Vit fläck på diskus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harley50
    • February 2007
    • 28

    Vit fläck på diskus.

    Hoppas att någon vet vad detta är.
    En av mina discusar simmade i vid ytan och verkade vilja tippa över på rygg/sidan.
    När jag tittade lite närmare på den så var den vit/grå på halva kroppen på ena sidan,ingen av dom andra fiskarna visar än så länge några symtom på att ha någon sjukdom. Vet inte vad det kan vara då jag aldrig har sett något liknande på en fisk tidigare.
    Vitheten måste ha kommit i dag då jag inte såg någåt i går när jag satt som vanligt satt och stirrade in i akvariet.
    Då jag har 5 st vildfångade grön discus i burken så är jag lite orolig att sjukdomen skall sprida sig så jag avlivade den sjuka fisken på en gång.
    Är det någon som vet vad det kan vara för sjukdom som florerar i burken och hur man i sådan fall skall behandla den.

    \\mvh Christer.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kan inte ha bränt sig på doppvärmaren?
    Bild kanske är för mycket begärt?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Avliva fisken utan att ha en aning om vilken åkomma den har råkat på tycker jag var lite väl drastiskt, ut med den och in i en plasthink eller vad som om du är rädd för smittospridning.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Harley50
        • February 2007
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Avliva fisken utan att ha en aning om vilken åkomma den har råkat på tycker jag var lite väl drastiskt, ut med den och in i en plasthink eller vad som om du är rädd för smittospridning.
        Jo det var just smittospridning jag hade i åtanke. fisken var inte pigg ut och kämpade för att hålla sig på rätt köl.

        Men det var inte för att försvara avlivningen jag postade utan för att få ett svar vad har hänt med fisken, doppvärmare är uteslutet iom att jag har en filtermatta inbyggd i akvariet mellan fiskarna och pumparna/värmare.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Regga dig här och kolla in den här tråden: http://forum.nodss.org/viewtopic.php?t=3952 om det kan ha varit något liknande till slut.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Harley50
            • February 2007
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Regga dig här och kolla in den här tråden: http://forum.nodss.org/viewtopic.php?t=3952 om det kan ha varit något liknande till slut.
            Tack för tippset,
            Jag hoppas att det inte var detta som jag råkade ut för men det ser snarlikt ut, jag lät det som tur var inte gå så långt med min discus så jag vet inte hur det hade slutat om han hade fått leva.
            Men dom vita områderna runt såret ser snarlika ut med hur min firre såg ut, som tur var verkar det inte ha smittat dom andra fiskarna för han som skrev i inlägget som du tippsade om , och min andra discusar ser friska och pigga ut i dag så förhoppnings vis så är det kanske inte så smittosamt.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Fisken i tråden drabbades av en Aeromonas salmonicida infektion http://www.disease-watch.com/documen...l/fb005gud.htm

              Och det låter inte helt olikt då det kan starta med hudförändringar och balansproblem. En bild hade nog varit på sin plats men jag hade nog testat något preparat med antibiotika i.
              Senast redigerad av kaj.p; 21 May 2008, 11:01.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Harley50
                • February 2007
                • 28

                #8
                Jag tror och hoppas att sjukdomen är borta.
                Ingen annan fisk visar några symptom och ögonen "lyser" på dom vildfångade discusarna så min förhoppning är att problemet, vad det nu var är borta.
                Det enda jag gjorde var att ta bort den sjuka fisken så fort jag såg den.
                Återkommer sjukdomen så postar jag ett nytt inlägg i den här tråden och provar med antibotika, vilket jag förövrigt anser att man skall vara mycket restriktiv med och bara ge i absoluta nödfall.

                Kommentar

                Arbetssätt...