Hur mycket salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Hur mycket salt?

    Jag har en grupp på 5 nyckelhålsciklider i 200 L. En av dessa har fått något som påminner om svamp vid bröstfenorna och nu har ena fenan ett riktigt rejält jack i mitten (man ser att fisken tycker det är jobbigt att simma). Så jag tänkte att jag skulle ha i salt och hoppas på att det hjälper.

    Men då har jag självklart ett några frågor

    1 - Hur mycket salt (grov/havssalt) ska man använda?

    2 - I karet går förutom nyckelhålen också en Ancistus och två blå filtrerarräkor/gabonräkor (Atya gabonensis). Ancistrusen antar jag överlever i stort sett vad som helst men hur är det med räkorna, klarar de av salt i vattnet?

    3 - Hur är det med resten i karet, brukar filterbakterier och växter klara av salthaltigt vatten under en kortare period?


    Vill inte förlora något nyckelhål, är tacksam för snabba svar
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2


    Mina amano klarar 30ml/100 liter akvarievatten utan att uppvisa några oroväckande symptom, annars är det väl mest fortplantningen bland räkorna som kräver saltfritt vatten om jag minns rätt..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du kan köra med upp till 1 dl salt/ 100 liter vatten, men ta hälften först och prova med det.
      Men ett litet varningens finger, växter är inte förtjusta i de mängderna salt så håll inte på för länge om du inte har ett eget karantänskar till fisken.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Du kan köra med upp till 1 dl salt/ 100 liter vatten, men ta hälften först och prova med det.
        Men ett litet varningens finger, växter är inte förtjusta i de mängderna salt så håll inte på för länge om du inte har ett eget karantänskar till fisken.
        Det enda kar jag skulle kunna använda förutom 200litaren är 10-litersburken med räkor. Och jag tvivlar på att en nyckelhålscilkid skulle vara glad däri (även om den knappt är halvvuxen än storleksmässigt).

        Sen finns ju min lillebror kar på 70 L, men det får jag inte använda...

        Tack för svaret, ska ta och hälla i salt imorron och hoppas att det hjälper.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Annars kan du ta en bunke som karantänkar och ösa upp akvarievatten, i med firren och dosera, du bör kunna köra typ ett halvt matskedsmått(7,5 ml) till typ 5 liters karantänbunke som du löser upp i akvarievatten och tillsätter karantänkaret. Fisken ska inte stanna speciellt länge så du behöver inte rigga en massa pumpar och skit, kör ett 30 minuters bad eller nått men övervaka firren hela tiden.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag skulle ändå testa 10-liters karet då det bara är en tillfällig lösning under ett par tre dagar, men då kanske det inte finns några räkor kvar.
            Annars är det bara att köra på i det stora karet med 1 dl salt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag skulle ändå testa 10-liters karet då det bara är en tillfällig lösning under ett par tre dagar, men då kanske det inte finns några räkor kvar.
              Annars är det bara att köra på i det stora karet med 1 dl salt!
              Räkorna är inte hela världen, går de åt så gör dom. Och vill jag ha nya så kostar det ju inte så mycket att köpa ett par tre sycken som får bilda en ny stam^^

              Om Nyckelhålet ska vara där så finns däremot risken för att den dör av syrebrist - jag har ingen pump eller filtrering där. Men det kanske går bra ändå? (har en syresten jag kan ha i tillfälligt, hjälper inte mycket men alltid något i alla fall)

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Annars kan du ta en bunke som karantänkar och ösa upp akvarievatten, i med firren och dosera, du bör kunna köra typ ett halvt matskedsmått(7,5 ml) till typ 5 liters karantänbunke som du löser upp i akvarievatten och tillsätter karantänkaret. Fisken ska inte stanna speciellt länge så du behöver inte rigga en massa pumpar och skit, kör ett 30 minuters bad eller nått men övervaka firren hela tiden.
                Jag tycker det låter ganska påfrestande för fisken, är det inte bättre för den om den går några dagar istället i räkkaret med salt? (det är ju inrett med växter å sånt, så den borde ju inte bli lika stressad av att vara där?)

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kör du på med din första idé, att salta det stora karet då det låter lite lättare.
                  Ska du bota en lindrig svampinfektion med salt kör du med upp till 1 dl/100 liter vatten, men ska du ge fisken ett saltbad som Gaffel skrev om är det lite andra värden som gäller, och kanske inte något man bör ge sig på i första taget.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    "Förlorar du en står dig 100 åter" sa alltid min lilla mamma men jag tror inte hon menade mina akvariefiskar..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Gaffel; Min mamma har sagt detsamma, fast med en extra nolla på slutet. Hon menade knappast mina fiskar, hon sa det när jag gjort slut med min "kille" när jag gick i ettan

                      Ansjo; Jo, det blir nog lättast så, och i så fall behöver jag inte hålla på och flyyta den stackars firren fram och tillbaka heller.

                      Tack för svaren

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Jag löste 1 dl salt i vatten och hällde i karet i tisdags. Jag nämnde inte tidigare i tråden att även en annan nyckelhålsciklid hade ett par mycket små vita tussar på huvudet, dessa tussar är nu helt borta . (har slarvat med vattenbyten senaste tiden, troligen detta som är anledningen). Men nyckelhålet med angripna fenor syns ingen skillnad på ännu.

                        Ungefär hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan det går att avgöra om den blir bättre av salt eller inte?

                        Om det inte räcker med saltet jag har i karet nu, borde jag då överväga att;
                        - Hälla i mer salt?
                        - Göra i ordning ett sådant saltbad som Gaffel beskrev?
                        - Använda medicin?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Personligen tycker jag att du ska vänta någon dag till för att se om det blir förändringar, och skulle det nu inte bli det är det kanske läge för en medicinkur.
                          Att köra en saltbehandling på fisk som Gaffel beskrev är effektivt men även ganska riskfyllt om man inte gjort det förr. Jag skulle medicinerat om det vore min fisk.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Fisken får fram till på söndag (vattenbyte) på sig att avgöra om den tänker bli bättre med den nuvarande saltkuren eller inte. Den har ju i alla fall inte blivit sämre de senaste dagarna Om den inte ser ut att börja bättra sig tills dess så är det dags att lösa hur jag gör med medicinering...

                            Räkorna verkar klara av saltet fint, de beter sig som vanligt och den ena har dessutom ömsat skal igår

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Nyckelhålet visar inga tecken på bättring så jag har bestämt mig för att medicinera. Jag planerar att ta en genomskinlig plastback som rymmer 10-15L och låta den bli kurerad där i, vill helst inte ta död på mina filterbakterier i det stora karet.

                              Jag har Myxazin hemma sedan tidigare och hade tänkt använda mig av det. På paketet står det "Bredspektrum mot bakterieangrepp som fenröta och sår samt svampsjukdomar". Jag tycker det låter som att det borde gälla det min firre drabbats av.

                              Så om ingen hinner hindra mig inom närmaste timmen är det detta som väntar mitt nyckelhål, så håller jag tummarna att det fungerar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...