extremt svullen pansarmal!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    extremt svullen pansarmal!

    Min pansarmal hona har svällt som en ballong! Hon kan knappt simma för att hon är så tjock. det är både på magen, hela vägen och på ryggen, efter ryggfenan och ut på stjärtfenan.

    Jag vet inte om hon kan vara romstinn för hon har inte lagt rom på flera månader.

    Inga fjäll står ut och ingen annan fisk verkar påverkad.

    det ser otäckt ut! jag vet inte vad jag ska göra
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    #2
    Jag tycker att det låter som bukvattensot :/ Min scalare hade det, å den blev en riktig tjockis, innan den gick bort, den hade heller inga utstående fjäll :/ Men jag överlåter nog frågan till någon som är kunnigare :]
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

    Kommentar

    • Xzion
      • June 2007
      • 237

      #3
      Har du möjlighet att ta en bild på henne?
      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
      Nine, ten, never sleep again.


      Kommentar

      • linda.n
        • March 2008
        • 459

        #4
        Ursprungligen postat av Xzion
        Har du möjlighet att ta en bild på henne?

        jag ska försöka, hon gömmer sig lite i buskarna
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          en suddig bild, det bästa jag kunde få till just nu. Kan försöka igen om hon kommer fram lite... Man ser henne framifrån och kan iaf ana hur stor hon är.

          Hon är nästan dubbelt så stor som hanarna!
          Bifogade filer
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • Xzion
            • June 2007
            • 237

            #6
            Jäklar va tjock hon va! Jag vet att min hona är lite rundare än hanarna men det där tar priset!

            Jag vet inte om det kan vara bukvattensot? Här får du en länk till symptom och behandling mm.

            One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
            Nine, ten, never sleep again.


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              den där är det bara att ta bort på en gång så den slipper lida mer! garanterat så är fiskens innanmäte sprängfullt med var, troligen pga en invärtes infektion och kan tänkas vara väldigt smärtsamt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • MeKaL
                • August 2008
                • 128

                #8
                Jag hade en kilfläcksrasbora som såg ut som värsta braxen (ungefär som din mal) jag trodde den var romstinn eller nåt men den började simma halvt ryggsim efter en tid så jag fick avliva den :/
                Frågar man inget, får man ingenting veta.

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  f*n! ni har rätt. Åh vad jobbigt!

                  *styrka, kraft och mod*
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • linda.n
                    • March 2008
                    • 459

                    #10
                    nu är det gjort.

                    så här såg hon ut, bättre bilder.

                    Ser ni att hon var alldeles svullen även över ryggen? För att inte tala om magen...
                    Bifogade filer
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Vad läskig hon såg ut! Ja det var nog rätt beslut av avliva, man vill ju inte riskera att de andra fiskarna blir smittade om det skulle vara något smittsamt. Det ser ju inte särskilt skönt ut heller
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • linda.n
                        • March 2008
                        • 459

                        #12
                        Nej, när jag tog upp henne med håven protesterade hon inte ens. Sprattlade knappt alls i plastpåsen heller utan var rätt spak.

                        Undrar fortfarande om det möjligen var bukvattensot?!
                        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Tänkte bara berätta att en av mina pansarmalar svullnade upp på liknande sätt (dock inte lika mycket) och fick utstående svullna ögon, för 2 veckor sedan. Han låg och flämtade på botten hela tiden. Men jag lät honom vara och konstigt nog gick svullnaden bort efter en vecka och nu är han normal igen! Trots att han såg jätteläskig ut.... Så jag är glad att jag inte avlivade honom!

                          Antar att det kan vara maskar eller parasiter i magen, och då har jag ju dem i vattnet ändå, så visst kan det hända igen. Men alla fiskar verkar må bra.

                          Men i ditt fall verkade det ju vara något ännu värre som hänt.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            #14
                            Jag råkade ut för samma sak i natt Men min dog. Jag trodde att den hade fått i sig lite för mycket artemia för den åt med alla andra och senare på kvällen tyckte jag den var lite svullen som sagt jag trodde att den hade glufsat i sig lite mycket. Men imorse var den död och svullen. Men inte lika mycket som på bilden i denna tråd.
                            Vet inte vad det var för något.
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • linda.n
                              • March 2008
                              • 459

                              #15
                              Tråkigt när det händer!

                              Mina andra två lever fortfarande och mår bra. de uppvisar inga symptom på "vad det nu var" så jag funderar på att våga mig på att utöka beståndet med ett par honor och någon hane till.

                              har du undersökt fisken? när jag avlivade honan på bilden var hon full av var så det verkar ju troligt att det var bukvattensot ändå. Någon typ av infektion iaf.
                              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                              Kommentar

                              Arbetssätt...