FLAGYL mot bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    FLAGYL mot bukvattensot

    Jag kan få recept på Flagyl som ju innehåller metronidazol. Flagyl finns t.ex. som tabletter men också som oral suspension (det är ju en humanmedicin också).

    Någon som använt Flagyl - och i så fall i vilken form? Flytande eller tabletter?
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Kryptonit
    • October 2006
    • 139

    #2
    Flytande innehåller massa socker, så tabletter är det som är att föredra.
    Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
    (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av Kryptonit
      Flytande innehåller massa socker, så tabletter är det som är att föredra.
      OK - hur skall man dosera med tabletter då? (Flytande känns ju enklare - bara att mäta upp).
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Har själv införskaffat en burk med metronidazol actavis 500mg/30st tabletter bara utifall, skillnaden är att dessa 30 tabletter räcker till 3000 liter akvarievatten och kostar under 100:-, hade lunginflammation i vintras och det slog mig att antibiotikumet är lika verksam mot bukvattensotens flagellater som mot bakteriell lunginflammation, en vetrinär, tandläkare eller läkare kan skriva ut medicinen.

        Dom här stora tabletterna mortlas och löses i vatten innan dom ev tillsätts, ta i trä.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Har själv införskaffat en burk med metronidazol actavis 500mg/30st tabletter bara utifall, skillnaden är att dessa 30 tabletter räcker till 3000 liter akvarievatten och kostar under 100:-, hade lunginflammation i vintras och det slog mig att antibiotikumet är lika verksam mot bukvattensotens flagellater som mot bakteriell lunginflammation, en vetrinär, tandläkare eller läkare kan skriva ut medicinen.

          Dom här stora tabletterna mortlas och löses i vatten innan dom ev tillsätts, ta i trä.
          Du menar att du fick Flagyl mot lunginflammation? Flagyl är i första hand verksamt mot anaeroba bakterier och mot vissa encelliga organismer.
          Och det är väl i första hand effekten mot protozoer man är ute efter när man behandlar akvariefisk. Flagyl tål heller inte ljus så om du har det i vattnet är halveringstiden kort ca 8 timmar vilket gör att ofta behövs mer än en behandling.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är säkert mer än 15 år sedan som jag använde flagyl (till mina fiskar får jag väl skriva så att inga missförstånd uppstår - inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).

            På DEN TIDEN har jag för mig att jag använde en tablett per 50 liter vatten - fast jag har ingen susning om flagyltabletterna idag har samma koncentration.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Jepp, fick människomedicinen Metronidazol Actavis mot anaeroba bakteriestammar samt en annan antibiotika som kostade skjortan när jag åkte på en lunginflammation som vägrade ge med sig förra vintern, man ska ligga hemma och bli frisk när man är sjuk och inte stå och gjuta dykdalber, påkörningsramper och kajer mitt i vintern..

              I Octozine är det verksamma ämnet metronidazol och skillnaden mellan metronidazol actavis och octozine är att dosen metronidazol i fiskmedicinen är väldigt svag samt att fiskmedicinen till skillnad från människomedicinen är väldigt dyr.

              Alltså, Octozine = många små svaga dyra tabletter som inte räcker till många behandlingar eller Metronidazol Actavis = Få stora starka tabletter som räcker till att behandla en vansinnig mängd akvarievatten(om man nu inte heter Kjell och har en vattenreservoir i källaren.)

              Jaha, nu skrev jag fel och skulle ändra och då smet Kjell in på en höft..

              Räknade ut att en burk av människomedicinen för under 100:- räcker till en 3000 liters behandling.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Hmm Metrobehandlingen i ditt fall var nog mer till att understödja den andra antibiotikan så att ingen sekundär infektion bryter ut.
                Jag kör behandling på två sätt. Äter fisken blandar jag det i fodret och blandar då 1500 mg per 100 gram foder. Behandlar jag i vatten ger jag 500 mg per 40 liter vatten. Byter 40 % vatten var 8:e timme o tillsätter åter 500 gram. Behandlar så i tre dagar.
                Senast redigerad av kaj.p; 07 October 2008, 15:41.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Absolut, eftersom jag redan innan hade genomgått en antibiotikakur som inte hjälpte behövdes metronidazolen för att även klippa dom anaeroba bakteriestammarna som grasserade, kan vid kraftig förkylning kännas igen på den säregna doften av allt för gammal grönmögelost..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    • August 2008
                    • 323

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).
                    Samma påstående levererade jag till min läkarpolare som snabbt tog fram pekpinnen och slog mig över fingrarna: "FEL, FEL, FEL". Ja, det används mot underlivssjukdomar - men också vid ett flertal andra infektionssjukdomar (i t.ex. mun, mage, tarmar - och används också profylaktiskt i vissa situationer).

                    Hursomhelst har jag nu ett recept på Flagyl (hade med ovan vanföreställning annars tänkt fått det utställt på sambon).
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Hmm Metrobehandlingen i ditt fall var nog mer till att understödja den andra antibiotikan så att ingen sekundär infektion bryter ut.
                      Jag kör behandling på två sätt. Äter fisken blandar jag det i fodret och blandar då 1500 mg per 100 gram foder. Behandlar jag i vatten ger jag 500 mg per 40 liter vatten. Byter 40 % vatten var 8:e timme o tillsätter åter 500 gram. Behandlar så i tre dagar.
                      Om nu fiskskrället inte äter - hur skall man alltså dosera. Tabletterna jag fått är på 400 mg (30 st) och fisken befinner sig som en händelse i ett pytteakvarium på 40 liter.

                      Vattenbyte, rengöring av filter förutsätter jag att man startar med - och sedan pulvriserar man 1 tablett och tillsätter enligt ovan var 8:e timme etc?
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • Kryptonit
                        • October 2006
                        • 139

                        #12
                        Tabletten/tabletterna lägger du i ett glas med lite vatten. Låt ligga i 10 minuter eller så och rör sedan om så är de upplösta och det är bara att hälla i karet.

                        Hur många gånger i rad och med vilket mellanrum som är att rekommendera får någon annan svara på... (Jag har bara medicinerat någon enstaka gång).
                        Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                        (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är säkert mer än 15 år sedan som jag använde flagyl (till mina fiskar får jag väl skriva så att inga missförstånd uppstår - inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).

                          På DEN TIDEN har jag för mig att jag använde en tablett per 50 liter vatten - fast jag har ingen susning om flagyltabletterna idag har samma koncentration.
                          Det kan även användas vid bakteriella tarmbesvär t ex.. Så det finns flera användningsområden, inte bara könssjukdommar... Det finns olika koncentrationer...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Limmet
                            • December 2003
                            • 217

                            #14
                            Vart får man tag i metronidazol enklast till ett vettigt pris... Hört att det är bra att vara förbered med detta när man tar hem nya tropheus...

                            Finns det inte i någon enkel fiskmedicin?
                            Mitt Tanganyika-projekt
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                            Kommentar

                            • Hogan1
                              • August 2008
                              • 323

                              #15
                              Veterinär eller läkare. Går även att handla på t.ex. Ebay i USA. Exempel här:
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...