Snäckinvasion!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    Snäckinvasion!!!!

    Nu blir jag snart totalt gaaaaalen. Alla dessa j*la små idioter till sniglar invarderar snart mitt akvarium. Jag har stått ut ganska länge nu med handplockning men nu börjar jag tröttna rejält på detta. Jag har även köpt tre stycken prakt botior men dom verkar inte speciellt intresserade av att äta snäckor . Jag har nu köp ett medel som heter Schnecktol (från JBL) men jag känner mig lite osäker på om jag törs använda det. Det står att det bla. innehåller koppar och hur bra är det att tillsätta i vattnet Och hur reagerar fiskar på detta medel

    Finns det någon som har ett bra tips på hur man kan UTROTA dessa små äckel utan att avända kemiska medel!!!

    PS. Vattenkvalitén är mycket bra och jag är mycket noggrann med att inte mata för mycket ( i fall någon får för sig att fråga). DS
    Alla är vi yngel i början.....
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Praktbotia är ju en bra början, men om du har massor av snäckor så kan det kanske ta ett tag innan det syns någon effekt. Låt bli att mata dem ett par dagar så deras jaktinstinkter kommer igång.

    Kulfisk är ett annat tips, men de kan vara ganska bitska av sig.

    Lägg en skiva äpple i akvariet när det är släckt, efter några timmar brukar många av sniglarna sitta på äpplebiten och då är det lätt att plocka upp dem.

    Men fundera också på om du inte kan leva med snäckorna, det är kanske inte nödvändigt att utrota dem totalt? Med tiden kanske praktbotiorna kanske klarar av att hålla dem på en lagom nivå? Jag ser snäckorna som nyttodjur.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Morgan71
      • November 2007
      • 114

      #3
      Visst kan jag leva med lite snäckor men dom förökar sig ju så förbannat fort så inom några dagar är "lite snäckor" inte så lite längre

      Jag ska testa med äpple, tack för tipset.
      Alla är vi yngel i början.....

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Snäckorna finns så länge de behövs, när de inte behövs längre blir de automatiskt färre, det är min erfarenhet, skaffar du lite algätare som håller karet rent så slipper snäckorna göra det och du kommer få mycket färre, samt att risken för att de skall komma tillbaka explotionsartat minskar då de inte har så mycket att leva på då
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag tycker inte du skall behandla.
          Ge dina praktbotier en chans först.
          Men det låter som att du fodrar alldeles för mycket.

          Som Daniel skrev, fodra mindre, så kommer botierna börja jaga igen...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hur stort är akvariet? Praktbotior blir ju ganska stora så de behöver utrymme.

            Sen undrar jag varför det blir så många snäckor? Jag har snäckor i mina akvarier och det har aldrig blivit nån invasion. Har du mycket dött växtmaterial i akvariet, eller matar du för mycket?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Jag lånade en snäckfångare som man lägger en mal tablett eller nåt annat dan efter plockar man upp den och tömmer den,gjorde så i tre nätter nu är det inga kvar knappt och jag hade riktigt många.Ett taga så tände jag lampan på natten och sög upp dem med slangen men det blev riktigt jobbigt efter ett tag så fällan var det bästa.Men den är rätt så dyr några hundra men jag lånade den gratis men om man ska köpa en sån så är det nog inget man ångrar.
              (Daniel )nämner att man kan låta ett äpple eller ett salladsblad går också bra men använd håv när du tar upp den för annars flyger alla av om man har otur,dem gör nytta också av att dem äter överbliven mat men dem blir en del med tiden.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Själv odlar jag snäckor :P

                Mina kulfiskar är väldigt bra på att ta snäckor! annars som stene säger, en sådan snäckfälla ska vara bra.
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av stene
                  Jag lånade en snäckfångare som man lägger en mal tablett eller nåt annat dan efter plockar man upp den och tömmer den
                  Är det inte risk att nån fisk simmar in i den och får panik?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Är det inte risk att nån fisk simmar in i den och får panik?
                    Ingen risk... dem som kan komma in där heter M.Rasbo.....nåt kan inte namnet på dem riktigt.När dem är fullvuxna så är dem som en halv liten Neontetra.I affären så hade en sån tryckt sig in där,så om man har små fisk är det ingen risk.När väl snäckan har kommit in där så kommer inte den ut.Vad jag märkte själv var ju oftare man tömmer fällan så samlas fler snäckor dan efter det går ju att låta den ligga i ett par dagar för maten utsöndras inte ur fällan den ligger kvar i fällan.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Morgan71
                      • November 2007
                      • 114

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Hur stort är akvariet? Praktbotior blir ju ganska stora så de behöver utrymme.

                      Sen undrar jag varför det blir så många snäckor? Jag har snäckor i mina akvarier och det har aldrig blivit nån invasion. Har du mycket dött växtmaterial i akvariet, eller matar du för mycket?
                      Det är just det som är så märkligt.........Jag har ca 45fiskar (av varierande storlek, minsta sorten är kardinaltetror) i mitt kar på 170l och jag matar ca var 3:e dag med två rutor fryst (ca 2x2cm) Artemia samt en algtablett. Maten äts upp inom 30-40 sekunder så inget går till spillo. Därför tycker/tror jag att jag inte matar för mycket. Vad gäller växtmaterial så rensas det bort minst en gång/vecka så det blir aldrig liggande någon längre stund.
                      Senast redigerad av Morgan71; 06 March 2008, 13:09.
                      Alla är vi yngel i början.....

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Hmm, det låter inte som för mycket mat. Mysko.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Något som funkar bra mot snäckor är dvärgkulfisken. Jag hade ett par sådana. Levde gott och var feta tills snäckorna tog slut, var lite kräsna så mygglarverna var inte gott nog.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            De där pyttesmå snäckorna som jag också har i mitt kar gör ingen skada och bidrar till att städa. Snäckorna och ancistruynglen formligen suger bort alla alger. "Akvariegurun" Diana Walstad har snäckor i alla hennes växtakvarier och hon tycker att det bara är bra.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pannecke
                              Något som funkar bra mot snäckor är dvärgkulfisken. Jag hade ett par sådana. Levde gott och var feta tills snäckorna tog slut, var lite kräsna så mygglarverna var inte gott nog.
                              Grejen är att kulfiskar måste ha ständig tillgång till snäckor. Så när de har käkat upp alla måste man skaffa fler till dem.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...