Har min kampis fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Har min kampis fenröta?

    Hej! Har haft mitt akvarium i gång i tre veckos tid nu.. (96 liter). I karet har jag ännu bara två platy, en kampfisk och två ancistrus.
    Tidigt i början började jag se på kampisens fenor (på topparna) att de var slitna (genomskinliga på topparna) och det har blivit något värre.... Undrar nu om detta är fenröta??? Han äter MASSOR och är jätte pigg och nyfiken Det som gör att jag tvekar är om hans fenor slits då har simmar på botten och hans låånga fenor dras på botten av akvariet + att platysarna gärna smakar på hans fina fenor när tillfälle ges!
    Vad tror ni??? Tacksam för svar så snart som möljigt
    OBS: fenorna var fina när jag köpte honom!
    Tack

    Bilder på min kampfisk:


    Senast redigerad av HeroS; 08 February 2009, 11:24.
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    #2
    Ingen som vet?
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Jag ser att det är samma symptom som jag haft på min kamphanen. Du har läst i min tråd att jag tyvärr inte räddat livet på min fisk men inte behandlat heller. Är säker på att det var inga andra fiskar som bet på hans fenor i alla fall utan att det var någon sjukdom.
      Hade jag varit du så hade jag försökt behandla mot fenröta helst i ett karantänakvarium om du har ett sådant.
      Hoppas att din fina kampis klarar sig!
      325L

      Kommentar

      • HeroS
        • January 2009
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av aneta
        Jag ser att det är samma symptom som jag haft på min kamphanen. Du har läst i min tråd att jag tyvärr inte räddat livet på min fisk men inte behandlat heller. Är säker på att det var inga andra fiskar som bet på hans fenor i alla fall utan att det var någon sjukdom.
        Hade jag varit du så hade jag försökt behandla mot fenröta helst i ett karantänakvarium om du har ett sådant.
        Hoppas att din fina kampis klarar sig!
        ja jag har läst den tråden... suck sådant här vill man inte ha när man är nybörjare.... !! Jag har inget karantänkar.. men går det i det karet jag har nu?
        96 Liter
        54 Liter
        /Sandra

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          #5
          Uff det är så svårt att ge råd när man är själv nybörjare (är bara på femte månaden med mitt) Och fisksjukdomar är verkligen svåra tycker jag. Eftersom du har väldigt nystartat kar så risken är att det slår ut dem goda bakterier om du häller i medicin. Om du får nitrit så kan ju fiskar dö av det istället.
          Kanske någon som vet bättre kan hjälpa dig?
          325L

          Kommentar

          • HeroS
            • January 2009
            • 285

            #6
            Funderar också på om det kan vara att kampisen inte tål salt? för det har jag i karet! Något som kan påverka? Vet inte ens om kampfiskar ska eller inte ska ha i salt... hehe
            96 Liter
            54 Liter
            /Sandra

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Jag kom på just det med salt
              Tror att kampfiskar tål salt rätt så bra så det är bra att du kan börja med saltbehandling först. Om du har Ektozon salt så kan du ge fisken mer intensiv behandling i ett lämplig glasburk och bada den i 3 timmar. Jag har glömt hur mycket salt man tar men det står på förpackningen.
              325L

              Kommentar

              • HeroS
                • January 2009
                • 285

                #8
                Ursprungligen postat av aneta
                Jag kom på just det med salt
                Tror att kampfiskar tål salt rätt så bra så det är bra att du kan börja med saltbehandling först. Om du har Ektozon salt så kan du ge fisken mer intensiv behandling i ett lämplig glasburk och bada den i 3 timmar. Jag har glömt hur mycket salt man tar men det står på förpackningen.
                Okej... men hjälper saltet mot fenrötan då?
                96 Liter
                54 Liter
                /Sandra

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Det är inte platyna iallafall, de är de fredligaste och mest korkade fiskarna man kan ha. De skulle aldrig få för sig att ens försvara sig mot andra fiskar.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • HeroS
                    • January 2009
                    • 285

                    #10
                    Men jag ser att de biter honom när jag sitter och tittar in i akvariet!?
                    96 Liter
                    54 Liter
                    /Sandra

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Det har jag väldigt svårt att tro iochförsig, alla andra platys jag någonsin sätt är sjukt korkade, tillbaka dragna, och bryr sig inte om annat än sin egen lilla värld.

                      Säker på att det är platys du har? Svärdbärare kan ju likna platys i tidig ålder, och de kan vara mer aggressiva.

                      Och är du säker på att de biter, de kanske bara är nyfikna och "duttar" med munnen mot fenorna?
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • HeroS
                        • January 2009
                        • 285

                        #12
                        Det är mussepigg platy =) Jag ser att de är på hans fena och kampisen hoppar till, blir skit förbannad, vräser ut sin "sköld" under "hakan" och jagar dem en sväng i karet...! Så jag tror att det gör ont det de gör på honom i alla fall =( Annars är han mycket snäll mot mina platysar för övrigt, när de är snälla mot honom.

                        Ser det ut som fenröta på bilderna?
                        96 Liter
                        54 Liter
                        /Sandra

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Väldigt lustigt, aldrig hört talas om några platys som skulle fatta vad ett par fenor ens är för något.

                          Dock visar dom ju hur korkade de är om de fortsätter bita även om de har blivit iväg jagade flera gånger innan.

                          Jag skulle gått tillbaka med platyna till affären.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • HeroS
                            • January 2009
                            • 285

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Väldigt lustigt, aldrig hört talas om några platys som skulle fatta vad ett par fenor ens är för något.

                            Dock visar dom ju hur korkade de är om de fortsätter bita även om de har blivit iväg jagade flera gånger innan.

                            Jag skulle gått tillbaka med platyna till affären.
                            Hahah jag tror mina är ovanligt smarta, för de fattar i allafall att det är en fena som de kan bita i =)
                            Tror du att det är de som är boven i "dramat"?
                            96 Liter
                            54 Liter
                            /Sandra

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Kan vara att de har bitit upp ett sår, och sedan har det inflammerats till fenröta eller liknande.

                              Dockk är jag absolut inte säker, har som sagt aldrig hört talas om några platys som skulle bry sig om de andra fiskarna-
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...