Ögat sticker ut...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Tänk på att behandla akvariet som nystartat, mata minimalt varannan till var tredje dag, köp ett dropptest för nitrit.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Pansarålen
      • September 2008
      • 15

      #17
      Ursprungligen postat av Tinwelende
      Upptäckte idag att min bolivianska fjärilsciklidhanes ena öga sticker ut. Jag har precis (förra veckan) behandlat mot parasiter (då jag misstänkte något sådant på en av mina kardinaltetror som hade en vit fläck på sidan, men det har inte blivit bättre, så det kan väl hända att det är någon slags svamp istället, kanske?). Fjärilscikliden kommer dö inom två dagar, det syns på honom. Han simmar inte runt så mycket längre, står helst bara still på botten och hans färger är mörka.

      Jag har en nitratförgiftning i akvariet som jag inte blir av med och funderade på om det skulle kunna vara detta som gör fiskarna sjuka? Köpte Tetras Nitrate Minus för en dryg vecka sedan. Hällde i det och två dagar senare var det nästan ingenting kvar av förgiftningen. Hällde i mer igår, då jag såg att förgiftningen ökat på igen, men idag när jag testade vattnet igen var det mörkorange... Hällde i mer nu, så får vi se hur det ser ut i morgon.

      Men är det någon som har någon slags teori för vad mitt akvarium håller på med? Eller nåt tips på vad jag bör göra? (Slamsuger en dryg tredjedel varannan vecka. Får kanske försöka ta lite mindre mängd lite oftare istället ett tag och se om det hjälper...?)
      Är alla dina fiskar sjuka? Det bästa är att (om du är säker) du spolar ner fiskarna som är "riktigt" sjuka i toan om du vill. Eller söker på google om det som hänt med en bra rubrik som du tror du får bra svar på...
      Glömde detta användarnamn, skapade då en ny, kom sedan på detta användarnamn så är det okej om jag har båda? om inte, behåll cola.

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #18
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Tänk på att behandla akvariet som nystartat, mata minimalt varannan till var tredje dag, köp ett dropptest för nitrit.
        Okej, tack. Jag har tester för både nitrit och nitrat. Testade i morse och det finns ingen nitrit, bara lite (drygt 10mg/l) nitrat just nu. Jag avlivade fjärilsciklidhanen och har köpt Protozin att behandla med (medicinerade första gången i dag). Alla andra fiskar verkar må bra och vara pigga, det är bara den här ena kardinaltetran nu som har den vita fläcken på sig, så vi får se hur det går.

        Tack igen för alla tips!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av Pansarålen
          Är alla dina fiskar sjuka? Det bästa är att (om du är säker) du spolar ner fiskarna som är "riktigt" sjuka i toan om du vill. Eller söker på google om det som hänt med en bra rubrik som du tror du får bra svar på...
          Spola ner den efter att man avlivat den först hoppas jag?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...