Parasiter eller något sådant???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #46
    Ursprungligen postat av Knyttet
    Fasen vad tråkigt för dig

    Du, råkar du möjligen ha fotat någon mask du har hittat i gruset? Jag hittade nämligen en suspekt mask i ett av mina akvarier igår... :/ Jag har iofs fotat min mask så du får gärna ta dig en kik och se om den ser ut som dina. Jag har lagt in ett par bilder i slutet på den här tråden om du orkar kolla http://www.zoonen.com/forum/visadisk...sp?oid=1547848
    Ja, det är den... Fullvuxen hona, de är större än hannarna och jag vet inte om hanarna är lika rosa..

    Stackars dig, då delar vi eländet.. Verkar nästan som om du var synsk som följde den här tråden innan, för jag tror att den är ganska ovanlig.. Camacell verkar som sagt var inte fungera i fisken utan bara på masken som är ute i karet... Nu ser du att det inte fungerar med karantänkar, om fisken mår bra så märks inte den här rackaren i första taget...

    Axilur ska vara i pulverform sa Janne på Södermalm, jag vet inte hur det har gått för Tintin, om han har medicinerat än.. Jag måste ringa till Janne och fråga hur mycket det var man skulle ha i... 200 mg per 50 eller 100 L... Jag minns inte... Janne sa att med hans tyska medicin, (som han tyvärr inte kunde dela med sig av eftersom den var så svår att få tag i numera), så rasade masken ur fisken inom några timmar.. Ibland flydde masken snabbaste vägen ut vilket kunde vara genom buken...
    Men jag måste ju försöka, annars får jag avliva hela gänget, för nu syns det på ganska många att de inte mår bra och alla ungfiskar är ju borta redan.. Det går ju hårt åt balansen i karet att hålla på och medicinera med allt möjligt som folk tror ska fungera på det här eländet...

    Jag orkar inte logga in på Zonen.. Men bidrag till debatten där... Jag har hört att det är ägg och att det inte behövs något mellandjur utan att ägg och larver även föds i fisken.. Alltså på plats.. Det var Janne som sa det och han har tydligen importerat en hel del fisk med Camallanus...
    Axilur innehåller ett av de där ämnena som nämns i den engelskspråkiga tråden...
    Man ska inte kunna få parasiten med frysmat..

    Masken är olika röd beroende på när de sög blod senast... Den jag har ser precis ut sådär iaf och jag har numera (inte tidigare på guppyn) sett maskstjärtar i ändan på fisken... Skulle tippa på att det bara syns när fisken har haft parasiten ett längre tag... Alltså när man börjar vara riktigt illa ute...
    Jag tvekade länge om det verkligen var det och det ångrar jag nu...
    Senast redigerad av Katharina; 15 October 2007, 19:53.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mia A
      • February 2007
      • 357

      #47
      Hej Tjejer! (och killar)

      Jag verkar också fått denna mask så den verkar ändå inte vara sådär jätteovanlig...


      Min historia:

      Jag flyttade i förrgår på ett av mina akvarium och igår när jag satt och tittade in där så ser jag på en av guppyhonorna att anus ser typ lite uppsvällt ut så jag tänkte: ska hon föda?

      Jag sitter då en bra stund och väntar för att se om det händer nåt och efter ett tag så ser jag nåt som ser ut som en tunn röd tråd som sticker ut ur baken på henne.

      Jag plockar då fram håven och håvar genast upp henne och stoppar henne i ett eget litet 20L där jag nu observerat henne lite. Och vaje gång hon står stilla så börja det efter en liten stund titta ut nåt rött ur rumpan på henne...

      Så hon kommer att förpassas till de sälla jaktmarkerna.

      Alla andra fiskar verkar må bra. Men samtidigt så står de typ aldrig still så det går inte att se om där finns några maskar...

      Så till min fråga till er:

      Med den erfarenhet ni har vad tycker ni att jag ska göra?

      Ska jag avliva alla fiskar eller vad tycker ni att jag ska börja behandla med?

      Jag är dessutom lite rädd att den finns i fler akvarium eftersom jag möblerat om lite bland fiskarna i akvarierna (inget jag sett än *peppar peppar*)
      Mvh / Mia

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #48
        Det finns en tråd till om det här... De pratar om Axilur.. Jag har inte hunnit få tag på Janne så om någon kan ringa till honom och fråga vilken dos och om det går med pulver???

        Den har varit jätteovanlig, det har inte varit någon som har vetat vad man ska göra för att bli av med den och jag har fått 2 mediciner som inte har hjälpt... Hej och hå...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #49
          Katharina jag var på Södermalms akvarieaffär idag och Janne hade nu fått hem Camacell. Han undrade hur det gått för dig. När du har vägarna förbi där så berätta hur medlen du testat funkat.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #50
            Stackars dig Katharina!!
            Det här är den värsta sjukdom jag haft och jag hatar dom asen!! Jag hoppas verkligen att du får bort maskäcklena utan att döda alla fiskar! Jag, som sagts tidigare..behandlade och behandlade..inget hände...förren jag i panik hällde i allt medel (kraftig övermedicinering) och först då försvann masken och hälften av de andra fiskarna.. De starkaste överlever..
            Lycka till och ge inte upp!!

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #51
              Ursprungligen postat av Sonja
              Katharina jag var på Södermalms akvarieaffär idag och Janne hade nu fått hem Camacell. Han undrade hur det gått för dig. När du har vägarna förbi där så berätta hur medlen du testat funkat.
              Han skulle ju ringa mig men han ringde aldrig och så hittade min karl Camacell på Fridhemsplans Zoo, det var förövrigt där jag köpte den smittade fisken... Jag har försökt att ringa till Janne i några dagar nu och kommer inte fram.. Har han öppet till 18 eller 19??? Ska försöka nu..

              Camacell verkar ta maskarna i gruset som sagt var men inte de i fisken, trots att jag lägger maten i blöt..
              Om jag ska överdosera Camacell så måste jag köpa mera... Känns som att jag hellre ska prova Axilur då men jag måste veta dosen!!! Hmm, går och ringer igen..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #52
                aj då, jag har annars fått åsikter om att min mask inte skulle vara camallanus utan något förhoppninsvis ofarligt

                Men Katharina, du tittade alltså på bilderna?

                En sak som gör att jag fortfarande lever på hoppet är att det bor ca 30 ancistrus på ca 4 cm där jag hittade masken och jag ser inte en endaste röd tråd i rumpan på någon av dem
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #53
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Han skulle ju ringa mig men han ringde aldrig och så hittade min karl Camacell på Fridhemsplans Zoo, det var förövrigt där jag köpte den smittade fisken... Jag har försökt att ringa till Janne i några dagar nu och kommer inte fram.. Har han öppet till 18 eller 19??? Ska försöka nu..

                  Camacell verkar ta maskarna i gruset som sagt var men inte de i fisken, trots att jag lägger maten i blöt..
                  Om jag ska överdosera Camacell så måste jag köpa mera... Känns som att jag hellre ska prova Axilur då men jag måste veta dosen!!! Hmm, går och ringer igen..
                  Det är inga problem med att han tagit hem det men han ville gärna veta hur det gått så han kan råda andra hur dom ska göra om dom får samma problem. Han har öppet till 19 på vardagar, utom mån, då det är stängt och tis, som han har öppet längre. Men hur länge minns jag inte... kanske 22?
                  Senast redigerad av Sonja; 17 October 2007, 18:23.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #54
                    Ursprungligen postat av Knyttet
                    aj då, jag har annars fått åsikter om att min mask inte skulle vara camallanus utan något förhoppninsvis ofarligt
                    Men Katharina, du tittade alltså på bilderna?
                    En sak som gör att jag fortfarande lever på hoppet är att det bor ca 30 ancistrus på ca 4 cm där jag hittade masken och jag ser inte en endaste röd tråd i rumpan på någon av dem
                    Jag tittade på bilderna och de ser iaf exakt ut som mina maskar.. och jag såg inte heller att det hängde i rumpan i början så jag hoppades också länge men nu ser jag att det hänger i rumpan...

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Det är inga problem med att han tagit hem det men han ville gärna veta hur det gått så han kan råda andra hur dom ska göra om dom får samma problem. Han har öppet till 19 på vardagar, utom mån. då det är stängt och tis som han har öppet längre. Men hur länge mins jag inte... kanske 22?
                    Nu fick jag tag i Janne.. Han är en pärla...

                    Fenbendosol (finns i Axilur) ska blandas 200 mg per 100 L vatten samt 200 mg för 100 gram mat och upprepas efter exakt 2 veckor.. Man ska alltså hälla ner pulvret i karet och som det står på Axilur är det inte vattenlösligt så jag vet inte om man kan köpa något annat hundmaskmedel eller om man ska ta flytande??? Sen ska man göra ett koncentrat som man lägger torrfoder i och matar fiskarna med..

                    Det ska finnas en annan medicin också som ska fungera på camallanus... Nematol.. Är det någon som vet var man kan få tag i den?? Ska kolla på Guldfisken...

                    Phu.. Det här är tydligen ett stort problem i europa och eftersom vi är 4 st nu på Zoopet som har fått det så verkar det som att det kommer hit!!!
                    Senast redigerad av Katharina; 17 October 2007, 18:30.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      #55
                      Katharina: Jag skulle gärna maila dig bilder som är lite lättare att se på än vad de blir när man laddar upp dem på zoonen, får jag göra det?
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #56
                        Ursprungligen postat av Knyttet
                        Katharina: Jag skulle gärna maila dig bilder som är lite lättare att se på än vad de blir när man laddar upp dem på zoonen, får jag göra det?
                        japp... skickar adressen..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #57
                          perfa
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #58
                            Jag har aldrig kollat på mina så där nära men den ser helt klart likadan ut... De rör sig som en metlarv, alltså tar tag med munnen och drar ihop kroppen sen släpper de munnen och sträcker sig framåt..
                            De flesta sitter fast i hinken när man häller bort vattnet, även om man häller hett vatten på dem, man får ta dem med papper... Aliens kanske Nä, de släpper säkert till sist om man har i hett vatten, inte vet jag, har annat att göra än stå på toa och kolla på äckliga maskar

                            Dammsög igår igen.. Ingen mask alls i bottengruset men fullt i fiskarna.. Ser ändorna på maskarna nu.. Vet inte om jag ska prova Axilur iaf... Har någon kollat upp om man ska ha pulver eller flytande?? Pulvret ska inte vara vattenlösligt så då blir det väl svårt... Flyter på ytan då??
                            Ska man bara ha Axilur i maten och sen kommer det väl ut i vattnet också???

                            Attans hopplöst det här.. När ingen vet.. Känner mig som en försökskanin... Janne hade teorin att ph värdet i Sverige kan göra att medicinen inte fungerar som den ska, vilket kan innebära att en överdos av Camacell som Saltbiff berättade, i själva verket motsvarar en normaldos i Holland... Janne hade också tagit reda på att HS som tillverkar Camacell skickar en speciellt utvecklad medicin hit och till 2 länder till, de övriga får en annan.. Kan alltså innebära att de annars innehåller något preparat som inte är tillåtet i Sverige och att de "svenska" tabletterna inte är lika bra...

                            Saltbiff. Var det Camacell du hade??? Hur mycket överdoserade du ungefär?? Dubbel dos eller?? När bytte du vatten sedan??? När dog fiskarna??? När jag berättade om det för Janne så var hans tanke att man kanske ska byta vatten efter 24 timmar om man överdoserar och då kanske klara fisken men döda masken???
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #59
                              Jag är så ledsen,men jag kommer inte ihåg vilket medel jag hade Å självklart skrev jag inte upp det... hmf.. Men jag tror jag överdoserade kraftigt...kanske tom blandade två preparat... jag var ju helt desperat!! Om medlet var grönt eller blått kan jag ju säga att det vart VÄLDIGT blått eller grönt i akvariet.. Det var så himla längesen jag hade den här sjukdomen så jag kommer inte ihåg när fiskarna dog och när jag gjorde vattenbyte.. Usch,jag önskar jag kunde hjälpa dig!
                              Kämpa vidare,vi håller på dig!

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #60
                                Ursprungligen postat av saltbiff
                                Jag är så ledsen,men jag kommer inte ihåg vilket medel jag hade Å självklart skrev jag inte upp det... hmf.. Men jag tror jag överdoserade kraftigt...kanske tom blandade två preparat... jag var ju helt desperat!! Om medlet var grönt eller blått kan jag ju säga att det vart VÄLDIGT blått eller grönt i akvariet.. Det var så himla längesen jag hade den här sjukdomen så jag kommer inte ihåg när fiskarna dog och när jag gjorde vattenbyte.. Usch,jag önskar jag kunde hjälpa dig!
                                Kämpa vidare,vi håller på dig!
                                Tack...

                                Då kan det inte ha varit Camacell för det är ett vitt pulver så det blir som mjölk i hela karet... Ska köpa Axilur i morgon..
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...