Fiskar som dör väldigt ofta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnLo
    • October 2007
    • 40

    Fiskar som dör väldigt ofta..

    .. ja det är mitt stora dilemma just nu. Har under de senaste tre veckorna råkat ut för 4 döda fiskar och innan dess tre stycken till dock under längre tid

    Vad kan de bero på?

    Har koll på vattenvärdena och det ligger lika hela tiden, byter vatten en gång varann vecka. Värdena är idag:
    NO3: mellan 25-50 men mer åt 50 vilket inte alls är bra enligt stickorna.
    NO2: 0
    GH: alla de värdena ligger inom det gröna
    KH 3-6 (detta låga värde har jag frågot om förr, men ej fått något vettigt svar enligt mig på vad det kan bero på)
    pH 6,8-7,2

    Akvariumet är på 54l och jag har guppysar och två ancistrusar i det. Antalet guppys vet jag inte, men jag är medveten om att det är för många, men har inte haft hjärta att tagit bort alla yngel när de kommit utan några blir kvar hela tiden. Har bara guppysar som fötts i akvariumet nu, all "köpfisk" har lämnat in.

    Tacksam för svar och råd om vad det kan vara och vad jag bör göra.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Ett lågt KH värde ger ett vattet med mindre buffringsförmåga, dvs. ett vatten med lågt KH har svårare att hålla PH värdet på en jämn nivå än ett hårdare vatten med högre KH.
    Du har dock inte så fruktansvärt lågt KH men att höja det en aning skulle ju inte skada i ett såpass litet kar då dessa är känsliga för svängningar som det är.
    Skall dock inte påstå att jag kan säga vad som hänt med dina fiskar. Känns inte som om det har med nitrit att göra, men jag vill ändå att du åker iväg och köper ett Nitrit dropptest istället för stickorna, misstänker att du har en sticka där en vit färg blir lite rosaaktig vid nitritutslag, denna är väldigt svår att läsa av, så ett dropptest för nitrit vill jag att du köper.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • AnnLo
      • October 2007
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Ett lågt KH värde ger ett vattet med mindre buffringsförmåga, dvs. ett vatten med lågt KH har svårare att hålla PH värdet på en jämn nivå än ett hårdare vatten med högre KH.
      Du har dock inte så fruktansvärt lågt KH men att höja det en aning skulle ju inte skada i ett såpass litet kar då dessa är känsliga för svängningar som det är.
      Skall dock inte påstå att jag kan säga vad som hänt med dina fiskar. Känns inte som om det har med nitrit att göra, men jag vill ändå att du åker iväg och köper ett Nitrit dropptest istället för stickorna, misstänker att du har en sticka där en vit färg blir lite rosaaktig vid nitritutslag, denna är väldigt svår att läsa av, så ett dropptest för nitrit vill jag att du köper.
      Du har helt rätt om stickan, den ska bli åt rosa hållet om det finns nitrit, men jag har aldrig kunnat skåda de tendenser. Men tror också att ett dropptest är tillförlitligare, får försöka införskaffa i ett sådant. KH har varit på den där nivån i säkert två månader nu och lika pH värdet.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Har du inte gjort något speciellt för att förändra värdena för KH och Ph så beror de på ditt kranvatten. Testa kranvattnet får du se.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • AnnLo
          • October 2007
          • 40

          #5
          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
          Har du inte gjort något speciellt för att förändra värdena för KH och Ph så beror de på ditt kranvatten. Testa kranvattnet får du se.
          Jag har inte gjort något för att förändra vattnet, har i AquaSafe när jag byter vatten bara.

          Jag hoppas värdena rättar till sig lite när jag flyttat och får bättre vatten än här i Falun, jag vägrar nämligen dricka det (smakar som att det ska komma direkt från en badhus, klor).

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Bara för att klargöra:
            Ditt KH värde och PH värde ligger inte på några farligt låga/höga nivåer, skrev bara en förklaring på det då du inte fått någon tidigare
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • AnnLo
              • October 2007
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Sultanen
              Bara för att klargöra:
              Ditt KH värde och PH värde ligger inte på några farligt låga/höga nivåer, skrev bara en förklaring på det då du inte fått någon tidigare
              Tack, då behöver jag inte oroa mig så mycket över de värdena då.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Ursprungligen postat av AnnLo
                Jag har inte gjort något för att förändra vattnet, har i AquaSafe när jag byter vatten bara.

                Jag hoppas värdena rättar till sig lite när jag flyttat och får bättre vatten än här i Falun, jag vägrar nämligen dricka det (smakar som att det ska komma direkt från en badhus, klor).
                Använd mycket Aqua Safe, eventuellt en halv tesked askorbinsyra vid vattenbyten och gå över till att byta oftare och mindre - ca 5 -10 % var fjärde-femte dag. Ju mindre och oftare desto bättre. Höj ditt KH med vanligt bikarbonat - inrikta dig på att ha ett KH på ca 4 - det lägger pH stabilt på 7,5 ungefär. Skall du bara mäta en parameter - mät KH.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • AnnLo
                  • October 2007
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Använd mycket Aqua Safe, eventuellt en halv tesked askorbinsyra vid vattenbyten och gå över till att byta oftare och mindre - ca 5 -10 % var fjärde-femte dag. Ju mindre och oftare desto bättre. Höj ditt KH med vanligt bikarbonat - inrikta dig på att ha ett KH på ca 4 - det lägger pH stabilt på 7,5 ungefär. Skall du bara mäta en parameter - mät KH.

                  MVH Lasse
                  Har funderat på om jag ska byta vatten oftare än nu för att se om det löser problemet, men tiden räcker inte riktigt till nu. Mitt uppe i slutfasen på en c-uppsats och flytt till råga på allt. Så befinner mig inte på samma ort som akvariumet under flera dagar i veckan, men ska försöka göra ett vattenbyte varje vecka och mindre.

                  AquaSafe tycker jag att jag har i mycket av men tar lite till då Så får vi se vad som händer, det är ju så tråkigt när fiskarna som man fött upp börjar dö redan vid 6 månaders ålder och yngre. Men det kanske beror på dåliga gener med, "köpfiskarna" dog en efter en.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    ... eller att de inte klarar den lite höga nitrathalten mer än några månader?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Åheim - erfarenhetsmässigt så är nitrathalter på 50 ppm (om testen stämmer) inte dödliga ens på lång tid för fisk som guppi. Håller dock med om att vatten bör bytas lite oftare. Om jag minns rätt så är du från Växjö och då borde du veta vad höga klorhalter ställer till med - fråga Pinnen hur det var på 80-talet (eller Stig)

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...