Hur mycket salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Solid
    Nyckelhålet visar inga tecken på bättring så jag har bestämt mig för att medicinera. Jag planerar att ta en genomskinlig plastback som rymmer 10-15L och låta den bli kurerad där i, vill helst inte ta död på mina filterbakterier i det stora karet.

    Jag har Myxazin hemma sedan tidigare och hade tänkt använda mig av det. På paketet står det "Bredspektrum mot bakterieangrepp som fenröta och sår samt svampsjukdomar". Jag tycker det låter som att det borde gälla det min firre drabbats av.

    Så om ingen hinner hindra mig inom närmaste timmen är det detta som väntar mitt nyckelhål, så håller jag tummarna att det fungerar
    Varför har du inte använt medicinen från början + bytt vatten om du misstänkte att det var problemet? Jag skulle aldrig salta ett akvarium om jag fick problem.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Varför har du inte använt medicinen från början + bytt vatten om du misstänkte att det var problemet? Jag skulle aldrig salta ett akvarium om jag fick problem.....
      Bytt vatten har jag börjat göra som vanligt igen sen ett par veckor tillbaka och det känns skonsammare mot fiskarna med salt än medicin. Men jag kan mycket väl ha helt fel.

      Men det är ju lite sent att ändra på nu i alla fall?

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        Kanske lite OT men hur fångar jag in nyckeln?

        Är det bara en massa tålamod som gäller eller finns det något knep?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Två håvar som du föser fisken mellan, om det finns utrymme.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #20
            Men nu råkar det vara så att jag bara äger en håv

            Och de är ju inte dåliga på att gömma sig, en av dom lägger sig ner mot botten med sin fläckiga kamoflage-teckning och klämmer in sig under en av rötterna Kanske blir tvungen att ta upp rötterna för att få tag på sjuklingen, var han nu är?


            Edit; Fiskstackaren är infångad Kom fram till att det inte var någon ide att försöka på måfå, utan använde hjärnan litegrann och lurade in den i håven. Genom att sticka ner håvenvid bakglaset bland växterna och fick den att simma in genom att bara sticka ner handen på motsatt sida
            Senast redigerad av Solid; 19 May 2008, 21:39.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Släpp i katten!
              Driv ut fisken med handen och ta den med håven, det bruakr vara lättare och smidigare att putta med handen än med en stor håv i karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #22
                Nu går den i drygt 12L plastbalja med några små vallisnerior och ett par små stänger hornsärv som hålls fast av lite sten. Har byggt en grotta åt patienten och en syresten ser till att det blir lite cirkulation.

                Har en skåplucka av glas som täckglas för att undvika att det blir hemodlad kattmat av firren

                Kommentar

                Arbetssätt...