FLAGYL mot bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Ursprungligen postat av Hogan1
    Veterinär eller läkare. Går även att handla på t.ex. Ebay i USA. Exempel här:
    http://cgi.ebay.com/FISH-ZOLE-FORTE-...1%7C240%3A1318
    Svenska tullen har blivit lite kinkig med att släppa in mediciner från utlandet , antibiotika är det likaså med för det finns dom välmenande bullmammorna som pillar i ungen penicilin/antibiotika så fort ungen råkar nysa. Som alla vettiga mäniskor vet biter inte antibiotika på virus. Fast det där var ju fiskmedicin det handlade om på ebay så den kanske dom släpper i genom.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #17
      Ursprungligen postat av Mick13
      Svenska tullen har blivit lite kinkig med att släppa in mediciner från utlandet , antibiotika är det likaså med för det finns dom välmenande bullmammorna som pillar i ungen penicilin/antibiotika så fort ungen råkar nysa. Som alla vettiga mäniskor vet biter inte antibiotika på virus. Fast det där var ju fiskmedicin det handlade om på ebay så den kanske dom släpper i genom.
      Jag fick hem ett paket idag med just 120 x 500 mg - så för mig funkade det. Får se hur det går med de 100 gram metronidazolpulver jag också beställde. (bra att ha om man skall blanda i t.ex. räkmix).
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #18
        Tar upp denna tråden igen och frågar:

        Hur lång tid tar det innan man ser skillnad i fiskens beteende, dvs att den äter och helt enkelt lever livet igen? I dagar eller timmar då..

        Säg att jag lägger ned 6st tabletter i ett 300 Liters (doseringen 1st tablett per 50 liter 500mg)


        Hoppas någon har svar, (gärna Kjell då han är så grymt bra på svar)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Gackt
          Tar upp denna tråden igen och frågar:

          Hur lång tid tar det innan man ser skillnad i fiskens beteende, dvs att den äter och helt enkelt lever livet igen? I dagar eller timmar då..

          Säg att jag lägger ned 6st tabletter i ett 300 Liters (doseringen 1st tablett per 50 liter 500mg)


          Hoppas någon har svar, (gärna Kjell då han är så grymt bra på svar)
          Det tar någon/enstaka dagar innan man märker skillnad på fisken.

          Doseringen vet jag inget om - "jag" använde flagyl på 80-talet och då använde jag 1 tablett per 50 L vatten. Dock så har jag inte en susning om hur stora de tabletterna var och hur koncentrerade de var då jämfört med idag.
          Minns dock att det var viktigt att man inte övedoserade samt att man gjorde ett stort vattenbyte innan man medicinerade
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Buksot är inte en sjukdom utan ett symptom, ofta(st?) sista stadiet i en tarminfektion där buken spänns ut av blödningar från tarmen. Öppnar man en fisk med buksot är tarmarna ofta bara en varig sörja. En sån fisk går inte rädda oavsett medicin.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #21
              Väldigt tacksam för era svar, kan hålla med om att det inte är en sjukdom, det känns mest som en symptom, ett beteende som fisken har som visar att den är på väg att få problem i tarmen.

              Är fortfarande osäker på tillståndet min fisk är i, men den vägrar äta just nu, hade ett dödsfall häromdan därför jag är lite orolig.

              Hur den andra fisken dog var att den slutade äta, den tappade färg och satt uppe i hörnet för sig själv, den chippade inte efter luft riktigt men den gapade och stängde munnen ofta och höll sig absolut högst upp i hörnet för sig själv.

              Konstigt, tänkte att det kanske är bukvattensot.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Buksot är när fiskens mage svullnar upp, ofta så mycket att fiskens fjäll står ut från kroppen som på en grankotte.

                Att bli blek och ställa sig högst upp i ett hörn gör fiskar när de mår dåligt eller är stressade. Det är t.ex. standard när en fisk får stryk av en av de andra fiskarna i akvariet. Vad är det för fiskar du har?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Gackt
                  • July 2008
                  • 138

                  #23
                  Jag såg ingen allvarlig svullnad riktigt, fjällen stod inte ut på fiskarna, däremot så tappade de färg.

                  Mbunas endast. Den som dog var en Rödzebra, innan dess bara 2-3 veckor tidigare var det en Golden med samma beteende som strök med. Nu är det en Williamsi som lider, men jag tog ur den ur karet och satte den i en separat hink med syrepump till med akvarievatten i.

                  Alla andra ser ut att må bra. Detta är ungfiskar, ca 6-7cm skall påpekas. Jag ska se om den äter något ikväll och ska se om jag vågar lägga tillbaka honom, han kanske har ändrat beteende under dagen, det vore grymt skönt om han började äta igen.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #24
                    Jag slutade att medicinera för många år sen, det var sällan det hjälpte och hjälpte det så kom det igen.
                    Vattnet blev alltid sämre och det förde med sig mera problem.Jag rekommenerar bara att byta vatten, ett ordentligt mer än 50 %, med lite reservation, man måste ha ett liknande ph i kranen som du har i baljan.[
                    Men det viktigaste av allt, det är att studera fisken, se om någon andas mera eller inte äter.
                    Dessa fiskar plockar jag bort och lägger i en annan balja.
                    Man skall inte mata när man har sjukdom, men man måste mata lite för att kolla om alla äter, gör man på detta sättet, så försvinner sjukdomen inom en vecka, åtminstone när det gäller tarmsjukdomar på malawiciklider.Janne

                    malawi.forum24.se



                    QUOTE=Gackt;1571442]Jag såg ingen allvarlig svullnad riktigt, fjällen stod inte ut på fiskarna, däremot så tappade de färg.

                    Mbunas endast. Den som dog var en Rödzebra, innan dess bara 2-3 veckor tidigare var det en Golden med samma beteende som strök med. Nu är det en Williamsi som lider, men jag tog ur den ur karet och satte den i en separat hink med syrepump till med akvarievatten i.

                    Alla andra ser ut att må bra. Detta är ungfiskar, ca 6-7cm skall påpekas. Jag ska se om den äter något ikväll och ska se om jag vågar lägga tillbaka honom, han kanske har ändrat beteende under dagen, det vore grymt skönt om han började äta igen.[/QUOTE]

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Buksot är inte en sjukdom utan ett symptom, ofta(st?) sista stadiet i en tarminfektion där buken spänns ut av blödningar från tarmen. Öppnar man en fisk med buksot är tarmarna ofta bara en varig sörja. En sån fisk går inte rädda oavsett medicin.
                      Håller med - har fisken svullnat upp så går den inte att rädda
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Buksot är när fiskens mage svullnar upp, ofta så mycket att fiskens fjäll står ut från kroppen som på en grankotte.
                        Nja, det finns säkert flera olika sorters "bukvattensot" men den som kan drabba Rift valley ciklider leder nästan aldrig till att fjällen står rakt ut.

                        De normala symptomen hittar du i Zoopets sjukdomsartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=38
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Gackt
                          • July 2008
                          • 138

                          #27
                          Den har ju faktiskt inte svullnat upp lyckligtvis..så den kanske bara är lite tillfälligt nojjig. Jag slängde i den i det ordinarie karet igen för att se om den ändrat sig lite i beteendet, den verkar piggare nu faktiskt. Men jag ska se ikväll om den äter eller ej. Äter den inte så får jag skyffla över den till 30L plastbaljan som jag har ståendes och försöka göra en tillfällig karantän av den eller något.

                          Ska försöka införskaffa mig ett 20-40L på blocket som man kan ha undertill huvudakvariet som ett yngel/karantän akvarie. Det vore nog rätt bra att ha.

                          Gjorde ett vattenbyte nyss på ca 35% och slängde i 2-3 msk bikarbonat för att öka PH värdet i mitt 310L. Hoppas detta gör susen. Men det är nog inte fel att ha lite metronidazol ifall om något skulle hända med tiden.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #28
                            Jag skulle inte rekommendera att stoppa i bikarbonat i en balja som bara varit igång en månad, har du inte baljan i rätt balans, som man inte har efter bara en månad, så kan du få nitritförgiftning när du höjer vattnets ph med bikarbonat.Janne

                            malawi.forum24.se


                            Ursprungligen postat av Gackt
                            Den har ju faktiskt inte svullnat upp lyckligtvis..så den kanske bara är lite tillfälligt nojjig. Jag slängde i den i det ordinarie karet igen för att se om den ändrat sig lite i beteendet, den verkar piggare nu faktiskt. Men jag ska se ikväll om den äter eller ej. Äter den inte så får jag skyffla över den till 30L plastbaljan som jag har ståendes och försöka göra en tillfällig karantän av den eller något.

                            Ska försöka införskaffa mig ett 20-40L på blocket som man kan ha undertill huvudakvariet som ett yngel/karantän akvarie. Det vore nog rätt bra att ha.

                            Gjorde ett vattenbyte nyss på ca 35% och slängde i 2-3 msk bikarbonat för att öka PH värdet i mitt 310L. Hoppas detta gör susen. Men det är nog inte fel att ha lite metronidazol ifall om något skulle hända med tiden.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Jag slutade att medicinera för många år sen, det var sällan det hjälpte och hjälpte det så kom det igen.
                              Så är det. Med undantag för yttre parasiter som vitaprick är det löjligt dålig effektivitet på fiskmedicin, i stort sett är det bara pengar i sjön.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Gackt
                                • July 2008
                                • 138

                                #30
                                Slängde i lite mat tidigare än sagt, och den lille rackaren äter nu iaf, känns skönt, vart lite rädd där ett tag. Jag tror att den vart riktigt stressad av för få gömställen. Ska försöka ta mig ut till kalkbrottet i malmö och fixa lite kalksten. Det kan behövas för att hålla ett stabilt PH värde och få lite mera gömställen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...