extremt svullen pansarmal!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Basmurf
    • September 2008
    • 14

    #16
    Låter som jag har något liknande.. noobie på detta men läsa kan man.
    Den första pansarmalen (som på bilden) är la 2 mån i min ägo.
    Fick en flytt från 18 liters till ett 54 liters å en ny kompis Mini Pansar. Fast "den" växer så det knakar. Nr 1 blir juh inte mindre av det.
    Så min teori va att skaffa mera malar 1 rengbågshaj å en "kusin" till den (Röd stjärtfena) å ser lika dan ut. Sedan finns Malin... Simma runt på rutorna.
    Göder de med frysmat å flingor av en massa olika sorter.
    Hade det inte varit för 2 platys å 4 neon så hade de inte fått mat mer än varannan dag.... Tips å svar tack.

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #17
      Ursprungligen postat av linda.n
      Tråkigt när det händer!

      Mina andra två lever fortfarande och mår bra. de uppvisar inga symptom på "vad det nu var" så jag funderar på att våga mig på att utöka beståndet med ett par honor och någon hane till.

      har du undersökt fisken? när jag avlivade honan på bilden var hon full av var så det verkar ju troligt att det var bukvattensot ändå. Någon typ av infektion iaf.
      Ingen en annan visar någon symtom heller för mig än så länge. Jag hoppas inte att de andra också bli sjuka.

      Nej jag vågade inte undersöka den. Det kanske var bukvattensot också jag vet inte. Om någon annan bli sjuk får jag kolla den lite mera kanske.
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        Basmurf Jag förstår inte riktigt vad du vill veta, men det låter som om du skaffade fler malar av en helt annan art som "Kompisar" till pansarmalen? Det fungerar ju inte. Pansarmalar vill vara minst 5 stycken av exakt samma art.

        Som det står i den här tråden så vet vi inte varför vissa pansarmalar svullnar upp och dör, men troligen har det att göra med en tarminfektion av något slag.

        Regnbågshajar är för stora för ett 54-liters akvarium. Det hade varit bättre om du bara haft pansarmalar som mal i akvariet. Det låter som om du matar ganska mycket, det är bäst att mata sparsamt om det är någon fisk som inte mår bra. Jag matar mina varannan dag, bara så mycket att det äts upp direkt.

        Pansarmalar vill ha speciella sjunkande tabletter som löser upp sig långsamt på botten. Man kan mata dem när det är släckt i akvariet.
        / Ebba

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #19
          Nur har tyvärr fler gått bort för mig.
          två pansarmalar och en platy.
          Jag såg nu att den andra platyn har väldigt tunt, spaghetti liknade bajs.
          En av malarna vet jag svullnade upp den andra hann jag inte ens märka att den va dålig. Samma sak med platyn, jag blev så förvånad att hon dog för jag har inte hunnit märka att hon va sjuk. Men jag tror att hon var lite svullen om magen när jag fångade upp henne.

          Är det någon som vet vad jag har råkat ut för?
          Är det buksot? Hur ska jag behandla mitt kar?
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #20
            Skriv ett nytt inlägg i en ny forumtråd, tror det är bättre och du kommer få fler svar då.
            Beskriv också följande saker i din nya tråd:
            - Hur länge har akvariet varit igång
            - Vilken pump/filter använder du?
            - Hur ofta gör du delvattenbyten?
            - Hur ofta och hur mycket matar du?
            - Har du bra cirkulation på vattenytan?
            - Har du någon speciell sand eller pryl i akvariet?

            Det är frågor som folk kommer vilja veta mer om för att kunna ge ett bra svar.

            Om många fiskar får liknande symptom kan det vara en sjukdom. Men om de bara är allmänt hängiga eller dör på löpande band kan det också vara förhöjda nivåer av nitrit i akvariet (kan bero på för litet filter eller för mycket matning eller för mycket fisk).

            Som sagt, skriv ny tråd, jag kan tyvärr inte hjälpa dig
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...