Ögat sticker ut...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Ögat sticker ut...

    Upptäckte idag att min bolivianska fjärilsciklidhanes ena öga sticker ut. Jag har precis (förra veckan) behandlat mot parasiter (då jag misstänkte något sådant på en av mina kardinaltetror som hade en vit fläck på sidan, men det har inte blivit bättre, så det kan väl hända att det är någon slags svamp istället, kanske?). Fjärilscikliden kommer dö inom två dagar, det syns på honom. Han simmar inte runt så mycket längre, står helst bara still på botten och hans färger är mörka.

    Jag har en nitratförgiftning i akvariet som jag inte blir av med och funderade på om det skulle kunna vara detta som gör fiskarna sjuka? Köpte Tetras Nitrate Minus för en dryg vecka sedan. Hällde i det och två dagar senare var det nästan ingenting kvar av förgiftningen. Hällde i mer igår, då jag såg att förgiftningen ökat på igen, men idag när jag testade vattnet igen var det mörkorange... Hällde i mer nu, så får vi se hur det ser ut i morgon.

    Men är det någon som har någon slags teori för vad mitt akvarium håller på med? Eller nåt tips på vad jag bör göra? (Slamsuger en dryg tredjedel varannan vecka. Får kanske försöka ta lite mindre mängd lite oftare istället ett tag och se om det hjälper...?)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är nitratförgiftning? Har du för högt nitratvärde är det oftast bara att göra ett vattenbyte så går detta ner, om du inte har egen brunn.
    Jag skulle även tro att dessa båda fiskars sjukdom är mer en tillfällighet än att de har ett samband, men risken finns att det är neonsjukan som din tetra fått, och då är även risken stor att fler av dina kardinaler drabbas.
    Ta bort Bolivianen om du inte tror att den repar sig, det är det lindrigaste du kan göra för fisken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Jo, för högt nitratvärde. Jag brukar alltid säga "nitratförgiftning", eftersom det är giftigt för fiskarna. :P Grejen är bara att jag har haft problem med nitraten i ett år, så vanliga vattenbyten hjälper inte (jag byter aldrig mer än max hälften av vattnet, använder vattenberedningsmedel och jag tror inte att jag har någon inredning eller liknande som kan vara källan till nitraten.)

      Jag får nog ta bort fjärilscikliden då. Tack så mycket för hjälpen!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Men hur högt nitratvärde har du då?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Drygt 25 mg/l.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Aha, men det är inte så högt att fiskarna skulle bli förgiftade och inget som är onormalt.
            Jag hade över 200 i mitt kar för ett tag sedan och jag märkte ingenting på fiskarna, däremot hade jag faktiskt väldigt stora problem med cyano....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Misstänker att din medicinering möjligen har slagit ut dina filterbakterier, Vilken medicin använde du?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Tinwelende
                • October 2007
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Misstänker att din medicinering möjligen har slagit ut dina filterbakterier, Vilken medicin använde du?
                Oj, ja, det kanske kan vara sant! Jag använde Sera's Costapur. Och jag tog ju bort kolfiltret under medicineringen, så det hade torkat ut helt när jag satte tillbaka det igen. Har ett Juwel 96l.

                Kommentar

                • Tinwelende
                  • October 2007
                  • 131

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Aha, men det är inte så högt att fiskarna skulle bli förgiftade och inget som är onormalt.
                  Jag hade över 200 i mitt kar för ett tag sedan och jag märkte ingenting på fiskarna, däremot hade jag faktiskt väldigt stora problem med cyano....
                  Nehe, oj! Jag trodde att det var skadligt så fort testet (Sera's NO3-test) visade det minsta lilla orange...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Om det var nitrit så har du rätt, nitrat är något annat.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Tinwelende
                      • October 2007
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Om det var nitrit så har du rätt, nitrat är något annat.
                      Jaså, ok, nej, nitrit har jag ingen. Eller, ja, testet blir gult, så skadlig mängd har jag väl ingen i alla fall. Det är nitraten som är mörkorange. Jag trodde att de var skadliga båda två, men nu kan jag ju vara lite lugnare då.

                      Tack så mycket för svaren!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Kolfiltret kan du slänga i väggen, förutom att ett kolfilter är totalförbrukat efter ett par veckor så börjar det till slut släppa ifrån sig föroreningarna som ansamlats och kan alltså bli direkt farlig för akvariets invånare, till saken hör också att ett kolfilter bla stoppar viktiga näringsämne från att nå växterna, de enda kvarvarande användningsområdena är EFTER medicinering samt om vattnet som används innehåller tungmetaller odyl.

                        Man tar ut det normala filtermediet och stoppar dessa i en hink med vatten och ser till att vattnet cirkulerar med tex ett litet innerfilter tills medicineringen är avklarad då man genomför en serie vattenbyten och stoppar i ett kolfilter som får suga i sig medicinresterna, efter att detta är klart slänger man kolfiltret och stoppar tillbaks filtermediet och slipper härmed behandla akvariet som nystartat vilket man måste göra i de fall som medicineringen tagit kol på dom goda filterbakterierna.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Tinwelende
                          • October 2007
                          • 131

                          #13
                          Tack så mycket för hjälpen! Jag trodde kolfiltret var viktigt att ha hela tiden! Men då är det ju ganska säkert mina filter som är ur balans helt enkelt. Tack, tack!

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #14
                            Min mal lyckades få detta "popeye" eller vad det kallas. Jag körde då en kur med Oktozin och efter ett par dygn var h*n frisk... Var helt säker på att han skulle dö. Grejen med oktozin är att du kan fortsätta normal matning och behöver inte röra filtret Rekommenderar detta!
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • Tinwelende
                              • October 2007
                              • 131

                              #15
                              Ooo, vad bra! Jag var också helt säker på att min skulle dö, men han lever än... Fast beter sig fortfarande inte som han brukar. Får försöka införskaffa mig lite Octozin snart då. Waterlife's produkter brukar ju vara bra, enligt min erfarenhet i alla fall.

                              Tack för hjälpen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...