Räk död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Räk död!

    Igår fick jag ett nytt räk akvarium, och startade upp det med vatten,sand, och pump direkt.

    Öste i filter skit från ett annat akvarium för att få igång de goda bakterierna.

    När skiten var uppsugen så inredde jag med en rot och mossa. La sedan i 4 crystal reds och runt 10 körsbärsräkor.

    Idag hade samma sak hänt som hände när jag fick räkorna från odlaren till mitt 200 liters:
    - Alla som hade starka färger var döda! (2 crystal reds och 2 körsbärs räkor)

    De andra räkorna lever och simmar runt som om de aldrig gjort annat

    Vad kan ha orsakat detta? För nytt vatten?

    Har matat med flingfoder innan, men började igår mata med "Aquatic Nature Shrimp Excel", kan foder bytet chockat dom?
    Tillbaks efter paus.
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Roten och mossan, var de nyköpt eller något du fiskat upp från befintligt kar?

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Roten nyinköpt (Men sköljd och skrubbad i vatten i flera veckor nu för att få bort brunt gägg), mossan från 200 liters.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JohannesP
        • January 2009
        • 23

        #4
        Antagligen pga ett för nytt vatten. Karet bör stå i ett par veckor för att få igång aktiviteten rejält, iallafall enligt mina erfarenheter och andras på www.planetinverts.com. jag gjorde misstaget att sätta ner 10 räkor i ett nystartat kar (dock med filtergojs och nitrivec bakterieflora tillsatt), efter ett par dagar var alla utom 2 döda. Försökte igen i ett väl ingånget kar, och kolonin blomstrade upp rejält =)
        60 Liters Växt/Sällskapskar +

        42 Liters Räkkar Cherry Red

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av JohannesP
          Antagligen pga ett för nytt vatten. Karet bör stå i ett par veckor för att få igång aktiviteten rejält, iallafall enligt mina erfarenheter och andras på www.planetinverts.com. jag gjorde misstaget att sätta ner 10 räkor i ett nystartat kar (dock med filtergojs och nitrivec bakterieflora tillsatt), efter ett par dagar var alla utom 2 döda. Försökte igen i ett väl ingånget kar, och kolonin blomstrade upp rejält =)
          Hur menar du med stå i ett par veckor? Helt utan räkor eller fiskar? För utan dem kommer det inte komma igång någon aktivitet.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av JohannesP
            Antagligen pga ett för nytt vatten. Karet bör stå i ett par veckor för att få igång aktiviteten rejält, iallafall enligt mina erfarenheter och andras på www.planetinverts.com. jag gjorde misstaget att sätta ner 10 räkor i ett nystartat kar (dock med filtergojs och nitrivec bakterieflora tillsatt), efter ett par dagar var alla utom 2 döda. Försökte igen i ett väl ingånget kar, och kolonin blomstrade upp rejält =)
            Tror faktiskt du har helt rätt. Vattnet är för nytt.

            När jag startade mitt 10L-kar gjorde jag följande:

            I med vatten, grus, mossa, filtermaterial i filtret och massa filtergojs. Väntade några timmar och la sedan i tre stora malaysiska sandsnäckor.

            Sen efter ca 1-2 veckor (kommer inte ihåg) introducerade jag 7 räkor. Ett dödsfall har jag haft sen dess, anledningen är okänd. Har iaf ett oräkneligt antal räkor nu.

            Skynda långsamt heter det

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Jaså? Jag trodde filterbakterierna dog om det inte gick något i karet? Det är denhär typen av information som man vill ha innan man startar karet.

              Men ytterligare 3 körsbär har dött idag. Har bestämt att dessa räkorna får gå in karet i några veckor nu, och dödsfall får inträffa utan att jag tar till några åtgärder.

              Sen om några veckor så beställer jag nya räkor som förhoppningsvis får ingånget vatten.
              Senast redigerad av JojjeN; 15 March 2009, 20:38.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Jaså? Jag trodde filterbakterierna dog om det inte gick något i karet? Det är denhär typen av information som man vill ha innan man startar karet, istället för att folk kommer efteråt och pratar som att "Du borde vetat det".

                Men ytterligare 3 körsbär har dött idag. Har bestämt att dessa räkorna får gå in karet i några veckor nu, och dödsfall får inträffa utan att jag tar till några åtgärder.

                Sen om några veckor så beställer jag nya räkor som förhoppningsvis får ingånget vatten.
                Om det inte finns någonting alls i akvariet så har bakteriena inte något att livnära sig på nej. Men då kan man lägga i några fiskar för att köra igång det. Fast fiskar är generellt bra mycket tåligare mot dåligt vatten än vad räkor är. Och att köra in ett akvarium med räkor är nog ingen hit allt som oftast, speciellt inte om man matar.

                Sen har du ju själv ett visst ansvar att läsa på om djuren du köper, och du kan ju inte gärna förvänta dig att alla andra ska informera dig om precis allt. Du har väl även viss erfarenhet av att räkor kan vara känsliga sen tidigare?

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Om det inte finns någonting alls i akvariet så har bakteriena inte något att livnära sig på nej. Men då kan man lägga i några fiskar för att köra igång det. Fast fiskar är generellt bra mycket tåligare mot dåligt vatten än vad räkor är. Och att köra in ett akvarium med räkor är nog ingen hit allt som oftast, speciellt inte om man matar.

                  Sen har du ju själv ett visst ansvar att läsa på om djuren du köper, och du kan ju inte gärna förvänta dig att alla andra ska informera dig om precis allt. Du har väl även viss erfarenhet av att räkor kan vara känsliga sen tidigare?
                  Jo, jag har läst på. Men förut här på zoopet så har jag fått helt andra svar. Det är det enda jag HATAR (Total hatar, inte "små hatar") med zoopet, hur mycket man än läser på så kommer det alltid besserwissrar som är övertygade om att de och ingen annan har rätt, och skäller hit och dit om "du borde läsa på först"

                  Räkorna har INTE varit "otåliga" innan, de kastades ner i ett 2 liters med helt nytt vatten och utan pump, och levde där i en månad utan några dödsfall.
                  Senast redigerad av JojjeN; 15 March 2009, 20:40.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Jo, jag har läst på. Men förut här på zoopet så har jag fått helt andra svar. Det är det enda jag HATAR (Total hatar, inte "små hatar") med zoopet, hur mycket man än läser på så kommer det alltid besserwissrar som är övertygade om att de och ingen annan har rätt, och skäller hit och dit om "du borde läsa på först"

                    Räkorna har INTE varit "otåliga" innan, de kastades ner i ett 2 liters med helt nytt vatten och utan pump, och levde där i en månad utan några dödsfall.
                    Skäller inte om någonting. Och aproå att vara en besserwisser så har du nog inte läst alla dina egna inlägg

                    Baserade den sista meningen i mitt förra inlägg på att jag har för mig att jag har läst att du haft problem med dina räkor tidigare (i liknande helt nystartade akvarium).

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Jo, jag har läst på. Men förut här på zoopet så har jag fått helt andra svar. Det är det enda jag HATAR (Total hatar, inte "små hatar") med zoopet, hur mycket man än läser på så kommer det alltid besserwissrar som är övertygade om att de och ingen annan har rätt, och skäller hit och dit om "du borde läsa på först"
                      Det här är lite tragekomiskt, det har kommit båden en och två spydiga besserwisser kommentarer ifrån dig och så slänger du själv i 14 räkor i en nystartad 10L burk och tror att det skall gå vägen?

                      Vad är det du har fått för svar "här på Zoopet"?
                      Det står väl i varenda nybörjartråd att man skall skynda långsamt och börja med en väldigt låg belastning i tre-fyra veckor till dess att filtret kommit igång och karet börjar komma i balans, sen kan man brassa på rätt så rejält, detta brukar väl i 9 fall av 10 gälla fisk, men det är väl inte så svårt att tänka på att det kan gälla för räkor också?

                      Jag säger inte att detta var det som tog kål på dina räkor, iom. att det bara gått någon dag men det är verkligen ingen vettig start på ett nanokar.

                      Ang. att det är de räkor med "starka färger" som stryker med skulle möjligvis gå att rellatera till att red cherry blir mer färgstarka med åldern och de då även blir mer känsliga för förändringar av vattenvärden.
                      Senast redigerad av Sultanen; 15 March 2009, 21:56.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Skäller inte om någonting. Och aproå att vara en besserwisser så har du nog inte läst alla dina egna inlägg

                        Baserade den sista meningen i mitt förra inlägg på att jag har för mig att jag har läst att du haft problem med dina räkor tidigare (i liknande helt nystartade akvarium).
                        1. Oaken, jag sa aldrig att du hade skällt. Jag sa att det finns besserwissrar på forumet som gör det.

                        Och jag är mycket väl medveten om att jag är exakt likadan, men jag önskar att jag inte var det.

                        2. Nja, hade problem med räkorna när de hamnade i mitt 200 liters (dock inte nystartat) där jag gödde med PMDD.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Det här är lite tragekomiskt, det har kommit båden en och två spydiga besserwisser kommentarer ifrån dig och så slänger du själv i 14 räkor i en nystartad 10L burk och tror att det skall gå vägen?

                          Vad är det du har fått för svar "här på Zoopet"?
                          Det står väl i varenda nybörjartråd att man skall skynda långsamt och börja med en väldigt låg belastning i tre-fyra veckor till dess att filtret kommit igång och karet börjar komma i balans, sen kan man brassa på rätt så rejält, detta brukar väl i 9 fall av 10 gälla fisk, men det är väl inte så svårt att tänka på att det kan gälla för räkor också?

                          Jag säger inte att detta var det som tog kål på dina räkor, iom. att det bara gått någon dag men det är verkligen ingen vettig start på ett nanokar.

                          Ang. att det är de räkor med "starka färger" som stryker med skulle möjligvis gå att rellatera till att red cherry blir mer färgstarka med åldern och de då även blir mer känsliga för förändringar av vattenvärden.
                          1. Det är sån jag är, men jag hatar andra som är det. Jag gör det faktiskt ALDRIG med mening för att djävlas med någon, men jag har ganska svårt att skriva "pedagogiskt" till vissa frågor.

                          2. På zoopet har sagts att det går att starta med uppemot 10-20 fiskar om man öser i filter bakterier först, och eftersom räkor skitar ner mindre än fiskar, så är ju dom ännu mindre farliga i ett nytt kar.' Dessutom hörde jag från en av de kunnigaste zoopetarna (Nämner inte namn, för jag vill inte att även h*n ska få skit för detta) att det funkar bra att starta direkt med räkor.

                          3. Mycket troligt faktiskt.


                          En bra nyhet är att inga fler har dött i natt iallafall.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Bra att du skyller dina egna misslyckanden på andra Zoopetare. Du har i tråd efter tråd påtalat för andra att de har för mycket fisk, för litet akvarium och startat upp med för myckert fisk. När du själv gör samma misstag att försöka starta upp ditt akvarium på några timmar då är det vårt fel som inte har nog informerat dig. Som du själv skriver så finns det inga givna regler hur man skall göra. Det som funkar för den ena funkar inte för den andra. Vi har olika förutsättningar helt enkelt.
                            Jag har inga större erfarenheter av räkor men jag vet ändå att de kan vara känsliga så det är bäst att starta upp ett nytt räkkar med några små fiskar eller snäckor.
                            Det går att starta upp ett akvarium med 10 - 20 fiskar om du anpassar storleken. Omöjligt i ett akvarium under 10 liter.
                            Tycker att det är mycket tråkigt att dina räkor dör, men skyll inte på andra utan följ dina egna råd att skynda långsamt.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Bra att du skyller dina egna misslyckanden på andra Zoopetare. Du har i tråd efter tråd påtalat för andra att de har för mycket fisk, för litet akvarium och startat upp med för myckert fisk. När du själv gör samma misstag att försöka starta upp ditt akvarium på några timmar då är det vårt fel som inte har nog informerat dig. Som du själv skriver så finns det inga givna regler hur man skall göra. Det som funkar för den ena funkar inte för den andra. Vi har olika förutsättningar helt enkelt.
                              Jag har inga större erfarenheter av räkor men jag vet ändå att de kan vara känsliga så det är bäst att starta upp ett nytt räkkar med några små fiskar eller snäckor.
                              Det går att starta upp ett akvarium med 10 - 20 fiskar om du anpassar storleken. Omöjligt i ett akvarium under 10 liter.
                              Tycker att det är mycket tråkigt att dina räkor dör, men skyll inte på andra utan följ dina egna råd att skynda långsamt.
                              Jag försökte inte skylla på någon, naturligtvis är det mitt fel.

                              Jag försöker helt enkelt bara försvara mig mot kritiken, men det är inte helt lätt att skriva på ett bra sätt utan att det ändå blir dåligt i andras ögon.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...