diskusdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • långsam
    • November 2005
    • 10

    diskusdöd

    hallå gott folk.. har i 2 år haft ett 375 liters med btn, och så sent som igårkväll 4 friska blå vf diskus. nu idag har jag ingen.. allihop är döda. nån som har en aning vad som kan ha hänt..? vattenvärdena är ok, likaså temperatur, har inte tillfört ngt på länge (ny fisk etc). pump å värmare fungrear som de ska. det skumma är att inga andra fiskar verkar dåliga.. jag fattar ingenting /Samuel
    med båda fötterna på jorden kommer man inte långt
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Gjort någon förändring? vattenbyte igår? Haft i något preparat? Någon som kan ha haft i någonting i karet? Inte rengjort filtret väldigt noggrant och fått ammoniakspik?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • långsam
      • November 2005
      • 10

      #3
      inga förändringar alls, det enda som var nytt för igår var att jag öppnade ett nytt paket frusen artemia, av ett märke som dom ätit av innan. har ett stort filter bakom btn-bakgrunden, som är överdimensionerat.. och om det hade varit en ammoniakspik borde väl andra firrar strukit med..? har dessutom amanoräkor som ser hurr pigga ut som helst.. HÖKARÖVEN är nog det enda jag kan komma på å säga
      med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Omöjligt att veta.
        Olika fiskar är olika känsliga för olika saker så att bara en art dog är inget konstigt.
        Sjukdom - har svårt att tro att en sjukdom kan sprida sig så snabbt. Nej det är sannolikare att det rör sog om förgiftning.
        Förgiftning - det sannolikaste är att man har lagt i något nytt i akvariet den senaste veckan (sten, rot etc.). Nu säger du att du inte gjort det och om det varit någon gammal inredningsdetalj som läckt ut något långsamt så att sannolikt inte alla fiskarna dött samtidigt.
        Så då återstår egentligen bara vattnet och jag antar att du inte bytt vatten de senaste dagarna, så är väl egentligen det enda som återstår att du lagt i för mycket artemia som kanske ruttnat, eller åstadkommit en nitrittopp i akvariet. Denna kan dock snabbt försvinna om man har ett bra filter, men det kan ha varit tillräckligt för att ta livet av diskusarna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          kan de inte varit så att han fick ett dåligt paket artemia?.. nån som legat i frysen för länge.. eller tinat upp och sen frusits ner igen... dvs matförgiftning.. jag gissar på att diskusarna e på maten för alla andra Djur i akvariumet och de blivit matförgiftade
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av oskarwallin
            kan de inte varit så att han fick ett dåligt paket artemia?.. nån som legat i frysen för länge.. eller tinat upp och sen frusits ner igen... dvs matförgiftning.. jag gissar på att diskusarna e på maten för alla andra Djur i akvariumet och de blivit matförgiftade
            Möjligt, men dåligt foder brukar lukta rejält.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Min tanke var att det kanske blivit syrebrist, men det skulle du ju märka på de andra fiskarna med i så fall. Tror åxå på förgiftning av något slag. Om du nu inte tillsatt något annat än artemian kasnke det är något skit i den?? Har själv råkat ut med det, fast dock med oxhjärta som mina diskusar vart sjuka av. Riktigt knepigt, men en förgiftning tror jag med på.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Även jag är inne på syrebrist som Camilla.
                Jag kör med trycksatt co2 i mitt diskuskar och de första som flämtar om det blir för mycket co2 är diskusarna.
                Kanske du har lite mycket mulm i bakgrunden som käkar syret eller för mycket mat som har blivit liggande?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • långsam
                  • November 2005
                  • 10

                  #9
                  har luktat på det foder jag har i frysen, och det luktar som det brukar. de stenar och rötter som finns i tanken har legat där minst i ett år. har inte köpt några nya fiskar sen jag vet inte när, och ger alltid max en till två små rutor artemia/andra frysprodukter som får tina några minuter, för att sedan hällas i i omgångar. det var en diskus som levde på morgonen innan vi gick ut på promenad (fortfarande mörkt i akvariet då, så jag såg bara den) och det var den som stog lägst i rang i gruppen.. skulle kanske kunna tyda på att det var den om ätit minst av maten, och därför var den som levt längst..?
                  med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

                  Kommentar

                  • långsam
                    • November 2005
                    • 10

                    #10
                    vad är mulm för ngt? aldrig hört det uttrycket.. använder inge CO2 eller sånt.. bara pmdd ibland. matar inte heller med oxhjärta
                    med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Mulm är skit från växter, fiskar och annat och är en brun sörja som du säkerligen kan se i bakgrunden.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • långsam
                        • November 2005
                        • 10

                        #12
                        jaja, men den brukar jag alltid suga upp när jag gör vattenbytena.. fast det kunde ju ha varit värre
                        med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Vad har du mer för fisk i karet?
                          Hur länge sedan gjorde du vattenbyte?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • långsam
                            • November 2005
                            • 10

                            #14
                            har ett litet stimm med kardinaltetror, ett par bolivianska fjärilar, 5 amanoräkor (asiatiska gästarbetare), 7 ancictrus (eller vad de nu heter) 2 gibbeps (??) å 4 corydoras. gjorde ett vattenbyte för ca 4-5 veckor sedan.. samma frekvens jag alltid haft. hade tänkt göra ett igårkväll, men hann inte..
                            med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              Var det länge sedan du köpte diskusarna??? Jag blir förvånad att du nämner att det går 4-5 veckor emellan vattenbytna när du har diskus, men om du har ett bra reningsystem och bra vattenvärden så ok. Men jag har aldrig hört om någon som gör sådanna långa pauser mellan vattenbyten med diskus. De är ju rätt krävande med frächt vatten. Under nätterna sjunker ju även syret i vattnet. Hmmm... om du nu har mätt nitrit/nitrat/amonium och de är ok, så tror jag att det kan ha vart syrebrist. Men det finns ju såklart även andra kemikalier som inte märks på teststickor/dropptest.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...