "verksamma" ämnen inverkar.

    Sedan kan man diskutera priset. Men det är ändå en sammansatt produkt med flera avvägda substanser. Men om vi börjar ifrågasätta priset på en sådan här produkt så kan jag säkerligen rada upp en mängd andra medicinska preparat som till 99% består av utfyllnad och bindemedel. Ektozon innehåller sammantaget 5 olika beståndsdelar.

    På många sätt kan jag tycka den här kritiken är illvillig: http://hem.passagen.se/mikeno/texter/sekt.htm Och främst då raljerandet med Natriumkloriden (vilket jag tycker man kan jämställa med att klaga över t.ex bikarbonatet i medicinska brustabletter).

    Så jag ser inte det som en självklarhet att de som köpt denna produkt ska känna sig lurade. Absolut inte mer lurade än de som köper PH-sänkare som bara innehåller saltsyra (köps litervis färghandeln för en femtio kronor). För att inte tala om akvariesand som man kan hämta själv gratis om man vet var man ska leta. Kan egentligen gå på hur länge som helt med de flesta produkter som mer eller mindre är gratis och som man kan framställa själv.

    Frågan i detta fall är om Ektozon fungerar bättre än koksalt, och om det finns någon väsentlig skillnad som består i sammansättningen av de 5 olika substanserna?

    Vidare: Skonsammare mot växterna? Knappast. Det består ju mängdmässigt ändå nästan bara av vanligt salt. Frågan är ju då om något av de andra ämnena verkar lindrande, vilket jag inte ser någon anledning till.

    En fråga: I vilken mängd blir ett salttillskott i akvariet ansträngande för växterna? Vilka växter är känsligare än andra? Är två teskedar/100l av betydelse för ett växtakvarium?

    Sedan tycker jag att produkterna i zoobutiker är på tok för dyra, och de skulle kunna produceras och säljas mycket billigare, precis som det har skett med PMDD.
    Senast redigerad av Johan Ågren; 19 April 2009, 19:58.
    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Det är kloriden i saltet som ställer till problem för växterna. Klorid är tydligen molekylärt formmässigt ganska likt nitrat så växterna trar upp klorid i tron att det ät nitrat. Det finns salttåliga växter men de är utrustade med någon typ av kloridutsöndrande celler. Troligtvis är det en energikrävande process eftersom det är ganska få växter som har utvecklat en sådan strategi.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det är natriumkloriden i ektozonet som är den verksamma beståndsdelen, dels höjer det det osmotiska trycket, vilket många gånger men inte alltid är bra för fiskarna, och dels gör kloridjonerna nitrit mindre giftigt för fiskarna.

      Det är en j*vla skillnad på om en brustablett som väger ett par tre gram kanske har 500 till 1000 mg verksam beståndsdel, dessutom är det inget försök till lurendrejeri, i medicinerna finns det klart och tydligt deklarerat vad som är till för vad, även om man kanske får leta i fass och liknande.

      "Alla" hobbys har samma problem med extremt dyra tillbehör, så länge folk betalar för saker utan att egentligen veta vad de köper och till vilket pris så kommer det att vara så.

      Priset pressas nu till viss del för de som orkar sätta sig in i vad de behöver hjälp av internet, postorderfirmor osv, handlaren vill ju kunna överleva också, synd bara att de gör det delvis genom att sälja salt för hundratals kronor kilot, och liknade fenomen.

      Ibland kanske det är värt ett högt kilopris om det medföljer bruksanvisning, doseringsanvisning och det är en lagom mängd osv, om det nu är saltsyra i pH-sänkare så kanske man inte vill ha en liter saltsyra ståendes iaf, eller man kanske vill ha annan sant än den som finns i närmsta grustag, man kanske inte behöver allting i säck/hink/flak-mängder.

      Salttoleransen hos växter varierar också med andra faktorer, se tråden om salt och andmat.

      Artikeln om Tinazon är väl mest att anse som avancerad humor med ett bra faktiskt budskap.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Under alla år som jag har hållt på med akvarium har jag inte sett någon skillnad vid användandet av salt, om det är vanligt salt eller Ectozon som har använts.
        Skulle man vara i behov av att salta i karet pga svampangrepp eller liknande så tycker jag personligen att du kan köpa något roligare för pengarna än Ectozon.

        Har du 0,5 dl salt/ 100 liter vatten så börjar växterna grymta, högra konc så ser du snart att tex Vallisnerian börjar må dåligt så mitt tips om man behöver dosera höga doser är att göra detta i ett särskilt kar utan växter som man är rädd om.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Under alla år som jag har hållt på med akvarium har jag inte sett någon skillnad vid användandet av salt, om det är vanligt salt eller Ectozon som har använts.
          Skulle man vara i behov av att salta i karet pga svampangrepp eller liknande så tycker jag personligen att du kan köpa något roligare för pengarna än Ectozon.

          Har du 0,5 dl salt/ 100 liter vatten så börjar växterna grymta, högra konc så ser du snart att tex Vallisnerian börjar må dåligt så mitt tips om man behöver dosera höga doser är att göra detta i ett särskilt kar utan växter som man är rädd om.
          Hmm...jag har kört 1 dl salt/100 liter i ca ett år i mitt malawikar nu, och Vallisnerian växer precis som vanligt. Dvs alldeles för mycket och för fort. De anubiasplantor jag haft i karet har dock gett upp.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Axal salttabletter 25kg/70-90 SEK. Superbilligt finns på Granngården, himla lätt att dosera bara att pluppa i tabletterna i byttan (mina discus gillar dessutom att knapra lite smått på tabletterna). Grymt nära 100% rent NaCl.

            Kör med 3 tabletter/100 liter bytt vatten. Växter fiskar mår prima prima.
            Har varit uppe på 10 tabletter/100 liter bara för att se om fisken mår dåligt. Fisken mådde prima men Vallisnerian blev hängig, återgick o kör numera med 3 tabletter.
            Fisken färgar bättre, äter bättre o visar mer vitalitet än utan salt.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Håller med, även jag kör med Axal pro vid behov. 10 st av dessa är ungefär 1 dl om någon undrar.
              Kul att Vallen funkar hos dig Jens, trots saltet i vattnet och kanske detta är undantaget som bekräftar regeln!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Har både andmat och Vallisneria som trivs utmärkt hos mig även då jag häller i salt (har molly där så det blir en del).

                Kommentar

                • Kikkan
                  • March 2009
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Axal salttabletter 25kg/70-90 SEK. Superbilligt finns på Granngården, himla lätt att dosera bara att pluppa i tabletterna i byttan (mina discus gillar dessutom att knapra lite smått på tabletterna). Grymt nära 100% rent NaCl.

                  Kör med 3 tabletter/100 liter bytt vatten. Växter fiskar mår prima prima.
                  Har varit uppe på 10 tabletter/100 liter bara för att se om fisken mår dåligt. Fisken mådde prima men Vallisnerian blev hängig, återgick o kör numera med 3 tabletter.
                  Fisken färgar bättre, äter bättre o visar mer vitalitet än utan salt.

                  fungerar det även för guppy vars fenor fräts bort?

                  Kommentar

                  • Kikkan
                    • March 2009
                    • 28

                    #10
                    hur ofta bör man byta vatten och hur mycket vatten skall bytas om man häller salt i?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kikkan
                      fungerar det även för guppy vars fenor fräts bort?
                      Nej, det låter mer som fenröta.

                      Ursprungligen postat av Kikkan
                      hur ofta bör man byta vatten och hur mycket vatten skall bytas om man häller salt i?
                      Det beror på varför du saltar i vattnet, men kör på som vanligt med vattenbytena tex en gång i veckan.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...