bryter totalt ihop här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    bryter totalt ihop här!

    Nu är det så att mitt 180 liters sällskapsakvarium har hat vita pricksjukan i 3 veckor då bara en tredjedel tillfrisknade, å nu skiter ja FULLSTÄNDGT i om några besserwissar komemr å säger"det är en parasit och itne en sjukdom" , gå å lägg er! ja hade tömt allt, gjort rent allt, haft i de som var helt friska, inte ett spår av vita prickar, det gick bra, köpte till två guppys å två guramis eftersom det var ca 5 fiskar kvar. det gick bra i en vecka eller en ½. åsså ser ja att mollyynglen i kassen har fått vita prickar å smittade sen över sig till guramisarna. så nå är man inne på en ny vända och har medecinerat i en vecka tror ja nu. och uppepådet!!! ett av mina egna uppfödda svärdbärare har mask! costia elelr va de nu heter, röda dumam maskar! Så va i hela friden ska ja ta mig till nu. Klättrar på väggarna bokstavligen
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Vid vita prick har jag doserat med EXIT i 4 dagar med bra resultat..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Jag har provat JBL punktol 1000 för första gången nu i veckan med gott resultat behövde bara 2 behandlingar(3 dagar)(1 behandling en dag sen kör man varannandag tills det försvinner) med andra medel jag provat så har jag fått köra flera behandlingar ( i flera veckor) för att få bort det.
      EXIT har jag aldrig provat.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Vitaprick finns latent på fiskar som har blivit immun mot det, vilket gör att kommer det till nya fiskar så slår det ut på nytt. likadant kan parasiterna ligga i davla i vattnet och det räcker att det är fuktigt. så sköljer du allt så kan det ändå finnas kvar i sanden/gruset/växter när du sätter tillbaka det.

        när jag får det så först byter jag vatten och sedan höjer tempen och därefter salta och doserar medicin. Sera och Waterlife Protozin har effektift tagit bort sjukdomen på ca 3-6dagar.

        mot maskarna hjälpte detta mina fiskar


        dock tog jag veck och avled dom värst drabbade. dessa maskar behöver ingen mellan värddjur utan föder levande ungar som sprids till fisken direkt. när du ser dom ''hänga'' ut så är det då dom föder. så därför sprids dom väldigt snabbt. om jag har fattat allt rätt.

        när ALL sjukdom är borta, så ta det försiktigt med inköp av nya fiskar. låt det gå lång tid så du verkligen vet att allt funkar och så ha bra koll på vattnet. sedan efter en lång tid så köper du in nya fiskar (liten mängd först). när du ser att det funkar kan du fortsätta sen.

        lycka till.

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Vid vita prick har jag doserat med EXIT i 4 dagar med bra resultat..
          Det är exit jag använder mig utav nu, det funkar väl, men det tar veckor för mig att få bort det.

          Ursprungligen postat av solis
          Jag har provat JBL punktol 1000
          Vet inte om det finns olik punktol men jag har då iaf använt en sort och den funkade inte alls, blev ingen förbättring och fiskarna blev tillslut överprickiga och dog, detta hände i ett annat akvarie som troligtvis smittat av sig till edet stora.

          Ursprungligen postat av Flaxss

          när jag får det så först byter jag vatten och sedan höjer tempen och därefter salta och doserar medicin. Sera och Waterlife Protozin har effektift tagit bort sjukdomen på ca 3-6dagar.

          mot maskarna hjälpte detta mina fiskar


          dock tog jag veck och avled dom värst drabbade. dessa maskar behöver ingen mellan värddjur utan föder levande ungar som sprids till fisken direkt. när du ser dom ''hänga'' ut så är det då dom föder. så därför sprids dom väldigt snabbt. om jag har fattat allt rätt.
          Salta? Men jag har hört att vissa fiskar dör på direkten de kommer i kontakt me salt?

          Man kan "hindra" maskspridanet om man tar bort fisken direkt då man ser att det kommer mask. Jag har inte haft mask i det där akvariet sen i somras och även då tog ja bara bort fisken som var sjuk och sen var det lugnt. Det var så fiskaffären sa åt mig att göra.
          Och ja du har fattat allt rätt, de föder ägg/ungar som hamnar i vattnet gruset, överallt, som fiskarna sen får i sig. tror det tar ca 30 dagar för yngarna att utveckla sig till en mask som sen föder vidare.
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Lowa

            Salta? Men jag har hört att vissa fiskar dör på direkten de kommer i kontakt me salt?

            Man kan "hindra" maskspridanet om man tar bort fisken direkt då man ser att det kommer mask. Jag har inte haft mask i det där akvariet sen i somras och även då tog ja bara bort fisken som var sjuk och sen var det lugnt. Det var så fiskaffären sa åt mig att göra.
            Och ja du har fattat allt rätt, de föder ägg/ungar som hamnar i vattnet gruset, överallt, som fiskarna sen får i sig. tror det tar ca 30 dagar för yngarna att utveckla sig till en mask som sen föder vidare.
            jag brukar hälla i lite salt hos fiskarna när vita prick har härjat. Molly,Guppy, Svärdbärare, Gurami - tål alla normal dosering salt.

            men masken är ju endast ute när den föder(ungfödande). så du ser ju inte den alltid vilket blir att du kan ha en koloni inne i fisken utan att veta om det då dom hakar sig fast och livnär sig på fisken blod. men medicinen jag visade hjälpte mina fiskar.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              den enda fisk som jag har sett att den inte klarar salt är corydoras, jag upptäckte det efter jag hade saltat i mitt några ggr så dom tål en del ändå.
              Saltet är ju antibakteriellt och hjälper fiskarna att självläka, det finns några(har hört) som har fått bort vitaprick bara med salt och temphöjning till 30grader.
              Kommer inte ihåg saltdosen, finns säkert på någon tråd här på zoopet.
              Lycka till! Alltid ledsamt med fiskar som dör..
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av GöranE
                den enda fisk som jag har sett att den inte klarar salt är corydoras, jag upptäckte det efter jag hade saltat i mitt några ggr så dom tål en del ändå.
                Saltet är ju antibakteriellt och hjälper fiskarna att självläka, det finns några(har hört) som har fått bort vitaprick bara med salt och temphöjning till 30grader.
                Kommer inte ihåg saltdosen, finns säkert på någon tråd här på zoopet.
                Lycka till! Alltid ledsamt med fiskar som dör..
                Myt eller sanning.
                Mina corys tåler en hel del salt.

                Hur har det gått med prickarna Lowa?

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Lowa
                  • February 2008
                  • 595

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  jag brukar hälla i lite salt hos fiskarna när vita prick har härjat. Molly,Guppy, Svärdbärare, Gurami - tål alla normal dosering salt.

                  men masken är ju endast ute när den föder(ungfödande). så du ser ju inte den alltid vilket blir att du kan ha en koloni inne i fisken utan att veta om det då dom hakar sig fast och livnär sig på fisken blod. men medicinen jag visade hjälpte mina fiskar.
                  ok, men vad är vanlig dos då? Hur mycket ska man ha i? Det är ju just dessa fiskardu räknade upp som jag har, men pansarmalar då och ancistrus?

                  jag har iaf gjort mig av me fisken med masken. det gjorde jag reda igårkväll så fort ja märkte att den hade det. så förhoppningsvis så ska det inte bryta ut nå mer mask.
                  180l Guldfisk
                  220l clarias

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Myt eller sanning.
                    Mina corys tåler en hel del salt.

                    Hur har det gått med prickarna Lowa?

                    ok, kan ju testa me salt då dina klarar sig. är metallpansarmalar ja har. är inte det corys?

                    Jag ska fortsätta medecinera, har snart slut på medecinen dock .
                    Ska väl också höja temperaturen och hälla i salt, bara ja får veta doseringen av salt
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • Lowa
                      • February 2008
                      • 595

                      #11
                      Ursprungligen postat av GöranE
                      .
                      Saltet är ju antibakteriellt och hjälper fiskarna att självläka, det finns några(har hört) som har fått bort vitaprick bara med salt och temphöjning till 30grader.
                      Kommer inte ihåg saltdosen, finns säkert på någon tråd här på zoopet.
                      Lycka till! Alltid ledsamt med fiskar som dör..
                      Tänkte på det du sa om att salt hjälper fiskarna att självläka. har ju faktiskt ett till problem med ytterligare en firre. En chokladmal som har enligt akvariebutiken här, fel på slemhinnorna så skalet (ryggen) som ja säger, ser ut att gå sönder å lossna. vila å färskvatten sa dem, så skulle den läka, kan då salt vara nått att tillföra?
                      180l Guldfisk
                      220l clarias

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        mina metallpansarmalar går tillsammans med olika molly arter och där har jag saltat VÄLDIGT mycket. jag saltar på måfå(vilket man kanske inte ska göra). men är det 1dl per 100L ? eller hur är det?

                        Kommentar

                        • Lowa
                          • February 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          mina metallpansarmalar går tillsammans med olika molly arter och där har jag saltat VÄLDIGT mycket. jag saltar på måfå(vilket man kanske inte ska göra). men är det 1dl per 100L ? eller hur är det?
                          En dl?! så mycket?! Ehm, ok, om du säger det så ^^'
                          180l Guldfisk
                          220l clarias

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Kolla upp det innan du saltar, jag minns inte riktigt men jag tror också det är den mängden.
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • Arctic
                              • March 2009
                              • 281

                              #15
                              har oxå för mig att jag läst en dl per 100L :P tycker oxå det e chockande. jag hade ett akvarium när jag var liten och jag trodde att jag visste saker. men sedan jag blev medlem på det här forumet så har jag lärt mig mer och mer. innan trodde jag ex att bara liiite salt var jätte farligt för sötvattenfiskar och nu har jag lärt mig att det faktiskt tom är jätte bra när man behandlar sjukdomar innan jag återupplivade mitt barndomsakvarium så trodde jag att man skulle grundligt rengöra filtret i jätte varmt vatten en gång i veckan, för det var ju så vi gjorde när jag var liten. jag kunde ingenting om nitrit. oj oj...och ju mer jag läser och lär mig här på forumet. destå mer inspirerad och entusiastisk blir jag! det e jätte kul!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...