min skalare har ett annorlunda öga! köpte han idag!!behöver synpunkter!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollylover85
    • August 2008
    • 29

    min skalare har ett annorlunda öga! köpte han idag!!behöver synpunkter!!

    jag köpte min skalare idag som är svart/brun/vit randig, ursäkta men jag är inte så bra på namn och hans ena öga är rött men inte de andra. jag ringde säljaren på en gång för att jag trodde att hans båda ögon var röda. men det är bara det ena ögat. säljaren sa: att han såg ögat men att dom kan ha så ibland. jag frågade om det är nåt fel eller nån sjukdom men han sa att det var inte de! vad tycker ni? är nybörjare och är lite orolig!!!!!!.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av mollylover85
    jag köpte min skalare idag som är svart/brun/vit randig, ursäkta men jag är inte så bra på namn och hans ena öga är rött men inte de andra. jag ringde säljaren på en gång för att jag trodde att hans båda ögon var röda. men det är bara det ena ögat. säljaren sa: att han såg ögat men att dom kan ha så ibland. jag frågade om det är nåt fel eller nån sjukdom men han sa att det var inte de! vad tycker ni? är nybörjare och är lite orolig!!!!!!.
    Hej, det kan vara lite vad som helst.. Men om det är en parasit så är ögat bulligt och grumligt, inte blodigt om jag har rätsida på allt... Blodigt känns som att han skulle ha kunnat fått en skada på det och att det skulle kunna läka fint ändå. Men jag skulle behålla en garanti från affären att få en ny om det inte blir bättre. Naturligt är det inte iaf.
    Har du tittat på ögonsjukdommar???
    Hoppas något proffs ser tråden...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ett par bilder skulle underlätta.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Scalarer brukar ju få röda ögon så om du inte ser nån infektion eller nån böld elr nåt så är det nog ok.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • mollylover85
          • August 2008
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Scalarer brukar ju få röda ögon så om du inte ser nån infektion eller nån böld elr nåt så är det nog ok.


          helloo nu blev jag lättad när du skrev de!!!! jo, säljaren sa de för jag ringde när jag ringde igår! för jag tänkte att de var ett rosarött mönster runt ögat för han eller hon har lite rosa på kroppen men sen såg jag att de var ena ögat och själva ögat åxå som var rött. nä jag har iakttagit den men det ser inte ut som en infektion men jag ska fortsätta kika! tack för svar!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Scalarer brukar ju få röda ögon så om du inte ser nån infektion eller nån böld elr nåt så är det nog ok.
            Va??? Menar du att de brukar få röda ögon och att de fortsätter att vara röda lr att det är någon irritation som går över??? Och bara ena ögat???
            Det visste jag inte...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Är ögonen röda så är bägge det, inte bara ett. Iaf de skalarer som jag ägt och sett.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • mollylover85
                • August 2008
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Är ögonen röda så är bägge det, inte bara ett. Iaf de skalarer som jag ägt och sett.

                hejj! hans ena öga är rött och hans andra är vanligt fast halvan av den är svart som hans mönster är.

                Kommentar

                • mollylover85
                  • August 2008
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Va??? Menar du att de brukar få röda ögon och att de fortsätter att vara röda lr att det är någon irritation som går över??? Och bara ena ögat???
                  Det visste jag inte...

                  du har en eldstjärt läste ja nyss. men jag köpte en sån igår fast alla fenorna är röda och den är bara en aning ljusare än svart. vad heter den då, vet du de?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av mollylover85
                    du har en eldstjärt läste ja nyss. men jag köpte en sån igår fast alla fenorna är röda och den är bara en aning ljusare än svart. vad heter den då, vet du de?
                    En regnbågshaj kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273&SOK=1 med dålig bild, här är en bättre bild: http://www.zoopet.com/forum/showpost...54&postcount=8
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Halloj Folks!
                      Scalarerna har ju när de trivs och mår gott ofta en intensivt röd färg i ögonen.
                      Det skulle vara intressant att få se en bild på Mollylover85:s Scalare med det "onda ögat" - om det nu är någon sjukdom eller irritation det handlar om.
                      Ser ögat ut som det som på denna bild på en av mina?
                      De 10 stycken som går i mitt kar har för det mesta rött i ögonen, hela tiden.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Halloj Folks!
                        Scalarerna har ju när de trivs och mår gott ofta en intensivt röd färg i ögonen.
                        Det skulle vara intressant att få se en bild på Mollylover85:s Scalare med det "onda ögat" - om det nu är någon sjukdom eller irritation det handlar om.
                        Ser ögat ut som det som på denna bild på en av mina?
                        De 10 stycken som går i mitt kar har för det mesta rött i ögonen, hela tiden.
                        Ja, det stämmer.. Det har man sett.. Men det ser inte ut som blod och är på båda ögonen... Men nu känner jag igen det...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Ja, det stämmer.. Det har man sett.. Men det ser inte ut som blod och är på båda ögonen... Men nu känner jag igen det...

                          Njaee... det är just detta - Det röda i ögonen på friska Scalareögon är ju inte blod utan ett pigment och finns isåfall på båda ögonen.
                          Som sagt, det skulle vara intressant att få se en bild på Mollylovers Scalare - just för att kunna sätta om det handlar om någon sjukdom eller inte.

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Va??? Menar du att de brukar få röda ögon och att de fortsätter att vara röda lr att det är någon irritation som går över??? Och bara ena ögat???
                            Det visste jag inte...
                            Nja, det är lite skumt att det bara är rött i ena ögat men annars ja, mina scalarer har röda ögon och har lagt rom ett antal gånger så jag antar att de trivs. Läste någonstans för länge sen att det kunde bero på att de blivit könsmogna, (vilket nog inte är särskilt troligt då man kan se scalarer stora som en femma med helt röda ögon) eller att de trivs.
                            Finns säkert andra förklaringar till fenomenet också..

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Kass bild..
                              Bifogade filer

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...