HJÄLP!! Alla mina fiskar dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    HJÄLP!! Alla mina fiskar dör.

    Jag har troligtvis fått in svamp i akvariumet för nu dör en efter en här hemma. Först var det "bara" några av de vanliga fiskarna som smittades och jag försökte bota dem i ett karantänkar vilket tyvärr inte gick.
    Nu börjar det sprida sig till mina älskade malar också och de vill jag verkligen inte att de ska dö för jag har haft dem så länge och några av dem var riktigt dyra.
    En av mina stora ancistrus honor har redan blivit jättedålig och hon fick jag ta bort för hon svarade inte på medicinen utan blev allderles vit med insjunkna ögon. Sedan "ruttnade" hon nästan bort och fick stora sår i hela ansiktet. Hemst att se..
    Nu har även två av de andra fått små luddiga saker på sig.
    Skulle självklart gärna medicinera hela akvariumet men sist jag gjorde det dog de av medicinen istället så jag är lite rädd för att utsätta de friska fiskarna för den.

    Har nu gjort enl följande:
    1. Flyttat mina två käraste/dyraste malar till ett annat akvarium som jag vet är friskt. Ingen av dem ser ut att vara smittade.

    2. Flyttat resterande "friska" malar till ett allderles för litet kar (Tror bara att att det är 10 liter typ, men det var det enda jag hade.)

    3. Medicinerat med Fura mor-P i det vanliga akvariumet.

    Vad tror ni som vet? Är det det bästa jag kan göra? Eller hur skulle ni göra?
    Finns det förresten någon annan medicin som är bättre? Var ju inte hundra säker på att det är svamp de fått och detta skulle tydligen bita på allt.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Svamp och vita prick är sådant som fiskar klarar av utan att insjukna om de har bra miljö.. men om något inte är bra i karet så kan de insjukna i dessa sjukdomar..
    Du måste berätta mer om karet.. hur stort.. hur länge har det varit igång... vilken vattencirkulation.. hur mycket växter.. temperatur.. hur mycket mat.. vilken mat... hur mycket vattenbyten..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Vronk
      • February 2006
      • 63

      #3
      Det är ett 54 liters akvarium som varit igång i flera år. Inga riktiga växter, massa gömställen i form av grottor och rötter. I akvariumet bort det 1 guldfisk som är fyra år gammal, fem stycken platysar, två svärdbärare och fyra 6 malar. (fyra vanliga ancicstrusar och två andra L-malar.)
      Allt har varit frid och fröjd länge men för ca 3 veckor sedan köpte jag till några black mollys och jag tror att det är de som förstört allt. Hittade nämligen en vit tuss på en av dem efter bara några dagar. Visste inte att de inte gillade att bo i söt vatten.

      Temperaturen brukar ligga på ca 24-25 grader. Jag har tre mindre pumpar och mat brukar de få en gång om dagen. Flingor och en algtablett. Vattenvärdena vet jag inte för eftersom det alltid varit fint och friskt har jag inte kollat.

      Kan också säga att de fiskarna som är i akvariumet ser inte särskilt ledsna ut. De simmar glatt med fenorna utspärrade och platyhanen uppvaktar flickorna precis som vanligt.
      En av ancistrushanarna har dock sugit sig fast i en av lekgrottorna och vägrar komma ut.
      Senast redigerad av Vronk; 15 December 2007, 21:55.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        jag vill inte komma med pekpinnar men dessa fiskarter och detta antal fiskar är helt uppåt väggarna och du bör önska dig ett 200Liters akvarium i julklapp... -När du introducerade de nya fiskarna klarade de säkert inte av den dåliga miljön i karet och insjuknade och smittade då de andra redan hårt ansatta fiskarna! att vattnet är ser klart och friskt ut betyder inte alltid att det inte innehåller halter av ammoniak eller nitrit!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Jag skrev ett lååångt svar och sedan gick det inte att skicka.. det var för få tecken kom det.. men jag hade som sagt skrivit massor...

          Lägger till nu då...

          Black vill ha 28 grader.. Jag tycker att de är jättesvåra.. även om flera här inte håller med.. de kräver varierad kost med grönsaker och frysmat varje vecka för att må bra...

          Kolla dina nitratvärden... Du kan ta med vatten till zooaffären så slipper du köpa... Om du dammsuger botten så luktar det jord om smutsvattnet om du inte har nitrat och skit om smutsvattnet om du har fått för höga nitratvärden...

          Broccoli ska de vara särskilt förtjusta i.. man kan förvälla dem i vatten på spisen (utan salt) eller i micron... Men det tar ett par gånger innan de fattar att det är mat...

          Enligt min mening så kan du ha ett kar utan symbios ett tag men förr eller senare kommer problemen... Det ända rätta sättet (tycker jag) är att skaffa en massa växter och se till att växterna tar han om fiskarnas rester och ger fiskarna syre, precis som träd o blommor ger oss syre...
          Senast redigerad av Katharina; 15 December 2007, 22:28.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Vronk
            • February 2006
            • 63

            #6
            Jag vet att akvariumet är lite litet, men när jag köpte mina malar så sas det bara att det inte var så viktigt hur stort det var utan hur mycket gömställen det innehöll, och att ha 5 platys och 2 svärdbärare i ett 54l akvarium är väl inte för mycket?

            Hur som helst så är inte frågan varför jag fick svampen utan hur jag ska bli av med den.
            Är det rätt att göra som jag gjort med uppdelingen av sjuka/friska fiskar och är det rätt medicin eller borde jag ge någonting annat?

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #7
              Vronk:
              "men när jag köpte mina malar så sas det bara att det inte var så viktigt hur stort det var utan hur mycket gömställen det innehöll"

              -.- ??
              dom är ganska dumma i huvudet som sa det.


              Vad jag skulle gjort i det läget

              1: Höjt tempen till 33'C vattnet.. så det nästan kokar
              2: Hällt i salt 1dl per 100L, inte vanligt salt utan ifrån zoo-affären sånt salt till saltvattens akvarium. Om det är på 54L häll i 1 dl i vilket fall som helst. Jag brukar alltid överdosera om det är kraftig svamp infektion.
              3: väntat.

              vill även tillägga att det finns olika salter, vissa ska bara ha en 1matsked.
              Fråga i affären.
              Och om det inte syns skillnad på 2dygn blanda i medel (tsm med saltet), fråga affären, någon som du vet och kan saker. Inte några prao amatörer.
              Om du inte köper det i en zooaffär kolla att det inte är Jodd i, det är viktigt.
              Senast redigerad av matlo; 16 December 2007, 01:20.
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Vronk
                Jag vet att akvariumet är lite litet, men när jag köpte mina malar så sas det bara att det inte var så viktigt hur stort det var utan hur mycket gömställen det innehöll, och att ha 5 platys och 2 svärdbärare i ett 54l akvarium är väl inte för mycket?

                Hur som helst så är inte frågan varför jag fick svampen utan hur jag ska bli av med den.
                Är det rätt att göra som jag gjort med uppdelingen av sjuka/friska fiskar och är det rätt medicin eller borde jag ge någonting annat?
                Man blir ju av med det genom att ta bort orsaken... och sedan stärka fisken som matlo skriver... jag har aldrig höjt tempen, är rädd för syrebristen.. men jag skulle också ha saltat... sedan skulle jag bara ha matat med frysmat (cyklops, gillar jag bäst) för att stärka dem... och letat reda på orsaken.. jag tippar på nitrat och brist på kostvariation, levande foder (frysmat)...
                Senast redigerad av Katharina; 16 December 2007, 09:59.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • matlo
                  • May 2007
                  • 295

                  #9
                  jo förlåt! skulle tagit med det, sätt i syrepumpar eller fler pumpar i akvariumet. Gärna som går på ytan alltså att det blir rejält med porl i vattnet, gärna 2st eller 1 pump som du redan har förmodar jag och en syre pump som går på max.

                  Sen om du inte redan har hällt i salt/medel så byt vattnet ungefär till 50%.
                  Men jag vill även tillägga att det inte är så kanske smart ide på så litet, jag har större pumpar där hemma så det hinner inte på obalans i vattnet, nitriter etc. När man bytt det. Men det är just det att vattnet blir ju renare så det påskyndar ju processen.
                  Hoppas dina fiskar blir bra igen!

                  Någon sa även längre upp att du kanske ska skaffa ett större akvarium, då slipper du mycket lättare undan sånna här sjukdommar, eller förgiftning i vattnet. Det finns jätte billiga akvarium inne på blocket eller tradera. Begangnade tycker jag nästan är bättre än nya. Det spelar inte någonroll om akvariumet har 3år på nacken om det är fabriks byggt. Akvarium brukar hålla uppmot 10-12år men då är man i riskzoonen för läckage.
                  Senast redigerad av matlo; 16 December 2007, 12:44.
                  Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vronk
                    Jag vet att akvariumet är lite litet, men när jag köpte mina malar så sas det bara att det inte var så viktigt hur stort det var utan hur mycket gömställen det innehöll, och att ha 5 platys och 2 svärdbärare i ett 54l akvarium är väl inte för mycket?

                    Hur som helst så är inte frågan varför jag fick svampen utan hur jag ska bli av med den.
                    Är det rätt att göra som jag gjort med uppdelingen av sjuka/friska fiskar och är det rätt medicin eller borde jag ge någonting annat?
                    ... och en 5år gammal ´guldfisk skrev du!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13129

                      #11
                      Ursprungligen postat av matlo


                      Vad jag skulle gjort i det läget

                      1: Höjt tempen till 33'C vattnet.. så det nästan kokar
                      stop där! 33grader tar död på fisken direkt! Hur mycket man ska höja tempen vid sjukdom beror helt och hållet på vilken temp man har normalt, man kan höja 2-3 grader över den temperatur man har!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Vronk
                        • February 2006
                        • 63

                        #12
                        Tack alla för svaren. Jag hoppas också att de frisknar till.
                        Tror ni detta är svamp förresten? Tog en bild på en ancistrus som fått ett utstående "sträck" mellan ögonen.


                        Ska byta till en större lägenhet snart och troligtvis blir är även strörre för fiskarna då.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Vill bara tillägga att nitrat är totalt ogiftigt och kan inte ha med problemen att göra. Dessutom så kan man inte känna på vattnets lukt hurvidare man har nitrat i vattnet eller inte, det måste till tester för det.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Vill bara tillägga att nitrat är totalt ogiftigt och kan inte ha med problemen att göra. Dessutom så kan man inte känna på vattnets lukt hurvidare man har nitrat i vattnet eller inte, det måste till tester för det.
                            MVH
                            Magnus
                            Nej, men alla säger ju att det är skadligt i högre mängder!!

                            Jag tycker att det är skillnad på lukten... jord lukt från smutsvatten som man har dammsugit ur gruset om man inte har en massa nitrat och skitlukt/svavel lukt om man har nitrat...
                            Det är som jag har upplevt det iaf...

                            Jag tyckte också att 33 grader lät mycket.. Jag har fått lära mig att fisk klarar en grad ändring per dag utan att må dåligt...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Om din botten luktar svavel så är det ett tecken på att 1 syrenivåerna i botten är mycket låga och 2 att nitratvärdena är mycket låga. Om bara 1 hade gällt men med mycket nitrat hade det kommit luktfri kvävgas ur botten istället för fisluktande svavelväte. Nitrat i sig är helt luktfritt.

                              Jag har aldrig under min tid som akvarist sett ett vattenprov med oroande höga värden nitrat, tvärtom verkar det vara en bristvara i de flesta akvarium. Detta gäller även rena fiskakvarium, där nitratbrist kan leda till väldigt mycket skitalger.

                              Vad använder du för tester Katharina?
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...