HJÄLP!! Alla mina fiskar dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    (Tycker det låter som om du menar nitrit och inte nitrat?)

    Jag håller med om att det viktiga är att ta reda på orsaken till varför dessa infektioner sprider sig så snabbt. Själva bakterierna/svampen kom ju med black mollysarna, uppenbarligen, men att det sprider sig snabbt har ändå att göra med miljön i ditt akvarium.

    Fiskar som har en bra miljö, tillräckligt stor plats, stor och bra filtrering, brukar sällan drabbas av sådana saker väldigt snabbt, eftersom de då också har ett bra immunförsvar.

    Men nu har ju flera redan sagt att du bör skaffa större akvarium. 54 liter räcker endast till en ancistrusmal och ingen annan, större L-mal alls.

    Det är bra att du har tre pumpar, hoppas de har ett starkt och bra flöde så att vattenytan rör sig mycket, så att syresättningen är bra!

    Sen tycker jag det är väldigt bra att ha levande växter... De suger ju upp alla näringsämnen som bildas av bajs och andra rester i akvariet. Finns det inget som kan suga upp dessa ämnen blir det en sämre bottenmiljö och då kan bakterier sprids snabbare då. Väldigt svårt att få bra balans i ett så pass litet akvarium utan växter, om man inte har väldigt bra filtrering (stort ytterfilter). Och fiskarna blir ju gladare om vattenkvaliteten är bra

    Det enda vattenvärde jag tycker du bör hålla koll på är Nitrit, för det är skadligt för fiskarna om värdet ligger över noll. Man köper ett dropptest i djuraffären som räcker till en massa gånger! Teststickor är inte tillförlitliga.

    Lycka till med dina fiskar! Det är trist att mista de fiskar man gillar
    Senast redigerad av toccata; 16 December 2007, 21:44.
    / Ebba

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      stop där! 33grader tar död på fisken direkt! Hur mycket man ska höja tempen vid sjukdom beror helt och hållet på vilken temp man har normalt, man kan höja 2-3 grader över den temperatur man har!


      håller jag inte med om, parasiter/svamp försvinner över ett dygn med salt o den tempen, har gjort så i flera år. Funkar utan problem. Både på små och stora fiskar.
      Mina fiskar går i 26/27'c vardagligen. Sänker 2grader under vintern.

      Vill även tillägga en sak att för något år sen så flippade min doppvärmare till koiakvariumet ut så det blev 38'c i det vattnet(dom som inte vet så är koikarpar kallvattens fiskar.. Så var det i ett antal dagar för jag kollade inte för det brukade ligga på 20'c (står i källaren) Har det så för att dom ska växa snabbt även på vintern. Och dom fiskarna lever fortfarande och jag har inte märkt någon form av skada på dom. Så att fiskar skulle dö av 33'c tvivlar jag starkt på.. Kan dock inte säga till 100%...
      Senast redigerad av matlo; 16 December 2007, 22:29.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • matlo
        • May 2007
        • 295

        #18
        toccata:
        "Jag håller med om att det viktiga är att ta reda på orsaken till varför dessa infektioner sprider sig så snabbt. Själva bakterierna/svampen kom ju med black mollysarna,"

        fiskar bär på alla möjliga parasiter, svampar. Men dom utvecklas inte alltid. Så att skylla på mollysarna etc är inte alltid rätt. Efter t.ex ett vatten byte kan en infektion eller liknade bryta ut.
        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Till matlo: Ja, du har rätt, infektioner och parasiter kan ju ligga latent hos fiskarna, men nu sade hon att alla mått väldigt bra tills mollysarna kom, så chansen är ju stor att dessa hade med sig något som spred sig till de andra fiskarna. Men visst, det behöver inte vara så. Oavsett så tror jag att skadan hade varit mindre om akvariet hade varit mer idealt för alla fiskar som bor i det (storlek, etc), att fiskarna hade haft bättre immunförsvar då. Men det kan man ju bara spekulera om.. det var min egen teori.
          / Ebba

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #20
            "Oavsett så tror jag att skadan hade varit mindre om akvariet hade varit mer idealt för alla fiskar som bor i det (storlek, etc), att fiskarna hade haft bättre immunförsvar då."


            Kan jag inte säga emot
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Om din botten luktar svavel så är det ett tecken på att 1 syrenivåerna i botten är mycket låga och 2 att nitratvärdena är mycket låga. Om bara 1 hade gällt men med mycket nitrat hade det kommit luktfri kvävgas ur botten istället för fisluktande svavelväte. Nitrat i sig är helt luktfritt.
              Jag har aldrig under min tid som akvarist sett ett vattenprov med oroande höga värden nitrat, tvärtom verkar det vara en bristvara i de flesta akvarium. Detta gäller även rena fiskakvarium, där nitratbrist kan leda till väldigt mycket skitalger.
              Vad använder du för tester Katharina?
              MVH
              Magnus
              Det är Tetra test.. Det är i mitt lilla räkkar som är helt överbefolkat som det visar på lite nitrat... Alltså testen visar på 0-12,5 mg/L.. Där luktar det fis när jag dammsuger men det är möjligt att du har rätt att det är syrebrist i gruset för den pumpen behöver justeras, har bara inte hunnit pyssla än... Det är överbefolkat också så jag har ägnat mig åt att fånga räkor när jag har haft lite tid över... Ska kolla pumpen på en gång...

              Jag tycker iaf att när något värde inte är bra... nitrit eller nitrat så märker man det... det ser sunkit ut.. fiskarna hänger... lukt.. osv...
              Man kan ju ta med vatten till Zoo om man inte vill köpa alla tester...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                I mina akvarium ligger jag på 40-80 ppm nitrat och ingen som helst fislukt. Fiskarna mår bra och växterna sprudlar. Kan det vara för att nitrat låter så väldigt likt nitrit som folk är rädda för det?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...